Permalänk
Medlem

Bios failed

Jag har ett z68A-GD65 moderkort och mitt problem är att bägge bios inte startar upp, skärmen blir vit.
Jag får ett felmeddelande på led status indicators, där första lampan lyser stabilt.Som förklaring i instruktionsboken står det Both primary and secondary BIOS failed.
Jag är inte så van datorbyggare så min fråga är vad gör jag nu?
Dessutom har jag fått ett felmeddelande från första början. Det står driver cant load

Permalänk

Prova återställa bios. (reset bios)
Läs manualen så förklarar den hur du gör.

Permalänk
Medlem

Är det det som kallas Clear CMOS jumper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkan68:

Är det det som kallas Clear CMOS jumper?

Svar: Ja

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Jag återställde bios igår o allting gick igång som det skulle men idag var det likadant vit skärm bios startar inte utan jag startar om datorn o då går allting igång
jag satte ihop datorn förra veckan och det har varit så här större delen av tiden
Är det fel på moderkortet eller??

Permalänk
Medlem

Kör med endast ett minne, samma fel byt till det andra. Är korrekt spänning inställd till minnena? Kör memtest. Pröva olika slots. Uppdatera bios.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Om jag inte missminner mig startar inte datorn alls om batteriet är dött.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Om jag inte missminner mig startar inte datorn alls om batteriet är dött.

Så är det...men för att utesluta problem så gör som det sägs...plocka ur alla delar en efter en å se om det hjälper.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem

Gör som du vill , jag har själv haft problem med ett svagt/dåligt batteri det gick alldeles utmärkt att starta om datorn, men inte efter att den varit avstängd under natten, utan att först gå in i bios och återställa till de inställningar jag behövde för min hårdvara.
Tänkte det kunde vara värt att prova då din dator tydligen tappar någon inställning då den varit avstängd.