Permalänk
Medlem

Eller nu länkade du ett som var lite dyrt kanske. http://www.dustin.se/pd_5010588693.aspx blir lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackho:

Eller nu länkade du ett som var lite dyrt kanske. http://www.dustin.se/pd_5010588693.aspx blir lika bra.

Det stödjer inte mina ram minnen

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K Kylare: Noctua NH-U14S GPU: EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB SC SLI Mobo: ASUS Maximus VI Formula PSU: Corsair AX 1200W PSU RAM: Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB SSD: Corsair SSD Force Series GS 360GB CHASSI: Corsair Obsidian 650D Midi Tower Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX Hörlurar: Sennheiser HD 700

Permalänk
Skrivet av syoss:

Det stödjer inte mina ram minnen

2200(O.C)/2133(O.C)/2000(O.C)/1800(O.C)/1600/1333/1066MHz

Komplett har inte tagit med O.C i specifikationen. Skulle bli förvånad om du kör med högre MHz än 2200.

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

1. För många för att nämnas. Exempelvis var de med och skrev Unreal- och Gamebryomotorerna. Återigen, läs på vad TWIM2BP egentligen är. Uppenbarligen har du ingen aning.

2. Då Mass Effect 3 bygger på proprietär NVidia-kod kan jag inte tänka mig att det blir till någon större gagn. Unreal Engine 3 är nämligen en motor NVidia varit med att koda, med nativt stöd både för PhysX och 3DVision/Surround.

Okej, men om vi tittar på detta från ett annat perspektiv då.
Jag har ett GTX 470, som alltid har fungerat bra osv men på senare tid, har nVidias drivrutiner blivit sämre och sämre och sämre, det buggar sig, spel fryser, grafikbuggar i BC2 som jag aldrig haft tidigare osv.
Medans AMD's drivrutiner har förbättrats och blir bättre och bättre hela tiden, så blir nVidias sämre.
The way it's meant to be played är större än AMD's Gaming evolved, visst, men AMD blir bättre hela tiden, och jag önskar jag kunde säga detsamma om nVidia då jag trots allt, i slutändan, äger ett nVidia kort, och föredrar nVidia eftersom jag är nöjd med mitt kort.
Men jag blir illa tvungen att rekommendera AMD, då de oftast inte alltid har bättre pris/prestanda, och alltid har bäst prestanda per watt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

2200(O.C)/2133(O.C)/2000(O.C)/1800(O.C)/1600/1333/1066MHz

Komplett har inte tagit med O.C i specifikationen. Skulle bli förvånad om du kör med högre MHz än 2200.

Vad är o.c?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K Kylare: Noctua NH-U14S GPU: EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB SC SLI Mobo: ASUS Maximus VI Formula PSU: Corsair AX 1200W PSU RAM: Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB SSD: Corsair SSD Force Series GS 360GB CHASSI: Corsair Obsidian 650D Midi Tower Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX Hörlurar: Sennheiser HD 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Okej, men om vi tittar på detta från ett annat perspektiv då.
Jag har ett GTX 470, som alltid har fungerat bra osv men på senare tid, har nVidias drivrutiner blivit sämre och sämre och sämre, det buggar sig, spel fryser, grafikbuggar i BC2 som jag aldrig haft tidigare osv.
Medans AMD's drivrutiner har förbättrats och blir bättre och bättre hela tiden, så blir nVidias sämre.
The way it's meant to be played är större än AMD's Gaming evolved, visst, men AMD blir bättre hela tiden, och jag önskar jag kunde säga detsamma om nVidia då jag trots allt, i slutändan, äger ett nVidia kort, och föredrar nVidia eftersom jag är nöjd med mitt kort.
Men jag blir illa tvungen att rekommendera AMD, då de oftast inte alltid har bättre pris/prestanda, och alltid har bäst prestanda per watt.

ja nividias drivrutiner är nog fan det värsta jag varit med om
för blå skärmar och allmänna kraschar är ju det bästa som finns. nu kan jag inte installera ny elle gamla drivisar heller. för de hittar inte mitt grafikkort. och vad är det för idioti som gör att jag måste installera 3d vision när jag inte ens har en skärm som pallar det!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av syoss:

Vad är o.c?

Overclock. Minnen går oftast i 1333MHz som standard när man sätter i de i moderkortet och startar datorn för första gången. För att nå högre MHz än det så måste man manuellt gå in och ändra detta i BIOS.

Skrivet av upl8447:

ja nividias drivrutiner är nog fan det värsta jag varit med om
för blå skärmar och allmänna kraschar är ju det bästa som finns. nu kan jag inte installera ny elle gamla drivisar heller. för de hittar inte mitt grafikkort. och vad är det för idioti som gör att jag måste installera 3d vision när jag inte ens har en skärm som pallar det!

Senast jag installerade drivrutinerna för några dagar sen så gick det att bocka av vad man inte ville installera, men de kanske har tagit bort det alternativet nu?

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Medlem

Kundvagnen nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

Den ser solid ut nu. Det jag skulle gjort själv men som man kan klara sig utan är: lägga till intels lilla 40 eller 60gb ssd att ha bara för ssd-caching av hårdisken, byta grafiken till asus 580(men det verkar ju vara lika många för som emot där). Du kan såklart köra ssd-caching som det är genom att sno typ 40gb från din andra ssd, blir kanske lika snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

varför har du 16gb ram

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

varför har du 16gb ram

Jag kan lika väl ta 8 GB, fast vilken Mhz ska jag ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av syoss:

Det gör inte så stor skillnad, 1333/1600 duger.

Visa signatur

CPU: AMD 7800X3D Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: Gigabyte B650
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MrAdde:

Snälla, nämn 5 isåfall.

Förutom att ha hjälpt till och aktivt fortfarande hjälper till med följande spelmotorer;

Unreal Engine 1-3, Gamebryo, Vision, Instinct, Diesel, Cryengine, Unity 3D, Hero Engine och BigWorld?

Notera att typ 90% av spelen som släpps och typ samtliga innefattas av ovanstående nio motorer.

Men visst. Just off the top of my head:

Need For Speed-serien
ARMA 2 / 3
Resident Evil 3 / 4 / 5
Batman: Arkham Asylum & Arkham City
Battlefield: Bad Company 2 (med 3D-implementeringen endast)
Metro 2033
Just Cause 2
Mafia II
Medal of Honor
Wolfenstein
Neverwinter Nights 2
Civilization V
H.A.W.X 2
Duke Nukem Forever
Sacred 2
Ghost Recon / 2
Unreal Tournament 3
Mass Effect / 2
Crysis / Warhead / 2
Fallout 3
Witcher 2
Metro 2033

Finns många fler.

Citat:

Och sen säger du att utvecklarna aldrig skulle gå ifrån nVidia och de som är med AMD är små, men Creative Assembly och Bioware är rätt stora om du frågar mig.

Creative Assembly är väldigt små, och Bioware har inte "gått över" heller. De tog hjälp av AMD med "lilla" DA2, men båda deras stora titlar (TOR och ME3) ligger i NVidia-designade motorer. Den första i Hero Engine och Bigworlds, den andra i Unreal Engine 3.

Sen glöms det väldigt fort bort att du kan vara med i båda programmen, AMD hjälper som sagt enbart till med DX11 och 5:1-implementering medan NVidia fokuserar mer på kodoptimering, betatestning, fysik, 3D och förstås även de DX11.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Förutom att ha hjälpt till och aktivt fortfarande hjälper till med följande spelmotorer;

Unreal Engine 1-3, Gamebryo, Vision, Instinct, Diesel, Cryengine, Unity 3D, Hero Engine och BigWorld?

Notera att typ 90% av spelen som släpps och typ samtliga innefattas av ovanstående nio motorer.

Men visst. Just off the top of my head:

Need For Speed-serien
ARMA 2 / 3
Resident Evil 3 / 4 / 5
Batman: Arkham Asylum & Arkham City
Battlefield: Bad Company 2 (med 3D-implementeringen endast)
Metro 2033
Just Cause 2
Mafia II
Medal of Honor
Wolfenstein
Neverwinter Nights 2
Civilization V
H.A.W.X 2
Duke Nukem Forever
Sacred 2
Ghost Recon / 2
Unreal Tournament 3
Mass Effect / 2
Crysis / Warhead / 2
Fallout 3
Witcher 2
Metro 2033

Finns många fler.

Creative Assembly är väldigt små, och Bioware har inte "gått över" heller. De tog hjälp av AMD med "lilla" DA2, men båda deras stora titlar (TOR och ME3) ligger i NVidia-designade motorer. Den första i Hero Engine och Bigworlds, den andra i Unreal Engine 3.

Sen glöms det väldigt fort bort att du kan vara med i båda programmen, AMD hjälper som sagt enbart till med DX11 och 5:1-implementering medan NVidia fokuserar mer på kodoptimering, betatestning, fysik, 3D och förstås även de DX11.

Suck, gamebryo är gammal, och det står inget i mitt oblivion om nVidia, inte heller i FA:NV.
AMD fungerar väl bäst i Metro?
Cryengine 3 är ju pinsam, nu ska det komma DX11 men det ser lika snyggt ut som Crysis från 2007.
Arma2 är så sjukt dåligt optimerat.

Nu är jag inte så insatt i olika motorer som du är, men av egen erfarenhet har jag märkt att the way it's meant to be played inte fungerar så bra, några exempel häruppe på spel jag äger.
Men en av mina vänner har ett par av de spelen, så vi kanske ska jämföra skillnaden mellan mitt GTX 470 och hans HD 6950.

Edit: Skitsamma ifall CA är små, Shogun 2 ser skitsnyggt ut iallafall.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Köp ett nätaggregat med hyffsat hög effekt som andra också råder till, kolla gärna att den fått bra i tester för vissa agg klarar inte ens vanliga tester. Det är inte medelförbrukningen som syns på en elmätare som är viktig, det är toppförbrukningen när allt går för fullt, den strömspiken måste nätagget kunna levererar för att grafiken inte ska hacka, frysningar etc och mest ström på 12volt eftersom det är det som behövs i grafik, diskar och mobo. rätta mig och jag har fel, men det är min uppfattning.

SSD verkar onödigt att köra i stripe raid för hastighet då detta verkar göras internt eftersom de större modellerna oftast är dubbelt så snabba. Trim och annan cache teknik är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

jo 8gb räcker till alla moderna spel och mer än 1600mhz behövs inte heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

jo 8gb räcker till alla moderna spel och mer än 1600mhz behövs inte heller

Okej, ska jag tänka på cl?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackho:

Den ser solid ut nu. Det jag skulle gjort själv men som man kan klara sig utan är: lägga till intels lilla 40 eller 60gb ssd att ha bara för ssd-caching av hårdisken, byta grafiken till asus 580(men det verkar ju vara lika många för som emot där). Du kan såklart köra ssd-caching som det är genom att sno typ 40gb från din andra ssd, blir kanske lika snabbt.

Är det svårt och ställa in ssd cache om jag köper en till ssd disk 40gb då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

Är det svårt och ställa in ssd cache om jag köper en till ssd disk 40gb då?

Det är nån mjukvara man gör det i. Antar att det är mycket lätt eftersom dom marknadsför det som en orsak att köpa det kortet. Eftersom det är nytt så kanske inte så många kan svara men vem som helst kan göra det helt klart.
Ska bygga min om ett par veckor. Då köper jag den intel ssd'n du köpt + den lilla inteln 320 eller vad den nu heter. Bli lik din i uppsättning och då har jag rekat komponenter länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackho:

Det är nån mjukvara man gör det i. Antar att det är mycket lätt eftersom dom marknadsför det som en orsak att köpa det kortet. Eftersom det är nytt så kanske inte så många kan svara men vem som helst kan göra det helt klart.
Ska bygga min om ett par veckor. Då köper jag den intel ssd'n du köpt + den lilla inteln 320 eller vad den nu heter. Bli lik din i uppsättning och då har jag rekat komponenter länge.

Okej, vilket grafikkort kommer du att använda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

Okej, vilket grafikkort kommer du att använda?

Tveklöst http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5... . Sen om man inte tycker att datorn räcker senare så slänger man in ett till och har därmed ökad prestandan med 70% i en dator för 20k, till ett pris av 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackho:

Tveklöst http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5... . Sen om man inte tycker att datorn räcker senare så slänger man in ett till och har därmed ökad prestandan med 70% i en dator för 20k, till ett pris av 4k.

Det där lät riktigt saftigt och bra!
Gäller att ha mycket plats om man ska ha 2 st sånna sen haha
Stödjer nvidia eyeinfinity?;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

Jag tycker din kundvagn ser jättebra ut. Kör på den så ska du nog se att du blir nöjd. Tråden behandlar tyvärr inte din fråga så mycket längre. Lycka till med bygget!

Visa signatur

gg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigPinky:

Jag tycker din kundvagn ser jättebra ut. Kör på den så ska du nog se att du blir nöjd. Tråden behandlar tyvärr inte din fråga så mycket längre. Lycka till med bygget!

Haha exaxt alla bara tjavsar haha, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken cpu kylare skulle ni rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

Vilken cpu kylare skulle ni rekommendera?

Antec 620 för en femhundring är
ett bra val.jag har en själv.....
Låter inte som en dammsugare och
Kyler bra och tar inte så mycket plats vid cpu,n
Åsså är det bra pris på den,
Vill du ha ngt bättre kylning och möjlighet att
Kontrollera fläktar och övervaka temps
Via mjukvara finns den ngt dyrare 920