FAT32 och NTFS samtidigt!?!?

Permalänk

FAT32 och NTFS samtidigt!?!?

När jag installerade min andra hårddisk (en IBM 120gb) till datorn med ett program; diskmanager! då la den in sig som NTFS! men den andra hårddisken som jag kört med från början är FAT32!

allt verkar funka som det ska, men det ska väl inte gå att köra båda filsystemen samtidigt!?? ..kommer allt krasha?? ..är det bra/dåligt??

(bör tilläggas: kör med win2000 servicepack 3)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Det funkar aldeles utmärkt, har själv kört så med 2 diskar i ett halvår nu, den ena med Fat32 och den andra med NTFS och vill du kan du ju alltid konvertera Fat32 disken till NTFS med tex Partition Magic.Om det är bra eller dårligt det kan jag däremot inte säga, för mig har det funkat bra iaf.

Permalänk
Medlem

LajnuZ: Varför skulle det inte funka? Det är väl klart att du kan olika filsystem på olika hårddiskar... du kan ha det på olika partitioner på samma hårddisk oxå om du vill det.

Visa signatur

...

Permalänk

Jag själv vill ändra min hdd från FAT32 till NTFS..
Men undrar om det finns någon genväg än att formatera disken??
Har Partition Magic samband med det?? Annars så vad innebär det?

Visa signatur

AMD XP 1800+ @ 2200+ (12 x 150) || Ax-7 / Enermax80 || Abit KX7-333 || Samsung PC2700 256 DDR || ATI Radeon 8500 || Maxtor 80Gb 7200rpm || Samsung 18" TFT

Permalänk

Converts FAT volumes to NTFS.

CONVERT volume /FS:NTFS [/V]

volume Specifies the drive letter (followed by a colon),
mount point, or volume name.
/FS:NTFS Specifies that the volume to be converted to NTFS.
/V Specifies that Convert should be run in verbose mode.

DVS vill du convertera C: till NTFS skriver du (i kommandotolken):

CONVERT C: /FS:NTFS

Antingen converterar han direkt eller nästa gång du bootar om, AVBRYT INTE KONVERTERINGEN.

Brukar gå fort bara några minuter.
All data kommer finnas kavr på disken.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

Tänk på att du får en clustersize på 512 bytes om man du kör med convert-kommandot.
Smidigare med PM7 eller 8 då du kan ställa clustersixe själv.
Formatterar du disken i NTFS får den 4096 bytes clustersize.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

är det bättre med 4096 bytes klusterstorlek? hur stor skillnad, och när?

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk

Mindre kluster ju fler kluster det blir (oväntat...) då måste datorn ha koll på alla oh prestandan blir sämre. Ju större kluster ju snabbare blir disken, dock så tar ju fil upp minst ett kluster vilket gör att det kommer finnas mer oandvänt utrymme som "försvinner".

Skillnaden i hastighet är inte mycket den är mer eller mindre befintlig. Hur stora klustrena blir har även med att göra hur stor partitionen/volymen är.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...