Minnesproblem (söker övervakningsprogram)

Permalänk
Medlem

Minnesproblem (söker övervakningsprogram)

Hejsan!

Efter att ha varit in och gjort en helstädning i datorn där jag plockade ut samtliga komponenter och rengjorde så reagerade datorn med att endast rapportera att jag har 8gb minne (av sammanlagt 12gb), dvs, den vill endast nyttja 4 av 6 stickor. Jag försöker komma underfund med vilka stickor det är som krånglar, men då jag varken får felmeddelanden eller andra ledtrådar så är det ganska svårt.

Därför undrar jag om det finns möjlighet att via mjukvara ta reda på vilka slots det är som faktiskt används, och på så vis ta reda på vilka minnen det är som inte hänger med.

Har letat runt efter något program för minnesövervakning men det enda jag hittar är bara för att visa mängden minne.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Vad har du för system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNi:

Hejsan!

Efter att ha varit in och gjort en helstädning i datorn där jag plockade ut samtliga komponenter och rengjorde så reagerade datorn med att endast rapportera att jag har 8gb minne (av sammanlagt 12gb), dvs, den vill endast nyttja 4 av 6 stickor. Jag försöker komma underfund med vilka stickor det är som krånglar, men då jag varken får felmeddelanden eller andra ledtrådar så är det ganska svårt.

Därför undrar jag om det finns möjlighet att via mjukvara ta reda på vilka slots det är som faktiskt används, och på så vis ta reda på vilka minnen det är som inte hänger med.

Har letat runt efter något program för minnesövervakning men det enda jag hittar är bara för att visa mängden minne.

Tack på förhand!

Om du har CPU-Z så är det bara att klicka på Memory-tabben och där kan du välja att kika på en slot i taget för att se vilka slots som har ett minne isatt, iaf så som datorn uppfattar det.

Permalänk
Medlem

Hmm, detta visade sig vara konstigare än vad jag ursprungligen trodde.

CPU-Z registrerar samtliga minnesplatser och visar rätt mängd minne, men Windows gör inte det (någonstans, har även kollat resurshanteraren).

Vad beror detta på? Kan det vara någon drivrutin för moderkortet som har börjat krångla? Några idéer?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson