Permalänk
Medlem

Thor Chassi v2

För ett tag sedan snickrade jag ihop ett eget chassi med en enligt mig mycket bra konstuktion. En stomme av fyra stabila reglar som håller moderkort, 6x140mm fläktar samt hårddiskar/dvd och därefter en "låda" av plexiglas som man sänker över hela konstruktionen som lätt kan tas bort för att komma åt komponenter. Bygglogg etc. finns i mitt gamla galleri.

Det visade sig tyvärr att konstruktionen inte var så genomtänkt på alla punkter...
Stommen är fortfarande mycket stabil, men själva höljet i plexiglas visade sig vara på tok för tunt och limmet var kanske inte det bästa. Detta resulterade i att det helt enkelt föll isär.

Men skam den som ger sig! I version två av ovannämda chassibygge gör jag ett nytt hölje där plexiglas endast används till sidofönster och resten görs i en något mer stabil 19mm MDF.

Thor Chassi v2

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut! Älskar döskallen, mycket välgjord!:D

Visa signatur

"Jag delar inte dina åsikter och jag är beredd att döda dig om du utrycker dem"
Intel Core i7 2600K 4.9GHz| Corsair Hydro H60 | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB | XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5 | Western Digital Scorpio Blue 1TB 5400RPM | Corsair SSD Force Series GT 120GB | Corsair HX 750W PSU | Microsoft SideWinder x6 | Microsoft SideWinder x8 | LG W2753VC-PF 27" | USB-kaffemugg 0,3liter |

Permalänk
Medlem

Schysst bygge, tummen upp!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Inaktiv

Allt var skit snyggt, 5/5 poäng är den värd! Men tycker du ska slipa till kanterna vid plexit Ser inte helt rakt ut.

Permalänk
Medlem

Skulle mer än gärna köpa det chassit om det hade funnits i butik.

Mycket snyggt! 5P

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina kommentarer!

Skrivet av anon124265:

Allt var skit snyggt, 5/5 poäng är den värd! Men tycker du ska slipa till kanterna vid plexit Ser inte helt rakt ut.

Tack tack! Plexiglaset är spacklat och övermålat med vitt c:a 1 cm in, kan du peka ut vart det ser snett ut så kan jag kanske fylla i med vitt eller skära bort lite färg så det blir rakt? Färgen kan ha krypit in lite under maskeringen eller så har jag tejpat galet

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyne:

Tack för alla fina kommentarer!

Tack tack! Plexiglaset är spacklat och övermålat med vitt c:a 1 cm in, kan du peka ut vart det ser snett ut så kan jag kanske fylla i med vitt eller skära bort lite färg så det blir rakt? Färgen kan ha krypit in lite under maskeringen eller så har jag tejpat galet

Längst upp, nästan vid mitten, lite till höger. Ser bara lite ojämnt ut...

Permalänk
Medlem

Snyggt, men hur kommer du in i det :s

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

ADEPTUS MECHANICUS! Var bara tvungen ^^ Väldigt bra gjord.

Väldigt stilren, gillas

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk

Hade föredrageit det rostrött hursom, så riktigt fint en klar 5a Men som en tidigare skrev, hur monterar du komponenterna ?

Permalänk
Medlem

Mjo, rött hade varit ännu mer temariktigt

Kanske är lite svårt att förstå konstruktionen bara från detta galleri, har en ganska ingående bygglogg i mitt andra galleri över hur stommen är byggd.
Kort förklarat så är är hela innandömmet självbärande med hjälp av fyra rejäla reglar och moderkortsplåten. Alla komponenter monteras på stommen och sedan sänks detta hölje över alltihopa. På så sätt blir det inga skruvhål eller liknande på utsidan, bara en slät yta, och när man tar av höljet är det väldigt enkelt att komma åt allting.

Visa signatur

Permalänk

ser den lika läcker ut i verkligheten som på bild så tror jag vi kommer få se många fin fina chassin från dig i framtiden

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

riktigt fint, själv började jag med ett chassibygge idag i trä:)
Det blev en bra modell på det hela också:)

5/5

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

gillar galleribilden det serut som det står "THC" istället för "THOR" på

Permalänk
Medlem

Snyggt!
4/5: -1 för att det blir plottrigt och lite halvfjöntigt med "THOR" på chassit. Cleana färger och snyggt emblem.