Hur använder man EDS-armbanded och varför ?

Permalänk

Hur använder man EDS-armbanded och varför ?

Hej , (ny här) undrar hur man använder ett eds armband och varför ? Jag är bara 13 så förstår inte riktigt dem andra trådarna .
Tacksam för bra svar !

Permalänk
Medlem

Man använder ett ESD-armband genom att fästa armbandet runt artmen och klämman i andra änden i chassit. Ett ESD-armband är helt enkelt en strömkabel med ett motstånd på. Den enda uppgiften det har är att ge dig själv samma potential(laddning) som chassit och motståndet är till för att sakta ner procesen för att inte få några elektriska utladdningar(tänkt en kall dag när du tar av en stickad tröja, det sprakar) som kan skada dina komponenter.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Inte för att skälla eller försöka vara cool, när jag var vid 13 års ålder förstod jag mycket väl vad det användes till och väldigt mycket om datorer. men nu fram till svaret på din fråga.

ett ESD(!)-armband använder man för att få lika hög/låg spänning i chassit som i de delar man ska pilla i och därför motverka kortslutning av dom.

det är i alla fall vad jag har lärt mig.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Man använder ett ESD-armband genom att fästa armbandet runt artmen och klämman i andra änden i chassit. Ett ESD-armband är helt enkelt en strömkabel med ett motstånd på. Den enda uppgiften det har är att ge dig själv samma potential(laddning) som chassit och motståndet är till för att sakta ner procesen för att inte få några elektriska utladdningar(tänkt en kall dag när du tar av en stickad tröja, det sprakar) som kan skada dina komponenter.

Nuff said.

Utförligt svar som är enkelt att förstå. *Applåderar*

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite,har just monterat min nya dator utan ESD armband hur vet jag om nåt har gått snett eller om jag klarat mig från skador?

Permalänk
Skrivet av SimonG:

lånar tråden lite,har just monterat min nya dator utan ESD armband hur vet jag om nåt har gått snett eller om jag klarat mig från skador?

Det är bara att tuta och köra! Får du motorstopp så kan det vara något, dock tror jag inte det. Personligen använder jag aldrig ESD armband.

Dock brukar jag ta mina händer i element, vet icke om det verkligen fungerar men jag förlorar inget på det så!

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Inte för att skälla eller försöka vara cool, när jag var vid 13 års ålder förstod jag mycket väl vad det användes till och väldigt mycket om datorer. men nu fram till svaret på din fråga.

ett ESD(!)-armband använder man för att få lika hög/låg spänning i chassit som i de delar man ska pilla i och därför motverka kortslutning av dom.

det är i alla fall vad jag har lärt mig.

okej ,men har typ nyss börjat bli intresserad av datorer och sånt , men hur gammal är du nu då ?

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Man använder ett ESD-armband genom att fästa armbandet runt artmen och klämman i andra änden i chassit. Ett ESD-armband är helt enkelt en strömkabel med ett motstånd på. Den enda uppgiften det har är att ge dig själv samma potential(laddning) som chassit och motståndet är till för att sakta ner procesen för att inte få några elektriska utladdningar(tänkt en kall dag när du tar av en stickad tröja, det sprakar) som kan skada dina komponenter.

okej , tack för hjälpen !

Permalänk
Hedersmedlem

Sweetgamer, när du ansökte om medlemskap läste du väl också genom våra regler? Vi har för att undvika upprepning av standardfrågor §2 som säger att man innan skapande av tråd ska söka i forumet vilket du tydligen helt missat då just frågor om ESD-band varit väldigt frekvent förekommande de senaste veckorna. Så för vidare diskussion i ämnet, sök upp nån av de tidigare trådarna.
Dessutom har du med de 2 sista inläggen även brutit mot §4 så...

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.