180hp är dock ganska kort, inte kort med längre är mer lärorikt, iaf på datavetenskapliga jag gick.
Nu följde jag inte planeringen riktigt men det var väldigt fritt när och vilka kurser man fick välja, det fanns tonvis med matte och tonvis med programmering, samt projekt kurser.
Jag tyckte sista året var mest lärorikt, mera likt jobb, ett exempel är att vi gjorde projekt där vår sida bestod alla från olika nationaliteter (på samma skola), den andra halvan bor i zagreb i kroatien och bestod av ungefär lika många. Vi jobbade på samma projekt med dom, hade kontakt med team leaders utvalda i grupperna, men också direktkontakt om det behövdes/tilläts. Text och videosamtal, riktig planering, deadlines, presentationer, dokumentering, programmering, hela rubbet skulle vara med och bedömt i tid, strikta regler som bara tusan. Visst, de flesta fick jobba dubbelt upp, 40 timmar+ i veckan (på halvtid, 10 veckor) i vår grupp, men betygen visade sig fina.
Även om det var jobbigt som fan så fick man känna på hur det är att jobba med folk från alla jädrans länder på ett stort svårt projekt och hålla kommunikationen osv, riktigt kul måste jag säga! Så jag tycker det är riktigt värt att ta sig igenom hela utbildningen om man kan, lärorikt men jobbigt beroende på vad man väljer då.
Du lär få träffa på flera språk än de du nämnde, som jag sa så brukar det finnas rätt mycket valfrihet...