En artikel ej med i leveransen

Permalänk
Medlem

En artikel ej med i leveransen

Hej!

Fick lite datorprylar leverade idag, och märkte till mitt stora förtret att moderkortet ej fanns med. Fick alla paket som enligt posten stod emot mina kolli-ID'n/nummer, men ändå saknades moderkortet.

Har ett par frågor:

När det gäller kolli-ID, är det alltid ETT paket per kolli-ID, eller kan det vara flera? Tänker att moderkort är ganska stort och kanske behöver en egen liten låda och alltså inte ska ligga med de övriga småkomponenterna.

Om det nu visar sig att inet faktiskt har missat att skicka med moderkortet, hur skall jag bevisa att jag inte har fått det och försöker gömma undan det? Bör nämnas att jag är aningen konflikträdd och gärna inte bråkar med företag, därav lite ångest med denna fråga.

Om posten har felat, hur går jag tillväga?

Hur lång tid tror ni det kan dröja (om allt går lugnt till) innan jag får ett nytt? Tror ni det skickas så snabbt som imorgon, om de har kort inne?

Innan någon frågar, så har jag sökt igenom lådorna väldigt noga, och moderkort kan man bara inte missa.

Tack.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

1 kollinummer = 1 paket
Varför inte börja med att höra av sig till inet?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Ring inet och ta det med dom.
Saknas det artiklar så syns det antingen på deras lagersaldo eller vikten på paketet som inte stämmer.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Var har du beställt ifrån?

Fick du bara ett kolliID för alltihopa? OM det skulle ha skickats x antal paket, så brukar man få 2 kolliID, t.ex.

När man brukar beställa x antal grejjer så får man välja om man vill ha dom i en samlad försändelse, dvs allt i ett enda paket.

Jag tror däremot att inget större fel har skett, men du bör snarast ta kontakt med sidan där du beställde ifrån. Desto snabbare, desto bättre.
Dessutom har du bevis på grejjer du har beställt, kvittot på din mail.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

1 kollinummer = 1 paket
Varför inte börja med att höra av sig till inet?

Jodå, jag ringde inet direkt efter jag hade upptäckt det, och han skulle kolla med lagerfolket och deras övervakningskameror osv.

Antingen ringer de imorgon, eller så får jag ringa igen.

Känns ändå som att jag står så maktlös eftersom alla fakturor, följesedlar och liknande talar för det motsatta av vad jag säger.

Skrivet av X2Power:

Var har du beställt ifrån?

Fick du bara ett kolliID för alltihopa? OM det skulle ha skickats x antal paket, så brukar man få 2 kolliID, t.ex.

När man brukar beställa x antal grejjer så får man välja om man vill ha dom i en samlad försändelse, dvs allt i ett enda paket.

Jag tror däremot att inget större fel har skett, men du bör snarast ta kontakt med sidan där du beställde ifrån. Desto snabbare, desto bättre.
Dessutom har du bevis på grejjer du har beställt, kvittot på din mail.

Ja, jag fick tre kolli-ID'n, och tre unika paket.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Om det är mer än ett paket ska du ha fått mer än ett kolli ID av inet, ett annat sätt brukar vara att det står på paketet kolli-ID 1/1 elr 1/2 ifall det är 2 kolli-ID (2 paket)

Permalänk
Medlem

det har hänt att jag beställt att jag fått 2 paket fast bara 1 kolli nummer, fick andra paketet dagen efter... (varken stället jag hämtade paketet på eller dom som levererade hade någon aning om var mitt andra paket hade tagit vägen)

detta var hos komplett

så mitt råd är att vänta en dag eller två... men man ska ju eg. inte ta ut paktet om inte alla prylar är levererade för då kan dom bara säga att du redan tagit ut det och kan på så sätt skylla ifrån sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

det har hänt att jag beställt att jag fått 2 paket fast bara 1 kolli nummer, fick andra paketet dagen efter... (varken stället jag hämtade paketet på eller dom som levererade hade någon aning om var mitt andra paket hade tagit vägen)

detta var hos komplett

så mitt råd är att vänta en dag eller två... men man ska ju eg. inte ta ut paktet om inte alla prylar är levererade för då kan dom bara säga att du redan tagit ut det och kan på så sätt skylla ifrån sig

Jag förutsatte att moderkortet låg i en av lådorna, självklart. 3 kollinummer bör ju logiskt sett innebära 3 paket.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

1 Kolli = en försändelse. Det kan inneböra 100 prylar i en kartong, och det kan också vara 1 pyrl per kolli. Beror lite på vikt/storlek.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Om du har hämtat ut 3 paket med 3 kollin så borde moderkortet varit med i en utav dessa paket.
Kolla följesedeln i paketen och kolla om de kan ha missat att packa ner den genom att det ev inte har prickat av den från följesedeln.
Om de inte har missat att pricka av den men den ändå inte är med kan den ändå inte vara med.
Alla är mänskliga och gör fel, stå på dig!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

1 Kolli = en försändelse. Det kan inneböra 100 prylar i en kartong, och det kan också vara 1 pyrl per kolli. Beror lite på vikt/storlek.

Jo, och det har varit lite delade meningar om hur många lådor som kan ingå med ett kolli. Men chansen finns alltså att den har legat i en egen låda och eventuellt kommer imorgon?

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Om du har hämtat ut 3 paket med 3 kollin så borde moderkortet varit med i en utav dessa paket.
Kolla följesedeln i paketen och kolla om de kan ha missat att packa ner den genom att det ev inte har prickat av den från följesedeln.
Om de inte har missat att pricka av den men den ändå inte är med kan den ändå inte vara med.
Alla är mänskliga och gör fel, stå på dig!

Precis våga STÅ på dig när du vet du har rätt. Det brukar alltid lösa sig. Trist att den viktigaste komponenten saknas

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Precis våga STÅ på dig när du vet du har rätt. Det brukar alltid lösa sig. Trist att den viktigaste komponenten saknas

Menar det Tror du jag blev paff eller?

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Tror Inet är ganska bra på att lösa sånna här saker. Dessutom brukar de vara aktiva på detta forum, du har säkert ett PM här från dem i morgon

Men som sagt, stå på dig! Visa hur allting låg packat, att det inte låg något moderkort bland de andra delarna... Spara kartonger och packmaterial med andra ord.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Tror Inet är ganska bra på att lösa sånna här saker. Dessutom brukar de vara aktiva på detta forum, du har säkert ett PM här från dem i morgon

Men som sagt, stå på dig! Visa hur allting låg packat, att det inte låg något moderkort bland de andra delarna... Spara kartonger och packmaterial med andra ord.

Tack för tipset, kartonger och liknande kommer jag definitivt spara.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Det visade sig gå mer smärtfritt till än vad jag förväntade mig. De skickar mig det lite finare (i min mening) moderkortet Sabertooth som kompensation.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Har själv råkat ut för detta precis. Beställt massa prylar och de hade glömt skicka datorlådan jag beställt.. Fick bara ett kollinr och de vid utlämningen hade inga mer paket i mitt namn..
Ska ringa dem idag (hämtade paketet i lördags) och fråga vad som hänt, hoppas att det löser sig för mig med.

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Skrivet av joYchez:

Det visade sig gå mer smärtfritt till än vad jag förväntade mig. De skickar mig det lite finare (i min mening) moderkortet Sabertooth som kompensation.

Tack för alla svar!

Sa dom varför det hade hänt?
Sommarjobbare som tagit ut lite "extra" som löneförmån?

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Sa dom varför det hade hänt?
Sommarjobbare som tagit ut lite "extra" som löneförmån?

Han bad om ursäkt i telefon och förklarade att någon på lagret antagligen var sugen på att gå på semester. Efter det blev jag erbjuden Sabertooth som fanns i lager, och ivrig för att få sätta ihop burken så tackade jag naturligtvis ja.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joYchez:

Han bad om ursäkt i telefon och förklarade att någon på lagret antagligen var sugen på att gå på semester. Efter det blev jag erbjuden Sabertooth som fanns i lager, och ivrig för att få sätta ihop burken så tackade jag naturligtvis ja.

Gött att det löste sig.:):D Detta är så som jag känner Inet.:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

hehe hände mig med ja beställde en stycke skärm + dvi kabel och fick en liten box på 20x20cm tyckte det var litet för få i en 24tummare!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brajonk:

hehe hände mig med ja beställde en stycke skärm + dvi kabel och fick en liten box på 20x20cm tyckte det var litet för få i en 24tummare!

Ha ha...:) Eller en väldigt dyr DVI kabel.:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!