Battlefield 3 - allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Tjolahej, ville bara informera lite, nu har jag inte läst igenom hela tråden, men med tanke på alla andra "ny dator för BF3" trådar, samt "BF3 systemkrav" så verkar det som att det inte kommit fram.

Systemkraven för att klara BF3 må inte vara så höga, men för att maxxa det, som många säger att de vill, och som många instämmer att det kan med den burken, så kostar det lite mer.

DICE har utvecklat tekink/fysik i frostbite som är såpass hög så att de själva inte kan maxxa det, därav så alla trådar där folk slänger i ett 580 i lådan och förväntar sig dra på, kommer inte fungera.
DICE demo-burk som de körde gick på 50.000kr och de var långt ifrån maxxat, de vet själva inte vad som krävs för att maxxa/de kan själva inte maxxa det.

Hoppas lite folk ser detta inför sin uppdatering, jag säger inte att folk inte borde uppdatera, jag bara säger, maxxa lär du inte gör på ett tag, det är bara att rusta till tänderna och hoppas på det bästa.
En del av det som kräver mycket är deras typ av AA de använder sig av, senaste versionen som är extrem.

Källa; DICE

Låter som total bullshit enligt mig. Tror knappast att Dice skulle göra ett spel som var omöjligt att maximera, till och med för dem själva. Det är inte så stor skillnad på Frostbite 1.5 som var i BC2 och 2.0 som kommer användas i BF3. Tvärtom så tror jag 2.0 kommer kräva nästan lika mycket som 1.5 då de har optimerat motorn mer för datorer och således lyckats sänka kraven. Någon dator för 50.000 är det inte på fråga om. En i7 2600k och 580 i SLI lär smiska rumpan ur BF3.

Men länka gärna en källa du.

Permalänk
Skrivet av Fredmannen:

Låter som total bullshit enligt mig. Tror knappast att Dice skulle göra ett spel som var omöjligt att maximera, till och med för dem själva. Det är inte så stor skillnad på Frostbite 1.5 som var i BC2 och 2.0 som kommer användas i BF3. Tvärtom så tror jag 2.0 kommer kräva nästan lika mycket som 1.5 då de har optimerat motorn mer för datorer och således lyckats sänka kraven. Någon dator för 50.000 är det inte på fråga om. En i7 2600k och 580 i SLI lär smiska rumpan ur BF3.

Men länka gärna en källa du.

Måste hålla med att det är totalt nonsens, grafikmotorn är i princip en uppgraderad frostbite 1.5, visst den kommer absolut vara mer krävande men knappast till sådana nivåer att en 50000SEK burk inte klarar av det.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Måste hålla med att det är totalt nonsens, grafikmotorn är i princip en uppgraderad frostbite 1.5, visst den kommer absolut vara mer krävande men knappast till sådana nivåer att en 50000SEK burk inte klarar av det.

Håller med, han är helt ute och cyklar.

Jo förresten, Dice släpper Mirrors Edge 2 nästa vecka.

Källa; Dice.

Haha, han har uppenbarligen inte lärt sig hur man gör när man anger källor

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag tror uppriktigt sagt att det kommer att vara SJUKT krävande på max inställningarna även utan AA, det sag, så är det ju inget krav att man måste maxa och absolut förinta fps:en för några snyggare skuggor och rundare stuprännor eller dylikt. Med lite försiktigare inställningar så klarar man sig säkert bra med ett 1500 kronors kort, 6870, 560 ti etc.

Dock kommer det säkert att vara sjukt cpu krävande så att alla som inte sitter på en bra quad kommer att få hosta upp cash.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför är ni så emot att göra ett spel som inte går att "maxa" med dagens hårdvara? Jag tycker att det är en utmärkt idé så länge grafik/prestanda skalar bra neråt också. Att göra spel som pressar hårdvarutillverkarna att ta fram snabbare hårdvara är vad jag kallar att driva på utvecklingen, något som vi PC-spelare alltid eftersöker nu för tiden när konsolerna verkar ha orsakat ett totalt stopp av allt vad utveckling heter.

Permalänk
Medlem

Det jag absolut hoppas på är att Crossfire fungerar bra, då kommer säkert min maskin att vara fantastiskt bra med i matchen...=)

Permalänk
Skrivet av widL:

Varför är ni så emot att göra ett spel som inte går att "maxa" med dagens hårdvara? Jag tycker att det är en utmärkt idé så länge grafik/prestanda skalar bra neråt också. Att göra spel som pressar hårdvarutillverkarna att ta fram snabbare hårdvara är vad jag kallar att driva på utvecklingen, något som vi PC-spelare alltid eftersöker nu för tiden när konsolerna verkar ha orsakat ett totalt stopp av allt vad utveckling heter.

Vem har sagt att vi är emot det. Vi kostaterar bara att det han sade är rent nonsens. Inte en chans att dom gör ett nytt spel dom kräver en 50000SEK dator för att maxas. Jag säger inte att jag har något emot detta, bara att det är mycket otroligt.

Permalänk
Medlem

Kollade precis på den 8 min långa Thunder Run Tank Gameplay Trailer:n och måste säga att jag över lag gillade vad jag såg

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vem har sagt att vi är emot det. Vi kostaterar bara att det han sade är rent nonsens. Inte en chans att dom gör ett nytt spel dom kräver en 50000SEK dator för att maxas. Jag säger inte att jag har något emot detta, bara att det är mycket otroligt.

Could be an alienware?

Överpris du vet

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det verkade så på sättet ni båda skrev, men uppenbarligen tolkade jag det fel. Det är inte alls otroligt om du frågar mig, de kanske tar sitt ansvar och pressar utvecklingen lite, precis som de borde. Jag kommer jubla om det visar sig att det krävs en dator för 50k för att maxa spelet, så länge man kan spela på normala inställningar med bra flyt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av widL:

Det verkade så på sättet ni båda skrev, men uppenbarligen tolkade jag det fel. Det är inte alls otroligt om du frågar mig, de kanske tar sitt ansvar och pressar utvecklingen lite, precis som de borde. Jag kommer jubla om det visar sig att det krävs en dator för 50k för att maxa spelet, så länge man kan spela på normala inställningar med bra flyt.

Precis. Jag är övertygad om att BF3 kommer att funka att spelas på medium settings eller däromkring av mellansegmentet av GPU kort som finns ute idag. Varför göra ett spel som inte kan spelas av målgruppen?

Däremot, att maxa det...Crysis någon? Det var inte många som kunde maxa det spelet när det levererades? Metro2033 var också det rättså duktigt tungt att köra högsta grafik på när det kom ut.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Jag utgår från BF3 å inte BC2.
Att skryta om att jag dödade nån med deploy knife eller animation knife så kommer man garva mer till dogtagsen man får

Utgår jag från BC2 eller? Jag sa "BF2"..

Visa signatur

| Sony Bravia 9 75" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lan:

Precis. Jag är övertygad om att BF3 kommer att funka att spelas på medium settings eller däromkring av mellansegmentet av GPU kort som finns ute idag. Varför göra ett spel som inte kan spelas av målgruppen?

Däremot, att maxa det...Crysis någon? Det var inte många som kunde maxa det spelet när det levererades? Metro2033 var också det rättså duktigt tungt att köra högsta grafik på när det kom ut.

Så du tror inte att 2st hd 5850 och 8gb ram med en i5 2500k kommer kunna spela med 1600x900,lite aa(4-8) och högsta inställningarna.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av LeetBoy27:

Så du tror inte att 2st hd 5850 och 8gb ram med en i5 2500k kommer kunna spela med 1600x900,lite aa(4-8) och högsta inställningarna.

Hur skulle vi kunna veta det?

Jag gissar baserat på vilken hårdvara som det finns mest av. Precis som andra hoppas jag att de eskalerat prestandakravet så att vi kan gå vidare i spelutvecklingen. Om man tillämpar lite logik i ett prestandadiagram så betyder det att din hårdvara ligger någonstans i det högre prestanda segmentet. Det bör kunna lira BF3 med acceptabla nivåer i min gissning.

Ingen kan rimligen gissa om du kommer att kunna spela med höga inställningar förrens spelet är släppt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

dom flesta spelar spel för att försöka maxa med en bra FPS och det är säkert många ungdomar som spelar mycket spel 12-16 år och vill ju såklart spela med högsta inställningar för att blir ju roligare då och jag skulle inte tro att någon mellan 12-16 år har råd med en dator som måste kosta kke 100k för att maxa BF3 så han som skrev så snackar bara massa skit

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Var inte BF2 mer krävande än man hade trott när det släpptes? Jag minns att jag hade flera kompisar som satt på "low-end" speldatorer som helt enkelt inte ens kunde starta spelet.

Jag skulle inte känna mig säker om jag satt på en 2-kärnig cpu och tex ATI 5750 / GTS 450 när BF3 rullar in i oktober.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det beror på om man spelar för att samla dogtags eller spelar för att vinna...

Bägge och, Nöje främst, men är risk för stor å chans att förlora för överhängande så får nog nöjet backa nalta

Skrivet av juckeyy:

dom flesta spelar spel för att försöka maxa med en bra FPS och det är säkert många ungdomar som spelar mycket spel 12-16 år och vill ju såklart spela med högsta inställningar för att blir ju roligare då och jag skulle inte tro att någon mellan 12-16 år har råd med en dator som måste kosta kke 100k för att maxa BF3 så han som skrev så snackar bara massa skit

Jo max AA ger ju verkligen fina detaljerade å knivskarpa konturer (not).
Vad alla rykten säger så ska BF3 bli de mest tungdragna spelet som finns till PC å att dagens hårdvara ska inte kunna toppa spelet med alla inställningar på max i stabil 60FPS miljö.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Det ända som gjorde Bf2 speciellt var storleken på banorna (och fordon ofc).

EDIT: Alltså, jag hoppar att Bf3 inte är små små banor...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Tjolahej, ville bara informera lite, nu har jag inte läst igenom hela tråden, men med tanke på alla andra "ny dator för BF3" trådar, samt "BF3 systemkrav" så verkar det som att det inte kommit fram.

Systemkraven för att klara BF3 må inte vara så höga, men för att maxxa det, som många säger att de vill, och som många instämmer att det kan med den burken, så kostar det lite mer.

DICE har utvecklat tekink/fysik i frostbite som är såpass hög så att de själva inte kan maxxa det, därav så alla trådar där folk slänger i ett 580 i lådan och förväntar sig dra på, kommer inte fungera.
DICE demo-burk som de körde gick på 50.000kr och de var långt ifrån maxxat, de vet själva inte vad som krävs för att maxxa/de kan själva inte maxxa det.

Hoppas lite folk ser detta inför sin uppdatering, jag säger inte att folk inte borde uppdatera, jag bara säger, maxxa lär du inte gör på ett tag, det är bara att rusta till tänderna och hoppas på det bästa.
En del av det som kräver mycket är deras typ av AA de använder sig av, senaste versionen som är extrem.

Källa; DICE

Kan du länka till källan? Skulle gärna vilja läsa.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Blir som bf2 i guess.
Iaf enligt den infon vi har fått.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jakkes:

Skrivet av Konichiwa:

Blir som bf2 i guess.
Iaf enligt den infon vi har fått.

Se översta citatet.

Visa signatur

Permalänk

Tjohopp, varför först och främst är alla så aggressiva?
Jag informerar bara om det jag hör och så blir man på hoppad, håll forumet på en trevlig nivå!

Som svar till er, jag vet vad källor är, och jag kan inte länka en, för en av mina goda vänner, som sitter anställd som programmerare på DICE är min källa.
Sen förstår jag ju såklart att alla inte behöver tro mig, men eftersom jag fått information delade jag bara med mig.

Att datorn kostade 50k har jag hört från mun till ansikte av samma källa, jag kan tyvärr inte länka honom, och tbh så vill jag inte hänga ut några namn.
Sen är de ju klart att de smackade på med värsting värsting hyper grejer som var onödigt, knappast 50k på ren prestanda.

580 i SLI tror jag de flesta kommer vara nöjda med, och jag tvekar på att man kmr se skillnad på de högsta AAn och den näst högsta. Men om man vill att alla staplar i options ska stå på max, så tror jag tyvärr inte att ni får det med 580 SLI.

Sen åter igen, ta det lungt, informerar ju bara! Ni som inte tror mig får ju se när det kommer ut, och har jag fel så står jag för det, jag säger ju bara det jag hört från min vän som suttit framför BF3.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Dom har ju redan gått ut med att BF3 kommer ha några av de största banorna dom någonsin byggt så jag tror inte du behöver oroa dig.

Visa signatur

| Sony Bravia 9 75" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk

Till er alla som oroar sig över hårdvarukraven till BF3 så kan ni säkert spela spelet med lite "lägre" settings hur bra som helst. Jag har 12GB RAM, en i7 @2.8ghz. Det enda jag behöver är ett nytt grafikkort. Jag tänker köpa nåt halvbilligt. Det kommer garanterat att fungera bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus P6T Ws Professional CPU: Intel Core i7@2.8Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12P GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 7 x64 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Tjohopp, varför först och främst är alla så aggressiva?

Jag tror dig, bara ignorera dem

Vi springer i cirklar då inga specifikationer släppts och folk är oroliga att deras system inte ska fungera. "Tänk om ett ensamt 580 bara kan driva det i LOW på 1280x" *skratt* i så fall hade jag skrattat ihjäl mig.

Applicera lite logik på situationen. För att maxa kanske man måste ha en monsterburk, sånt har ju hänt tidigare. Men sen ser jag det som självfallet att spelet måste vara optimerat så så att det som idag är en hygglig speldator kan driva BF3 ok (=3, ghz quad med GTX460 i 1680x på LOW).

Framtiden får utvisa om mina spekulationer var skogstokiga

Mvh

Tobias

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tobias75:

Jag tror dig, bara ignorera dem

Vi springer i cirklar då inga specifikationer släppts och folk är oroliga att deras system inte ska fungera. "Tänk om ett ensamt 580 bara kan driva det i LOW på 1280x" *skratt* i så fall hade jag skrattat ihjäl mig.

Applicera lite logik på situationen. För att maxa kanske man måste ha en monsterburk, sånt har ju hänt tidigare. Men sen ser jag det som självfallet att spelet måste vara optimerat så så att det som idag är en hygglig speldator kan driva BF3 ok (=3, ghz quad med GTX460 i 1680x på LOW).

Framtiden får utvisa om mina spekulationer var skogstokiga

Mvh

Tobias

Självfallet håller jag med, jag pratade om de absolut högsta inställningarna som går att ställa in.
Tror knappast det kommer vara något problem att driva det på low/medium/high.
Men jag tror att folk nöjer sig så, hur många är egentligen ute efter en siffra man endå inte ser skillnad på.

Själv rustar jag upp med ett 590 eller 580 i slutet av sommaren och kör på det

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Självfallet håller jag med, jag pratade om de absolut högsta inställningarna som går att ställa in.
Tror knappast det kommer vara något problem att driva det på low/medium/high.
Men jag tror att folk nöjer sig så, hur många är egentligen ute efter en siffra man endå inte ser skillnad på.

Själv rustar jag upp med ett 590 eller 580 i slutet av sommaren och kör på det

En dator för typ 8 000 kr maxar BC2 väldigt lätt, Jag har väldigt svårt att tro att det skulle behövas en dator för 50 000 kr för att maxa BF3.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

En dator för typ 8 000 kr maxar BC2 väldigt lätt, Jag har väldigt svårt att tro att det skulle behövas en dator för 50 000 kr för att maxa BF3.

Åter igen hade de inte lagt 50k på ren prestanda som jag skrev i tidigare inlägg/svar.
Däremot tror jag du får lägga upp mot 20< för att få BF3 på high<.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Åter igen hade de inte lagt 50k på ren prestanda som jag skrev i tidigare inlägg/svar.
Däremot tror jag du får lägga upp mot 20< för att få BF3 på high<.

Det tror jag inte heller på.
Möjligen att det är väldigt dåligt optimerat just nu, och därav blir väldigt prestandakrävande. Men aldrig att man skulle behöva 580 SLI t.ex. för att maxa detta spel när det väl är färdigt!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

När dom visade upp spelets singelplayer så sa dom ju att dom använde ett 580 kort. Varför använde dom inte två stycken istället då om det nu är så fruktansvärt krävande?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11