Min trafikförsäkring blev uppsagd! Fick faktura på 1900:- från TFF

Permalänk
Medlem

Min trafikförsäkring blev uppsagd! Fick faktura på 1900:- från TFF

Hej allihopa!

Jag vet att detta inte är datorrelaterat, men jag blir bara så jävla förbannad. När försäkringsbolaget skulle få sina pengar för försäkringen(Juni) hade tydligen autogirot inte gått på. Det resulterar i att de skickar ut en påminnelse som kommer precis efter att jag åkt bort på semestern, och nu när jag kom hem låg det ett brev från TFF i lådan, där det låg en fin faktura på 1900:-, och i specen står det uppsagd försäkring: 600:- och TFF trafikförsäkringsavgift: 1300:-.

Har skickat ett argt mail(hatar att göra detta) till min kontakt på försäkringsbolaget. Dessvärre är han såklart på semester, och nu har jag nog så mycket frustration för att kunna rusa ner naken för gatan. Har övervägt att skälla utt dom på TFF, men jag förstår ju varför de finns, och trots att summan för deras försäkring är hög, så är det inte dom som gjort fel.

Jag vet att jag är skyldig att betala min försäkring, men är detta verkligen sjyst gjort? Känner mig som någon av dom som sitter på Lyxfällan och skyller ifrån mig på staten eller min mamma.

Dessutom håller jag på att starta samarbete med den bank jag tagit försäkringen hos, i form av ett bolån plus hemförsäkring, och detta gör ju att jag nästan direkt går till en annan bank.

Någon åsikt? :'(

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det brukar ju vara försäkringsbolaget som sköter om så att autogirodragningen funkar (åtminstone mina bolag) så bollen borde ju ligga hos bolaget!?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Det brukar ju vara försäkringsbolaget som sköter om så att autogirodragningen funkar (åtminstone mina bolag) så bollen borde ju ligga hos bolaget!?

Det tycker jag med, men hela jävla företaget verkar vara på semester så det går inte att få svar från dem

Kanske får ställa av bilen så att dom inte skickar fler räkningar

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bytt försäkringsbolag/bank i ren protest för kan dom inte se till att autogirot funkar så ger jag inte mycket för dom...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I all ärlighet så tycker jag nog att det ändå är ditt ansvar att se till så betalning kommer fram, autogiro eller inte. Att man åker på semester tycker jag inte är en ursäkt som håller, man kan ju faktiskt gå in på internetbanken oavsett var man är, och om man nu skulle åka någonstans där internet inte finns så får man väl se till så någon kollar posten emellanåt så inte nåt sånt här händer.

Mitt råd: bit i det sura äpplet och lär dig nåt från upplevelsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Jag skulle bytt försäkringsbolag/bank i ren protest för kan dom inte se till att autogirot funkar så ger jag inte mycket för dom...

Haha, jo det är det jag hotat med, om dom inte typ får det här att försvinna

Skrivet av Nimrood:

I all ärlighet så tycker jag nog att det ändå är ditt ansvar att se till så betalning kommer fram, autogiro eller inte. Att man åker på semester tycker jag inte är en ursäkt som håller, man kan ju faktiskt gå in på internetbanken oavsett var man är, och om man nu skulle åka någonstans där internet inte finns så får man väl se till så någon kollar posten emellanåt så inte nåt sånt här händer.

Mitt råd: bit i det sura äpplet och lär dig nåt från upplevelsen.

Du har helt rätt, och som jag skrev i första posten så vet jag att ansvaret för mina fakturor, är mitt. Däremot tycker jag att dom beter sig väldigt konstigt och kundfientligt, mot mig som har övervägt att ta ett bostadsrättslån hos dem. Är inte det värt ett samtal där de frågar varför min räkning inte är betald?

Dessutom levde jag under intrycket att Autogirot fungerade då han på banken sagt att det var grönt.

Jag tar ditt råd och biter i äpplet. Surt sa räven... Hade ju tänkt att skaffa ett till 6950 vid månadens slut, men nu blir det TFF istället

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hörde om att annat likadant fall för ett tag sedan, tyvärr är du skyldig att kolla så betalningen gått in (enligt vad som skrev ihop med det). Hade du pengar på kontot och det bara berott på tekniska problem hos dem så ska du såklart försöka driva det.

Apropå lyxfällan, där var ju en stolle som hade lyckats dra ihop långt över 1 miljon i skuld till TFF.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hörde om att annat likadant fall för ett tag sedan, tyvärr är du skyldig att kolla så betalningen gått in (enligt vad som skrev ihop med det). Hade du pengar på kontot och det bara berott på tekniska problem hos dem så ska du såklart försöka driva det.

Apropå lyxfällan, där var ju en stolle som hade lyckats dra ihop långt över 1 miljon i skuld till TFF.

Jo det vet jag med mig. Säger absolut inte att det skulle vara någon annans fel. Jag bara tycker det är lite fult av företagen att skicka räkningar när den traditionella byggsemestern är igång.

Jo det var honom jag syftade på helt sjukt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Är inte det värt ett samtal där de frågar varför min räkning inte är betald?

Har aldrig hört om ett företag som ringer upp kunderna och frågar varför de inte betalat. Skulle möjligen vara något mindre företag som har förhållandevis få kunder och väldigt nära relation till dem.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem

Har du precis ansökt om autogiro?
Eller efaktura med autobetalning?
Ansökte du om autogiro på banken? du har en personlig bankman? Autogiroanmälan brukar ju skickas till företaget som skall ha pengarna annars.

Autogiro brukar fungera först efter några månader/räkningar. Brukar stå i papperna man fyller i, att autogiro funktionen dröjer ett tag bla bla och man skall betala räkningarna som vanligt.
När autogiro är i funktion, så brukar summan vara makulerad på avin och på fakturan står de ofta "pengarna dras via autogiro".
Företaget sköter ju autogirot och när autogiro funktionen är i funktion så dras pengarna från ditt konto. Står alltid i papperna man fyller i att man som kund skall se till att summan är tillänglig i slutet av månaden, bla bla.

Jag antar du fått ett par påminnelser från försäkringsbolaget innan dom sa upp försäkringen?
Om du inte svarar försäkringsbolaget i några månader så kan man ju förstå att dom gör nått sånt.

Jag känner inte heller till företag som ringer sina kunder, måste nog bli en stor merkostnad för storföretagen. Men det är kanske inte dum ide att införa.
Av dina inlägg att döma tror jag du blandar ihop vem som ansvarar för vad (banken/företaget/faktura/autogiro/mfl).

Permalänk
Rekordmedlem

Det här är lagreglerat, trafikförsäkringsföreningen skall ta ut avgift efter högsta försäkringspremien hos något bolag för bil. då kan vi alltså komma fram till att det finns nån bil som kostar 38600kr/år i trafikförsäkring just nu.
Det är tänkt som ett skydd så det inte ska löna sig att skita i trafikförsäkringen, de betalar ut för skador när man inte kan få ersättning av de vanliga försäkringsbolagen.
Autogiro brukar man få en bekräftelse på att den är aktiv, innan dess får man sköta det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;11238444']Har aldrig hört om ett företag som ringer upp kunderna och frågar varför de inte betalat. Skulle möjligen vara något mindre företag som har förhållandevis få kunder och väldigt nära relation till dem.

Nu är jag då ingen standardkund, utan en som snart kommer bli en av deras större kunder med bolån, hemförsäkring, bilförsäkring osv. Tycker min utsedda kontakt kunde hört av sig ifall de vill ha mig som kund i framtiden. Speciellt när de sagt upp min försäkring så fort efter utgånget förfallodatum.

Vet som sagt att skulden ligger hos mig. Tycker bara att det är osjyst och väldigt dåligt prioriterat av banken.

Skrivet av Airwolf:

Har du precis ansökt om autogiro?
Eller efaktura med autobetalning?
Ansökte du om autogiro på banken? du har en personlig bankman? Autogiroanmälan brukar ju skickas till företaget som skall ha pengarna annars.

Autogiro brukar fungera först efter några månader/räkningar. Brukar stå i papperna man fyller i, att autogiro funktionen dröjer ett tag bla bla och man skall betala räkningarna som vanligt.
När autogiro är i funktion, så brukar summan vara makulerad på avin och på fakturan står de ofta "pengarna dras via autogiro".
Företaget sköter ju autogirot och när autogiro funktionen är i funktion så dras pengarna från ditt konto. Står alltid i papperna man fyller i att man som kund skall se till att summan är tillänglig i slutet av månaden, bla bla.

Jag antar du fått ett par påminnelser från försäkringsbolaget innan dom sa upp försäkringen?
Om du inte svarar försäkringsbolaget i några månader så kan man ju förstå att dom gör nått sånt.

Jag känner inte heller till företag som ringer sina kunder, måste nog bli en stor merkostnad för storföretagen. Men det är kanske inte dum ide att införa.
Av dina inlägg att döma tror jag du blandar ihop vem som ansvarar för vad (banken/företaget/faktura/autogiro/mfl).

Jag kan direkt säga att jag anmälde autogiro för ca. två månader sedan då jag startade försäkringen. Har betalat de två första manuellt, men eftersom att det inte kom någon räkning denna månad antog jag att autogirot kickat in. HAr inte varit med om att man fått en spec. där det står att pengarna dras via autogirot, utan när autogirot gått igång får man ingen fysisk faktura.

Jag anmälde autogirot direkt till min personliga bankman på banken där bilen är försäkrad ja. Tycker inte att jag som kund ska behöva lida för att dom inte kan få igång girot snabbare än vad de själva hävdar(i och med utebliven faktura). Får nu betala ohyggligt mycket extra både till försäkringsinstitutionen( i form av administrativa avgifter), och till TFF(105:- per dag).

När det kommer till fakturerandet så har jag inte fått något annat än en(1) påminnelse. Det ursprungliga förfallodatumet(autogirot) var den 18:e juni, och påminnelsen som kom efter att jag åkt iväg hade förfallodatum den 14 Juli. Räkningen från TFF är utskickad och stämplad den 29:e Juli, och nådde mig den 1:a augusti.

Som jag tidigare sagt(typ tre gånger) är att jag inte tycker att skulden är någon annan än min egen, men att bankens tillvägagångssätt är väldigt konstigt då de vet att jag förberett mig för att ta mitt bolån där, och med en sån här incident kommer jag verkligen inte vilja ta mitt lån hos några som inte ger sina förmånskunder någon som helst goodwill, och jag vet att det är goodwill vi pratar om, inget annat.

Skrivet av mrqaffe:

Det här är lagreglerat, trafikförsäkringsföreningen skall ta ut avgift efter högsta försäkringspremien hos något bolag för bil. då kan vi alltså komma fram till att det finns nån bil som kostar 38600kr/år i trafikförsäkring just nu.
Det är tänkt som ett skydd så det inte ska löna sig att skita i trafikförsäkringen, de betalar ut för skador när man inte kan få ersättning av de vanliga försäkringsbolagen.
Autogiro brukar man få en bekräftelse på att den är aktiv, innan dess får man sköta det själv.

Problemet är att det inte utgått någon vanlig faktura, utan det enda jag fått var en påminnelse, som sedan lett till TFF.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Jag känner inte heller till företag som ringer sina kunder, måste nog bli en stor merkostnad för storföretagen. Men det är kanske inte dum ide att införa.
Av dina inlägg att döma tror jag du blandar ihop vem som ansvarar för vad (banken/företaget/faktura/autogiro/mfl).

I vilket inlägg ger jag intrycket av att jag blandat ihop försäkringsbolaget med TFF?

I lagens namn är det mitt fel, i ärlighetensnamn tycker jag att försäkringsbolaget gjort fel, och längst ner kommer TFF, som bara finns för att hjälpa de dårar som inte har någon trafikförsäkring på sin bil. Helt ärligt så tycker jag att TFF gör ett bra jobb och fyller en väldigt bra funktion.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Nu är jag då ingen standardkund, utan en som snart kommer bli en av deras större kunder med bolån, hemförsäkring, bilförsäkring osv. Tycker min utsedda kontakt kunde hört av sig ifall de vill ha mig som kund i framtiden. Speciellt när de sagt upp min försäkring så fort efter utgånget förfallodatum.

Vet som sagt att skulden ligger hos mig. Tycker bara att det är osjyst och väldigt dåligt prioriterat av banken.

Jag kan direkt säga att jag anmälde autogiro för ca. två månader sedan då jag startade försäkringen. Har betalat de två första manuellt, men eftersom att det inte kom någon räkning denna månad antog jag att autogirot kickat in. HAr inte varit med om att man fått en spec. där det står att pengarna dras via autogirot, utan när autogirot gått igång får man ingen fysisk faktura.

Jag anmälde autogirot direkt till min personliga bankman på banken där bilen är försäkrad ja. Tycker inte att jag som kund ska behöva lida för att dom inte kan få igång girot snabbare än vad de själva hävdar(i och med utebliven faktura). Får nu betala ohyggligt mycket extra både till försäkringsinstitutionen( i form av administrativa avgifter), och till TFF(105:- per dag).

När det kommer till fakturerandet så har jag inte fått något annat än en(1) påminnelse. Det ursprungliga förfallodatumet(autogirot) var den 18:e juni, och påminnelsen som kom efter att jag åkt iväg hade förfallodatum den 14 Juli. Räkningen från TFF är utskickad och stämplad den 29:e Juli, och nådde mig den 1:a augusti.

Saken är ju den att du måste ha en försäkring och den ska betalas, annars är den ogiltig. Alltså kan man inte skicka så många påminnelser innan det är försent och du står utan försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Du har helt rätt, och som jag skrev i första posten så vet jag att ansvaret för mina fakturor, är mitt. Däremot tycker jag att dom beter sig väldigt konstigt och kundfientligt, mot mig som har övervägt att ta ett bostadsrättslån hos dem. Är inte det värt ett samtal där de frågar varför min räkning inte är betald?

Skrivet av Deathdancer:

Nu är jag då ingen standardkund, utan en som snart kommer bli en av deras större kunder med bolån, hemförsäkring, bilförsäkring osv. Tycker min utsedda kontakt kunde hört av sig ifall de vill ha mig som kund i framtiden. Speciellt när de sagt upp min försäkring så fort efter utgånget förfallodatum.

Vet som sagt att skulden ligger hos mig. Tycker bara att det är osjyst och väldigt dåligt prioriterat av banken.

Som jag tidigare sagt(typ tre gånger) är att jag inte tycker att skulden är någon annan än min egen, men att bankens tillvägagångssätt är väldigt konstigt då de vet att jag förberett mig för att ta mitt bolån där, och med en sån här incident kommer jag verkligen inte vilja ta mitt lån hos några som inte ger sina förmånskunder någon som helst goodwill, och jag vet att det är goodwill vi pratar om, inget annat.

förlåt för att jag kommer låta som en äkta douche nu, men;

du låter för mig som en riktigt naiv, blåögd och bortskämd spoling. Tror du seriöst banken har en klocka som ringer hos din bankman för att du inte har betalat din räkning? Förstår du inte att exakt hela processen är automatisk, dvs. det finns inte en enda människa på banken som faktiskt vet om att du har förlorat din försäkring? det är inte förrän du ringer in till kundtjänst, alt. din bankman, som de kommer vara överhuvudtaget medvetna om problemet.

Och varför i hela friden tror du att de skulle strunta i de vanliga processerna för att du har tänkt ta en massa lån och försäkringar hos den banken? Jag tänker inte ens kommentera på det faktum att du tycker att en bankman/din kontakt, skulle ringa upp dig och kolla hur det går med räkningen.

Sedan undrar jag om du ens varit i kontakt med deras kundtjänst ännu? Det är mycket möjligt så att hade du ringt in, INNAN du blev uppsagd, då hade de spärrat fakturan, gett dig mer tid. Men eftersom du var på semester, likaså halva banken inklusive din kontaktman, så blev det här en situation där dator systemet i sig själv, notera datorsystemet, inte några människor som sitter vid bänkar och skriver på en skrivmaskin eller dator, såg till att skicka ut en påminnelse, och sedan säga upp ditt avtal. Alltså finns det inget ansvar överhuvudtaget hos banken, och det finns inget, absolut inget, som banken kunde ha gjort för dig för att stoppa händelsen. Hade du ringt in, och de hade nekat en spärr av fakturan, DÅ hade vi kunnat tala om att banken borde hanterat saken bättre.

Så nej, detta är inte kundfientligt, detta är inte konstigt, detta är inte nonchalant av banken överhuvudtaget. Detta är helt enkelt skit som händer, autogirot hade inte kickat igång än, du var på semester. Inte mer än så.

Däremot måste jag säga att det tog väldans lång tid för AG att komma igång, det brukar oftast ta max 3 månader. Att sedan banken sa att det var grönt, och fick dig att tro att AG fungerade, DÄR kan man tala om ett snedsteg från bankens sida. å andra sidan bör du ha, oavsett semester, kollat på ditt saldo och lagt märke till om dina räkningar var betalda eller inte.

Och det brukar dessutom vara så att den första fakturan man får som ska gå via AG, brukar skickas hem som ett AVI där det står "makulerat" och/eller "dras via autogiro", som någon nämnt. Alla fakturor därefter, som har samma summa, brukar inte skickar som fysisk papper. Skulle däremot beloppet ändras, så kommer du ännu en gång få hem en faktura med belopp och "makulerat, dras via autogiro".

Så nej tyvärr, alla negativa tankar du har om banken är helt obefogade. Det är inte meningen att de ska ha personal som sitter och kollar när folk inte betalar sina räkningar, ringer upp sina kunder, och/eller förlänger fakturatider för "goodwill".

Däremot kan jag förstå din frustration, jag har också gjort samma fel att anta att ett AG är igång, som tur var, var jag hemma när påminnelsen kom. Ta bara inte ut din frustration på de som inte förtjänar det. I detta fallet, banken.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

förlåt för att jag kommer låta som en äkta douche nu, men;

du låter för mig som en riktigt naiv, blåögd och bortskämd spoling. Tror du seriöst banken har en klocka som ringer hos din bankman för att du inte har betalat din räkning? Förstår du inte att exakt hela processen är automatisk, dvs. det finns inte en enda människa på banken som faktiskt vet om att du har förlorat din försäkring? det är inte förrän du ringer in till kundtjänst, alt. din bankman, som de kommer vara överhuvudtaget medvetna om problemet.

Och varför i hela friden tror du att de skulle strunta i de vanliga processerna för att du har tänkt ta en massa lån och försäkringar hos den banken? Jag tänker inte ens kommentera på det faktum att du tycker att en bankman/din kontakt, skulle ringa upp dig och kolla hur det går med räkningen.

Sedan undrar jag om du ens varit i kontakt med deras kundtjänst ännu? Det är mycket möjligt så att hade du ringt in, INNAN du blev uppsagd, då hade de spärrat fakturan, gett dig mer tid. Men eftersom du var på semester, likaså halva banken inklusive din kontaktman, så blev det här en situation där dator systemet i sig själv, notera datorsystemet, inte några människor som sitter vid bänkar och skriver på en skrivmaskin eller dator, såg till att skicka ut en påminnelse, och sedan säga upp ditt avtal. Alltså finns det inget ansvar överhuvudtaget hos banken, och det finns inget, absolut inget, som banken kunde ha gjort för dig för att stoppa händelsen. Hade du ringt in, och de hade nekat en spärr av fakturan, DÅ hade vi kunnat tala om att banken borde hanterat saken bättre.

Så nej, detta är inte kundfientligt, detta är inte konstigt, detta är inte nonchalant av banken överhuvudtaget. Detta är helt enkelt skit som händer, autogirot hade inte kickat igång än, du var på semester. Inte mer än så.

Däremot måste jag säga att det tog väldans lång tid för AG att komma igång, det brukar oftast ta max 3 månader. Att sedan banken sa att det var grönt, och fick dig att tro att AG fungerade, DÄR kan man tala om ett snedsteg från bankens sida. å andra sidan bör du ha, oavsett semester, kollat på ditt saldo och lagt märke till om dina räkningar var betalda eller inte.

Och det brukar dessutom vara så att den första fakturan man får som ska gå via AG, brukar skickas hem som ett AVI där det står "makulerat" och/eller "dras via autogiro", som någon nämnt. Alla fakturor därefter, som har samma summa, brukar inte skickar som fysisk papper. Skulle däremot beloppet ändras, så kommer du ännu en gång få hem en faktura med belopp och "makulerat, dras via autogiro".

Så nej tyvärr, alla negativa tankar du har om banken är helt obefogade. Det är inte meningen att de ska ha personal som sitter och kollar när folk inte betalar sina räkningar, ringer upp sina kunder, och/eller förlänger fakturatider för "goodwill".

Däremot kan jag förstå din frustration, jag har också gjort samma fel att anta att ett AG är igång, som tur var, var jag hemma när påminnelsen kom. Ta bara inte ut din frustration på de som inte förtjänar det. I detta fallet, banken.

Nu får det vara nog med örfilar. Orkar inte upprepa det jag skrivit mer nu.

Kontaktar moderator för låsning så vi slipper mer irritation.

Tack Mithras

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Ämnet verkar vara uttömt.