Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar som denna processor bara körde på 7 kärnor

Vars fick du det ifrån?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Vars fick du det ifrån?

Såg de på cinebenchen. De var bara sju kärnor som den tog till hjälp av (men jag kan ha räknat fel).

EDIT såg nu att de var åtta:) Men prestera för dåligt som de ser ut nu, (men vad jag läste av anjora)är B2 mycket bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Såg de på cinebenchen. De var bara sju kärnor som den tog till hjälp av (men jag kan ha räknat fel).

EDIT såg nu att de var åtta:) Men prestera för dåligt som de ser ut nu, (men vad jag läste av anjora)är B2 mycket bättre.

det återstår att se hur bra b2 presterar, ifall prestandan per klockcykel blir samma som för i5 2600k så får fx8130p på 3.5 ghz 11.6 i cinebench.

Permalänk
Medlem

http://news.softpedia.com/news/AMD-Bulldozer-FX-8130P-and-FX-...

Snubblade just på detta. Vet inte om det är old news iofs men det vet säkerligen folket!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk

Förlåt men vad är L3-cache?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KanelBullen1:

Förlåt men vad är L3-cache?

L3-cache är ett minne som sitter i processorns kisel. Det är både betydligt mindre och betydligt snabbare än RAM-minnet. Där sparas det saker från minnet som används ofta så att processorn slipper vänta på att den ska hinna få informationen från RAM-minnet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Om man är ute efter en speldator och väntar på Bulldozer....är det värt ens att vänta?
Missförstå mig rätt nu så att säga....för tankarna går kring att spelmässigt så har jag upp tills nyligen spelat på min rigg som är i min signatur. Senaste spelet var Crysis 2 innan dx11 uppdateringen, med allt på högsta inställningarna.

Jag upplevde ett totalt flytande spel med underbar grafik och inte minsta lilla spel-lagg över huvud taget. Om jag upplever detta med den processorn...eller ja den riggen....då undrar jag vad jag tjänar på att invänta just Bd? I dagsläget har jag en X6:a i inkorgen för nästa inköp, men många säger "vänta på Bd releasen"

Kommer jag som spelare kommer "tjäna" något alls på att vänta eller blir det bara en högre fps / score i nån 3d-mark mätning? Överklockning är ett hett topic, men om man inte gör sånt då...eller bryr sig om man har en fps under 100?

Ett hårddraget exempel är att du skaffar väl inte trippla MSI GeForce GTX 590 3GB bara för att spela wow?

Spel idag kan ju bara prestera till en viss nivå....film kan bar bli SÅ snygg och "clean"... så när tar audio och visuella delen slut och var tar siffror och tabellresultat över, för jag tror att många flyttar den gränsen med personliga vinklar och skippar vad realistiska faktum är.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du spelar. Sen tror jag faktiskt inte att du maxade Crysis 2 med 8800GT. Du kör väl inte med full AA och AF aktiverad då?

Jag tror absolut att Bulldozer kan göra en märkbar skillnad mot en Phenom II X6 även i spel. Bl.a. pga. turboläget. Men som sagt så beror det som på vad för spel du har tänkt att köra. Men om man vill vara säker för framtiden ocskå så är det inte dåligt att vänta på bulldozer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Om man är ute efter en speldator och väntar på Bulldozer....är det värt ens att vänta?
Missförstå mig rätt nu så att säga....för tankarna går kring att spelmässigt så har jag upp tills nyligen spelat på min rigg som är i min signatur. Senaste spelet var Crysis 2 innan dx11 uppdateringen, med allt på högsta inställningarna.

Och då körde du förstås 1920*1200 med högsta inställningar och max AA?
No offense men 8800GT klarar inte ens att maxa SC2 med en stabil och spelbar FPS när det händer mycket och det är inte ett särskilt krävande spel så att du maxar Crysis 2 har jag svårt att tro.

För att gå mer på topic så nej, om du är ute efter en ren speldator så är det inte värt att vänta, det som i dagsläget sätter gränserna är grafikkorten så den största uppgraderingen får du genom ett nytt grafikkort inte genom att byta till Bulldozer.
Du kan köra med en 4kärnig AMD CPU och ett highend grafikkort så kan du spela allt som finns på marknaden idag i hög upplösning med max inställningar med en hög FPS.

Men visst är det tufft att ha det senaste?

Edit: min personliga åsikt så klart

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Det beror helt på vad du spelar. Sen tror jag faktiskt inte att du maxade Crysis 2 med 8800GT. Du kör väl inte med full AA och AF aktiverad då?

Jag tror absolut att Bulldozer kan göra en märkbar skillnad mot en Phenom II X6 även i spel. Bl.a. pga. turboläget. Men som sagt så beror det som på vad för spel du har tänkt att köra. Men om man vill vara säker för framtiden ocskå så är det inte dåligt att vänta på bulldozer.

Finns det en endaste anledning till att ljuga om settings? Nej.
Jag drog upp allt på max för att sedan sänka efter behov....men det flöt så ypperligt att jag inte behövde sänka.

Turboläget ja....får läsa lite mer om det. Som det verkar nu ligger man och svävar på 50% säkerhet men ju mer info som kommer hjälper ju. Prisuppgifterna skulle ju göra susen bland annat.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Och då körde du förstås 1920*1200 med högsta inställningar och max AA?
No offense men 8800GT klarar inte ens att maxa SC2 med en stabil och spelbar FPS när det händer mycket och det är inte ett särskilt krävande spel så att du maxar Crysis 2 har jag svårt att tro.

För att gå mer på topic så nej, om du är ute efter en ren speldator så är det inte värt att vänta, det som i dagsläget sätter gränserna är grafikkorten så den största uppgraderingen får du genom ett nytt grafikkort inte genom att byta till Bulldozer.
Du kan köra med en 4kärnig AMD CPU och ett highend grafikkort så kan du spela allt som finns på marknaden idag i hög upplösning med max inställningar med en hög FPS.

Men visst är det tufft att ha det senaste?

Edit: min personliga åsikt så klart

Personligen fastnade nog jag som många andra på faktumet att 6 kärnor skulle vara automatiskt bättre än 4 och att det är en ny generation på g. Bulldozer är väl mer eller mindre flexibel i informationen tills man ser hard-facts så att säga, men med alla förseningar samt beryktade priser så blir det svårt att riktigt besluta något.

Lite surt just nu att ha 11000 liggande till nya datorn men man flackar mellan processorvalen 3 ggr om dagen. Snart blir det att antingen lita på gissningar eller se på existerande fakta och överväga det mot ens personliga krav.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Personligen fastnade nog jag som många andra på faktumet att 6 kärnor skulle vara automatiskt bättre än 4 och att det är en ny generation på g. Bulldozer är väl mer eller mindre flexibel i informationen tills man ser hard-facts så att säga, men med alla förseningar samt beryktade priser så blir det svårt att riktigt besluta något.

Lite surt just nu att ha 11000 liggande till nya datorn men man flackar mellan processorvalen 3 ggr om dagen. Snart blir det att antingen lita på gissningar eller se på existerande fakta och överväga det mot ens personliga krav.

Jag tror i vilket fall som helt inte att du blir missnöjd hur du än gör. Och båda processorerna är nog bra val som bör klara sej ett tag framöver.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

The Legend of the FX - Operation Scorpius

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=uRYvfh...

Lansering 19/9???

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur länge AM3+ socklarna kommer funka till AMDs framtida CPU:er? Är i uppgraderartagen och funderar på om det är värt att lägga pengar på en +-sockel eller om man ändå kommer vilja ha nytt mobo när det är dags att byta CPU nästa gång.

Permalänk
Medlem

Ny läckt info från moderkortstillverkare, bekräftar 19:e september samt info om processorerna.

http://wccftech.com/amd-bulldozer-launch-september-official-8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompe0:

Någon som har koll på hur länge AM3+ socklarna kommer funka till AMDs framtida CPU:er? Är i uppgraderartagen och funderar på om det är värt att lägga pengar på en +-sockel eller om man ändå kommer vilja ha nytt mobo när det är dags att byta CPU nästa gång.

AM3+ fungerar med föregående generation processorer(Phenom II) samt Bulldozer som kommer nu snart. Men vill du uppgradera till Komodo som släpps nästa år kommer med all sannolikhet AM3+ inte att fungera så bra. Då kommer istället en FMx-sockel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

AM3+ fungerar med föregående generation processorer(Phenom II) samt Bulldozer som kommer nu snart. Men vill du uppgradera till Komodo som släpps nästa år kommer med all sannolikhet AM3+ inte att fungera så bra. Då kommer istället en FMx-sockel.

Ah, ok. Då gör det detsamma Såg dessutom nu att flera tillverkare kommer tillhandahålla BIOS uppdateringar så att AM3 socklar funkar med AM3+ CPU:er.

Permalänk

jag har iallafall beställt ett crosshair formula V... sen får man hoppas på det bästa när det gäller bulldozer
AMD <3

Visa signatur

En dator

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638069

Är detta ett bra val om man vill förbereda sig inför bulldozern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vansinnet:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638069

Är detta ett bra val om man vill förbereda sig inför bulldozern?

Det är ett bra val.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Lite surt just nu att ha 11000 liggande till nya datorn men man flackar mellan processorvalen 3 ggr om dagen. Snart blir det att antingen lita på gissningar eller se på existerande fakta och överväga det mot ens personliga krav.[/QUOTE]

Nu ljuger du lite.

EN kompis till mig har AMD Phenom II X4 965 tillsmamans med ett 5970 och när han spel Crysis, så droppar det ofta och han har ett genomsnitt på drygt 40-50 fps.

När han satte sitt 5970 i min dator (som har en 2500K) så fick man drygt 75-80 fps och inget drop över huvudtaget. Så lite skillnad blev det allt. Men nu tar ju Crysis väldigt mycket från prollen med.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lite surt just nu att ha 11000 liggande till nya datorn men man flackar mellan processorvalen 3 ggr om dagen. Snart blir det att antingen lita på gissningar eller se på existerande fakta och överväga det mot ens personliga krav.

Citat:

Nu ljuger du lite.

EN kompis till mig har AMD Phenom II X4 965 tillsmamans med ett 5970 och när han spel Crysis, så droppar det ofta och han har ett genomsnitt på drygt 40-50 fps.

När han satte sitt 5970 i min dator (som har en 2500K) så fick man drygt 75-80 fps och inget drop över huvudtaget. Så lite skillnad blev det allt. Men nu tar ju Crysis väldigt mycket från prollen med.

Är sweclockers tester också lögn?

Permalänk
Skrivet av Nompario:

8800 maxar crysis2

Om du körde på max så är din setup bättre än min i sign. Iaf om du kör i 1080.

Men jag förstår vart du vill komma och kan säga att: Nej om du redan sitter på en 4-kärning phenom eller låt oss säga i5 750, så bör man inte vänta sig någon märkbar skillnad i de flesta spelen. Själv är jag väldigt sugen på bulldozer om den blir bra... Men undrar lite om det verkligen kommer göra någon större skillnad.

Dock bör du märka stor skillnad mellan en 6400+ och en bulldozer till vardags. Har haft både 4200+ och 6000+ och det var som natt och dag jmf med 955.

mvh

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Kommer AMD Bulldozer fungera tillsammans med OS X?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Kommer AMD Bulldozer fungera tillsammans med OS X?

Ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det någon som vet om dom bästa versionerna av Bulldozer som släpps vid lanseringen (8150/8130) kommer ha upplåst multipel som Intel 2x00K-processorerna? Eller kommer man tvingas att FSB-clocka om man vill clocka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PhoenixDown:

Är det någon som vet om dom bästa versionerna av Bulldozer som släpps vid lanseringen (8150/8130) kommer ha upplåst multipel som Intel 2x00K-processorerna? Eller kommer man tvingas att FSB-clocka om man vill clocka?

Jo det ska de ha, även de "sämre" modellerna (FX61** och 41**) ska visst även vara Black Edition.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Jo det ska de ha, även de "sämre" modellerna (FX61** och 41**) ska visst även vara Black Edition.

Gött!

Finns det några 990FX-moderkort med PCI Express 3.0? Eller lär det släppas snart?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PhoenixDown:

Gött!

Finns det några 990FX-moderkort med PCI Express 3.0? Eller lär det släppas snart?

Nope, 990FX eller SB950 har inte stöd för PCI-e 3.0. Ej heller kommer BD har passande kontroller för 3.0 vad jag vet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Nope, 990FX eller SB950 har inte stöd för PCI-e 3.0. Ej heller kommer BD har passande kontroller för 3.0 vad jag vet.

Men HD7000 skulle ju ha PCIe 3.0 stöd. Kommer man inte förlora prestanda med HD7000/Kepler om man vill köra BD eftersom det inte finns PCIe 3.0-stöd?