Kompitabla delar med AMD Phenom II X4 980 Black Edition?

Permalänk

Kompitabla delar med AMD Phenom II X4 980 Black Edition?

Hej!
En kompis har precis införskaffat en ny AMD Phenom II X4 980 Black Edition, men har tyvärr lite problem. Det verkar som att han inte kan få ut den kraften som finns i processorn och misstänker att det kan ha med hans nätagg att göra eftersom det är ett gammalt sådant. Vet inte vad det ligger på för W, men ska kolla upp det i helgen nu. Han får kanske 20 fps på ganska basic spel som wow och liknande när han iaf borde få 60+ med hans setup.
Grafikkort: GTS 250.
RAM: 8GB men han kör XP så vi ominstallerar det strax eftersom xp bara använder 3+.
CPU: AMD Phenom II X4 980 Black Edition.
Nätagg: (kommer) Gissar på ett 450 eller ett 500W´s.

Kan någon ha någon tanke om varför det inte funkar eller om processorn flaskar eller vad som kan vara felet?

Upskattar hjälp!
/Filip

Permalänk

Hej!
Vad har han för moderkort :O?, Det kan ju va så att bios behöver uppdateras. Han har inte så rått grafikkort så nätagget borde räcka.
Om han har 500w ska det inte va nå problem om han inte har massa hårdiskar o fläktar i datorn som nyper watt :O.. men jag tror mesta dels på en bios uppdatering.. Annars får du vänta på någon mer kunnig som svarar

Permalänk

gts 250 är ju pissgammalt....

Permalänk
Medlem

8GB ram och en Black edition men GTS250!? vrf mkt och en stark o dyr processor men budget grafikkort?

har GTS250 i en reserv dator och kan knappt spela WoW då jag har runt 20-30fps(har en athlon x2 och 2gig ram i den)

testa med ett annat grafikkort.. där skulle jag säga att det inte hänger med ^.-

Visa signatur

-ASUS Crosshair III Formula 790FX ROG-<>-AMD Phenom II X4 945 3.0GHZ 8MB-<>-Corsair XMS3 1600Mhz 12GB PC3-12800 (2X2GB+2X4GB)-<>-XFX Radeon HD6870 1GB-<>-Sapphire Radeon HD6870 1GB-<>-Cooler Master HAFx-<>-Samsung Spinpoint F1 1TB-><-WD RE4-GP Enterprise 2TB->
"Jag har alltid rätt! förutom dom tillfällena då jag har fel" - Unknown

Permalänk
Medlem

Fixa nytt grafikkort

Permalänk

Vet faktis inte om det är grafikkortet, har det själv i en gammal dator och den klarar då wow i 60 fps. men det beror som sagt på vad du kör för settings..

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är problemet enligt mig med.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Känns som en redig flaskhals med gts 250..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad snackar ni om, gts 250 klarar ju av WoW...

Permalänk
Medlem

tippar på att bios behöver uppgraderas som redan har blivit sagt, Han borde nog få bra mycket mera fps än 20 med den cpun.
Ett annat alternativ kan vara grafikkortet men jag tycker inte att det vore det största problemet när det gäller wow som är ett mera cpu krävande spel.

Och sen så råkar han väl inte köra spelet i dx11 med ett dx10 kort?

Sen så kan han ju också testa att ställa ner lite på shadows ifall att han kör på högsta, det drar ner rejält på fpsen.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Förmodligen samma problem som i denna dagen äldre tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1031159-hjalp-med-amd...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

1. den cpun är är inte lika bra klock för klock som tex: intel men det skall inte spela någon roll då jag hade en 955 klockad till 4.4 och den pallade med allt, så det borde inte vara cpun... 2. Grafikkortet borde klara av WoW på hyfsat hög grafik för det kan mitt 9800GT 1GB göra

Låter som det kan ha att göra med Bios alt PCI-E Frekvensen i Bios

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det som "flaskar" är mest graffet i denna setup, men han borde verkligen skaffa ett OS som klarar allt minne han har, förslagsvis W7 64bit.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det som "flaskar" är mest graffet i denna setup, men han borde verkligen skaffa ett OS som klarar allt minne han har, förslagsvis W7 64bit.

Yes! Jag hade grafikkortet innan och vet att det klarar wow 60+ fps på ultra så det är inte problem med det. Skulle också gissa på att det en bios-uppdatering som gäller!

Permalänk
Medlem

Jag spelade WoW på ett GTS250 och en E5200 förut, och det fungerade finfint.

Permalänk

Nya drivrutiner på allt Mobo, grafik, processor osv! även ljud kort kan sega ner med gamla drivers fick jag ta lärdom av för bara ett tag sedan!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/