Permalänk
Medlem

Tyst speldator, budget 10-12k

Hej alla Sweclockers!

Jag behöver eran hjälp, jag ska nu bygga mig en ny dator!
Mina mål är att bygga en speldator som är tyst, skall kunna köra BF3 och kommande storspel med maximerad grafik.

Har byggt datorer tidigare men halkat efter i utvecklingen, så nu vill jag har eran åsikt och hjälp vad jag ska köpa. Jag har plockat ihop ett lite system som jag tycker verkar vettigt. Min budget är 10 000 - 12 000:-, men kan även tänkas ändras om det så behövs.

Inet

Skärmar och OS är redan inhandlat.

Hälsningar Jiwson

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | ASUS M2N-E SLI | Corsair 2GB Dual-Channel DDR2 | ATI Radeon HD 4770 | ASUS Xonar D2

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/697982/2011-08-04

Större SSD
Bättre grafikkort
Billigare moderkort, samma funktioner.
i5, inte värt med i7 om du ska spela. (länk)
Tyst fläkt till processorkylarn.

mvh

Visa signatur

pls

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag hade tänkt köra CF med 2st 6950, är det bättre än ett 580?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | ASUS M2N-E SLI | Corsair 2GB Dual-Channel DDR2 | ATI Radeon HD 4770 | ASUS Xonar D2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiwson:

Tack för svaret. Jag hade tänkt köra CF med 2st 6950, är det bättre än ett 580?

20~ fps extra i spel, dock så förlorar du då alla uppgraderings möjligheter.

Visa signatur

pls

Permalänk
Medlem

Så vad du säger så är det bättre att köpa 580 för framtidens skull? Och vad menar du med uppgraderings möjligheter?

En annan fråga, varför ska jag köpa en 120Gb SSD disk när jag ska ha den till OS?
Är det inte värt att köpa en i7 fast den kostar lite mer? Man gör ju alltid något annat runt spelandet som att redigera bilder och så.

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiwson:

Så vad du säger så är det bättre att köpa 580 för framtidens skull? Och vad menar du med uppgraderings möjligheter?

En annan fråga, varför ska jag köpa en 120Gb SSD disk när jag ska ha den till OS?
Är det inte värt att köpa en i7 fast den kostar lite mer? Man gör ju alltid något annat runt spelandet som att redigera bilder och så.

mvh

580 SLI

Det skiljer 400:- mellan 60 och 120Gb, en investering som du inte kommer ångra.

Läs lite här angående i7an

Citat:

Den som kör flertrådade program (Photoshop, 3D-rendering etc.) kanske vill snegla på storebror Core i7 2600K (2435:-), men nästan 1 000 kronor extra för Hyperthreading känns svårmotiverat för en vanlig allround-dator.

Visa signatur

pls

Permalänk
Medlem

Okej, då blir det 580. Men jag är fortfarande kluven till hårddisken. Vad man läser så har ju Corsair bara massa problem med sina diskar, aldrig hört någon klaga på OCZ, men jag kan inte ge någon åsikt eftersom jag aldrig testat en SSD disk.

Finns det några andra alternativ till processor kylning? Vad ska man köpa för fläktar till Fractal Deisgn Define R3? Hört att deras fläktar inte flyttar så bra med luft dock inte låter något.

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser detta bra ut eller är det något som behövs ändras eller kan göras bättre?

Dator

Är ute efter en tyst och stabil speldator som kommer att klara allt i sin väg.

Kommer det behövas mer/bättre kylning? Kommer jag behöva ett större nätagg för att kunna köra två stycken 580 i SLI?

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiwson:

Ser detta bra ut eller är det något som behövs ändras eller kan göras bättre?

Dator

Är ute efter en tyst och stabil speldator som kommer att klara allt i sin väg.

Kommer det behövas mer/bättre kylning? Kommer jag behöva ett större nätagg för att kunna köra två stycken 580 i SLI?

mvh

Glöm allt vad SLI eller Crossfire heter om du vill ha den tyst, det är helt omöjligt att få en sådan dator tyst. Ett GTX580 kan du kanske få tyst genom att köpa en kylare för 1000 kr men två är för mycket.

Antingen får du prioritera prestanda eller ljudnivå de är helt motsatta varandra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Glöm allt vad SLI eller Crossfire heter om du vill ha den tyst, det är helt omöjligt att få en sådan dator tyst. Ett GTX580 kan du kanske få tyst genom att köpa en kylare för 1000 kr men två är för mycket.

Antingen får du prioritera prestanda eller ljudnivå de är helt motsatta varandra.

Med tyst menar jag inte helt tyst som om den vore avstängd, bara den inte låter för mycket som den som jag har nu gör dvs som en hårfön eller ett flygplan.

Har du några tips om komponenterna? Är det något jag ska byta eller så? Behöver jag köpa kylpasta till corsair kylaren eller kommer det med?

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiwson:

Med tyst menar jag inte helt tyst som om den vore avstängd, bara den inte låter för mycket som den som jag har nu gör dvs som en hårfön eller ett flygplan.

Har du några tips om komponenterna? Är det något jag ska byta eller så? Behöver jag köpa kylpasta till corsair kylaren eller kommer det med?

mvh

Datorn låter aldrig som att den är avstängd, det är kanske med passiv kylning och enbart en SSD.

Två grafikkort skapar en värmefälla som förvärrar problemet för varandra under belastning, de kommer stiga upp i verkligen höga varvtal när du spelar. Hur tror du två kort kommer låta om ett är tillräckligt för att datorn ska låta som hårfön? Har du verkligen så stor skärm att du behöver två kort? Ett GTX580 är mycket prestanda även det.

Kylpasta behöver du inte köpa till.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Datorn låter aldrig som att den är avstängd, det är kanske med passiv kylning och enbart en SSD.

Två grafikkort skapar en värmefälla som förvärrar problemet för varandra under belastning, de kommer stiga upp i verkligen höga varvtal när du spelar. Hur tror du två kort kommer låta om ett är tillräckligt för att datorn ska låta som hårfön? Har du verkligen så stor skärm att du behöver två kort? Ett GTX580 är mycket prestanda även det.

Kylpasta behöver du inte köpa till.

Jag har 2st 24" skärmar, kommer inte köra SLI förens det verkligen behövs.

Ska man köpa några andra fläktar till ett FD Define R3 eller funkar de som redan sitter i? Kommer jag behöva mer kylning än en CPU fläkt och de två som sitter i för att hålla datorn på en bra temperatur?

Visa signatur

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/697431/najsjavlapaket

EDIT: whups, glömde att den skulle MAXIMERA kommande spel xD byt ut grafikkortet till två st gtx 580 referensdesign och ändra nätagget till typ ett lyxigare 850 eller 1200 w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiwson:

Jag har 2st 24" skärmar, kommer inte köra SLI förens det verkligen behövs.

Ska man köpa några andra fläktar till ett FD Define R3 eller funkar de som redan sitter i? Kommer jag behöva mer kylning än en CPU fläkt och de två som sitter i för att hålla datorn på en bra temperatur?

Du kommer minst behöva sidofläkten, antagligen måste du fylla alla fläktplatser med Scythe GT eller liknande. Glöm inte att grafikkort även värmer upp övriga komponenter så att ha överdimensionerad kylning till ex processorn är att rekommendera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/697431/najsjavlapaket

EDIT: whups, glömde att den skulle MAXIMERA kommande spel xD byt ut grafikkortet till två st gtx 580 referensdesign och ändra nätagget till typ ett lyxigare 850 eller 1200 w

Skulle du kunna länka förslag? Nätagg, grafikkort, processorfläkt m.m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Du kommer minst behöva sidofläkten, antagligen måste du fylla alla fläktplatser med Scythe GT eller liknande. Glöm inte att grafikkort även värmer upp övriga komponenter så att ha överdimensionerad kylning till ex processorn är att rekommendera.

"överdimensionerad kylning till ex processorn är att rekommendera." Skulle du kunna länka någon du rekommenderar?

Vilka Scythe GT 120mm är att rekommendera, 1450rpm?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiwson:

"överdimensionerad kylning till ex processorn är att rekommendera." Skulle du kunna länka någon du rekommenderar?

Vilka Scythe GT 120mm är att rekommendera, 1450rpm?

Coolermaster Hyper 212 Plus med två fläktar i push-pull åtminstone, Noctua DH14 eller Thermalright Silverarrow är bättre.

Skulle ha en 1450 som inblåsfläkt i sidan, utblås bak och i tak-fläktplatserna. 1150 eller 1450 RPM i fronten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Coolermaster Hyper 212 Plus med två fläktar i push-pull åtminstone, Noctua DH14 eller Thermalright Silverarrow är bättre.

Skulle ha en 1450 som inblåsfläkt i sidan, utblås bak och i tak-fläktplatserna. 1150 eller 1450 RPM i fronten.

Hur är det med Corsair Vengence och Noctua DH14, funkar det? Push-pull på DH14 också va?

Kommer det inte låta mycket med så mycket fläktar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiwson:

Hur är det med Corsair Vengence och Noctua DH14, funkar det? Push-pull på DH14 också va?

Kommer det inte låta mycket med så mycket fläktar?

Tror jag att det gör, DH-14 är bäst med push-pull.

Det kommer låta men inte så mycket som det kommer göra utan fläktarna för då måste grafikkortskylarna jobba hårdare och det låter mer än chassifläktarna. Radialfläktar på grafikkort är de i särklass mest högljudda komponenterna som finns på höga varvtal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Tror jag att det gör, DH-14 är bäst med push-pull.

Det kommer låta men inte så mycket som det kommer göra utan fläktarna för då måste grafikkortskylarna jobba hårdare och det låter mer än chassifläktarna. Radialfläktar på grafikkort är de i särklass mest högljudda komponenterna som finns på höga varvtal.

DH-14 är väl den kylaren som de flesta pratar om, men är inte Noctua NH-U12P SE2 nog så bra? Kostar lite mindre + att man får två fläktar med på köpet.

Radialfläktar = blåser ut på baksidan av datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiwson:

DH-14 är väl den kylaren som de flesta pratar om, men är inte Noctua NH-U12P SE2 nog så bra? Kostar lite mindre + att man får två fläktar med på köpet.

Radialfläktar = blåser ut på baksidan av datorn?

Mitt största problem nu är väl att veta om DH-14 funkar att ha tillsammans med Vengeance i ett R3?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom nya 'Low Profile'-modulerna ska väl lösa det, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Dom nya 'Low Profile'-modulerna ska väl lösa det, eller?

Jo, det ska dom. Men kyler dom lika bra är frågan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiwson:

Jo, det ska dom. Men kyler dom lika bra är frågan?

Det kan man undra. Men DH-14 knuffar ju lite luft även i deras riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det kan man undra. Men DH-14 knuffar ju lite luft även i deras riktning.

Väldigt sant, hade helt glömt bort att det fanns Low Profile. Tack så mycket

Vet du om man får en eller två fläktar till DH-14?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om den setup jag har kommit fram till nu som är väldigt tyst och fin. Köp en fläktkontroller och brassa in fullt med fläktar i ett R3 chassi och sen styr du allt, tom cpu fläkten (har nh d14) med kontroller. Då är det bara att dra igång allt när du ska spela och när du surfar eller kollar film så går allt tyst mycket smidigt.
Du får 2st fläktar till d14

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Kan tipsa om den setup jag har kommit fram till nu som är väldigt tyst och fin. Köp en fläktkontroller och brassa in fullt med fläktar i ett R3 chassi och sen styr du allt, tom cpu fläkten (har nh d14) med kontroller. Då är det bara att dra igång allt när du ska spela och när du surfar eller kollar film så går allt tyst mycket smidigt.
Du får 2st fläktar till d14

Jag har en gammal fläktkontroll, Zalman ZM-MFC1. Vilken kontroller har du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just nu ser det ut såhär Inet - Lista av komponenter.

Jag valde Low Profile Vengeance för att NH-D14 är för stor, fläktar för att hålla allt kylt och så att inte grafikkorts fläkten arbetar lika hårt.

Finns det något annat bra alternativ för moderkort. (SLI kompatibelt) och är det något jag har missat som kan behövas?

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiwson:

Jag har en gammal fläktkontroll, Zalman ZM-MFC1. Vilken kontroller har du?

Vette fasen, fick en gratis av en bekant den har massa tjoffs som usb och firewire och annat men använder bara två rattar kopplade till 6 fläktar.

EDIT: Det står Sunbeamtech på den

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Vette fasen, fick en gratis av en bekant den har massa tjoffs som usb och firewire och annat men använder bara två rattar kopplade till 6 fläktar.

EDIT: Det står Sunbeamtech på den

Hur kan du koppla 3st fläktar till en ratt? Är det inte 3pins rakt in?

Visa signatur