Permalänk
Medlem

Ntfs eller fat 32

Har sedan länge undrat vad det igentligen är för skillnad mellan dom två filsystemen Ntfs och fat 32? Jag köpte en 80 gigare nyligen och jag råkade få olika filsystem på två partioner. Spelar det någon roll heller gör det så systemet blir ostabilt?

\\LudDe

Visa signatur

LudDe

Permalänk
Medlem

Olika filsystem på olika partitioner går fint.

Det är en hel del skillnad på NTFS och FAT/FAT32.
FAT är ett väldigt enkelt och ganska dåligt filsystem. Det klarar inte av rättighetshantering på filnivå, det klarar inte av kompression på filsystemsnivå, och det är väldigt känsligt för fel.
(FAT32 är bara den variant av FAT som har 32-bitars addressering, detta för att klara partitioner större än 2GB. Äldre OS har FAT16 eller t.o.m. FAT12)
NTFS är ett ordentligt filsystem. Det klarar allt man vill ha, och har dessutom (sedan Windows 2000) journalhantering, vilket gör filsystemet mycket mer tåligt för t.ex. datorkrascher.

Kort sagt: Om du kan köra NTFS (vilket du kan göra i Windows NT, 2000 och XP), gör det.
FAT32 använder man bara om man måste (d.v.s. när man måste komma åt diskarna från Win 95B/98/Me, ännu äldre OS klarar bara FAT16, <2GB).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Nej, det kan inte skada på det sättet. NTFS är dock ett bättre filsystem på i stort sett de flesta punkter. Bättre på att hantera stora enheter, bättre på att återskapa data (t ex vid strömavbrott mitt i en skrivning), du kan sätta rättigheter på kataloger och filer och du kan komprimera en volym (men gör inte det, ingen bra finess).

Enda anledningen till att köra FAT32 är egentligen om man vill dubbelboota till win98/ME. Men det finns ingen anledning till det heller, numera.

Edit: Hmm... när jag började skriva detta hade ingen svarat...

Permalänk
Medlem

Det är inte så att Fat32 är snabbare ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nä.
NTFS är snabbare än FAT32 i alla praktiska fall, dock kräver det nån extra CPU-cykel ibland jämfört med FAT (som man inte märker om man har en dator snabbare än en 8086).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror Microsoft brukar rekommendera FAT32 till ganska små partitioner (kommer inte ihåg var gränsen går men några gig). Annars är det alltid NTFS som gäller.

Permalänk
Medlem

Har benchmarkat min HD och NTFS är något slöare än FAT32. Dock ingen skillnad man märker när man använder datorn, och NTFS är bättre på alla andra punkter. Om du kör 2k/xp och inte behöver 9x, konvertara alla partitioner till NTFS.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag upplever NTFS som slöare än FAT32, så jag använder NTFS på min primära partition och FAT32 på mina "lagrings-partitioner", där jag inte behöver någon direkt säkerhet eller journalhantering. Men jag verkar vara ganska ensam om dessa åsikter.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag upplever NTFS som slöare än FAT32, så jag använder NTFS på min primära partition och FAT32 på mina "lagrings-partitioner", där jag inte behöver någon direkt säkerhet eller journalhantering. Men jag verkar vara ganska ensam om dessa åsikter.

Booo, booo, splitter!
-Life of Brian

Permalänk

Skulle rekommendera NTFS på båda partitionerna...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tack för svaren ska formatera c: och lägga på ntfs på den också.

Visa signatur

LudDe

Permalänk
Medlem

Enligt disk-benchmark-program brukar NTFS vara mellan 2 och 10% långsammare än FAT/FAT32 (det anges inte alltid vilket). Enligt "manuella" benchmarks brukar prestandaskillnaden vara mellan 0% och 5% (typ kopiera en massa filer och se hur lång tid det tar).
Själv har jag testat köra SQL Server 2000-benchmark på samma disk, före och efter den konverterades till NTFS (från FAT32). Där var NTFS 5% snabbare.

I praktiken är prestandaskillnaden försumbar (några få procent är ingenting). Om man är benchmark-kåt är kanske FAT32 bättre, men i alla andra fall är NTFS överlägset.
Själv skulle jag gärna offra 50% prestandan för att vara säker på att filsystemet inte "ruttnar" (som FAT har en grav tendens att göra).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan man konvertera till ntfs utan att formatera datorn? jag har _alldeles_ för mycket på hårddisken för att kunna bränna ut det och formatera..

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Jadekandu.
convert c: /FS:NTFS

Så tuggar den igenom disken vid nästa omstart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så man kan skriva in det och sen när man startar om fixar den? man behöver alltså inte starta om direkt?

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk

undrar samma sak, jag kör med en 40gb hdd och en 120gb hdd, på den som är 40 kör jag med fat32 på den andra kör jag NTFS! ..är det ostabilt att köra olika lr?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är bara att skriva
convert c: /FS:NTFS
i kommandotolken
Start/programm/tillbehör/kommandotolken

Så då var det förklarat.

Permalänk
Medlem

min FRUKTANSVÄRT fragmenterade FAT 32 disk är lika snabb, om inte snabbare än min NYDEFRAGMENTERADE NTFS disk.

Och när min NTFS disk var FRUKTANSVÄRT framgenterad så var den OFANTLIGT mycket slöare än min FRUKTANSVÄRT fragmenterade FAT 32 disk.

nuff said!

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av core
min FRUKTANSVÄRT fragmenterade FAT 32 disk är lika snabb, om inte snabbare än min NYDEFRAGMENTERADE NTFS disk.

nuff said!

Och de är indentiskt konfigurerade för övrigt? Samma märke/modell och på varsin kanal på samma kontroller?

Permalänk
Medlem

separata kanaler, samma märke, dock är ntfs disken ~20 gb större än fat32

å andra sidan är swapfilen på fat32 disken tillsammans med os och slla program.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

jag har testat prestandan.. i väääldigt stora drag iofs. men iaf, i nero kan man ju testa diskarnas hastighet och i fat32 kopierar dom i 40mb/s, i ntfs 38mb/s.. tänkte bara skriva d

Visa signatur

» Macbook Air M1