Reflektioner kring Macbook Air

Permalänk
Medlem

På tal om batteritiden så har jag cirka 4.5h batteritid då jag spotifyar (WLAN) och jobbar (knapprar ner text i dokument) på min MBA11". Jag anser det bra med tanke på att dom lovar 5h med WLAN på, men då är det säkert meningen att man ska ha minsta ljusstyrka och helst inte pilla på den.

Prestandamässigt duger den fint att skriva på, surfa etc etc. Det går även bra att köra StarCraft2 på lägsta inställningarna, men då får man räkna med långa laddtider.

[ot]Jag valde dator helt efter storlek och byggkvalitet. Har alltid haft Sony Vaio 11" ur TX-serien tidigare, men deras plastskärmar går sönder "ovanifrån" något jag hoppas slippa med denna. Anledningen till att jag vill ha 11" och 1kg är att jag bär runt på den jämt. På kontoret och hemma dockar jag den med en USB-hubb och en DVI-adapter.[/ot]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

...och som belöning kanske du får dubbelt så mycket RAM och en mångdubbelt snabbare processor.

Ska du spela kan jag ifrågasätta valet av en MBA. Men så klart, det är ganska vanligt att ljuga för sig själv för att få anledning att köpa någonting. Köp den om det gör dig glad.

Jag kommer inte direkt sitta och spela en massa, har en HTPC jag använder i första hand ifall jag skall spela. Däremot kan det ju hända att man vill kunna dra igång ett spel någon gång ibland. Jag kan säga att jag kommer garanterat spela fler gånger än jag kommer hålla på att editera film eller annat som kräver mer processorkraft. Surf, mail, film och spel då och då är vad jag använder min dator till, alltså är det GPUn som är begränsande.

Blir jag missnöjd är det bara att sälja den och köpa den nya, inte svårare än så egentligen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag tror att den gamla kommer passa dig perfekt. Jag förstår om du har väldigt låga krav.

Jag har nog samma krav som de flesta. Man kan jobba på den, man kan ha kul på den, man kan spela på den. Duger till det mesta :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

När ryktas det om att nästa Macbook Air släpps?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av LeovinceZX:

När ryktas det om att nästa Macbook Air släpps?

Mitten av juli är det senaste.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ryktas om ny air nästa eller nästnästa vecka nu.

För min del väntar jag nog. Har sett över mitt spelande och inser att jag iaf kan vänta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Ryktas om ny air nästa eller nästnästa vecka nu.

För min del väntar jag nog. Har sett över mitt spelande och inser att jag iaf kan vänta.

Väntar också, då jag också insett att jag de facto inte spelar något alls. Och då jag inte heller använder photoshop eller final cut, utan mer använder Office, internet och mailen så känns Macbook Air perfekt!

Lite synd att ethernetingång och liknande inte kommer finnas, men det går ju att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goboondock:

Väntar också, då jag också insett att jag de facto inte spelar något alls. Och då jag inte heller använder photoshop eller final cut, utan mer använder Office, internet och mailen så känns Macbook Air perfekt!

Lite synd att ethernetingång och liknande inte kommer finnas, men det går ju att lösa.

Jag spelar en del. Men då har jag en HTPC som fått agera spelmaskin. Vill jag spela mer skaffar jag en riktig speldator. Så länge den nya airen kommer klara av att spela lite spel som Eve och Diablo 3 på lägsta inställningar kommer jag nog vara nöjd.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det finns inte så många kameror förutom D7000 som använder SD-kort som är ovanför "glad amatör". De flesta använder sig av CF.

Glada amatörer finns det ju gott om Dessutom, filmkameror.

Permalänk

Själv tycker jag Macbook Air 11" såg läckrare ut än storebror men sen kommer det till användandet där jag uppskattar 13" mera.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Om man definierar jobba som att skriva i Word på den så absolut, men det gör även valfri netbook. Att lägga det sjudubbla för att spela spel på låga inställningar fascinerar mig oerhört.
Det sektliknande beteendet, alltså.

Sektliknande beteendet? Jag gillar designen, trackpaden osv. Priset spelar faktiskt mindre roll så länge det är inom rimlighetens gränser. Visst skulle jag önska att det fanns en produkt med samma design, glastrackpad (utan knappar) osv för en sjundedel av priset, men nu finns inte det.

Jag väljer den produkten som jag blir nöjdast med. Allting här i världen handlar inte om pengar faktiskt, om jag blir nöjdare av en Air än en netbook så är det värt några få tusenlappar, det är ju inga stora summor vi pratar om. Sen kanske min filosofi får ändra sig om skillnaden blir 50 000, men det får jag ta den dagen :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Angående 1080P playback, Apple publicerade sitt video decoding framework för ett tag sen: http://developer.apple.com/library/mac/#technotes/tn2267/_ind... Men då krävs att du minst har ett Nvidia 9400M grafikkort.

XBMC har implementerat stöd för hårdvaruacceleration, och jag kan bekräfta att 10 000+ kbit/s 1080P filmer fungerar bra med min Nvidia 9400M baserade MBA.

Permalänk
Medlem

Okej, det låter mycket lovande!, om jag har förstått rätt är nvidia 320m snäppet bättre än 9400m, medan intel HD3000 skall ligga någonstans mittimellan

Permalänk
Medlem

Fan, nu började jag tänkta på hur 2011 varianten av MBP 13" hade en fläkt som lät mycket högre än 2010 varianten. Detta är ju något man bör tänka på. Funderar starkt på att köpa 2010 airen idag då... Hmm...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nog fungerar 1080p, om man kan stå ut med fläktljudet =). Känns som att fläkten har tre lägen, tyst, normalt och extremt jävla högt.

Cpu'n fungerar, men den ligger på 100% väldigt ofta för mig =).

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Nog fungerar 1080p, om man kan stå ut med fläktljudet =). Känns som att fläkten har tre lägen, tyst, normalt och extremt jävla högt.

Cpu'n fungerar, men den ligger på 100% väldigt ofta för mig =).

Okej, ocj då har du ändå 2010 varianten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Okej, ocj då har du ändå 2010 varianten.

Går det att se fläkten om man öppnar datorn för att uppgradera ram? Skulle i sådant fall gå att byta?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Okej, ocj då har du ändå 2010 varianten.

Jepp har försökt med en alu-kylplatta under den, men den var inte till stor hjälp.

Har funderat att gå in på Grafit och be dem kolla om det går att få den tystare.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Går det att se fläkten om man öppnar datorn för att uppgradera ram? Skulle i sådant fall gå att byta?

Du kan inte uppgradera ram på en Air, och jag skulle misstänka att fläkten inte heller går att byta (mer än att ersätta den med en likadan)

Permalänk

Var det inte idag som det ryktades om att datorn skulle presenteras?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jo det var ju det fast på appleinsider så säger dem nu att det ryktas om "nån gång nästa vecka". Bara att hålla tummarna igen (lite längre denna gången bara)

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer ju garanterat inte släppas innan Lion i alla fall. Macrumors spekulerar idag i 128 GB som standard, och 4 GB minne - samt bakgrundsbelyst tangentbord. Själv ser jag allt utöver i5/i7-processorer och Thunderbolt som en bonus.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Har det blivit ett köp än Derox?

Själv tror jag att jag bestämt mig för den nya 13 tummaren med 256 gigs disk, fortfarande osäker på om det blir i5 eller i7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Har det blivit ett köp än Derox?

Själv tror jag att jag bestämt mig för den nya 13 tummaren med 256 gigs disk, fortfarande osäker på om det blir i5 eller i7...

Japp, sitter med en 13" i5 men 128 GB disk. Riktigt fin faktiskt. Något speciellt du vill veta om den?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sitter ock försöker bli smart på skillnaden mellan i7an och i5an, mestadels hurvida i7an är varmare eller inte (och därmed också gör så fläktarna låter mer), men misstänker att du inte riktigt kan jämföra

En sak jag verkligen skulle vilja veta är hur den spelar upp hd material, gärna 1080p material med hög bitrate.
Här är en massa filer man kan testa med, den längst nere är den "tyngsta" av dem.
http://forums.plexapp.com/index.php/topic/3029-1080p-test-mkv...
Alla filerna är dock ganska tunga, jag tror det är betydligt vanligare med 10Mb/s än 42Mb/s

Dags att nanna, checkar in imorgon

Permalänk
Skrivet av Derox:

Japp, sitter med en 13" i5 men 128 GB disk. Riktigt fin faktiskt. Något speciellt du vill veta om den?

Lånar din fråga! Hur funkar Uppspelning av 1080p till tv och dyligt? Funkar något spel ? Känns den snabb ? Kan du jämföra snabbheten med mbp 13 2011 i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Sitter ock försöker bli smart på skillnaden mellan i7an och i5an, mestadels hurvida i7an är varmare eller inte (och därmed också gör så fläktarna låter mer), men misstänker att du inte riktigt kan jämföra

En sak jag verkligen skulle vilja veta är hur den spelar upp hd material, gärna 1080p material med hög bitrate.
Här är en massa filer man kan testa med, den längst nere är den "tyngsta" av dem.
http://forums.plexapp.com/index.php/topic/3029-1080p-test-mkv...
Alla filerna är dock ganska tunga, jag tror det är betydligt vanligare med 10Mb/s än 42Mb/s

Dags att nanna, checkar in imorgon

I VLC hackade det lite på ett 40 MBit/s klipp (kunde dock inte se om hårdvaruavkodning av påslaget), i Plex funkade det super. Vet dock inte om det var något ljud i just det klippet då jag inte riktigt hörde nått.

Skrivet av coolspider:

Lånar din fråga! Hur funkar Uppspelning av 1080p till tv och dyligt? Funkar något spel ? Känns den snabb ? Kan du jämföra snabbheten med mbp 13 2011 i5?

Har inte testat mot TV ännu, men den spelade upp ett 40 Mbit/s 1080p klipp i Plex utan problem. Har hittills testat Eve Online vilket funkade helt okej (ungefär som på min 2010 13" MBP). I allmänhet känns den snabbare än min 2010 variant av 13" MBP som jag hade en SSD i. Kan inte jämföra med 2011 varianten då jag inte har någon.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Okej, misstänkte att den inte skulle klara det i vlc (min desktop klarar inte det heller xD, 4 år gammal), men fint att den gör det i plex, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Testade just Garry's Mod i OS X (dvs borde visa vad de flesta Source spel klarar). Körde native resolution och allt på High, då blev det lite FPSdrop ibland, men va mest 40-60. Med allt på low blev det typ inga drops och FPS va 50-90.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Hur skiljer sig grafiken mellan 2010 och 2011 macbook air?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.