Skärmar med IPS-panel på frammarsch

Permalänk
Medlem

Kör IPS här hemma också... Aldrig mer TN i mitt hem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

IPS Paneler är ju rätt kassa med tanke på svartnivån.. Tacka vet jag min 24" Sony FW900 CRT, 120hz(om jag vill), spikrak RGB kurva, spikrak gammakurva, och svart är svart, utan massa IPS Glow. Satt med en Dell U3011 förut, men stod inte ut med de kassa svartnivåerna.

Längtar tills oled kommer på allvar, då kanske man kan byta ut CRT skärmen..

Så... eh 90-talet har inte ringt och sagt att de vill ha tillbaka sin crt-skärm då?

Mer seriöst, förstår inte riktigt varför man vill ha kvar dom. Förutom att de dras med nackdelar som att de tar en jäkla massa plats, väger mycket och slukar en del ström för att inte tala om utseendet(förvisso subjektivt). Tycker du inte att det blir irriterande att sitta långa stunder framför crt-skärmar?

Visst, de kan ha bättre bild och betraktningsvinklar men är det verkligen något som väger upp alla nackdelar?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Öh, jag känner mig rätt tagen på sängen.
Hade inte väntat mig att någon skulle argumentera emot.
Jag har ingen aning om vart det skulle finnas den typen av recensioner eller jämförelser, jag trodde att det var allmän kunskap.

Om du är väldigt intresserad kan du nog leta runt själv.
Jag har bättre saker för mig än att leta reda på information jag redan känner till och har personlig erfarenhet av.

Hehe.. Nej, så intresserad är jag inte..
Har bara svårt att köpa att en CRT som har dryga 10 år på nacken slår samtliga digitala paneler under 10000:- på fingrarna.
Men visst har du en poäng angående upplösning/tum osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Samma här, Samsung 959NF. Efter den blev det en LG 245WP med PVA, är riktigt nöjd! Skulle den haft 120hz så skulle den vara svår att slita sig från

Vill bara korrigera att det är p-mva på LG L245WP-BN

Annars tycker jag det är bara bra att mer folk får ögna upp för bättre bildkvalité.

Permalänk
Medlem

gick nyss från tn-skärm till ips(dell u2311h). å tänker inte byta tillbaks!!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

IPS Paneler är ju rätt kassa med tanke på svartnivån.. Tacka vet jag min 24" Sony FW900 CRT, 120hz(om jag vill), spikrak RGB kurva, spikrak gammakurva, och svart är svart, utan massa IPS Glow. Satt med en Dell U3011 förut, men stod inte ut med de kassa svartnivåerna.

Längtar tills oled kommer på allvar, då kanske man kan byta ut CRT skärmen..

Aldrig LCD :D. Kanske blir AMOLED bra.. De måste göra nått åt "Sample and hold" bara (orsakar upplevd blur, samma i LCD).

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara köpt en skärm egentligen... Innan hade jag en liten 15" i 4:3 på typ 1024*786 som nu är i runda slängar 15 år. Så den var ju ordentligt dålig om vi säger så.

För ett år sedan slog jag på stort och köpte en U2711, 2560*1440 och IPS-panel. Jag kommer ALDRIG att gå tillbaka till något annat. Oftast skickar jag min gamla MacBooks bild till den stora skärmen för att kunna ligga i sängen och använda datorn. Men när jag pluggar ur skärmen och går till MacBookens skärm så är det verkligen slående hur mycket bättre en IPS-panel är.

Jag kommer nog aldrig någonsin köpa en skärm med en paneltyp som är sämre än IPS.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Hoppas att en skärm med 120hz och IPS-panel kommer ut snart! Tänker inte byta skärm tills dess men är less på denna skärm

Permalänk
Medlem

Som många redan skrivit, har man en gång haft en IPS-Skärm är det otänkbart att gå tillbaka till
TN, går knappt att jämföra. Har haft min Dell u2711 nu i ett par månader, skärmen jag hade
innan var ändå av de lite dyrare TN skärmarna.

TN ~ Nudlar med grillkrydda.
IPS ~ Oxfilé med klyftpotatis och kantarellsås.

Visa signatur

ASUS Maximus Gene V -//- Intel Core i5 3570K 4,2GHz -//- 24GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
ASUS Geforce GTX 970 STRIX -//- 256+128GB ADATA SSD / 3+2TB WD Black -//- Silverstone Temjin TJ08

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigRedMachine:

Hehe.. Nej, så intresserad är jag inte..
Har bara svårt att köpa att en CRT som har dryga 10 år på nacken slår samtliga digitala paneler under 10000:- på fingrarna.
Men visst har du en poäng angående upplösning/tum osv...

I princip är det så.
Visst är det konstigt, men det är så det är.
Djupet i svärtan och betraktningsvinklar är ju en icke-fråga.
Färgerna är kanske inte helt givet men om man räknar med svärta och sånt så är bra CRTs från 2000 bättre än nästan alla skärmar idag som inte kostar skitmycket.

Sen finns det ju som sagt saker som LCD skärmar är bättre på också, men på förvånansvärt många punkter är en 10 år gammal bra CRT bättre än hela konsumentutbudet av LCD-skärmar.

Permalänk
Medlem

När jag hittar en IPS-panel med 120Hz samt 1920x1200 i storleken 27" så blir det ett köp. Sitter just nu med en TN-panel.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Snusfri

Mina nästa skärmar kommer till 99% bli 30" med 2560x1600 upplösning, dock så kommer det gå loss på runt 20k, känns lite saftigt dock

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av skog1s:

Blir du inte torr/grusig/irriterad i ögonen när du sitter 5tim+ framför CRT! Jag kommer ihåg att så blev det för mig o flera andra jag känner!
Det problemet existerar inte med plattskärmar.

Det beror ju på vilken CRT man har.
Sitter med en LG W2220 bredvid denna, som tjejen fått ta över.. CRTn tar inte mer på ögonen för det.

Skrivet av zillio:

Byta ut CRT? Du kanske inte vet att det finns tusentals skärmar som slår ut dint CRT med hästlängder. Ska du bara kolla på svärta så kan jag skicka ett svart papper till dig sen kan du kolla.

Går inte att jämföra betrakningsvinklar, Upplösning, färgåtergivning mot en IPS.

Då skulle jag vilja se papper på det, har nämligen kalibrerat X antal IPS paneler, plasma paneler och TN paneler, inte en enda har kommit i närheten av CRTn, den som kom närmast var min Samsung PN64D8000 plasma, IPSerna har inte en chans, även om de är hästlängder från TN paneler.

CRTn har bättre betrakningsvinklar, kan köra 2304x1440 med bra skärpa och har som sagt bättre färgåtergivning på CRTn också.

Skrivet av kaya:

Jag håller med dig "ny" teknik är bara skit, gammalt är alltid bättre. Kolla bara VHS där ser man ju hur lätt som helst om man har spolat tillbaka bandet eller inte, det är ju helt omöjligt att se på en dvd eller blu ray.

Anar viss ironi i det där inlägget, men kan lägga upp grafer på mina kalibreringar om folk nu tror jag inbillar mig. En hårdvarukalibrator ljuger inte.

Skrivet av Hotfuzz08:

Så... eh 90-talet har inte ringt och sagt att de vill ha tillbaka sin crt-skärm då?

Mer seriöst, förstår inte riktigt varför man vill ha kvar dom. Förutom att de dras med nackdelar som att de tar en jäkla massa plats, väger mycket och slukar en del ström för att inte tala om utseendet(förvisso subjektivt). Tycker du inte att det blir irriterande att sitta långa stunder framför crt-skärmar?

Visst, de kan ha bättre bild och betraktningsvinklar men är det verkligen något som väger upp alla nackdelar?

Ptja, skärmen flimrar inte det minsta, jag sitter med 1900x1200 upplösning i 95hz, jag kan sänka upplösningen i spel om mitt GFX inte skulle orka med (utan att det ser FÖRJÄVLIGT ut), bildytan är platt, jag har korrekt luminans, färgåtergivning, gamma, svartnivå samt att den inte lider av backlight bleed.

Nackdelen är ju att den väger en del, men känns som jag kan offra det för ovan skrivna punkter, speciellt ful är den inte heller, inte såpass att det skulle vara värt att byta ut den iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har en LG Flatron W2600HP som är en S-IPS skärm. Vad står det första S´et för?

Permalänk
Medlem

Det blir absolut en IPS om det kommer en någorlunda billig sådan 120hz:are.

Permalänk
Medlem

Jag har IPS, och den var rätt dyr jämfört med motsvarande tn men röstade nej ändå för det är ju inte alls värt merkostnaden

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

har tv-skärmar i sonys bravia serie tn? tycker att det är bra betraktningsvinkel på min. Finns det någon 27" ips till ett humant pris?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för den, nu får det bli en ips istället för en billig BenQ.

Edit: Blev lite osäker nu iaf. Vill gärna ha 23" och ips verkar ju inte speciellt lämpat för spel, kanske får bli tn iallafall då. :c

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Mina nästa skärmar kommer till 99% bli 30" med 2560x1600 upplösning, dock så kommer det gå loss på runt 20k, känns lite saftigt dock

Vilken skärm ska du köpa då? En nec eller?

Min DellU3011 är underbar , du kommer inte ångra dig om du tar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Tack så mycket för den, nu får det bli en ips istället för en billig BenQ.

Edit: Blev lite osäker nu iaf. Vill gärna ha 23" och ips verkar ju inte speciellt lämpat för spel, kanske får bli tn iallafall då. :c

En "extern" skärm är mycket bättre än en laptopskärm. laptopskärmar är oftast av den allra sämsta sorten. Är inte så stor skillnad mellan en "billig" IPS och en billig BenQ

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Va?
Det finns ju inte en skärm (inom rimliga prisklasser, säg under 10k) som har en chans mot en bra CRT även om den är 10 år gammal.
Det man får med LCD är tunnare, större och strömsnålare.
Men i ren bildkvalitet är det ett steg tillbaka.

Betraktningsvinklar, upplösning (per tum) och färgåtergivning på en vettig CRT från 2000 slår alla plattskärmar idag som kostar under 10.000.

men det finns en sak som du nog inte tänkt på och det är att man får ont i ögonen av CRT typ Svetsbläng av att sitta o titta på CRT typ på 5tim+ på en #Tjockskärm!! Ta vilken plattskärm du vil------> IPS eller TN <-------men ont i ögonen får du inte!! Men det får du av CRT!!!!!!!!! Och får du det inte, har du inte det som jobb!!!!!!! (5tim+)
----

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

23tum, IPS, 120hz, 2ms så köper jag direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Tack så mycket för den, nu får det bli en ips istället för en billig BenQ.

Edit: Blev lite osäker nu iaf. Vill gärna ha 23" och ips verkar ju inte speciellt lämpat för spel, kanske får bli tn iallafall då. :c

En 23" IPS från Fujitsu som jag är lite sugen på att köpa.
Enligt recensionen så ska den lämpa sig för gamers, dock inte hardcore fps gamers som vill ha 2ms responstid.

Recension
Prisjakt

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

En "extern" skärm är mycket bättre än en laptopskärm. laptopskärmar är oftast av den allra sämsta sorten. Är inte så stor skillnad mellan en "billig" IPS och en billig BenQ

Inte mycket jag kan hålla med om här, av personlig erfarenhet att gå efter i alla fall.

Min Dell Studio 15 har en TN panel som kraftigt överklassar min 24'' Benq skärm (på 3000), som i sin tur bli överklassad av den billiga Dell U2311H. Betraktningsvinkel problemet märks så smärtsamt tydligt på många forum som använder lätta färg skillnader för att separera rader, detta för att inte nämna bleka färger.

Bra responstid och 'input lag' runt 0 är nog det ända positiva med enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Va?
Det finns ju inte en skärm (inom rimliga prisklasser, säg under 10k) som har en chans mot en bra CRT även om den är 10 år gammal.
Det man får med LCD är tunnare, större och strömsnålare.
Men i ren bildkvalitet är det ett steg tillbaka.

Betraktningsvinklar, upplösning (per tum) och färgåtergivning på en vettig CRT från 2000 slår alla plattskärmar idag som kostar under 10.000.

Tja, jag vet inte... gick från en 19" sony trinitron skärm (DELL P991) till denna jag har nu (L2335), bägge skärmarna är bra på sina sätt.. iofs. så kostade L2235 en bit över 10papp det året (2005) jag fick den.

Trinitron skärmen var överlägsen när det kom till spel, fps spel då, men att titta på bilder & framförallt text så är L2335 överlägsen trinitron skärmen.

Mina subjektiva tankar bara!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av skog1s:

men det finns en sak som du nog inte tänkt på och det är att man får ont i ögonen av CRT typ Svetsbläng av att sitta o titta på CRT typ på 5tim+ på en #Tjockskärm!! Ta vilken plattskärm du vil------> IPS eller TN <-------men ont i ögonen får du inte!! Men det får du av CRT!!!!!!!!! Och får du det inte, har du inte det som jobb!!!!!!! (5tim+)
----

Då har du aldrig suttit med en bra CRT, jag har kört en hel del 16 timmars pass framför datorn nu under semestern och har inte fått någon huvudvärk alls.

Det är ju snarare tvärtom, en IPS/TN/Valfri plattskärm (med stock inställningar) är såpass högt uppsatt på ljusstyrkan så att man får huvudvärk av det om man inte har lampor tända.

Permalänk
Medlem

Har en IPS på jobbet och |TN|.|MVA|.|TN| (ska föreställa eyefinity det där) hemma - spelar gör jag helst på TN till höger (120Hz) om det inte är eyefinity-kompatibelt.

Både IPS och MVA är inte helt optimala för spel; ändå är min MVA betydligt snabbare än IPS'en på jobbet. Efter nå'n timme är det lite åksjukevarning...

Edit: jobb-IPS'en är en Dell, MVAn och de två TN'arna Benq. Inte så fint märke, men de har fått rätt bra betyg i testerna.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Jag skulle utan minsta tvekan betala mer för en skärm med IPS panel. De traditionella TN panelerna ger ju klart undermåttliga färger och så pass usla betraktningsvinklar att man blir illamående. Dock föredrar jag PVA paneler mer då de har samma fördelar som IPS men bättre svärta.

Någon som vet om det finns bärbara datorer med IPS/PVA panel att köpa (exklusive MacBook)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

men det finns en sak som du nog inte tänkt på och det är att man får ont i ögonen av CRT typ Svetsbläng av att sitta o titta på CRT typ på 5tim+ på en #Tjockskärm!! Ta vilken plattskärm du vil------> IPS eller TN <-------men ont i ögonen får du inte!! Men det får du av CRT!!!!!!!!! Och får du det inte, har du inte det som jobb!!!!!!! (5tim+)
----

Jag har suttit otaliga 12h skift framför olika tjockskärmar i flera år utan att få ont. O det spelar ingen roll om du så fyller ett helt A4a med utropstecken.
O då tvivlar jag också på att du haft ordentlig svetsblänk.

Permalänk
Medlem

Det där med ont i ögonen av skärm är väl först och främst väldigt individuellt(?), och har väl i regel att göra med att man tittar på något som lyser, och inte något som reflekterar ljus? Vilket ju alla skärmtekniker utom e-ink sysslar med.

Själv upptäcker jag då och då att jag saknar en bättre skärm. Kommer ihåg hur jag gick från ett om jag inte minns fel, soptippsfynd. 17" Compaq CRT, vilken var bättre än min förra 17" crt som då sjöng på sista versen, till min nuvarande 22" (LG, kan inte modell) några år gammal TN-panel. Vilket lyft, förutom i storlek och vikt (vart ju lite jobbigt med CRT på DH), ett lyft i skärpa och upplösning.

Nu vill man ha fler pixlar och bättre färger. Har börjat syssla mer med webdesign ("på riktigt") nu, och då har jag märkt att min skärm är bristfällig i färger och kontrast. T o m polarens Syncmaster från samma veva (typ 06-07) och i samma prisklass har märkbart bättre färgåtergivning och kontrast.

Och det här med upplösning och bildratio. Vill man verkligen ha 16:10 i desktopmiljö? Tycker det är utmärkt i film, och vissa spel visserligen, men i allt från hemsidor till OS-GUIn till många desktop-applikationer är mycket byggt på höjden. T. ex. så är ju inte windows-taskbaren anpassad för att sitta till höger eller vänster på skärmen (trots att man alltid kunnat placera den där), jag tycker inte det i alla fall, även fast jag vill ha den där. På stationära burken surfar jag sällan i helbredd och kan gärna utnyttja bredden till bl. a. OSet GUI, eftersom t. ex. hemsideinnehåll i stort sett alltid bygger på höjden så vill man ju använda den till det.

Nä, nästa skärm blir fortsatt 16:9, det är mer än tillräckligt brett för mig. 1900x1200 skulle inte sitta fel.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail