Hjälp, söker NAS med Raid5 stöd.

Permalänk
Medlem

Hjälp, söker NAS med Raid5 stöd.

Skulle någon kunna rekkomendera ett par olika bra Nas med raid 5 &2 TB disk stöd?
Helst inte för dyra.

Helst med Gigabit nätverksstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Helst med Gigabit nätverksstöd.

Vad är billigt? Utan indikation på smärttröskel är det svårt att rekommendera någon speciell. Billiga NAS kommer dessutom aldrig överstiga 20Mbps, så Gb-stöd blir inget annat än ren kosmetika.

Tittar själv på Qnap TS-412. Det är en "billig" NAS och den kommer upp i c:a 60Mbps. Dess större bröder med fetare processor kan säkert hantera paritetsberäkningarna effektivare och utnyttja dubbel-NIC:arna ännu bättre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hjälpsam

Min rekommendation är Synology Disk Station DS411j. Mycket kompetent mjukvara och bra prestanda på den. DS211j (2-bay) och storebror DS411j (4-bay) har vunnit bäst i test i ett antal tester.

Dessutom söta funktioner som remote access med smartphones, FTP server, DLNA stöd och inbyggd torrentklient gör inte saken sämre.

Lite cheezy film, men ger ett hum om mjukvaran;

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

köp denna DS411j, det gjorde jag för 2 dar sen...

Permalänk
Medlem

Hur är den jämfört med netgears RNDU4000 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hevar:

köp denna DS411j, det gjorde jag för 2 dar sen...

Huh, vilka tunga argument! Jag är också på jakt efter en - helst - "billig" NAS men är allergisk mot slöa NAS så jag undrar vilken överföringshastighet du uppnår, om du vet?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt tunt med information. Vad ska den användas primärt till? Några extrafunktioner som du behöver? Vilken budget har du och vilken prestanda vill du ungefär kunna få ut?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Primärt Fil och Backup server hemma med Raid skydd. Börjar bli trött på usb diskar som fallerar.
ds411j ser dock ut som att den kommer vara tillräcklig för mina behov hemma samt att den är 700kr billigare än netger nasen som jag tittade på.

Skrivet av Kr^PacMan:

Väldigt tunt med information. Vad ska den användas primärt till? Några extrafunktioner som du behöver? Vilken budget har du och vilken prestanda vill du ungefär kunna få ut?

Hittade en recension på den här http://www.overclock3d.net/reviews/storage/synology_nas_ds211...

Av någon anledning presterar 411 betydligt sämre än 211'an.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Huh, vilka tunga argument! Jag är också på jakt efter en - helst - "billig" NAS men är allergisk mot slöa NAS så jag undrar vilken överföringshastighet du uppnår, om du vet?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ att överväga är externa raidchassin med usb 3.0 eller eSATA anslutning och hotswap-bays som du kopplar direkt till datorn. Det bör gå att få till lägre pris och med extremt mycket bättre prestanda, om man inte verkligen behöver de funktioner som en NAS medför.

Jag skulle allt vilja se någon köra en rebuild på en 4x2TB raid5 array på en sån här NAS och sen säga att det var en bra investering.

Jag tror det i sammanhanget är mer vettigt att köra lösa diskar med backup eller möjligtvis raid1 om man kör köpe-NAS.

Permalänk
Medlem

En extern med usb/esata är tyvärr inte ett alternativ med 4 datorer i huset samt 1 laptop. Men som sagt 411j verkar riktigt lovande med 3 2tb diskar i raid 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Jag skulle allt vilja se någon köra en rebuild på en 4x2TB raid5 array på en sån här NAS och sen säga att det var en bra investering.

En kommentar som inte verkar riktigt genomtänkt. Vem tittar på när färg torkar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Av någon anledning presterar 411 betydligt sämre än 211'an.

DS211 har mer minne.

Har själv svängt från QNAP till Synology (igen) efter att ha gransakt hårdvaruspecifikationerna något. Kommer nog gå på Synology DS410 som har en 1,067GHz processor med 64-bit buss, effektiv bandbredd 8,54Gbps. Qnap TS-419P (eftersom den ligger närmast i samma prisklass) har visserligen en 1.2GHz propp men med en 16-bit buss och en effektiv bandbredd på 2,4Gbps.

Men nu blir det semester i italien först. Ciao!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net