Vilket grafikort skall jag välja

Permalänk
Medlem

Vilket grafikort skall jag välja

Hej

Jag har en ca 1,5 år gammal acer med ett ganska dåligt grafikort, nvidia geforce gt 220, som jag skulle vilja byta mot ett bättre. Jag är väl ingen extrem gamer, men jag vill ha ett kort som klarar nya spel bra, och klarar att visa fil i hög kvallitet. ?

min dator har följande specificationer:

amd athlon II x4 2,66 ghz
6 gb ddr3 ram
Nvidia geforce gt 220, som sagt

Vet ej vilket moderkort jag har.

En sak som jag undrar över är hur bra mitt nät agregat kommer att klara ett mer avancerat grafikkort. Jag öppnade burken och kollade efter, vilka prestanda det hade, max load 450 W, peak load 500 W. Vet ej vilket märke det var på nätagregatet.

Jag tänker mig ett kort i prisklassen 1000 - 1500 kr, typ Nvidia geforce 550, amd readeon hd 6770, 6790, ev geforce 560, eller readeon hd 6850.

Vilket grafikkortkort skall jag välja

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag hur Acer bygger sina datorer. Men de flesta färdigbyggda har väldigt dåliga uppgraderingsmöjligheter. Effekten på nätagget räcker för ett bättre grafikkort. Frågan är om den klarar av att ge tillräckligt med ström (A på 12v) och om det finns någon PCI-E sladd från agget. Det finns adaptrar som omvandlar molex till PCI-E kontakter. Det funkar, men är en nödlösning.

Någon annan användare kanske har bättre koll på Acer och kan hjälpa dig. Men mitt råd är att börja spara till en ny dator, tyvärr.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Medlem

Inte GTX 580 då? Lite dyrare kanske, men bättre.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

Gissar att nätagget är ett FSP. Vanligast i OEM datorer. Men om du kan lägga 1500kr skulle jag säga 560
http://www.inet.se/artikel/5409212/sparkle-geforce-gtx-560-1g...

Straxt över budget, men tror du blir nöjd. Men du bör byta nätagg för eller senare. Det kommer nog inte orkar i längden.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Onödigt att trolla/driva i trådar. ><

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Onödigt att trolla/driva i trådar. ><

Fast jag trollade inte, jag sa ju att det var dyrare.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

WOW var hittar jag ett GTX 580 för 1500-2000kr????? (Dvs Lite dyrare än 1000-1500kr)

Kan inte du ge mig länk? Jag vill gärna köpa ett.

Jo det gör du. Det finns inte en chans att ett 580 kort skulle passa, varken ens i närheten av den budgeten eller med övriga komponenter i datorn.

Permalänk
Medlem

Nätagregatet heter fsp 450-60ep.

På nätagregatet står följande

DC output

Under 135 W Max står det två kolumner med följande

+3,3V
16 A

och

+5 V
20 A

Och under 360 W Max står det två kolumner med följande

+12 V1
18 A

+12 V2
18 A

Sen står det även

+5Vsb
2,5A

och

-12V
0,5 A

Hoppas det hjälper för att kunna avgöra vilka grafikkort som det klarar.
I sladdhärvan från nätagregatet tycker jag mig även finna flera 6 pins kontakter tomma.

Permalänk
Medlem

Som när du rekommenderade 520 tri-sli före 560Ti OC tidigare.. lägg ner.
(annan tråd)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/122089-asus_radeon_hd_6870_... det kanske. skulle i alla fall jag tagit för dem pengarna;)
tips ts ignorera Captain_Spocks trollande!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Texten på ditt nätagg avslöjar såvitt jag förstått att du kan ta ut max 360W totalt av den viktiga 12volts spänningen. Dvs den som driver ditt grafikkort och processor.

Varje av de två linorna är begränsad till 18Ampere (18A x 12 V = 216W).

Här är ett av sweclockers test där maxförbrukning testas på kort i din prisklass: ( http://www.sweclockers.com/recension/13657-nvidia-geforce-gtx...)

Där kan vi se att t.ex. systemet med kortet GTX 550 Ti som diskuterats drar 469W i SLI (två kort) samt 310W med ett kort.
Därför borde ett ensamt 550 Ti dra 159W som max.

Således borde det inte vara någon problem med ett sådant för ditt nätagg. Det svåra är att veta att kortet får plats då kraftigare kort i princip alltid är större och kräver rymliga datorlådor.

( Som jämförelse drar kortet som Spock föreslog 250W av 12V eller mer vilket ditt nätagg inte klarar av ).

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning och nätagregat

En sak som jag tycker är konstigt är att när man läser på nvidias kort så brukar de alltid ha en lägre rekommenderad lägsta effekt på nätagregatet än Amd, men i alla tester så säger man alltid att Amd korten drar mindre ström. T.ex. står det att nvidia gtx 550 behöver minst 400 W, medan Amds typ motsvarande hd hd 6770 behöver minst 450 W och hd 679O behöver minst 500 W

Kan någon förklara för mig hur det hänger ihop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rdgh:

En sak som jag tycker är konstigt är att när man läser på nvidias kort så brukar de alltid ha en lägre rekommenderad lägsta effekt på nätagregatet än Amd, men i alla tester så säger man alltid att Amd korten drar mindre ström. T.ex. står det att nvidia gtx 550 behöver minst 400 W, medan Amds typ motsvarande hd hd 6770 behöver minst 450 W och hd 679O behöver minst 500 W

Kan någon förklara för mig hur det hänger ihop.

Det är för att du tittar på kort som inte är jämförbara och att folk inte har de bästa nätaggen i sina datorer, som då inte orkar leverera det de är specade till.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

GTX 580 kostar ca 4000 kronor, hans budget var mellan 1000-1500, Det är ca 3000-2500 kronors skillnad. ><

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMD readeon hd 6850

Tror ni att mitt nätagregat skulle klara amd readeon hd 6850, trots att det står att den kräver minst 500 W effekt på nätagregatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rdgh:

Tror ni att mitt nätagregat skulle klara amd readeon hd 6850, trots att det står att den kräver minst 500 W effekt på nätagregatet?

Kortet drar max 150W och resten av systemet sällan över 200W, garanterat inte med den processorn du har iaf.
Kan nätagget leverera 450W bör det nog inte vara några problem alls.

Om det är vad inet skriver du syftar på så rekommenderar de 500W (inte kräver). Anledningen är att de inte vet om du tänker ha en överklockad monsterprocessor och 10 Hårddiskar i burken. Samt att ett Nätagg som inte belastas nära max går tystare och har längre livslängd vilket ju är trevligt.

Enligt sweclockers test drar hela datorn med ett HD 6850 kort i endast 288W från väggen (i realiteten drar komponenterna alltså 260W med 90% effektivitet). Och då har de en rejält överklockad processor i datorn också.

Permalänk
Medlem

Ett litet amd readeon 6850

Vad bra, vad jag kan se så är amd readeon ett av de mest prisvärda grafikkorten på marknaden just nu. Dock undrar jag om det finns någon tillverkare som har en version av hd 6850 som inte är så stor, har nämligen ganska begränsat med plats i burken? Har ni några tips?