mp3 spelare rekommendation?

Permalänk
Medlem

mp3 spelare rekommendation?

Så jag är en av dom få som använder mp3 spelare fortfarande och har en vanlig mobiltelefon. Jag är inte direkt intresserad av att skaffa en iphone utan vill bara ha en enkel mp3 spelare.

Som alltid dock, så är det svårt att hitta runt i virrvarret av olika varor och det är inte alltid lätt att veta ifall produkten är både hållbar och bra. Dessutom så vill jag att den ska kunna spela FLAC filer, vilket gör det hela desto mer problematiskt.

För risk att låta kräsen, så vill jag i grund och botten ha en mp3 spelare som kan spela flac, som har bra hållbarhet (Inte så kul ifall den går sönder efter ett par månader) och som har en okej batteritid. Ett stort plus vore ifall den har en kortläsare också så att man kan lagra ännu mer musik ifall det nu skulle behövas.

Har själv flrsökt leta runt, men tex Sansa serien har tyvärr inte så lång hållbarhet enligt många som har använt den.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vad har du för budget? finns ju alltid ipod classic. den kan inte köra flac men om du har skivor så kan du bränna dom till itunes egna lossless. Har alltid varit nöjd med min classic. 160 gb minne och riktigt bra batteritid.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Sansa- vetifan vad den heter men den lilla med clip-on. Klarar flac och inte så ömtålig till ett bra pris

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

vad har du för budget? finns ju alltid ipod classic. den kan inte köra flac men om du har skivor så kan du bränna dom till itunes egna lossless. Har alltid varit nöjd med min classic. 160 gb minne och riktigt bra batteritid.

Kan ju alltid installera rockbox, som jag nästan är säker på, klarar flac. Plus DOOM 2!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera, liksom andra gjort, Sandisk Sansa Clip+. Bra pris, bra ljud och uppfyller dina krav. Om det ska vara bling (video osv) till, så ta en flashig Cowon (J3/S9).

Permalänk
Medlem

Tänk på att: bara för att en "mp3spelare" klarar att spela upp flac och andra losseless format betyder det inte att det låter bättre än andra mp3splare.

Stor vikt ligger i D/A omvandlarens och lurarna/högtalarna kvalité . Så stirra dej inte blind på just FLAC-stödet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

+1

iPod är imo det bästa alternativet, tyvärr, som andra sagt, att spela FLAC är inte det allra viktigaste, sen är det ju alltid trevligt, men om du klarar dig med iTunes egna, så kör på iPod imo.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

du kan ju konvertera dina flac filer til lapple lossless med DBpoweramp o vips så har du lossless du kan spela på din ipod

Permalänk
Vila i frid

iAudio.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ALAC = Apple Lossless Audio Codec = http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Lossless
FLAC = Free Lossless Audio Codec = http://sv.wikipedia.org/wiki/Free_Lossless_Audio_Codec

Skillnaden är samma som xvid mot divx eller h264 mot x264 den ena är öppen medan den andra är låst, med andra ord dem gör samma sak, different names. Itunes är värdelöst, enda anledning att ha den är för uppdateringar till Apple produkt, Ipod:en är rätt trevlig då Classic modellen, nackdelen är att man måste härva med Itunes om något strular.

OT:
Foobar2k är det bästa om man vill lyssna på sin egen musik i datorn,med hjälp av plugin så kan den spela allt möjligt.

Permalänk
Medlem

COWON

COWON/iaudio

Har aldrig hört en spelare med så bra ljud i. Gillar verkligen apple, har både mac och iphone. Samtidigt är jag ljudintresserad och erkänner villigt att ljudchippen i både iphone och mac är totalt värdelösa för den som har lite ambitioner att få ett bra ljud. Iriver har även dem lyckat bra med sina ljudchip genom åren. Bara du undviker ipod så. iPod är snygg, lättanvänd osv men missar det viktigaste - ljudkvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cipe:

Skulle rekommendera, liksom andra gjort, Sandisk Sansa Clip+. Bra pris, bra ljud och uppfyller dina krav. Om det ska vara bling (video osv) till, så ta en flashig Cowon (J3/S9).

Skämtar du? Sandisk kan göra minneskretsar, men när det gäller ljudkvalité har de inget att komma med. Jag tippar att enda anledningen att de började producera spelare var att de kunde få tag på minneskretsar sanslöst billigt då det är deras huvudprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

Skämtar du? Sandisk kan göra minneskretsar, men när det gäller ljudkvalité har de inget att komma med. Jag tippar att enda anledningen att de började producera spelare var att de kunde få tag på minneskretsar sanslöst billigt då det är deras huvudprodukt.

Detta är fel, Sansa clip har fått väldigt bra bemötande för det priset man betalar(500kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Detta är fel, Sansa clip har fått väldigt bra bemötande för det priset man betalar(500kr).

Allt är ju relativt... Är man ute efter hög ljudkvalité och mycket minne är 500kr i vilket fall i underkant. Om jag hade 500kr enbart skulle jag köpt Cowon iAudio U5 2GB. Jag föredrar 2GB ur en spelare som kan leverera lite ljudkvalité. 2GB räcker trots allt till en hel del musik, och har man några hundralappar till att spendera köper man en annan modell med betydligt större kapacitet och får du allt det goda på en och samma gång

Permalänk
Medlem

Cowon D2+ 8gb http://www.mp3shop.se/product_info.php?products_id=678 790:- sedan köper du till ett 8 gb minne för ca 200:- så har du en MP3 med 16 gb minne grym ljudkvalitet och 48 timmars batteritid samt stödjer flac. Nackdelar är väl att den är lite bökig i programvaran och kanske inte så liten och smidig som ipod nano.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

Recension av Sansa Clip+ med mätningar

Resultatet kan knappast sägas vara dåligt. Recensenten tyckte sammantaget att Clip+ var bättre än Cowon i9 som kostar dubbelt så mycket. Clip+ har dessutom stöd för Rockbox vilket är en stor fördel. Jag har använt Rockbox i flera år och skulle ha svårt att klara mig utan det idag, särskilt crossfeed och gapless playback är svåra att hitta som standardfunktion i mp3-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

Cowon D2+ 8gb http://www.mp3shop.se/product_info.php?products_id=678 790:- sedan köper du till ett 8 gb minne för ca 200:- så har du en MP3 med 16 gb minne grym ljudkvalitet och 48 timmars batteritid samt stödjer flac. Nackdelar är väl att den är lite bökig i programvaran och kanske inte så liten och smidig som ipod nano.

Den ser ut att vara det vinnande valet. Har forskat lite mer själv och gått igenom tipsen från tråden. Att man behöver bra hörlurar för att höra en större skillnad på lossless och icke lossless, men då jag älskar musik, så är bra ljud ett stort plus för mig. Sansa clip+ är bra i sig också, men har lite dålig batteritid. Cowon D2+ har ju både stöd för minnsekort och möjlighet att installera Rockbox tillsammans med ett bra långt batteritid, så det blir vinnaren för mig.

Tack allihop för alla förslag, det hjälper en hel del att få vissa fingervisningar.