Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Instruktionerna ligger längre ned i sidan med firmwares ; V1.0 " WW SKU_Firmware Update SOP "

Hoppas din 3.1-uppdatering kommer nu!

Mvh
Asus Sverige

Hej,

Nja, den vill inte få in 3.1. Testade på en annan eee pad, på den gick det bra...synd att det inte är min bara :P. Vet i faan varför det inte går på denna. Min eee har HRI66.WW_epad-8.2.3.9-20110423. Den andra har: HMJ37.WW_epad-8.4.4.5-20110527.

Man håller väl in volymknappen och powerknappen vid start? Ner på vol...sedan upp på vol inom 5 sec?

Så gjorde jag iaf på den andra...gick iaf bra på den :D.

Edit: om jag gjorde som man skulle göra gick det bättre. Fick in 3.1 nu...bra om man läser ibland

Permalänk
Medlem

Hej Asus! Jättenögd kund her.
Tar fortsettelsen på norsk...
To spørsmål ; Får stadig beskjed om at google music har en oppdatering i market, men jeg får ikke installert. Hva skjer med det?
Kommer det til å komme noen oppdatering for bedre video støtte i nærmeste fremtid? Hvilke formater er offisielt støttet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvadaVon:

To spørsmål ; Får stadig beskjed om at google music har en oppdatering i market, men jeg får ikke installert. Hva skjer med det?

Har också haft lite problem med att installera vissa appar från market, tex Google Music. Har gett upp och sen försökt igen och då har det fungerat tillslut, undrar vad problemet beror på.

För övrigt är jag väldigt nöjd med antalet appar som fungerar bra på Transformern. Det är ett ganska vanligt klagomål att det inte finns några appar till Honeycomb. Alla appar jag testat har fungerat och bara några få har haft fel proportioner eller låsta till porträttläge.

Permalänk
Skrivet av SweSG:

Edit: om jag gjorde som man skulle göra gick det bättre. Fick in 3.1 nu...bra om man läser ibland

Kul! Äntligen

Skrivet av SvadaVon:

Hej Asus! Jättenögd kund her.
Tar fortsettelsen på norsk...
Kommer det til å komme noen oppdatering for bedre video støtte i nærmeste fremtid? Hvilke formater er offisielt støttet?

Hej!
Vi tror att det kan vara en grej från Google Music.
Vi försöker förbättra videouppspelningen konstant. I dagsläget stöder Google Android 3.x 3GP/h264 i .MP4 container. Med vår 3.1-uppdatering till Eee Pad så stöder vi även 720p h264 i .mkv.

De flesta vanligaste ljudformaten stöds också men dock inte DTS och AC3-ljudströmmar.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalamander:

Det är värre än du tror, biladaptern ger inte 12V, det är vad den tar, den omvandlar det till 5V(USB standard) från 12V som är biluttagets standard. så du måste omvandla den 5V upp till 15V.

Det smartaste vore kanske om man kan öppna å koppla förbi voltmodulatorn så den förblir 12V i USB-porten i bilen då hade det kanske funkat.

Som sagt, lite problematiskt. Om man nu saknar både kunskap och verktyg för att ge sig in och koppla förbi saker, skulle den där växelriktaren som ger en ett 230V "hemmauttag" inne i bilen fungera rent teoretiskt? Vilka risker/problem finns det? Om man bortser från priset så ser det ju ganska smidigt ut med anslutning i cigg-uttaget och sen ett vanligt 230V uttag att sätta sin TF-laddare i...inget mixtrande med utrustning iaf.

Visa signatur

Everybody should believe in something - I believe I'll have another beer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Kul! Äntligen

Hej!
Vi försöker förbättra videouppspelningen konstant. I dagsläget stöder Google Android 3.x 3GP/h264 i .MP4 container. Med vår 3.1-uppdatering till Eee Pad så stöder vi även 720p h264 i .mkv.

De flesta vanligaste ljudformaten stöds också men dock inte DTS och AC3-ljudströmmar.

Mvh
Asus Sverige

Vad använder ni för app för att spela upp filmerna? Känns som många här har prövat sig fram och skulle vara kul att veta vilken ni har testat med.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av twuble:

Som sagt, lite problematiskt. Om man nu saknar både kunskap och verktyg för att ge sig in och koppla förbi saker, skulle den där växelriktaren som ger en ett 230V "hemmauttag" inne i bilen fungera rent teoretiskt? Vilka risker/problem finns det? Om man bortser från priset så ser det ju ganska smidigt ut med anslutning i cigg-uttaget och sen ett vanligt 230V uttag att sätta sin TF-laddare i...inget mixtrande med utrustning iaf.

Vad jag har hört ska det slita på batteriet i längden om inte sinuskurvan är korrekt. Av min erfarenhet så funkar det dock, men tveksamt om jag skulle våga ladda min transformer via en sådan växelriktare under någon längre tid.

Har varit på jakt efter fodral idag, verkar rätt kört än så länge. Man får nog vänta tills något originaltillbehör släpps(om det görs).

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Vad använder ni för app för att spela upp filmerna? Känns som många här har prövat sig fram och skulle vara kul att veta vilken ni har testat med.

Hej!

Den inbyggda mediaspelaren.
Många tredjeparts-spelare fungerar också, då de går genom Androids inbyggda dekoder.
(T.ex. RockPlayer)

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Skrivet av Smilfrans:

Har varit på jakt efter fodral idag, verkar rätt kört än så länge. Man får nog vänta tills något originaltillbehör släpps(om det görs).

Hej!

Vi jobbar på det!

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smilfrans:

Vad jag har hört ska det slita på batteriet i längden om inte sinuskurvan är korrekt. Av min erfarenhet så funkar det dock, men tveksamt om jag skulle våga ladda min transformer via en sådan växelriktare under någon längre tid.

OK, jag postade tidigare en länk till en växelriktare med ren sinusvåg, 999:-, dyrt men kanske säkrare val då den just rekommenderades till datorer och den kan ju också användas till att driva annat än bara TF i bilen emellanåt också.

Såg att dom släppt ett fodral till den i USA, men användarrecensionerna var blandade minst sagt. Här är en snutt från youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=5bGnBNBBAHk&#t=4m40s

Finns tydligen på Amazon för den som känner sig hugad:

http://www.amazon.com/gp/product/B004V949OO/ref=olp_product_details?ie=UTF8&me=&seller=

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av twuble:

OK, jag postade tidigare en länk till en växelriktare med ren sinusvåg, 999:-, dyrt men kanske säkrare val då den just rekommenderades till datorer och den kan ju också användas till att driva annat än bara TF i bilen emellanåt också.

Såg att dom släppt ett fodral till den i USA, men användarrecensionerna var blandade minst sagt. Här är en snutt från youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=5bGnBNBBAHk&#t=4m40s

Finns tydligen på Amazon för den som känner sig hugad:

http://www.amazon.com/gp/product/B004V949OO/ref=olp_product_details?ie=UTF8&me=&seller=

Är sinusvågen ren och laddaren gjord för att ladda datorer och liknande lär det ju inte vara några problem. Bara frågan om man tycker det är värt pengarna. Borde väl komma originalladdare sen med efter ett tag tycker man. En sån där sleave blir det nog att inhandla så fort de kommer till Sverige. Ett önsketänkande är väl att sleaven ska kunna vara på när man dockar den med tangentbordet men blir nog svårt att lösa praktiskt.

Köpte på mig en MiniHdmi kabel på Teknikmagasinet för en hundring, får återkomma med hur det ser ut på Tvn sen.

Permalänk
Inaktiv

Ahha en miss från min sida ;-)

Skrivet av Zalamander:

Först så USB 2.0 är betydligt snabbare än 5 MB/s så det ska inte ha nån betydelse om man har 3.0-kabel av den anledningen, tror det har med strömkapacitetn att göra.

Anledningnen till att den inte laddar har inte med amperen att göra, det är att standardspänningen(volten) i en vanlig USB är för låg ser att alla de adaptrarna du kör använder USB-standard(5V), i manualen kan man tydligt läsa att Transformern laddas med 15V in.

Jag har läst att vissa lyckats få pads att ladda från datorn genom att använda en adapter som boostade spänningen i datorns USB-uttag från 5 volt till 9 volt, jag vet inte om det räcker eller om man kan hitta en adapter som kan transformera datorns USB-spänning till 15 volt.

Såhär ser en sådan som boostar till 9V ut:
http://www.google.com/products/catalog?q=%22ZIP-CELL-B9V%22&h...

Då är ju frågan om jag inte kan ta denna eller någon annan "booster" och trycka in i bilens USB uttag, för det måste ju funka lika väl som i en dators USB, för där är ju också 5v. Har även funderat över en växelriktare (inverter) till bilen, som omvandlar 12 V likström (DC) till 230 V växelström (AC) och det bör ju fungera.

Sedan så blev det ju fel och slarv från min sida, det skall vara USB 2.0 klarar 480 Mbit/s och USB 3.0 klarar 5 Gbit/s men där USB 2.0 kan leverera upp till MAX 500 mA och USB 3.0 kan leverera upp till 900 mA, och givetvis så har "mA" betydelse och jag tror att det är där problemet är mellan USB 2.0 och USB 3.0 kablar.

Permalänk
Inaktiv

Håller med dig

Skrivet av twuble:

Att gå in och mixtra och koppla förbi är ingen bra lösning, den bästa hittills är väl ändå en omvandlare från 12V till 230V även om det blir dyrt.

Permalänk
Inaktiv

Märkligt ?

Skrivet av ASUS.Sverige:

Kul! Äntligen

Hej!

Mvh
Asus Sverige

Jag kan inte få .mkv filer att spela alls, den påstår att dessa inte stöds och själv har jag konverterat filerna till .mp4 för att få det att fungera, visst det är krångligt men det fungerar tillsvidare.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder

Skrivet av ceogar:

Det enda programmet som fungerar utan att filmerna hackar, är med den spelaren som följde med Transformer. Jag har provat
* RockPlayer Lite
* VitalPlayer
* VPlayer

men med samtliga av dessa spelarna så hackar det.
Hoppas att VLC släpper sin spelare snart, för det är nog den enda jag tror skulle funka.

Permalänk
Medlem

Ni som har BBB och Zyxel modem/router funkar det att streama för er. Svt play i webbläsaren funkar inte för mig. Kör jag via 3g lirar det. Brandvägg av öppnat port 554. Men ikke. Samma med facebook appen med.

Permalänk
Skrivet av anon100942:

Det enda programmet som fungerar utan att filmerna hackar, är med den spelaren som följde med Transformer. Jag har provat
* RockPlayer Lite
* VitalPlayer
* VPlayer

Hoppas att VLC släpper sin spelare snart, för det är nog den enda jag tror skulle funka.

Hej!

I RockPlayers inställningar kan du välja 'Hardware decoding' som gör RockPlayer "lika bra" som den inbyggda - men också då med samma begränsningar - dvs RockPlayer kan inte avkoda fler filformat i mjukvara.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pregor1:

Ni som har BBB och Zyxel modem/router funkar det att streama för er. Svt play i webbläsaren funkar inte för mig. Kör jag via 3g lirar det. Brandvägg av öppnat port 554. Men ikke. Samma med facebook appen med.

Hej!

Ifall du inte ändrat inställningarna i webbläsaren, prova att göra det.

Inställningar -> Avancerat -> Användaragentsträng
Välj 'bordsdator' - då kommer webbläsaren att presentera sig som en vanlig PC.

T.ex. fungerar Facebook mer korrekt så - vi rekommenderar detta läge då upplösningen på skärmen är så pass hög att mobilversioner av webbsidor inte är nödvändigt.

Hoppas det iaf. löser något av de problemen.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100942:

* RockPlayer Lite
* VitalPlayer
* VPlayer

Hmm vilket program? :/ vad heter det?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ett tips

Skrivet av Smilfrans:

Vad det gäller fodral.
Jag köpte för ett par år sedan en "Asus Eee PC 1000H" och igår så slog det mig att med den så skickade Asus med ett fodral med dragkedja och lagom vadderat, jag plockade fram det, och tror ni inte att detta var som skräddarsytt för plattan, helt sjukt bra passform. Så kan ni komma över ett sådant fodral så kommer ni bli riktigt nöjda.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte

Skrivet av ceogar:

Hmm vilket program? :/ vad heter det?

Den benämns nämligen bara som "Videospelare".

Permalänk
Inaktiv

Ahha

Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

I RockPlayers inställningar kan du välja 'Hardware decoding' som gör RockPlayer "lika bra" som den inbyggda - men också då med samma begränsningar - dvs RockPlayer kan inte avkoda fler filformat i mjukvara.

Mvh
Asus Sverige

Okej tack för infon !

Men en annan fråga till Asus då när ni ändå är aktiva här.
Kommer/håller Asus på och tar fram tillbehör till Transformer så som tex billaddare eller fodral/väska ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100942:

Vad det gäller fodral.
Jag köpte för ett par år sedan en "Asus Eee PC 1000H" och igår så slog det mig att med den så skickade Asus med ett fodral med dragkedja och lagom vadderat, jag plockade fram det, och tror ni inte att detta var som skräddarsytt för plattan, helt sjukt bra passform. Så kan ni komma över ett sådant fodral så kommer ni bli riktigt nöjda.

Med andra ord så kan man på EBay leta såna fodral och veta att de kommer fungera perfekt

Efter att ha kollat igenom tråden blev jag sjukt sugen på att köpa en, men då måste jag intala mig att jag har användning för den också... Får åka ner till Mediamarkt och se om det finns ett ex. att klämma på.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100942:

Den benämns nämligen bara som "Videospelare".

Hmm, den kan inte spela något för mig.. inte ens vanliga AVI

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Men

Skrivet av ceogar:

AVI filer är jag osäker på, skall kolla strax, men vad som är märkligt är ju att Asus skrev här ovan att "Med vår 3.1-uppdatering till Eee Pad så stöder vi även 720p h264 i .mkv."
Men jag kan inte få .mkv filer att spela alls i någon spelare.

Permalänk
Medlem

Jersey, du som har en platta tillhands, tänkte höra om du är medlem på Aftonbladet så att du kan skriva kommentarer till artiklar där? OM du är det har du lust att testa att göra som ASUS skrev lite längre upp här.

"Inställningar -> Avancerat -> Användaragentsträng
Välj 'bordsdator' - då kommer webbläsaren att presentera sig som en vanlig PC."

Den funktionen finns ju på mobiltelefoner också men har inte funkat för mig, AB känner väl av att det är Android i botten eller något och det går inte att göra några inlägg, vore intressant att höra om det funkar bättre med transformern.

Tack på förhand!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr

Skrivet av twuble:

Jersey, du som har en platta tillhands, tänkte höra om du är medlem på Aftonbladet så att du kan skriva kommentarer till artiklar där? OM du är det har du lust att testa att göra som ASUS skrev lite längre upp här.

"Inställningar -> Avancerat -> Användaragentsträng
Välj 'bordsdator' - då kommer webbläsaren att presentera sig som en vanlig PC."

Den funktionen finns ju på mobiltelefoner också men har inte funkat för mig, AB känner väl av att det är Android i botten eller något och det går inte att göra några inlägg, vore intressant att höra om det funkar bättre med transformern.

Tack på förhand!

Tyväär.. Jag slutade läsa Aftonblaskan för ca 2 år sedan, jag skall dock se om jag har inloggningsuppgifterna kvar (tror inte det) men man vet aldrig
Återkommer !

Permalänk
Medlem

Jag har länge velat mellan denna plattan och Samsung Galaxy 10.1 och det som gjort mig sugen på Asus är dockan.
MEN det verkar ju som om även Samsung kommer med något liknande. Kolla ca. 1.50 in här:
http://www.youtube.com/watch?v=vY04yvy_Aaw

Nu blev det ännu svårare att bestämma sig ju!

Permalänk
Inaktiv

Tålamod bör man ha

Skrivet av ceogar:

Skrivet av anon100942:

AVI filer är jag osäker på, skall kolla strax, men vad som är märkligt är ju att Asus skrev här ovan att "Med vår 3.1-uppdatering till Eee Pad så stöder vi även 720p h264 i .mkv."
Men jag kan inte få .mkv filer att spela alls i någon spelare.

Jag fick precis igång en .mkv film nu med den inbyggda spelaren, och det fungerar utan hack, en annan fick jag igång men utan ljud, men jag kan inte få någon .avi film att spelas upp med den medföljande spelaren, men däremot går det bra att spela upp .avi filmer med Rockplayer och Vitalplayer. Men jag måste säga att det är rena lottot att få olika filmer att spelas upp pga alla olika codec´s, en film fungerar i den och en annan i en, och en annan film med ljud i en annan osv, och då har jag inte ens tagit med eller kollat undertexter, så man blir lite lätt irriterad, men samtidigt får man väl också fattat att dessa plattor är helt nya på marknaden och problemen löses efter hand.

Permalänk
Inaktiv

En sak du bör tänka på

Skrivet av mo88:

Jag har länge velat mellan denna plattan och Samsung Galaxy 10.1 och det som gjort mig sugen på Asus är dockan.
MEN det verkar ju som om även Samsung kommer med något liknande. Kolla ca. 1.50 in här:
http://www.youtube.com/watch?v=vY04yvy_Aaw

Nu blev det ännu svårare att bestämma sig ju!

Du bör tänka på en sak när det gäller Samsung, och det är deras service och kundbemötande, det är nämligen uruselt, obefintligt. Har försökt att få kontakt med dom flertalet gånger gällande min Galaxy S telefon och då pga flertalet olika problem, men det är stört omöjligt att få svar från dom.
Tänk på detta om det skulle uppstå problem, eller om du måste lämna in telefonen.
Asus är 100 gånger bättre, shit.. dom sitter ju tom och chattar och svarar på frågor här, och det vet jag inget annat företag som gör. Det var samma när jag såg Archos platta som jag också tänkte köpt, men när jag kollade upp Archos service och kundbemötande, så existerade det helt enkelt inte, dom ville också ha flera tusen kronor i service avgifter om man var tvungen och lämna in plattan, oavsett om det var fel på den eller inte...helt sjukt.