Var i stan och testade hörlurar idag, slutade med att jag köpte Sennheiser HD 380 pro. AKG 540 var dom främsta utmanarna och hade svårt att bestämma mig först. Fördelen med 540 är ju att dom är "enklare" att ha som portabla hörlurar, de satt väldigt skönt o vägde extremt lite, 380 sitter också väldigt skönt men där van 540 ändå, o sen är 540 även en snyggare lur. Men när det kommer till självaste ljudet var 380 rätt överlägsna, gillade ljudet mera i dom (det är ju en smaksak) men det som avgjorde det mest för mig var att 380 stängde ut ljud extremt mycket bättre än 540. Så om 540 egentligen är lättdrivnare o mera anpassat som portabel hörlur så var 380 ändå så mycket bättre enligt mig när det gällde ljudkvaliten. Sen ett extra + är för mig att sladden är utbytbar så att man kan byta ut bara den o inte tvingas köpa en helt ny lur.
Det enda nackdelarna för mig med 380 pro är att dom inte är allt för vackra, men jag använder de ju inte för att vara snygg o om jag ska göra något och "vill vara fin" så har jag inte på mig stora slutna hörlurar hursom helst haha. Den enda riktiga nackdelen enligt mig med 380 är sladden, den tar stor plats och är lite bökig men det kan jag leva med. Men det leder mig till en följd fråga, någon som vet om det finns någon sladd man kan ersätta den med? Eftersom sladden på 380 är löstagbar så borde det ju gå imo, att byta till en mer portabel vänlig sladd, eller?
Sen tänkte jag ifall någon har några bra "test" låtar att rekomendera, kan vara bra för andra eller för nästa gång jag testar lurar.