Ifixit plockar isär nya Macbook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Andra tillverkare behöver inte följa efter (och borde väl inte göra det om det nu är en så dålig väg att gå)? Dock har väl till synes konstiga påhitt (telefoner (nästan helt) utan fysiska knappar, datorer utan diskettstationer, surfplattor och liknande) lanserats och till och med blivit vanliga utan större uppståndelse förr. Ofta finns dessutom alternativen kvar vid sidan om rätt länge.

Jag menar inte något negativt på så vis men jag tror också att de flesta förstår vad jag menar, det finns redan nu en mängd olika format man kan köra när det kommer till lagring & interminne och det behöver inte leda till så massiv storleks ökning som många här verkar tro, att frångå alla standarder som finns luktar inget annat än mycket vill ha mer & desto mer special lösningar som används desto färre 3:e parts prylar blir det som följd som i slutändan leder till minskad konkurrans & högre priser. Många säger att apple är trend sättare & i detta fallet hoppas jag att så inte sker, som moderator på sweclockers kanske man bör vara något mer öppen för sina läsares åsikter än vad som blivit uppvisat i denna tråd.

Fortsätter denna uppenbara vinkling på sweclockers så kommer ni till sist att börja tappa läsare och det vore tråkigt för än så länge så har ni varit objektiva men nu börjar då iaf jag ifrågasätta detta i och med den moderering som pågår här, många kommentarer som tagits bort hade ingenting med vare sig flamening eller trollning att göra.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nja det är ju inte riktigt sant, man körde ju länge med C2D processerorer när alla andra gått över till nyare modeller, gamla dåliga GPUer osv

Ja, de valde att stanna med C2D i vissa modeller, jag tror förklaringen från Apple ang. MBA var att C2D var en strömsnålare lösning, som kund har man ju då rätten rösta med plånboken om man bryr sig om det eller inte.
Jag tror det beror på bråket mellan Intel och Nvidia, Apple kunde inte fortsätta med Nvidia GPU:er pga att det och kanske Intel gav dem bra pris för C2D för att vänta på nuvarande Intel GPU och inte göra en ATI baserad lösning med i3/i5? Eller såg kanske Apple fördelen med denna generations i5/i7 och väntade på den? (OBS!!! vild spekulation!).

Kom dock ihåg att Apple släppte MBP med första generationens i3/i5/i7 som var de snabbaste bärbara som datorpressen testat upp till det datumet, precis som det var med de nya i5/i7 när de kom i vintras.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ok, denna modell är smidig & ultraportabel men måste man för den sakens skull per automatik bli begränsad som konsument?
Är det positivt att bli begränsad som konsument?
Om andra tillverkare följer detta blir det då bättre för konsumenter i slutändan?

Jag anser att utvecklingen som sker med krympning av komponenter är bra men att man i processen minskar sina kunders valmöjligheter är definitivt inget bra. Kalla mig apple hatare om ni vill men ingen med lite teknik intresse kan påstå att detta är en bra utveckling utan att näsan blir betydligt längre... Om man istället hade arbetat på att ta fram nya standarder på "formfactor" lösningar så skulle man kunna fortsätta krympa storlekar men ändå behålla valmöjligheter åt slutkund.

Vad brukar du byta för något i dina Laptops? Vad är det som gör att du blir så extremt begränsad?
Brukar du byta HDD eller SSD i detta fall, inte omöjligt! Och det kan du göra i denna!
Brukar du byta CPU i din bärbara? Knappast så vanligt?
Minne, jo det brukar man vilja uppgradera, skulle personligen velat sett 8GB i denna men av någon anledning så har Apple inte valt att använda SO-DIMM? Plats? Annan anledning?

Har jag glömt något!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fortsätter denna uppenbara vinkling på sweclockers så kommer ni till sist att börja tappa läsare och det vore tråkigt för än så länge så har ni varit objektiva men nu börjar då iaf jag ifrågasätta detta i och med den moderering som pågår här, många kommentarer som tagits bort hade ingenting med vare sig flamening eller trollning att göra.

Hur får du detta till att det är vinklat på något sett? Om du följer de artiklar som skrivs här på sweclockers så bör du veta att långt ifrån alla artiklar är pro-apple. Och de har inte tagit bort kritiska inlägg som bidrar till diskussionen.

Trådar rörade apple tenderar dock alltid att dra in folk som inte har annat att komma med förutom att påpeka att apple är skit, att de tar överpriser och att deras användare är okunniga och inte vet bättre. Sånt snack, oavsätt om det rör apple eller något annat företag/produkt gör inte swecklockers till ett bättre forum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

Jag menar inte något negativt på så vis men jag tror också att de flesta förstår vad jag menar, det finns redan nu en mängd olika format man kan köra när det kommer till lagring & interminne och det behöver inte leda till så massiv storleks ökning som många här verkar tro, att frångå alla standarder som finns luktar inget annat än mycket vill ha mer & desto mer special lösningar som används desto färre 3:e parts prylar blir det som följd som i slutändan leder till minskad konkurrans & högre priser.

Det är väl dock inte svårare att se det som att man helt enkelt har prioriterat mått och vikt? Även om det går att bygga bärbara datorer med utbytbara standardkomponenter som bara är obetydligt större/tyngre/fulare/vad vet jag blir de ändå sämre på dessa områden. Kanske tappar man några potentiella köpare med dessa lösningar, men kanske lockar man till sig ännu fler genom att excellera på andra punkter. Macbook air ligger väl någonstans mellan macbook pro och ipad både till funktionalitet och portabilitet; kompromisser måste göras och man får själv välja efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är väl dock inte svårare att se det som att man helt enkelt har prioriterat mått och vikt? Även om det går att bygga bärbara datorer med utbytbara standardkomponenter som bara är obetydligt större/tyngre/fulare/vad vet jag blir de ändå sämre på dessa områden. Kanske tappar man några potentiella köpare med dessa lösningar, men kanske lockar man till sig ännu fler genom att excellera på andra punkter. Macbook air ligger väl någonstans mellan macbook pro och ipad både till funktionalitet och portabilitet; kompromisser måste göras och man får själv välja efter behov.

Finns portabla bärbara liknande spec/formfactor SAMSUNG 900X3A, supertunn lättviktare. Ja det går att uppgradera 4GB ramen till 8GB på den och även byta ssd hårddisken på 128GB

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem

Håller inte med

Skrivet av tellus82:

Jag menar inte något negativt på så vis men jag tror också att de flesta förstår vad jag menar, det finns redan nu en mängd olika format man kan köra när det kommer till lagring & interminne och det behöver inte leda till så massiv storleks ökning som många här verkar tro, att frångå alla standarder som finns luktar inget annat än mycket vill ha mer & desto mer special lösningar som används desto färre 3:e parts prylar blir det som följd som i slutändan leder till minskad konkurrans & högre priser. Många säger att apple är trend sättare & i detta fallet hoppas jag att så inte sker, som moderator på sweclockers kanske man bör vara något mer öppen för sina läsares åsikter än vad som blivit uppvisat i denna tråd.

Eftersom Air handlar primärt om att datorn ska vara så tunn som möjligt så är det uppenbarligen ett alternativ att löda fast minnena direkt på moderkortet. Många andra tillverkare skulle antagligen inte göra det för att det är dyrare att köra en standardlösning och de konkurrerar endast med pris när det finns 13 per dussin av samma modell. Apple behöver uppenbarligen inte bry sig nämnvärt om prislappen när de konstruerar produkter (se senaste kvartalsrapporten). Baserat på att jag aldrig har uppdaterat RAM i en bärbar så tar jag hellre en dator som är säg 2mm tunnare än en där jag kan uppdatera RAM. Notera att det är en personlig uppfattning och ingen universell sanning

Jag håller inte med om att det enda syftet med att frångå en standard är att begränsa tredjepartstillverkning. Jag ser det som innovation om det tillför eller möjliggör något annat. I det här fallet en tunnare och lättare dator. Klart man inte ska frångå en standard bara för sakens skull.

Gällande modereringen så är det ju tyvärr nödvändigt i trådar som är Applerealterade eftersom diskussionen ofta spårar ur och jag tycker att swec sköter det bra. Gällande s.k. vinkling så ser jag inget större problem. Jag tycker inte att artikeln är någon applepropaganda utan endast intressant info om hur de har löst problemen med en så kompakt design. Kommer det liknande produkter från andra tillverkare så förväntar jag mig att swec publicerar något liknande om det är möjligt (hade varit riktigt, riktigt intressant, hint hint ).

Det finns ett väldigt enkelt sätt att låta swec veta vilka ämnen som inte faller er läsare i smaken; klicka inte på länkarna. Swec följer säkert upp sådan statistik och skriver så mycket de kan om det som intresserar folk mest. Ren propaganda ska de klart inte skriva men det tycker jag hellre inte att jag har sett här.

Om någon nu tagit illa upp eller inte håller med om mina åsikter så beakta att de endast är just det; åsikter.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Ja, de valde att stanna med C2D i vissa modeller, jag tror förklaringen från Apple ang. MBA var att C2D var en strömsnålare lösning, som kund har man ju då rätten rösta med plånboken om man bryr sig om det eller inte.
Jag tror det beror på bråket mellan Intel och Nvidia, Apple kunde inte fortsätta med Nvidia GPU:er pga att det och kanske Intel gav dem bra pris för C2D för att vänta på nuvarande Intel GPU och inte göra en ATI baserad lösning med i3/i5? Eller såg kanske Apple fördelen med denna generations i5/i7 och väntade på den? (OBS!!! vild spekulation!).

Kom dock ihåg att Apple släppte MBP med första generationens i3/i5/i7 som var de snabbaste bärbara som datorpressen testat upp till det datumet, precis som det var med de nya i5/i7 när de kom i vintras.

anledningen till att man fortsatte men C2D endast i 13" modellen av pro var att om man skulle ha satt i en i5a så skulle det tagit mer plats och man skulle antingen behöva minska batteriet eller ta bort gpun. Apple valde då att behålla gpu och bra batteri. Nu har de Sandybridge så då kör de med inbyggda gpun på 13" modeller. Annars så är apple snabba med att uppgradera till senaste gen. kollade på det igår och modellen som kommer efter nya processorer får senaste generationen processor.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Jag tycker denna artikel har lite av kvälls tidnings journalistik över sig. Sensations artikel liknade den som Linda Bengtzings. Men det är som sagt min åsikt.

Jag är teknikintresse. Att dom lyckas skruva ihop den på sån liten yta är enligt mig ingen konstighet. Sätt minnen direkt på modekort, bortse från formfaktorn på hårddisken, ha det som löst kretskort.

Du har haft pc datorer i kortleks format i flera år, komponenterna är inte stora. Det svåra är kylning, vilket skulle kunna intressera mig som teknik intresserad hur dom löst. En artikel om det vore intressant. (tips på artikel ?)

Som det är nu är artikeln för redan frälsta apple användare. Det är mig gammal skåpmat för mig.

Om det står "Apple" eller "Mac" i titeln så ge fan i att läs då?
Eftersom det är så ointressant kanske du ska ta och gå in på någon annan sida där dom vägrar att skriva om apple prylar.

Jag och säkert många fler tycker det är intressant, så varför ska dom inte skriva om de då?
Gå och gnäll någon annanstans!

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retret:

Finns portabla bärbara liknande spec/formfactor SAMSUNG 900X3A, supertunn lättviktare. Ja det går att uppgradera 4GB ramen till 8GB på den och även byta ssd hårddisken på 128GB

Dock kostar den mer än motsvarande MBA och har lägre upplösning på skärmen, samt verkar processorn ha lägre frekvens. Uppgifterna hämtade från prisjakt så jag kan inte garantera att det stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Dock kostar den mer än motsvarande MBA och har lägre upplösning på skärmen, samt verkar processorn ha lägre frekvens. Uppgifterna hämtade från prisjakt så jag kan inte garantera att det stämmer

Helt korrekt..

Citat:

Intel Core i5 2537M 1,4 GHz, 1366 x 768

Den är dessutom dyrare 14 368 kr (på dustinhome), medan motsvarande MBA modell kostar 11 995. Den dyrare MBA modellen med 256GB SSD kostar bara 500kr mer än Samsungen.

Permalänk
Avstängd

skulle man kunna köra windows 7 på den utan allt för mycket bök?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwhite:

skulle man kunna köra windows 7 på den utan allt för mycket bök?

jo men oftast får man ganska mycket sämre batteritid med appledatorer och windows. personligen tycker jag inte det verkar är värt det eftersom det inte direkt är någon spelmaskin men alla har ju olika behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av durutti:

jo men oftast får man ganska mycket sämre batteritid med appledatorer och windows. personligen tycker jag inte det verkar är värt det eftersom det inte direkt är någon spelmaskin men alla har ju olika behov.

Men allt funkar och så med drivrutiner?

Jag tänkte inte på spel, Mer att jag aldrig har haft en Apple dator innan så...
Windows har man lite mera erfarenhet av.

Mest är det att Macbook air är ju så fin, gillar alu Kollade på Samsungs motsvarighet 13" kommer inte ihåg vad den heter men den var ju bara för plastig och B i alla fall runt t-bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwhite:

Men allt funkar och så med drivrutiner?

Jag tänkte inte på spel, Mer att jag aldrig har haft en Apple dator innan så...
Windows har man lite mera erfarenhet av.

Mest är det att Macbook air är ju så fin, gillar alu Kollade på Samsungs motsvarighet 13" kommer inte ihåg vad den heter men den var ju bara för plastig och B i alla fall runt t-bordet.

Kör personligen inte Windows på min Mac men skall inte vara några problem att göra det om man vill.

Men vem vet, testar du OS X kanske du inte vill gå tillbaks till Windows igen. Det hände mig

Annars kommer även Asus med en konkurrent till MBA som kanske faller dig mer i smaken än Samsungen då den ser nästan identiskt ut med MBA
Länk: http://9to5mac.com/2011/05/30/after-samsung-and-dell-acer-tri...
Bättre bilder: http://www.engadget.com/2011/05/30/asus-outs-ux21-ultrathin-l...

Har ingen information om pris eller när den släpps dock.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Kör personligen inte Windows på min Mac men skall inte vara några problem att göra det om man vill.

Men vem vet, testar du OS X kanske du inte vill gå tillbaks till Windows igen. Det hände mig

Annars kommer även Asus med en konkurrent till MBA som kanske faller dig mer i smacken än Samsungen då den ser nästan identiskt ut med MBA
Länk: http://9to5mac.com/2011/05/30/after-samsung-and-dell-acer-tri...

Har ingen information om pris eller när den släpps dock.

Det är väl t o m asus som tillverkar alla apple eller?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Det är väl t o m asus som tillverkar alla apple eller?

Foxcon, Inventec, Pegatron (ägs ifs av Asus) m.m. ... Apple lägger ut kontrakten på flera företag för att minska riskerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Jag vill att sweclocker plockar isär andra bärbara datorer, från andra märken.

Annars är detta bra en ren reklam artikel.

Isf är ju allt sweclockers gör reklam.
pcfag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atlas Tasume:

Suck på Apple. Uppgradering av datorn är ett måste, annars måste man byta ut hela datorn... Så klart, det är ju precis vad Apple vill.

Människor är olika. Datorer är olika. Människors användning och krav på datorer är olika.

Permalänk

12.000kr för det där?

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Älskar Ifixit

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av quattro-2.6:

12.000kr för det där?

Ja, jag håller med, riktigt billigt!

Permalänk
Medlem

Tackar! Bra info.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Avstängd

Det kanske är läge att Sweclockers erbjuder en möjlighet att filtrera bort Apple-nyheter i kontrollpanelen. Uppenbarligen finns en hel del individer på sidan som upprörs så oerhört av Apples blotta existens att de måste in i varenda Apple-tråd och spy galla.Allvarligt talar, 92 oskyldiga människor blev mördade i vårt grannland igår och ni sitter och upprörs över huruvida det går att byta ram-minne i en dator... Helt jävla sjukt är det.

OnTopic är det intressant att se hur Apple löst allt och tycker personligen Air ser fruktansvärt bra ut. Tyvärr jobbar jag enbart med Windows så det känns inte särskilt motiverat att köpa en.

Nu ska jag sätta mig i solen med en bärs och bara njuta av livet en stund, vissa här i tråden skulle må väldigt bra av att göra samma sak.

Kram

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Människor är olika. Datorer är olika. Människors användning och krav på datorer är olika.

+1

måste säga att de har satt bra pris på MBA'n, Precis lagt en beställning!

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Jadå, men det är inte tillåtet att trolla. Vi har till exempel användare som nästan enbart ägnar sig åt att skriva hatinlägg i apple-trådar och det gör ju varken forumet eller världen särskilt mycket bättre. Man får gärna kritisera nästan vad man vill, men det är till exempel lämpligt att vara saklig, tydlig med vad man menar och helst ha stöd för vad man säger.

Själv läser jag en hel del i dessa forum men skriver inte speciellt mycket (Till stor del på grund att att min Svenska inte är den bästa.) och jag blir förbryllad över det du skriver. Du skriver:.. vara saklig, tydlig med vad man menar och helst ha stöd för vad man säger. Det borde ju betyda att posts som som endast innehåller "fy fan va bra" borde ju också tas bort och inte bara "fy fan va dåligt". Här finns en obalans när det kommer till diskussioner ångande apple produkter.

Till ämnet: Cool produkt med ett enormt överpris!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Morkul:

Själv läser jag en hel del i dessa forum men skriver inte speciellt mycket (Till stor del på grund att att min Svenska inte är den bästa.) och jag blir förbryllad över det du skriver. Du skriver:.. vara saklig, tydlig med vad man menar och helst ha stöd för vad man säger. Det borde ju betyda att posts som som endast innehåller "fy fan va bra" borde ju också tas bort och inte bara "fy fan va dåligt". Här finns en obalans när det kommer till diskussioner ångande apple produkter.

Nu menade jag främst hur man bör utforma kritik för att minimera risken att uppfattas som ett troll. Inlägg av den där typen är nog egentligen inte heller riktigt lämpliga (men då enligt reglernas §1.6), men vi brukar se ganska milt på dem så länge stämningen är god.

Skrivet av Morkul:

Cool produkt med ett enormt överpris!

Sade vi inte nyss att priset är ganska aggressivt satt med tanke på vad konkurrenterna erbjuder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Sade vi inte nyss att priset är ganska aggressivt satt med tanke på vad konkurrenterna erbjuder?

Tja NI sade det men jag håller absolut inte med. Antar att det handlar lite om att vi alla värderar saker och ting lite olika.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Morkul:

Tja NI sade det men jag håller absolut inte med. Antar att det handlar lite om att vi alla värderar saker och ting lite olika.

Om det är dyrt eller inte kan man väl ha åsikter om, men för att det skall vara ett "överpris" (att, särskilt utan vidare motivering, hävda att alls apples produkter har ett sådant är för övrigt både bland de tråkigare och vanligare inläggen i apple-trådar) borde det väl vara märkbart högre än vad konkurrenter tar för liknande produkter? Eller? Det blir roligare om man motiverar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Till ämnet: Cool produkt med ett enormt överpris!

Kan du inte nämna liknande produkter som är billigare.

Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p