Permalänk
Medlem

Ny dator köpt i delar fungerar inte.

Hej min kompis har presic köpt hem en dator nu som vi byggde ihop, men de visar sig att den inte startar eller den startar men får ingen bild. Vi har lyckats kommit fram till UEFI'n 3 av 10 ggr vi försökt men inte längre.

AMD Phenom II x4 980
Asus Crosshair Formula V
Asus GTX580DCII
Corsair 800W Gaming series
4 ST Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-10600 1333MHz (CL9)

Vi har testat att byta till ett annat moderkort.

//Micke

Räta till oklarheter i texten
Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om ni kommer till UEFI menyn så borde ni ha en bild, annars vet ni inte hur långt ni kommit^^

Alla kablar i ordentligt och på rätt ställe?

Permalänk
Medlem

och självklart kopplat in strömmen på grafikkortet?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

och självklart kopplat in strömmen på grafikkortet?

Japp 2x4 pin.

Skrivet av tcntad:

Om ni kommer till UEFI menyn så borde ni ha en bild, annars vet ni inte hur långt ni kommit^^

Alla kablar i ordentligt och på rätt ställe?

Oj ja de är sant jag menar att av tex 3 av 10 kommer vi in i uefin.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marwin88:

Japp 2x4 pin.

2x4-pin är till CPUn (och/eller fast 8-pin). Den är dessutom polvänd jämfört med PCI-e, så lyckas man mot förmodan trycka in den i grafikkortet blir det kortslutning och eventuella skador.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Hej min kompis har presic köpt hem en dator nu som vi byggde ihop, men de visar sig att den inte startar eller den startar men får ingen bild. Vi har kommit fram till UEFI'n men inte längre.

AMD Phenom II x4 980
Asus Crosshair Formula V
Asus GTX580DCII
Corsair 800W Gaming series
4 ST Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-10600 1333MHz (CL9)

Vi har testat att byta till ett annat moderkort.

//Micke

Dum fråga, men måste kolla. Ni har väl en hårddisk för OS?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Japp vi har hd till os

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk

Som sagt tidigare 4x2 pin sladden är för moderkortet, sedan så kan du kolla om ni anslutit molex sladden som ska gå direkt till moderkortet.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Som sagt tidigare 4x2 pin sladden är för moderkortet, sedan så kan du kolla om ni anslutit molex sladden som ska gå direkt till moderkortet.

8 pin sitter i moderkortet den enda som går dvs, för man kan inte sätta i pcie i cpun och vice versa rätta mig om jag har fel. Molexen ska väll bara ha med grafiken att göra typ kö sli OC?

Ps jag menade 2x8 till grafik kortet.

Ber om ursäkt för felskrivningen

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

8 pin sitter i moderkortet den enda som går dvs, för man kan inte sätta i pcie i cpun och vice versa rätta mig om jag har fel. Molexen ska väll bara ha med grafiken att göra typ kö sli OC?

Ps jag menade 2x8 till grafik kortet.

Ber om ursäkt för felskrivningen

Skall dock vara 2x6 annars blir det fel....

EDIT:Visa sig vara helt fel info. Skall vara 2x8. Sorry!

Permalänk
Medlem

Eftersom det är ett 580, ska den inte ha 2x8 pin då? Jag gissar på det eftersom det drar över 500W i load.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Testa ta bort 1 RAM minne i taget och försök igen, för att se om något av dom är trasigt.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Har ni något annat nätagg att byta med?

Kontrollera även så ni inte har råkat klämma någon kabel när ni skruvat dit exempelvis moderkortet. Jag råkade klämma ground-kabeln en gång vilket resulterade i liknande beteende.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Testa ta bort 1 RAM minne i taget och försök igen, för att se om något av dom är trasigt.

De har vi testat blir ingen skillnad tyvärr

Skrivet av Dimman:

Har ni något annat nätagg att byta med?

Kontrollera även så ni inte har råkat klämma någon kabel när ni skruvat dit exempelvis moderkortet. Jag råkade klämma ground-kabeln en gång vilket resulterade i liknande beteende.

Ingenting är i kläm, och har för tillfälligt ingen annan psu att testa med.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Tex blå platsen närmast processorn eller plats nr 1.

Distanserna mellan moderkortet och chassit måste sitta rätt.

Grafikkortet, minnen kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

Testa skärm + kabeln med en annan dator.

Har man flera bild kablar kopplade till grafikkortet kan bild signalens skickas till fel kabel trots att den andra skärmen/TV är avstängd eller andra änden av kabeln inte ens är kopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Tex blå platsen närmast processorn eller plats nr 1.

Distanserna mellan moderkortet och chassit måste sitta rätt.

Grafikkortet, minnen kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

Testa skärm + kabeln med en annan dator.

Har man flera bild kablar kopplade till grafikkortet kan bild signalens skickas till fel kabel trots att den andra skärmen/TV är avstängd eller andra änden av kabeln inte ens är kopplad.

Allt testat förutom de första du påstod de förstår jag inte riktigt va du menar med

Funkar fortfarande inte.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Betyder att du testar 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer.