Permalänk
Medlem

1155 moderkort köpråd

Hej!

Jag ska köpa mig en LGA 1155 plattform med 2500k och 8 gb vengence ram men har väldiga problem att välja moderkort...har ca 2000 över till det.
Jag vill kunna klocka ganska rejält också, så jag får upp processorn i ca 4,5 GHz.
Kom med förslag vilka ni rekomenderar etc !
¨
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Ska göra samma uppgradering och tror jag väljer http://www.inet.se/artikel/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b...

De spränger din budget med 221kr men jag nämner det ändå.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IsakPromKing:

Ska göra samma uppgradering och tror jag väljer http://www.inet.se/artikel/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b...

De spränger din budget med 221kr men jag nämner det ändå.

Måste då få fråga dig, vad är det som gör att du väljer just den modellen? Den kostar ju ändå 2200 kronor, och erbjuder i princip ingenting extra.. Finns det någon speciell funktion du är ute efter som just denna modellen har?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Sabertooth faller inte alla i smaken (mig), men jag har kollat mest på Gigabytes UD4 och ASRocks Fatal1ty, någon som har erfarenhet utav dessa ?

Permalänk
Medlem

Eller ska man köpa sig ett Asus crosshair formula V och bara sätta i min gammla processor....datorn används ju mest till spel så behöver inte någon monster processor, + man kan sätta i en bulldozer processor när det behövs....

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Sabertooth faller inte alla i smaken (mig), men jag har kollat mest på Gigabytes UD4 och ASRocks Fatal1ty, någon som har erfarenhet utav dessa ?

skulle ta http://www.inet.se/artikel/1902012/asrock-p67-extreme-6-rev-b... istället är exakt samma kort

men jag skulle ta http://www.inet.se/artikel/1902034/msi-z68a-gd80 pga av att det har kraftig extra strömförsörjning
mitt 1000 inlägg

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Sitter på https://www.inet.se/artikel/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3 och jag har kört min 2500K stabilt i 4.8Ghz, har inte märkt några problem med mitt kort iaf

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av upl8447:

skulle ta http://www.inet.se/artikel/1902012/asrock-p67-extreme-6-rev-b... istället är exakt samma kort

men jag skulle ta http://www.inet.se/artikel/1902034/msi-z68a-gd80 pga av att det har kraftig extra strömförsörjning
mitt 1000 inlägg

Båda korten har ju extra strömförsörjning.

Passar Sabertooth inte så är det första korten här en bra rekommendation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på min föregående fråga ? Ska man ta ett moderkort med amds 990fx chipset istället ? Känns som man får mer för pengarna då...Någon som uppgraderat från en phenom 2 till 2500k ? Isåfall blev det någon skillnad någonstans ? Tex att den känns rappare i windows etc

Permalänk

Funderar själv på ett Sabertooth och en Corsair H80-kylare. Hur blir det med kylningen i såna fall? Har hört nåt om att man "ska" ha en luftkylare som blåser ned mot komponenterna runt sockeln (typ som original). Bullshit?

Antar att det har UEFI också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nanberg8:

Någon som kan svara på min föregående fråga ? Ska man ta ett moderkort med amds 990fx chipset istället ? Känns som man får mer för pengarna då...Någon som uppgraderat från en phenom 2 till 2500k ? Isåfall blev det någon skillnad någonstans ? Tex att den känns rappare i windows etc

Det låter som ett smart val. Köra Bulldozer senare. Formula V är ett bra kort med.

Skrivet av id_hunter:

Funderar själv på ett Sabertooth och en Corsair H80-kylare. Hur blir det med kylningen i såna fall? Har hört nåt om att man "ska" ha en luftkylare som blåser ned mot komponenterna runt sockeln (typ som original). Bullshit?

Antar att det har UEFI också?

Det lär vara bullshit. Finns ju ett helt knippe kylare som inte gör så. Sabertooth har ju dessutom sin Thermar Armor, (som iofs ger högre temps ibland..) med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Måste då få fråga dig, vad är det som gör att du väljer just den modellen? Den kostar ju ändå 2200 kronor, och erbjuder i princip ingenting extra.. Finns det någon speciell funktion du är ute efter som just denna modellen har?

Kan säga att detta är det enda 1155-mobot som klarar 16x/16x CF/SLI (typ max 10% prestandaskillnad men ändå:P) samt ett av de enda korten som klarar av 2st ASUS 580 DCII utan att kväva korten helt. Det var de som fick mig att välja detta moderkortet och jag är hur nöjd som helst iaf, men inte säkert att TS behöver just detta mobot iaf

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/1902033/gigabyte-ga-z68x-ud4

Tycker det kortet ser väldigt nice ut, verkar ha bra features etc. Någon som har något att tillägga ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Kan säga att detta är det enda 1155-mobot som klarar 16x/16x CF/SLI (typ max 10% prestandaskillnad men ändå:P) samt ett av de enda korten som klarar av 2st ASUS 580 DCII utan att kväva korten helt. Det var de som fick mig att välja detta moderkortet och jag är hur nöjd som helst iaf, men inte säkert att TS behöver just detta mobot iaf

Man kan inte köra 16x/16x med Sandy Bridge. Dessutom är det typ 1% prestandaskillnad, inte 10%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Man kan inte köra 16x/16x med Sandy Bridge. Dessutom är det typ 1% prestandaskillnad, inte 10%.

Då kan du få förklara hur jag gör det och i 5760x1080 så gör det upp till 10%

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Sitter på https://www.inet.se/artikel/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3 och jag har kört min 2500K stabilt i 4.8Ghz, har inte märkt några problem med mitt kort iaf

+1 kör mitt i 4,7 och kan gå högre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Då kan du få förklara hur jag gör det och i 5760x1080 så gör det upp till 10%

Enkelt. det gör du inte.

Här är en liten text jag hittade om NF200-kretsen som styr PCI-Expressportarna:

"While the NF200 allows you to run your cards in x16/x16, it doesn't address the fact that all LGA1155 chips only have one x16 PCI-E lane. Hence, even with the NF200 chipset, the processor still bottlenecks the data pipeline to a single x16 lane. You guys are right that the performance difference between x8/x8 and x16/x16 is negligible, but ONLY IF you are gaming on a single monitor (see this:http://www.hardocp.com/article/2010/...16x16_vs_x8x8/). The performance bottleneck of x8/x8 approaches 10% on triple-monitor setups like mine. I'm waiting for LGA2011, and I'm pissed at Intel for segmenting their market like this, forcing those of us with high-end setups to wait for their overpriced high-end chips. Maybe bulldozer will be worth looking into... "

samma post visar dock att jag både hade rätt och fel angående procenttalet. Vid en skärm stämmer det, men vid flera skärmar (som du har) hade jag fel.
Du kör dock inte 16x/16x i praktiken, som förklaras av texten ovan. Sandy Bridge har bara en Pci-E 16x-line.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asus P8P67 WS Revolution kör ju 2 st grafikkort i 8x också ju...inte i 16x

Permalänk
Medlem

BTW, tror ni bf3 kommer ha stöd för mer än 4 kärnor ? Om det har det kanske det är bäst att köpa en Bulldozer...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nanberg8:

BTW, tror ni bf3 kommer ha stöd för mer än 4 kärnor ? Om det har det kanske det är bäst att köpa en Bulldozer...

Stod quadcore i systemkraven så det antar jag. Bulldozer blir nog en stark uppgradering för det mesta, även om jag tror att en klockad 955 BE kommer att hålla undan rätt bra iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Stod quadcore i systemkraven så det antar jag. Bulldozer blir nog en stark uppgradering för det mesta, även om jag tror att en klockad 955 BE kommer att hålla undan rätt bra iallafall.

Okej, men tror inte det kommer bli speciellt stor prestanda skillnad mellan 955 BE och Bulldozer då grafikkortet brukar sätta begrensningen

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Vad jag har förstått det som så har kortet den här extra strömförsörjningen vi pratade om i en annan tråd. Detta har jag läst på bla. Komplett. Inet har ju inte alltid så fullständiga specifikationer. Rätta mig gärna om jag har fel. Måste påpeka att jag inte tittat in så noga än och det var därför jag tänkte att det var värt en titt från TS istället för att rekommendera det. Detta är skrivet från telefonen.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Skrivet av IsakPromKing:

Vad jag har förstått det som så har kortet den här extra strömförsörjningen vi pratade om i en annan tråd. Detta har jag läst på bla. Komplett. Inet har ju inte alltid så fullständiga specifikationer. Rätta mig gärna om jag har fel. Måste påpeka att jag inte tittat in så noga än och det var därför jag tänkte att det var värt en titt från TS istället för att rekommendera det. Detta är skrivet från telefonen.

Nästan alla 1155 kort har extra strömförsörjning

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IsakPromKing:

Det har inte den extra strömförsörjningen.

Därför jag undrar, ser inget som kan motivera ett moderkort i den prisklassen x)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Det har inte den extra strömförsörjningen.

Därför jag undrar, ser inget som kan motivera ett moderkort i den prisklassen x)

"Strömkontakter: 24-pin kontakt för huvudström, 8-pin ATX12V-kontakt, 4-pin kontakt för hjälpström" från kompletts specifikationer.

I Zcenix mycket lärorika tråd lär man sig dels att man ska leta efter 8-pin ATX12V. Och på kortet hittar man även en extra 4-pinare om jag förstått det rätt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av IsakPromKing:

"Strömkontakter: 24-pin kontakt för huvudström, 8-pin ATX12V-kontakt, 4-pin kontakt för hjälpström" från kompletts specifikationer.

I Zcenix mycket lärorika tråd lär man sig dels att man ska leta efter 8-pin ATX12V. Och på kortet hittar man även en extra 4-pinare om jag förstått det rätt?

Du behöver läsa på finns fler än ett snordyrt kort som har hjälpströmskontakter eller är du köpt av ASUS?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Du behöver läsa på finns fler än ett snordyrt kort som har hjälpströmskontakter eller är du köpt av ASUS?

Absolut inte, det är isåfall bara mina okunskaper som snurrat in mig på det kortet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nanberg8:

Jag har gjort just detta, hade en 955BE tidigare och uppgraderade till en 2500K samt ett p8p67 ws revolution mobo (enda anledningen till att jag valde detta mobo var att det klarar asus gtx570 dcII i SLI + den extra stöm kontakten) Grymt nöjd med både cpu och mobo. Märks en markant skillnad mellan 955BE och 2500K, kan helt klart rekomendera att byta till intel. Sen klarar ju intel av högre temp vilket är bra när man ska klocka

Sen kommer nog 2500K och Bulldozer ligga rätt lika i prestanda om man ska tro vissa "förtester" av bulldozer. Så det är nog en smaksak vad man gillar. Jag skulle dock inte byta tillbaka till AMD.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |