Hur ställer man in AHCI i UEFI?

Permalänk
Medlem

Hur ställer man in AHCI i UEFI?

Hej

Jag har precis byggt en ny dator som använder MSI UEFI. Och jag undrar hur jag sätter på AHCI då jag använder en SSD.

Så här långt har jag kommit:

Settings - Advanced - Integrated Peripherals

Sen blir jag förvirad. Man kan nämligen sätta på AHCI under 3 kategorier:

SATA Configuration
SATA Mode -- IDE Mode

External Sata 6GB/s Configuration
External SATA 6GB/s Configuration -- IDE Mode

Onboard E-SATA Configuration
Onboard E-SATA Controller Mode -- IDE

Vilken ska jag ändra till AHCI?

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att du använder intern Sata så då ska du ändra SATA Configuration

Eller så gör du det enda rätta och ändrar alla då det bara är dumheter att köra IDE på någon av de om du använder de andra portarna.
AHCI är inte bara för SSD utan bör användas på alla SATA diskar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Antielefant

Jupp, kör rubbet på AHCI på en gång.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack!

Jag gjorde det enda rätta och ändrarde till AHCI på alla 3

Permalänk
Hedersmedlem

Ändra alla. Det finns ingen anledning att köra IDE-läge! E-SATA är just e-SATA-portarna, och det kan vara så att det finns två kontrollers för e-SATA, en med SATA 6 Gbps och en med 3 Gbps.

Permalänk
Medlem

Ska man sätta på hot plugg support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flomer:

Ska man sätta på hot plugg support?

Om du tänkt använda dig av det så kör på, vissa SSD funkar tydligen bättre med det på också och du förlorar ju inget på att ha det aktivt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.