80 gb ser ut som 33 gb?

Permalänk
Medlem

80 gb ser ut som 33 gb?

en polare köpte en 80 gbs ibm hårdskiva.. jag skulle installera den åt han då. Så jag kopplade den som slave eftersom han har en 15 gbs som är master och där finns WinXP. Men iaf, så jag installerade partition magic 6 och skulel göra om det så att han får 2 partioner. men progget visar att den endast är 33 gb, så jag gjorde det till en partition då. Men jag undrar va är felet? dom sitter på samma ide kabel, 15 gb är "jumprad" som master och den nya 80 gb är slave. Snälla hjälp mig.. fattar inte...

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

Är det en äldre dator så kan det vara BIOS som behöver uppgraderas, har för mig att det finns en gräns vid 32 GB, precis som det fanns en gräns vid 8,4 GB innan.

Ta reda på hela namnet på moderkortet inkl. revision, gå sen till tillverkarens hemsida och kolla in information om just hans moderkort, bör finnas en uppradering till BIOS där.

EDIT: Du behöver minst Partition Magic 7.0 i WinXP, PM 6.0 har inte stöd för XP, skulle råda dig till att använda XP:s egna verktyg för att partitionera och formatera.

Kontrollpanelen -> Prestanda och ...... -> Administrativa verktyg -> Datorunderhåll? -> "Diskmanagement" engelska, du får hitta den svenska motsvarigheten, ligger under Defragmenteraren.

Permalänk
Medlem

tack ska du ha... räcker det med typ tillverkare och va den sen heter i produktnamn ? lr är det typ nåt sorts serienummer jag behöver kolla på själva moderkortet? är det svårt att uppdatera bios... har ingen aning om det.. har aldrig gjort det så, men nog fixar jag väl det säkert.. kan inte vara så svårt... men tack ska du ha..

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

Moderkortet kan vara för gammalt.. då kan han köpa ett ata100 controllerkort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nepp är nog rätt säkert på att det är ATA100... det är inget problem tror jag...

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk

Du har möjligtvis inte byglat fel?
Kolla på baksidan av disken igen.

Det finns instruktioner för 4 olika typer, ex datorer som bara klarar av 32GB diskar mm.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Prova att ändra cluster storleken i PM. har för mig att med liten cluster storlek kan man inte göra större än ~33GB partioner med FAT32.