Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

Prisskilnaden i _konsumentled_ är inte mer än 300kr, så hur de kan ha fantiserat ihop en prisskillnad på 1000kr är bortom mitt förstånd i alla fall. Det är ju fan billigare att köpa den billiga modellen, en hybriddisk och ett USB3-chassie och byta själv och få en 500GB extern USB3-disk på köpet!
Finns ingen annan förklaring att priset på den dyrare är beräknat på att datorn ska ha hybriddisk, så dår får de se till att justera priset på den också i så fall.

Jäkla pajasfasoner. Varken korrekta leveranstider eller specifikationer. Jag la min beställning på min U36SD-RX060V den 14 JUNI, och vad fan får man för det??

Jag håller definitivt med dig! 1000 kronor för det är ju inte acceptabelt, och det skiljer ju sig egentligen inte så mycket om man nu skulle köpa en ssd och installera. Vet någon hur det är om jag nu skulle ändra min order till den billiga varianten och be Alina installera en ssd, tror ni att jag skulle ha kvar garantin?

Rent ut sagt SKIT av Asus!

Permalänk
Skrivet av windmark:

NEJ MEN SHIT DÅ!
Hjälp vad gör jag nu? Jag som tyckte att allt var frid och fröjd.. Är det värt att vänta på en hybriddisk eller ska jag lika gärna köra på en vanlig mekanisk?

Men va? Det står ju 1333 MHz på alla ställen?

ajajajaj....sorry jag som länkat fel minne....FÖRLÅT!

Permalänk
Medlem

Ok vad är det bästa alternativet nu då?

1. Köpa den billigare versionen och sätta in en SSD och bli av med garantin.
2. Leta efter ny dator.
3. Köpa Asus med 750 gb ändå.

Permalänk
Skrivet av hanszeus:

Ok vad är det bästa alternativet nu då?

1. Köpa den billigare versionen och sätta in en SSD och bli av med garantin.
2. Leta efter ny dator.
3. Köpa Asus med 750 gb ändå.

4. Köpa den billigare och göra bytet lugnt och försiktigt. Orginaldisken behåller du som den är och skulle något mot förmodan hända inom garantitiden så byter du tillbaks till den.

Byggkvaliten är bra och det kändes aldrig som att det var nära att något skulle gå sönder!

Permalänk
Medlem

Ska ringa asus snart och kräva att garatin ska hålla om Alina byter ut hårddisken till en SSD.

Permalänk
Medlem

Ska även kontakta konsumentverket och anmäla Asus för lockdatum och falskmarknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanszeus:

Ska även kontakta konsumentverket och anmäla Asus för lockdatum och falskmarknadsföring.

Men har du fått dessa löften från Asus direkt? Annars så är det ju svårt att belasta dem i ett sådant ärende (även om informationen skulle kommit från dem i första läget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanszeus:

Ska ringa asus snart och kräva att garatin ska hålla om Alina byter ut hårddisken till en SSD.

Rapportera jättegärna hur det går! För jag skulle nog göra samma sak, även om datorn närmare hamnar på 9000 kronor då ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

Men har du fått dessa löften från Asus direkt? Annars så är det ju svårt att belasta dem i ett sådant ärende (även om informationen skulle kommit från dem i första läget)

Asus.David har flera gånger sagt att det är en hybrid. Asus har skickat ut till alla leverantörer att det är en HYBRID!!

Permalänk
Medlem

Jämförbart med detta som Spotify blev anklagade för.

http://www.idg.se/2.1085/1.396101/kan-vara-falsk-marknadsfori...

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr är de så att U36SD-RX060V har varit specificerad fel. U36SD-RX060V kommer skeppad med en 750GB HDD 7200rpm.
Alla som har köpt en U36SD-RX060V och känner sig missnöjda har möjligheten t om sista Augusti att retunera sin dator i orginal kartong med tillbehör dit dem köpt den och få pengarna tillbaka.
Vi beklagar detta misstag djupt.

Skulle de vara något problem med retur etc så kontakta Asus support eller be butiken kontakta Asus.

Permalänk
Medlem

Asus.David, kan man behålla garantin om man låter en certifierad återförsäljare byta hårddisken? (tex Alina)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Tyvärr är de så att U36SD-RX060V har varit specificerad fel. U36SD-RX060V kommer skeppad med en 750GB HDD 7200rpm.
Alla som har köpt en U36SD-RX060V och känner sig missnöjda har möjligheten t om sista Augusti att retunera sin dator i orginal kartong med tillbehör dit dem köpt den och få pengarna tillbaka.
Vi beklagar detta misstag djupt.

Skulle de vara något problem med retur etc så kontakta Asus support eller be butiken kontakta Asus.

Detta är ju uppenbarligen ett brott mot konsumentlagen. Konsumenten måste erbjudas att behålla datorn, men få skadestånd eftersom de fått en sämre vara än vad som angetts i köpeavtalet. Eller så kan ni ju såklart fixa fram rätt produkt. Jag är i kontakt med en jurist inom konsumenträtt och kommer driva detta vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bölänge:

ajajajaj....sorry jag som länkat fel minne....FÖRLÅT!

Det är alltså ett 1333mhz minne som sitter i just nu? Samma märke som du länkade tidigare?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheNisse:

Detta är ju uppenbarligen ett brott mot konsumentlagen. Konsumenten måste erbjudas att behålla datorn, men få skadestånd eftersom de fått en sämre vara än vad som angetts i köpeavtalet. Eller så kan ni ju såklart fixa fram rätt produkt. Jag är i kontakt med en jurist inom konsumenträtt och kommer driva detta vidare.

Ok, men du har ju möjligheten att häva köpet, varför skulle de bryta mot konsumentlagen sen? Nu är inte jag någon expert men om du har möjlighet att häva köpet är inte de va man kan begära?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dextan:

Det är alltså ett 1333mhz minne som sitter i just nu? Samma märke som du länkade tidigare?

1333mhz ska de va i

Permalänk
Medlem

1000kr mer för 250gb extra å 7200 rpm.. nej tack hehe

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Janne1:

1000kr mer för 250gb extra å 7200 rpm.. nej tack hehe

korrekt, de kommer med största sannolikhet bli lite justeringar på priset också.

Permalänk
Skrivet av Dextan:

Ja, så är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Ok, men du har ju möjligheten att häva köpet, varför skulle de bryta mot konsumentlagen sen? Nu är inte jag någon expert men om du har möjlighet att häva köpet är inte de va man kan begära?

Man får ju självklart inte sälja en vara enligt en specifikation, och sedan leverera en sämre produkt och bara säga att man akn ta tillbaka den om någon kommer på det. Då skulle detta kunna sättas i system av mindre nogräknade säljare exempelvis.

Att inte leverera en vara enligt specifikation går enligt kkl som att varan är felaktig. Butiken kan självklart erbjuda återköp om varan är felaktig, MEN som konsumentverket uttrycker det:

Citat:

Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara:
prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara

Mig veterligen finns det ingen motsvarande vara att köpa för det pengarna som butikerna tar för 060V, därför kommer butiken (Misco i mitt fall) se till att a) fixa fram en dator med rätt specifikationer, eller b) betala skadestånd. Annars kommer ärendet hamna hos ARN, det kan jag lova.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen finns det ingen motsvarande vara att köpa för det pengarna som butikerna tar för 060V, därför kommer butiken (Misco i mitt fall) se till att a) fixa fram en dator med rätt specifikationer

Om Misco skulle göra det försvinner garantin?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheNisse:

Man får ju självklart inte sälja en vara enligt en specifikation, och sedan leverera en sämre produkt och bara säga att man akn ta tillbaka den om någon kommer på det. Då skulle detta kunna sättas i system av mindre nogräknade säljare exempelvis.

Att inte leverera en vara enligt specifikation går enligt kkl som att varan är felaktig. Butiken kan självklart erbjuda återköp om varan är felaktig, MEN som konsumentverket uttrycker det:

Mig veterligen finns det ingen motsvarande vara att köpa för det pengarna som butikerna tar för 060V, därför kommer butiken (Misco i mitt fall) se till att a) fixa fram en dator med rätt specifikationer, eller b) betala skadestånd. Annars kommer ärendet hamna hos ARN, det kan jag lova.

ja jag e som sagt ingen expert, vi får hoppas de löser sig på något rimligt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

ja jag e som sagt ingen expert, vi får hoppas de löser sig på något rimligt sätt

Ja det kan lösa sig på ett rimligt sätt! Ge oss 2 års garanti om vi byter ut hårddisken till SSD!

Permalänk
Medlem

Jag sitter och funderar seriöst på att köpa den billigare RX002 ändå, och i den byta hårddisk till en SSD. Det här kommer göra att jag får en galet snabb dator för 1000 kronor mer än vad jag tänkte. Hmm. Det här med garantin asså. Vad tycker folket?
Bölänge, hur svårt tyckte du egentligen att det var att ersätta hårddisken? (om du är ärlig )

Permalänk

Jag är helt ärlig när jag säger att det är ganska enkelt. Ta inga genvägar, använd en stjärnmejsel som passar de små skruvarna. Har du möjlighet så skaffa den där plastmojängen som jocke92 tipsade om på förra sidan. Kom på att jag faktiskt hade något liknande som jag fått med till ett mobilskal nån gång, men det funkade med tejpad flatmejsel också.

Man ska nog varmköra datorn rejält innan också (gjorde inte det), då släpper förmodligen den dubbelhäftande tejpen under tangentbordet lättare.

Man ska ha en fruktansvärd otur eller vara väldigt oförsiktig om något ska gå sönder!

Permalänk
Medlem

Har fått hem och installerat om maskinen nu. Någon som vet hur man kan se vilket grafikkort som är aktivt eller om det går att välja aktivt mellan dem? Har installerat Intels och Nvdias drivrutiner och i kontrollpanelen för Nvidiakortet kan jag se lite om att välja helt eller att den väljer per automatik. Skulle vilja ha Nvidia när kabeln är i och Intel när den inte är det eller något liknande..

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Har fått hem och installerat om maskinen nu. Någon som vet hur man kan se vilket grafikkort som är aktivt eller om det går att välja aktivt mellan dem? Har installerat Intels och Nvdias drivrutiner och i kontrollpanelen för Nvidiakortet kan jag se lite om att välja helt eller att den väljer per automatik. Skulle vilja ha Nvidia när kabeln är i och Intel när den inte är det eller något liknande..

Undrar faktiskt samma sak... men som jag förstått det är det rätt bra teknik under huven när det kommer till grafikkortsbyte... Egentligen ganska onödigt att köra nvidia-kortet om det inte behövs, även om sladden är i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Undrar faktiskt samma sak... men som jag förstått det är det rätt bra teknik under huven när det kommer till grafikkortsbyte... Egentligen ganska onödigt att köra nvidia-kortet om det inte behövs, även om sladden är i.

Känns dock väldigt angeläget att veta att det inte körs när man är på batteri

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Känns dock väldigt angeläget att veta att det inte körs när man är på batteri

Det gör den dock, jag spelade Modern Warfare 2 på batteri med gott resultat, och det går nog inge vidare med GMA 3000

Eventuellt så finns det en gadget till skrivbordet som visar det... finns på Asus-skivan som följde med datorn, tror jag.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som har en, kan man ställa in Optimus i bios så att 520n e på eller av?