Råd angående köp av hörlurar!

Permalänk

Råd angående köp av hörlurar!

Hej,

Jag har tänkt köpa ett par lite bättre hörlurar och jag vet inte så mycket om ljud så tänkte be er som har lite mera erfarenhet om lite hjälp. Jag har kollat runt lite på detta och andra forum och läst men inte kunnat bestämma mig, har kollat mycket på Sennheiser då det är ett märke jag haft hörlurar av förut och gillar det märket.

http://www.sennheiser.com/sennheiser/home_en.nsf/root/private...

kollat på dom, gillar designen som fan och det verkar vara väldigt bra hörlurar. men kanske menat mera som studio hörlurar och någon som vet hur pass mycket dom läcker? hatar när folk har hörlurar som läcker ljud.

http://www.sennheiser.com/sennheiser/home_en.nsf/root/profess...

testat dom och dom satt jävligt bra o lät mycket bra i mina öron iaf, inte så snygga dock.

mina kriterier är iaf;

- kostnad, ca 1000-1500
- vill att det ska vara slutna hörlurar, inte sitta på örat heller utan verkligen täcka örat
- används mest till mina ipods då jag har ett bra gaming headset redan (lyssnar på både mp3 o flac)
- snygg design är ett + men inte ett måste
- mycket viktigt att dom är bekväma, använder mina hörlurar mycket. 8-10 timmar per dag generellt

tack på förhand för alla svar!

Permalänk
Medlem

HD598 är grymma lurar men tyvärr så är de öppna och inte speciellt bra lämpade på bussen. Vad lyssnar du på för musik ?

Personligen tycker jag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=277548 - Grymma lurar med bra detaljrikedom och riktigt bra kvalité
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256102 - Riktigt bra ljud (bra djup bas så passar sig till elektronisk musik) och skön passform.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18764 - Bra allround lurar med riktigt bra ljud och passform

eller eventuellt HD380 pro beroende på vad du lyssnar på.

mvh

Mattias

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

tack för de snabba svaret!

Jag lyssnar på väldigt blandad musik, de flesta genrerna. Men mest är det nog hip-hop, indie rock o mycket elektronisk pop eller vad man ska kalla de, jj, tta, air france o liknande.

Beyer lurarna såg riktigt sköna ut, Akg k 272 verkar vara väldigt bra lurar det jag läst om dom nu. Finns det någon bra affär i Stockholm där man kan testa hörlurar så kan man bestämma vilken man personligen sitter bäst o låter bäst?

vilken musik skulle du rekomender HD pro 380 till? när jag testade dom satt dom o lät väldigt bra som sagt, men det antar jag att de flesta hörlurarna i 1k+ priset gör. fördelen med hd 380 pro är väl också att dom är lite billigare och jag kanske inte behöver bättre lurar egentligen då jag inte är jätte kräsen när det kommer till ljud, jag gillar bra ljud och hör definitivt skillnad på bra o dålig ljud. Men många av dom hörlurarna jag kollat på bla alla sennheisers verkar vara menat mera för studio, förstärkare osv. Kanske inte får ut de som jag betalar extra för på akg eller beyer till skillnad från hd pro om jag bara använder ipod?

hittade dom här nu, dom var billiga o har ingen aning hur pass bra dom är, men som var stilrena o snygga imo ; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=449364
har du någon koll på dom lurarna? kanske för billiga, vill ändå ha bra ljud etc

Permalänk

Testa hörlurar i Stockholm?
Dra till Reference Audio. De har ett fint utbud hörlurar.
Har varit där ett par gånger och testat hörlurar.

Ta gärna med egna skivor!

Permalänk
Avstängd

Alla lurar som är nämnda i tråden kräver en riktig förstärkare för att låta bra. Det är slös att köpa dem och inte driva dem ordentligt. En billigare lur som du driver ordentligt kommer att låta mycket bättre. I fall du vill ha en portabel lösning så skulle jag rekoemndera HD-25 de är lättdrivna och låter bra men de är inte fullstora, de ligger på örat.

Jag skulle satsat på en in-ear i fall du ska använda den till en bärbar spelare.

Sennheiser gör jättebra hörlurar de är min favorittillverkare. Men de har ett ganska speciellt ljud (alla tillverkare har sitt eget) de är rättså "laid back" med rättså mjuk men ändå kraftfull bas och lung diskant.

Permalänk

Vilka Sennheiser tänker du på då? Deras in-ears?

Själv gillar jag nog Ultrasone mest. Riktigt bra grejor där.

Permalänk

Tack för tipset om Reference Audio, verkar som en riktigt bra affär drar dit o kollar! Funkar de att ta med sig mp3 också o test lyssna på möjligtvis?

Okey, kan förstå att det kanske är lite "för bra" lurar för att bara lyssna på mp3 mestadels, även om jag kommer använda dom en del till film etc på datorn förmodligen. Men skulle du säga att 380 pro också är ett slöseri? dom kostart trots allt "bara" 1000 kr? Hörlurar som sitter på örat är jag inget större fan av, testat en kompis beats by dr.dre hörlurar som sitter på örat och finner att dom var rätt obekväma i längden efter en hel dag på jobbet.

in-ear har jag haft och det finns bra in-ear, men jag känner att jag verkligen vill ha slutna hörlurar.

så även om jag får lägga någon hundralapp för mer så gör jag gärna det för vill ha ett par slutna, bekväma hörlurar som jag kan ha till min mp3

Permalänk
Skrivet av iadoremyself:

Tack för tipset om Reference Audio, verkar som en riktigt bra affär drar dit o kollar! Funkar de att ta med sig mp3 också o test lyssna på möjligtvis?

Ja, visst. Det gjorde jag!
Hade inga CD's med mig, så testade ur min mp3, men då var ljudet inget vidare...
Bättre att köra via deras förstärkare.

Permalänk
Medlem

I stockholm är http://www.ljudmakarn.se/ också ett bra ställe att kolla på hörlurar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Ja, visst. Det gjorde jag!
Hade inga CD's med mig, så testade ur min mp3, men då var ljudet inget vidare...
Bättre att köra via deras förstärkare.

Jo det är sant, men eftersom jag kommer använda hörlurarna till min ipod när jag reser hela sommaren o mestadels annars också i ipoden så kändes det mest rättvist för testandet att testa dom i ipoden

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

I stockholm är http://www.ljudmakarn.se/ också ett bra ställe att kolla på hörlurar.

tack för tipset, ska kolla in där också!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racemouse:

Vilka Sennheiser tänker du på då? Deras in-ears?

Själv gillar jag nog Ultrasone mest. Riktigt bra grejor där.

De sennheiserprodukter jag har för tillfället är HD-25 och IE8 till bärbart och hemma har jag HD 800 och HD650.

Skrivet av iadoremyself:

Okey, kan förstå att det kanske är lite "för bra" lurar för att bara lyssna på mp3 mestadels, även om jag kommer använda dom en del till film etc på datorn förmodligen. Men skulle du säga att 380 pro också är ett slöseri? dom kostart trots allt "bara" 1000 kr? Hörlurar som sitter på örat är jag inget större fan av, testat en kompis beats by dr.dre hörlurar som sitter på örat och finner att dom var rätt obekväma i längden efter en hel dag på jobbet.

in-ear har jag haft och det finns bra in-ear, men jag känner att jag verkligen vill ha slutna hörlurar.

så även om jag får lägga någon hundralapp för mer så gör jag gärna det för vill ha ett par slutna, bekväma hörlurar som jag kan ha till min mp3

380 pro fungerar helt OK att driva med en iPod. Jag förstår att in-ear inte är för alla, vissa uppskattar inte den minst sagt speciella ljudbilden.

AKG:s K540 har jag bara bra saker att säga om för prislappen i fall du vill ha slutet till bärbart.

Permalänk
Skrivet av abflex:

De sennheiserprodukter jag har för tillfället är HD-25 och IE8 till bärbart och hemma har jag HD 800 och HD650.

Mm, fint. Vad kör du med för förstärkning?

HD 800 må vara bra, men ack vad jag ogillar designen.

Permalänk
Medlem

RAZER MEGALODON??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racemouse:

Mm, fint. Vad kör du med för förstärkning?

HD 800 må vara bra, men ack vad jag ogillar designen.

Olika, jag har två SS-stärkare och en rör. Ray Samuels The Emmeline II B-52 och en Heed canamp. Min rörstärkare är en Little Dot MK VI

Permalänk

AKG k540 finns på ljudmakarna så får dra dit o testa dom! ska åka in till stan o testa lite hörlurar i helgen!

Tack för all hjälp, skriver när jag testat dom och bestämt mig för ett par

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd

Tyvärr är denonlurarna knappast prisvärda i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Inte mycket som är det:-P

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av abflex:

Olika, jag har två SS-stärkare och en rör. Ray Samuels The Emmeline II B-52 och en Heed canamp. Min rörstärkare är en Little Dot MK VI

Åh, fina saker. Själv ska jag nog köpa en Violectric V200 (http://www.thomann.de/se/violectric_hpa_200_kopfhoererverstae...) till mina Ultrasone Edition 8 Ltd, i sommar.
... Eller en Woo Audio 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Correction: Tyvärr är lurar knappast prisvärda i Sverige.

Jag drar ett tips om Fischer Audio FA-011
Från GD-audiobase.

Cirka 900 fraktat (från ryssland), woodcups. Prisvärt ljud, finns lite brister dock. (Finns en stor tråd på head-fi.org)
Är riktigt sugen på att komplettera samlingen (OK, ingen samling - än) med ett par själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iadoremyself:

AKG k540 finns på ljudmakarna så får dra dit o testa dom! ska åka in till stan o testa lite hörlurar i helgen!

Tack för all hjälp, skriver när jag testat dom och bestämt mig för ett par

Jag kör med ett par K540 på jobbet och för priset de betingar tycker jag att de låter riktigt bra och är fett bekväma. Även hyffsat lättdrivna så de funkar tillsammans med en telefon även om de egentligen inte är tänkta att vara portabla. Det du ska tänka på är dock att de har en "halv-öppen" design så de är kanske inte lysande i bullriga miljöer.

Jag provade även Denon AH-D1100 innan jag bestämde mig och de är ok, men de är löjligt bas-tunga och dyrare. Nu kanske någon tycker att det mest låter som en fördel med mycket bas, men tro mig när jag säger att det kan bli för mycket av det goda.

Permalänk

Denon AH-D1100's bas är inte direkt kontrollerad heller...

Inget om man jämför med mina Ultrasone Ed8!
Bästa stängda luren jag någonsin testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Denon AH-D1100's bas är inte direkt kontrollerad heller...

Inget om man jämför med mina Ultrasone Ed8!
Bästa stängda luren jag någonsin testat.

Fast dina 8:or är irrelevanta här. Är en helt annan budget.
Det handlar om vad för signaturer man föredrar, neutrala eller färgade,.
Bastunga eller lättare.

Permalänk
Skrivet av Sasha:

Fast dina 8:or är irrelevanta här. Är en helt annan budget.
Det handlar om vad för signaturer man föredrar, neutrala eller färgade,.
Bastunga eller lättare.

Ah, ja just ja. Budgeten här var ju upp till 1500.

Hm... Det bästa jag kan komma på till den budgeten är ju Shure SRH840 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459639
De är bra.

Och ATH M50 http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=22388&artno=193691

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Hm... Det bästa jag kan komma på till den budgeten är ju Shure SRH840 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459639
De är bra.

Kan skriva under på att ATH M50 låter grymt bra. Lyssnade på dem när jag gjorde research inför mitt köp. De är dock lite mer av en studiolur och klart mer tungdrivna än t.ex. K540.

Några som är riktigt portabla är t.ex. K450 och K830 BT (fortfarande AKG). Provlyssnade båda och de är inte helt fel. Sitter dock utanpå örat istället för runt och K450 övertygade inte ljudmässigt jämfört med K540 trots att den är minst lika dyr. K830 BT är finfina om man vill ha Bluetooth friheten, men för priset de betingar skulle jag ändå tveka.

Inom det billigare segmentet tyckte jag K518 LE (500-600 kr) lät oväntat bra med tanke på priset. Definitivt värda en provlyssning. Onödigt att bränna mer pengar om man blir nöjd för mindre.

Shure-lurarna letade jag efter att få provlyssna, men de var svåra att hitta.

Permalänk

Var i stan och testade hörlurar idag, slutade med att jag köpte Sennheiser HD 380 pro. AKG 540 var dom främsta utmanarna och hade svårt att bestämma mig först. Fördelen med 540 är ju att dom är "enklare" att ha som portabla hörlurar, de satt väldigt skönt o vägde extremt lite, 380 sitter också väldigt skönt men där van 540 ändå, o sen är 540 även en snyggare lur. Men när det kommer till självaste ljudet var 380 rätt överlägsna, gillade ljudet mera i dom (det är ju en smaksak) men det som avgjorde det mest för mig var att 380 stängde ut ljud extremt mycket bättre än 540. Så om 540 egentligen är lättdrivnare o mera anpassat som portabel hörlur så var 380 ändå så mycket bättre enligt mig när det gällde ljudkvaliten. Sen ett extra + är för mig att sladden är utbytbar så att man kan byta ut bara den o inte tvingas köpa en helt ny lur.

Det enda nackdelarna för mig med 380 pro är att dom inte är allt för vackra, men jag använder de ju inte för att vara snygg o om jag ska göra något och "vill vara fin" så har jag inte på mig stora slutna hörlurar hursom helst haha. Den enda riktiga nackdelen enligt mig med 380 är sladden, den tar stor plats och är lite bökig men det kan jag leva med. Men det leder mig till en följd fråga, någon som vet om det finns någon sladd man kan ersätta den med? Eftersom sladden på 380 är löstagbar så borde det ju gå imo, att byta till en mer portabel vänlig sladd, eller?

Sen tänkte jag ifall någon har några bra "test" låtar att rekomendera, kan vara bra för andra eller för nästa gång jag testar lurar.

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Kan skriva under på att ATH M50 låter grymt bra. Lyssnade på dem när jag gjorde research inför mitt köp. De är dock lite mer av en studiolur och klart mer tungdrivna än t.ex. K540.

Några som är riktigt portabla är t.ex. K450 och K830 BT (fortfarande AKG). Provlyssnade båda och de är inte helt fel. Sitter dock utanpå örat istället för runt och K450 övertygade inte ljudmässigt jämfört med K540 trots att den är minst lika dyr. K830 BT är finfina om man vill ha Bluetooth friheten, men för priset de betingar skulle jag ändå tveka.

Inom det billigare segmentet tyckte jag K518 LE (500-600 kr) lät oväntat bra med tanke på priset. Definitivt värda en provlyssning. Onödigt att bränna mer pengar om man blir nöjd för mindre.

Shure-lurarna letade jag efter att få provlyssna, men de var svåra att hitta.

Shurelurarna borde ju gå att testa hos Musikbörsen/4sound...

Skrivet av iadoremyself:

Var i stan och testade hörlurar idag, slutade med att jag köpte Sennheiser HD 380 pro. AKG 540 var dom främsta utmanarna och hade svårt att bestämma mig först. Fördelen med 540 är ju att dom är "enklare" att ha som portabla hörlurar, de satt väldigt skönt o vägde extremt lite, 380 sitter också väldigt skönt men där van 540 ändå, o sen är 540 även en snyggare lur. Men när det kommer till självaste ljudet var 380 rätt överlägsna, gillade ljudet mera i dom (det är ju en smaksak) men det som avgjorde det mest för mig var att 380 stängde ut ljud extremt mycket bättre än 540. Så om 540 egentligen är lättdrivnare o mera anpassat som portabel hörlur så var 380 ändå så mycket bättre enligt mig när det gällde ljudkvaliten. Sen ett extra + är för mig att sladden är utbytbar så att man kan byta ut bara den o inte tvingas köpa en helt ny lur.

Det enda nackdelarna för mig med 380 pro är att dom inte är allt för vackra, men jag använder de ju inte för att vara snygg o om jag ska göra något och "vill vara fin" så har jag inte på mig stora slutna hörlurar hursom helst haha. Den enda riktiga nackdelen enligt mig med 380 är sladden, den tar stor plats och är lite bökig men det kan jag leva med. Men det leder mig till en följd fråga, någon som vet om det finns någon sladd man kan ersätta den med? Eftersom sladden på 380 är löstagbar så borde det ju gå imo, att byta till en mer portabel vänlig sladd, eller?

Sen tänkte jag ifall någon har några bra "test" låtar att rekomendera, kan vara bra för andra eller för nästa gång jag testar lurar.

Grattis!
Har själv ett par HD 380, som jag använder när jag spelar keyboard.
Och sladden kan man tekniskt sett byta ut. Då behöver du en 2,5mm i ena änden, men jag har ingen aning om var man kan hitta sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

De är bra.

Två lurar han bör checka in, yes. HD598 borde också kollas in. (Sålänge man inte handlar i Sverige. Men det ska man aldrig göra med hörlurar.)

Phiaton MS400 kan också checkas in - om on-ear går bra, låter riktigt bra, och ser riktigt bra ut.
Inget han behöver skämmas för att ha om han går ut.
De flesta bättre lurar kräver ju en amp för att ge ett tillfredsställande ljud.

Sen finns det ju ett otal till, rekommenderar TS att gå in på Head-fi.org

Fischer Audio FA-011 är förövrigt väldigt prisvärda om man vill ha ett par öppna, bastunga lurar.
140$ fraktat till Sverige från gd-audiobase.

Har själv en plan på att lägga en beställning på dem när jag kollat mitt saldo.
- Trots att jag har ett par D2000 redan, som är väldigt lik i ljudsignaturerna.
Men woodies för 140$ går inte att motstå.

Permalänk
Skrivet av Sasha:

Två lurar han bör checka in, yes. HD598 borde också kollas in. (Sålänge man inte handlar i Sverige. Men det ska man aldrig göra med hörlurar.)

Phiaton MS400 kan också checkas in - om on-ear går bra, låter riktigt bra, och ser riktigt bra ut.
Inget han behöver skämmas för att ha om han går ut.
De flesta bättre lurar kräver ju en amp för att ge ett tillfredsställande ljud.

Sen finns det ju ett otal till, rekommenderar TS att gå in på Head-fi.org

Fischer Audio FA-011 är förövrigt väldigt prisvärda om man vill ha ett par öppna, bastunga lurar.
140$ fraktat till Sverige från gd-audiobase.

Har själv en plan på att lägga en beställning på dem när jag kollat mitt saldo.
- Trots att jag har ett par D2000 redan, som är väldigt lik i ljudsignaturerna.
Men woodies för 140$ går inte att motstå.

Jo, HD 598 är riktigt bra. Har ett par själv! Bättre än HD 380 pro, som jag också äger. Fast det är inte rättvist att jämför öppna och stängda hörlurar, men ändå.
Har också för mig att trådskapar'n inte ville ha öppna, eller supra-aural.