AMD Radeon HD 7000 på rätt spår för lansering 2011

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klimpen2:

Det har bara att göra med att Adobe har använt sej av CUDA. Så det är egentligen inte mycket AMD kan göra åt den saken. Det ligger i Adobes händer om de vill ha grafikkortsaccelaration med grafikkort från AMD.

Och vi tänkte på ett grafikkort.

Det är inte bara CUDA som används. En del funktioner är OpenGL. Vad Adobe kommer hitta på i framtiden är oklart men det är inte alltför många kort från Nvidia som stöds officiellt. Det är framförallt Quadro och ett par av de dyraste spelkorten (285, 470, 570 och 580). Vad som händer i nästa version vet vi inte än. Jag har inte hört något om de tänker fortsätta köra på CUDA eller om det blir en övergång till OpenGL eller OpenCL. Det är dock dumt att köpa grafikkort nu baserat på vad Adobe hittar på i framtiden.

Skrivet av Iwar:

Frågan är om grafikkorten kommer bli energisnålare och kräva mindre kylning nu när det blir 28nm ist för 40nm...

(Tänker på vattenkylning och hur kraftigt det behöver dimensioneras)

Vore kul om prestandan ökade utan att man behöver bygga ett chassi i eldfast tegel för att kunna köra Xfire

Kommer hem i början av februari, säljer min nuvarande dator nu, köper nytt när jag kommer hem, blir nice med nya intel processorer OCH nya grafikort!! Cant wait!!!!

Det är mer troligt att energiförbrukningen kommer vara ungefär samma för respektive prisklass som den är idag men krympningen gör att man kan få in många fler transistorer och därmed många fler beräkningar med samma effekt. Så antingen betalar man lika mycket pengar och får mer prestanda och samma energiförbrukning eller så betalar man mindre pengar och får samma prestanda och lägre energiförbrukning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag själv är sugen på en eyefinity-rigg med SB-E och 7xxx kort till årsskiftet, då hoppas jag bara att dessa kort kommer med en hel del VRAM så de orkar med 3x1920x1080

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Isty:

Bara jag som bryr mig mest om hur de kommer se ut? :D! 5000 serien va garanterat snyggast hittills. Mycket snyggare än 6000 serien!

Haha, jag tycker också det ska bli kul att se hur dem ser ut!
Men jag måste tyvärr motsäga dig med att jag tycker 6000 serien är snyggare!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Bättre prestanda och mindre värme troligen.
Hoppas på något roligt i stil med HD6950s upplåsning till HD6970
Kanske den har Pci-E 3.0

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Thames ersätter inte Juniper vad jag läst, Thames är en del av Mobile 7000-serien. Underligt.

Permalänk
Medlem

Undra om muspekar problemet finns kvar i hd7000

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Om man går in på Inet och kollar upp 6950 och 6970 så är dom nästan helt väck, alla sorters märken. Bara de mindre populära korten kvar. Det står också att dom utgått ur sortimentet. Kanske är någonting på G väldigt snart?

Inet har 5 olika 6970 kort. Dom har till och med tagit in powercolers referensdesign av 6970. Så vart ditt babbel kommer ifrån undrar jag.
Du har inte tänkt på att det har varit en katastrof i japan? Som gör att alal kort blir försenade.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte bara CUDA som används. En del funktioner är OpenGL. Vad Adobe kommer hitta på i framtiden är oklart men det är inte alltför många kort från Nvidia som stöds officiellt. Det är framförallt Quadro och ett par av de dyraste spelkorten (285, 470, 570 och 580). Vad som händer i nästa version vet vi inte än. Jag har inte hört något om de tänker fortsätta köra på CUDA eller om det blir en övergång till OpenGL eller OpenCL. Det är dock dumt att köpa grafikkort nu baserat på vad Adobe hittar på i framtiden.

Okej, det visste jag inte. Det gäller bara att hålla tummarna för att det blir en hel del mer OpeCL oxh OpenGL snart då.

Skrivet av AMD_PERA:

Kanske den har Pci-E 3.0

http://www.sweclockers.com/nyhet/14245-radeon-hd-7000-serien-...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Inet har 5 olika 6970 kort. Dom har till och med tagit in powercolers referensdesign av 6970. Så vart ditt babbel kommer ifrån undrar jag.
Du har inte tänkt på att det har varit en katastrof i japan? Som gör att alal kort blir försenade.

Går jag in på Inets hemsida och koller på 6970 korten ser jag bara 4st kort, 2 olika märken, Powercolor och XFX.
Edit: Om jag söker "6970" i sökfältet dyker ytterligare ett kort fram, Gigabytes version! Måste vara en bugg av något slag (:

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Går jag in på Inets hemsida och koller på 6970 korten ser jag bara 4st kort, 2 olika märken, Powercolor och XFX.
Edit: Om jag söker "6970" i sökfältet dyker ytterligare ett kort fram, Gigabytes version! Måste vara en bugg av något slag (:

Sen att inet inte har alla märken. Har att göra med att dom inte vill växa för fort.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

http://img835.imageshack.us/img835/6711/ggsg.png

Sen att inet inte har alla märken. Har att göra med att dom inte vill växa för fort.

Okej och detta vet du hur?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tingkan:

Okej och detta vet du hur?

För dom har sagt det själva i deras forum del här på swec?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Undra om muspekar problemet finns kvar i hd7000

jag tycker inte jag har något problem längre (6970) iom nya drivrutiner, eller vad menar du?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

jag tycker inte jag har något problem längre (6970) iom nya drivrutiner, eller vad menar du?

nu råkar det vara så att Orici inte gör nått annat än att kasta skit på amd hela dagarna så vänd bara andra kinden till

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

först nyheter om att bulldozer kommer i år och nu det här?!

this is madness!

det ser ut att bli en rolig vinter för mig, uppdaterar hela systemet när det kommer (och ber samtidigt till alla gudar jag tycker om att det int är småbarnsproblem med någondera!)

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

det ser ut att bli en rolig vinter för mig, uppdaterar hela systemet när det kommer (och ber samtidigt till alla gudar jag tycker om att det int är småbarnsproblem med någondera!)

Lika bra att sikta in sej på de stora problemen

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

SKulle vara roligare med förändring och återgå till de namnen som de hade för ett tag sen.
7600GT/GTS/GTX
7800GT/GTS/GTX

Mm, full eller bara yrar då de namnen gäller Nividia

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Om det blir 20-30% bättre prestanda på dessa kort så är det ett rätt bra framsteg men för att kunna byta ut mitt 5970 (2 gpu) mot ett nytt grafikkort med en gpu är jag tveksam på om denna serie klarar av.
Vissa problem tillkommer alltid med sli och xfire så det hade varit trevligt med ett enda grafikkort med en enda gpu, å andra sidan så kan man slå av xfire och sli.

Med ny generation grafikkort och mindre tillverkningsteknik så hoppas jag på att både nvidia och amd slår de rätt förbättringen på vanliga 20-30% med marginal men jag är tveksam på om de lyckas med det.

Edit:
Man kan hoppas på att AMD inte har buggen som finns i 6xxx serien före eyefinity. När du kör ett kort med flera utgångar varav en skiljer sig från de andra så får du en störande rand som rör sig över hela den skärmen. Så att köra eyefinity med ett vanligt kort fungerar inte tillfreds. Det finns lite fler problem också för den delen som inte är ok och kräver fipplande som inte borde vara nödvändigt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

kanske är dags att byta ut mitt 1950pro. 6 generationer blir en viss skillnad i prestanda och mitt integreade på SB är inte mycket att hänga i granen.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Om det blir 20-30% bättre prestanda på dessa kort så är det ett rätt bra framsteg men för att kunna byta ut mitt 5970 (2 gpu) mot ett nytt grafikkort med en gpu är jag tveksam på om denna serie klarar av.
Vissa problem tillkommer alltid med sli och xfire så det hade varit trevligt med ett enda grafikkort med en enda gpu, å andra sidan så kan man slå av xfire och sli.

Med ny generation grafikkort och mindre tillverkningsteknik så hoppas jag på att både nvidia och amd slår de rätt förbättringen på vanliga 20-30% med marginal men jag är tveksam på om de lyckas med det.

Jag tror att vi kan räkna med en prestandaökning på minst 50%. Grafikchippen i 28nm blir ju mindre än hälften än samma chip i 40nm.

Det skulle ju kunna vara möjligt att AMD och Nvidia dubblar antalet shaders. Ungefär som AMD gjorde från 4000 till 5000-serien. Men jag tvivlar på att de kommer att göra det. Både AMD och speciellt Nvidia(som brukar ha större kretsar) har ganska stora grafikkretsar idag. Jag tror att de kommer att satsa på att få ner storleken på dem en bit. Men jag skulle gissa på att vi får se en prestandaförbättring på mellan 60-80%.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Jag tror att vi kan räkna med en prestandaökning på minst 50%. Grafikchippen i 28nm blir ju mindre än hälften än samma chip i 40nm.

Det skulle ju kunna vara möjligt att AMD och Nvidia dubblar antalet shaders. Ungefär som AMD gjorde från 4000 till 5000-serien. Men jag tvivlar på att de kommer att göra det. Både AMD och speciellt Nvidia(som brukar ha större kretsar) har ganska stora grafikkretsar idag. Jag tror att de kommer att satsa på att få ner storleken på dem en bit. Men jag skulle gissa på att vi får se en prestandaförbättring på mellan 60-80%.

En prestanda förbättring på 60-80% vore enormt och helt grymt! Jag är dock högst tveksam till det då jag inte kan komma ihåg om eller när något sådant sedan inträffade.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

En prestanda förbättring på 60-80% vore enormt och helt grymt! Jag är dock högst tveksam till det då jag inte kan komma ihåg om eller när något sådant sedan inträffade.

Det hände när AMD gick från 55nm till 40nm med deras 5000-serie. 5870 fick då dubbelt så mycket av allt som 4870/4890. Vad jag vet så slog HD5870 AMDs föregående flaggskepp 4870X2. Samma sak skulle kunna hända nu när de går från 40nm till 28nm som är ett ännu större hopp. Men som jag sa tidigare så tror jag att de kommer att satsa på att minska storleken på dem också.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Det hände när AMD gick från 55nm till 40nm med deras 5000-serie. 5870 fick då dubbelt så mycket av allt som 4870/4890. Vad jag vet så slog HD5870 AMDs föregående flaggskepp 4870X2. Samma sak skulle kunna hända nu när de går från 40nm till 28nm som är ett ännu större hopp. Men som jag sa tidigare så tror jag att de kommer att satsa på att minska storleken på dem också.

Sen bygger AMD om designen helt för att bli bättre på GPGPU, vilket antagligen kommer att kosta prestanda per yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

först nyheter om att bulldozer kommer i år och nu det här?!

this is madness!

det ser ut att bli en rolig vinter för mig, uppdaterar hela systemet när det kommer (och ber samtidigt till alla gudar jag tycker om att det int är småbarnsproblem med någondera!)

Verkar bli en papperslansering dock, vilket gör att man få sitt kort 1-3 månader efter.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Skulle vilja testa på ett 28nm HD 7990 (dubbelmacka). Det vore ju awesome

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

http://img835.imageshack.us/img835/6711/ggsg.png

Sen att inet inte har alla märken. Har att göra med att dom inte vill växa för fort.

att inets tillväxt skulle hänga på om de har 5, 8 eller 10 olika typer av 6970 tror jag inte så mycket på.
Jag tror snarare det har att göra med lönsamhet. Större utbud är inte alltid detsamma som högre lönsamhet, så det kanske inte lönar sig med Inets marknadsstrategi att ta in fler typer av en specifik produkt. Vad jag vet så har Inets marknadsstrategi aldrig varit att ha störst utbud av alla i vilket fall.
Men visst, en del av deras strategi involverar säkert att inte överexpandera men jag ställer mig tveksam till likamedtecknet mellan utbud av en typ av grafikkort och ovilja att dra in lite extra kulor som sagt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det finns alltid något nytt runt hörnet. Jag brukar uppgradera när det känns nödvändigt, annars kan man vänta i all evighet.

Visst är det så men när planterna står på rad gäller det att slå till. Under bara några månader kommer ju både AMD och Nvidia att släppa nya generationer av grafikkort. Samt kommer AMD att släppa Bulldozer och Intel Sandy Bridge-E. Vi kan nästa trycka in Ivy Bridge där med, även om den kommer lite senare.

Så mycket händer på kort varsel och för en entusiast kan det vara värt att planera när man ska slå till

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

att inets tillväxt skulle hänga på om de har 5, 8 eller 10 olika typer av 6970 tror jag inte så mycket på.
Jag tror snarare det har att göra med lönsamhet. Större utbud är inte alltid detsamma som högre lönsamhet, så det kanske inte lönar sig med Inets marknadsstrategi att ta in fler typer av en specifik produkt. Vad jag vet så har Inets marknadsstrategi aldrig varit att ha störst utbud av alla i vilket fall.
Men visst, en del av deras strategi involverar säkert att inte överexpandera men jag ställer mig tveksam till likamedtecknet mellan utbud av en typ av grafikkort och ovilja att dra in lite extra kulor som sagt.

Menade heller inte att det hänger 5-10 olika grafikkort. Dom har själva sagt att dom inte vill växa för fort.
Vilket gör att dom säger nej till vissa produkter som exp EVGA som måste vill ha.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Menade heller inte att det hänger 5-10 olika grafikkort. Dom har själva sagt att dom inte vill växa för fort.
Vilket gör att dom säger nej till vissa produkter som exp EVGA som måste vill ha.

Jag ifrågasatte inte motivet om att de inte önskar att växa för snabbt. Det är säkerligen så.
Däremot tror jag inte på att det finns ett samband mellan ovanstående och det faktum att de inte sitter på lager av alla tänkbara grafikkort från alla tillverkare. Är de oroliga att växa för fort så kan de ju sluta med helsideannonser i metro exempelvis.
Tar de in fler typer av grafikkort så kommer de nya grafikkorten med största sannolikhet att ta en bit av försäljningkakan från de andra grafikkorten vilket leder dill sämre marginaler för alla grafikkort då färre säljs av samma sort samtidigt som det är fler poster i lagerhållningssystemet och det krävs ett större lager.
Dessutom ökar risken för att lagern tar slut om de har få produkter av många sorter än tvärt om och vem vill handla på ett ställe där lagerhyllorna är fyllda med slutsålt-skyltar?

Detta gäller såklart även om Inet nu specifikt sagt att de inte tar in exempelvis EVGA 6970 för att de inte vill växa för snabbt (vilket jag inte tror att de sagt specifikt) då detta svar låter en hel del bättre än att de inte lyssnar på alla sina konsumenter för att de vill hålla marginalerna uppe på sin försäljning.

Så jag menar fortfarande att deras utbud av grafikkort framförallt beror på en marginalbaserad strategi snarare än en "långsam utveckling"-strategi.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ifrågasatte inte motivet om att de inte önskar att växa för snabbt. Det är säkerligen så.
Däremot tror jag inte på att det finns ett samband mellan ovanstående och det faktum att de inte sitter på lager av alla tänkbara grafikkort från alla tillverkare. Är de oroliga att växa för fort så kan de ju sluta med helsideannonser i metro exempelvis.
Tar de in fler typer av grafikkort så kommer de nya grafikkorten med största sannolikhet att ta en bit av försäljningkakan från de andra grafikkorten vilket leder dill sämre marginaler för alla grafikkort då färre säljs av samma sort samtidigt som det är fler poster i lagerhållningssystemet och det krävs ett större lager.
Dessutom ökar risken för att lagern tar slut om de har få produkter av många sorter än tvärt om och vem vill handla på ett ställe där lagerhyllorna är fyllda med slutsålt-skyltar?

Detta gäller såklart även om Inet nu specifikt sagt att de inte tar in exempelvis EVGA 6970 för att de inte vill växa för snabbt (vilket jag inte tror att de sagt specifikt) då detta svar låter en hel del bättre än att de inte lyssnar på alla sina konsumenter för att de vill hålla marginalerna uppe på sin försäljning.

Så jag menar fortfarande att deras utbud av grafikkort framförallt beror på en marginalbaserad strategi snarare än en "långsam utveckling"-strategi.

Kan nog stämma, fast jag måste rätta dig om en sak. EVGA tillverkar inget som har med amd att göra. Men evga har själva sagt till amd att dom vill.
Men amd pertner tillverkar har sagt nej. Fast det kanske du redan vet? Tråkigt att jag inte har någon riktig argument mot dig. Du är den ändå som vill argumentera bra.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram