Tänkte införskaffa en gaminglaptop, behöver lite råd.

Permalänk
Medlem

Tänkte införskaffa en gaminglaptop, behöver lite råd.

halloj alla glada!

nu är det så att jag har tröttnat på min stationära burk och tänker därför införskaffa en laptop istället. jag har kollat på det mesta på nätet och funderar starkt på en http://www.webhallen.com/hardvara/136662-msi_gt780r-082ne-core_i7_2630qm-8gb-1.5tb-17.3-gtx560m-bluray-win_7_hp
eller en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635481
jag har även tittat på deviltech, pc-konsulten mm. dock så gillar jag inte riktigt deras design på själva laptopen eftersom att beslysning på tangentbordet är ett väldigt starkt + för mig. annars är ju deras datorer fetast pga 6970m korten och lite mer anpassad hårdvara overall

nåja till den stora frågan som jag inte hittar info på någon annan stans, antingen är jag blind eller dum nåja; msis laptop på webbhallen har 8gb i ram minne, medans andra ställen ofta nämner att den har 16gb i ram. tex på den här länken: http://www.youtube.com/watch?v=YXx6nr_jvjY&feature=feedlik

det är ju även samma sak med asus version på webhallen att den har 6gb ram medans i videon har den 12gb. kanske det kvittar men det hade varit roligt att veta orsaken till detta. Någon av dessa två laptops blir det och jag upskattar svar och rekomendationer. eller kanske man borde vänta på 570 korten? har ingen direkt stress att skaffa en laptop men det är ju alltid roligt att greja en ny burk, sugen som satan :). dock tycker jag nog att 560 korten verkar lite väl klena för en gamer dator men jag kanske har fel :D.

Permalänk
Medlem

orsaken till skillnad av ram-minne är att vi bor i Sverige och dessa reviews är från USA (olika modeller av samma dator). Om jag vore du hade jag valt att köpa MSI eftersom belysning är ett starkt + för DIG då ASUS ej utvecklat sin belysninga lika mkt som MSI. Båda är bra datorer, båda kommer fungera gott och väl.

Enligt mig, väldigt övergripande:
MSI - Mer användarvänlig + mera extrafunktioner än Asus, matt-skärm, bästa audio på marknaden, ink mus och ryggsäck.
Asus - Går något tystare under load, glare-skärm, går ca 20 grader svalare under max load (gpu dvs. Tangentborden på båda maskinerna är i princip lika svala och sköna).

Annars är det typ same shit i olika skal. Bara du kan välja. Men om du kan vänta 2-3 månader så skulle jag väntat på MSI's ryktade dator med gtx 570/580m kort.

Jag har själv en Asus g74, är nöjd, men hade lika gärna kunnat köpa MSI. Spelar absolut ingen roll för mig.

Permalänk
Medlem

ah okej, låter ju bra, går ju alltid ploppa i lite extra ram själv om man vill tror endå ja väntar på msis nästa modell eftersom att 560m kortet presterar relativt dåligt i tester

Permalänk
Medlem

Relativt dåligt? Kan spela alla spel atm på high med 30-60 fps tycker jag är helt ok för en 13k portabel dator. MEN jag håller fortfarande med dig, vänta tills bättre kortet kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroes:

Relativt dåligt? Kan spela alla spel atm på high med 30-60 fps tycker jag är helt ok för en 13k portabel dator. MEN jag håller fortfarande med dig, vänta tills bättre kortet kommer!

det ja menar med relativt dåligt är att det finns så mycket bättre kort tex 6970, som inte heller är så mycket dyrare. 570 kortet ska ju vara ungefär samma pris som 6970 och samma prestanda

Permalänk
Medlem

ÄR det någon som vet när gtx 570/580m kan komma att lanseras i burkar i sverige? Gäller detta enbart MSI eller ASUS också?

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att 570/580 modellerna kommer kosta bra mycket mer än asus 13k iaf.
Så det har med att göra hur mycket man är villig att spendera. 580 hamnar garanterat på 20k.

Permalänk
Medlem

Har redan beställt en G74sx så var egentligen bara ren nyfikenhet!