Permalänk

utbyte av dioder

Tja

Jag slösurfade lite och såg några coola mods på xbox 360 handkontroller och vart väldigt sugen
Men hittade då ett problem vart kan man köpa 0603 dioder utan att betala en massa frakt för den lilla summan eller finns dom i någon affärskedja där man kan plocka själv?

tack för svar!

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Entusiast

ELFA har ju butiker som du kan inhandla allsköns elektronikkomponenter i. Har dem det inte på lager så lägger du en beställning för hämtning i närmaste butik.

http://www.elfa.se

Titta under:
Aktiva komponenter --> Optoelektronik --> Lysdioder, SMD --> Lysdioder, SMD

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

ELFA har ju butiker som du kan inhandla allsköns elektronikkomponenter i. Har dem det inte på lager så lägger du en beställning för hämtning i närmaste butik.

http://www.elfa.se

Titta under:
Aktiva komponenter --> Optoelektronik --> Lysdioder, SMD --> Lysdioder, SMD

tackar då blir det en tripp till sthlm då

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk

Jag har ett lager hemma annars...

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Eftersom detta är någonting jag hållit på med extremt mycket kan jag ge dig tips på vägen.

Är det första gången du löder något överhuvudtaget? Har du lött något så litet som en 0603 förut?

Det de flesta skulle försöka sig på är att löda av en sida i taget på en smd i xbox kontrollen, gör inte så ta istället lödtenn på lödpennan så du har en droppe som kommer att täcka SMD dioden, för den nu på sidan så den får kontakt med båda kontaktpunkterna och håll lite tryck åt sidan så att den släpper VIKTIGT! vad du än gör tvinga INTE dioden att lossna för kopparbanorna kommer att följa med och det går nästan inte att laga!
Den gröna dioden som satt på kontrollen går att rädda men då får man vara lite pillig, dom smälter/bränns ut snabbt!

En superduperviktig sak att ha om du inte vill lyckas bränna fingrarna som jag gjort att antal gånger är att ha en pincett, 0603 dioderna är som sagt hur små som hellst och kommer vija hamna åt fel håll/på sidan osv. därför är en pincett att rekommendera.

Polerna på en SMD kan se olika ut, ibland en triangel ibland ett T och ibland ett streck på ena delen (OBS. undersidan av dioden) Det är mycket enkelt att veta då den bredaste delen på symbolen är + (positiv) därmed är den sidan med strecket positiv.

Här är en bild där du kan se polerna på kontrollen, röd motsvarar (+) och svart (-)

testa gärna dioden innan genom att hålla den på plats och hålla ett lätt tryck över den, starta kontrollen och se om det blinkar, då är du 100% säker på att den sitter rätt.

Att löda fast dioden är den lättaste biten, håll fast dioden med en pincett ta lödpennan så den nuddar båda kontakytorna (kontrollen och LED inte båda LED kontaktytorna!) detta värmer upp båda delarna så att lödtennet fäster bra. Nu tar du och för fram lödtennet och håller det mot LED lampan eller kontroll-kontaktytan, håll det inte mot lödpennan då finns det risk att du får en "kall" lödning och det kan komma smuts och onödigt från pennan, dessutom fäster det inte lika bra och du får en stor pyramid/spik av tenn som sticker upp.
Tänk på att allt detta ska göras inom en kort tid, du ska bara värma i MAX ett par sekunder bara så det blir tillräckligt varmt.

Att tänka på:
Håll alltid fast SMD dioden med pincett, annars kommer den fastna i lödpennan
kontrollen har ett skyddande lager mot fukt, så bli inte för orolig om det ser ut som att du smälter kontrollen(Men håll inte pennan för länge för då kan du faktiskt smälta och förstöra kontrollen)
Är det en trådad/trådlös kontroll så är det extremt viktigt att koppla ut sladd/batteri när du löder annars kan komponenter på kontrollen gå sönder(talar från egna erfarenheter)

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Stort tack för tipset, och ja jag vet hur man löder och har gjort det förut i skolan och hemma vad har du för färger på dioderna och vad vill du ha för dom

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Skrivet av The Decimater66:

Stort tack för tipset, och ja jag vet hur man löder och har gjort det förut i skolan och hemma vad har du för färger på dioderna och vad vill du ha för dom

Jag har limegrön, blå, gul och röd (om jag inte miss fel) kan du tänka dig ett styckpris på 2kr?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Jag har limegrön, blå, gul och röd (om jag inte miss fel) kan du tänka dig ett styckpris på 2kr?

jepp det kan jag verkligen mene blir det frakt på det då eller? Och hur blir det då med betalning?

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Skrivet av The Decimater66:

jepp det kan jag verkligen mene blir det frakt på det då eller? Och hur blir det då med betalning?

Frakten kan jag stå för då det bara är ett par frimärken, betalningen sker hellst via PayPal

Hur många vill du ha? och i vad för färg?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

4 st röda om du har det och hur gör man när man ska betala via paypal? aldrig gjort det förut XD beställde dock en sådan torx8 mejsel från ebay för nån timma sedan

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Skrivet av The Decimater66:

4 st röda om du har det och hur gör man när man ska betala via paypal? aldrig gjort det förut XD beställde dock en sådan torx8 mejsel från ebay för nån timma sedan

du skapar ett konto på paypal och går in på "fyll på" sen får du fram bankgiroinformation som du då kopierar till en bankgiroöverföring så skickas pengarna till ditt paypal konto.

Edit: mitt tips, köp fler det finns stor sannolikhet att du tappar någon eller vill göra med fler kontroller (haha nu låter det ju bara som att jag vill ha dina pengar xD)

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

du skapar ett konto på paypal och går in på "fyll på" sen får du fram bankgiroinformation som du då kopierar till en bankgiroöverföring så skickas pengarna till ditt paypal konto.

Edit: mitt tips, köp fler det finns stor sannolikhet att du tappar någon eller vill göra med fler kontroller (haha nu låter det ju bara som att jag vill ha dina pengar xD)

men jag har redan ett konto med pengar på

Edit: man bör väl gå in på "skicka pengar"

glömde skriva med en sak
Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Skrivet av The Decimater66:

men jag har redan ett konto med pengar på

Edit: man bör väl gå in på "skicka pengar"

Okej men kan jag få din email så skickar jag en betalning. Förresten vi tar det imorgon, så jag skickar paketet samtidigt som du skickar pengar.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Okej men kan jag få din email så skickar jag en betalning. Förresten vi tar det imorgon, så jag skickar paketet samtidigt som du skickar pengar.

jag skickade min mail via PM så du kan höra av dig till den

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk

åker iväg ett par dar tillbaka på lördag

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

åker iväg ett par dar tillbaka på lördag

okej skicka PM när du är tbx

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |