hdd pajar dom lätt?

Permalänk
Medlem

hdd pajar dom lätt?

om man stänger av dom och på mer än 5 ggr per dag typ? vad är det som sliter på dom mest ? värme, kyla osv? jag vill veta alla deras svag heter? det spelar ingen roll om det scsi idE!

tell me!

Permalänk
Medlem

lagren/servo mekanismen som ansvarar för läs/skriv armarnas rörelser är nog det som slits mest eftersom de har oregelbundna rörelser.

armarna & deras huvuden har inte kontakt med magnetplattorna & magnetplattorna sitter på en spindelmotor som idag oftast har en olja istället för kullager vilket håller längre,,så armarnas lager/servo är det nog...

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

det är uppstarterna samt när de varvar upp o ner som sliter mest på diskarna så låt de stå o gå använd inte viloläge edyl på dem.

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

missuppfattade frågan helt..men ja, som berzo säger är det uppvarning osv av hd:n so sliter mest...ha hd:n på & låt den va varm lagren mår bättre av lite värme än att du kyler ner dem till ca 0 c

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

mer, vill veta mer

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att en "kallstart-cykel" av en hårddisk (alltså, starta disken, värma upp den, och låta den svalna) sliter mer än 100 timmar vanlig drift (fast det är ju bara statistisk goja totalt befriat från exakthet).
Förutom diskar med ytfel är det klart vanligaste felet på trasiga diskar (av de relativt många trasiga diskar jag mixtrat med) att drivmotorn lagt av och disken vägrar starta.
Diskar mår bäst av att stå på jämt, och av att då inte var alltför varma (50 grader eller så).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.