Permalänk
Medlem

Tillverka egna tangentbord?!

Hej Sweclockers (hoppas att tråden är rätt placerat)
Jag sitter för tillfället vid datorn och försöker komma på ett projekt arbete till gymnasiet.
Helt plötsligt slås jag av en snilleblixt där jag ska designa mitt egna tangentbord och be en tillverka bygga det. Men jag är helt ny på produktionsmarknaden och undrar om det är möjligt? hur ska man gå till väga? ska man göra en detaljerad ritning i något CAD program?

är sugen på lite tips och idéer om fabriker/tillverkare som man kan ta kontakt med och diskutera fram/lämna in en ritning. Är 100% seriöst och kommer lägga ned minst ett år på detta projekt (går bara i tvåan, men bättre tidigt än sent)

Mitt mål är att kunna "serietillverka" en 5-6 tangentbord för att sälja/ge bort till kompisar och jag ser frammemot konstruktiv kritik.

Kanske finns det företag som säljer delar så att man kan bygga själv, men som sagt. helt grön på den här sortens tillverkning.

MVH Resqual

Permalänk
Hedersmedlem

är det tangentbordschassit och knappar du tänkt göra eller tänkte du göra egna brytare och ledningsbanor också?

Vet inte vad du tänkt dig för materialval till bygget, men trä är troligen den enklaste lösningen. Blir en hel del karvande för egen del ;). Att låta någon annan karva ut det där och få betalt per timme kommer troligen kosta flera tusen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

här har du ett projekt som lär fungera hos lärarna:
Bygg din egen 3D-printer (länk nedan) som skriver i plast. Ca 5000:- kostar det och med tanke på att du själv tänkt bygga ett gäng tangentbord så lär ju denna budget inte vara några problem heller.

http://reprap.org/wiki/Main_Page

http://en.wikipedia.org/wiki/RepRap

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Helt rätt. tänkte knappar och chassit. ledningsbanorna och brytarna blir alldelles för komplicerat att göra.

vill helst skippa trä då jag vill att det ska vara som ett vanligt tangentbord. har en idé som baseras på vad jag vill förbättra mitt tangentbord och vill se ifall det är möjligt rent praktiskt. skulle kunna ta kontakt med företag (vet dock inte vilka :/ ) och "låtsas" att jag byggde ett tangentbord. I projektet så blir det mer hur man går till väga och om mina planer är möjliga. Men tycker det blir lite tråkigt

Permalänk
Medlem

Det finns att köpa elektroniken för tangentbord för de som bygger egna tangentbord. Det innebär visserligen mest "inkapsling" att göra så:

http://www.aqeri.com/sv/produkt/aqeri-93102

Men vill man göra mer riktigt så är det tämligen enkelt att ta en microkontroller med USB och göra en HID-kdb av den och sen skriva mjukvara så att du kan multiplexa tangenterna, dock så är det ekonomiskt vansinne att göra så, men i vissa fall så kan man göra specialtangentbord som bara har vissa knappar (typ F-knappar) som ett sätt att enkelt få in event i hemgjord mjukvara.

Titta runt lite här på inspiration om varför man skulle bygga ett eget tangentbord - standardtangetbord är dock inget att göra - de massproducerade är på tok för billiga och bra för att det skall vara någon mening med det hela.

http://www.dskeyboard.com/14903/Products/High-Quality-Steel-K...

Det finns nog få företag i Sverige som konstruerar och tillverkar tangentbord. Aqeri (www.aqeri.com) är nog ett av de väldigt få och då bara då det absolut måste göras special. Printec-DS Keyboard GmbH och Cherry ( http://www.cherrycorp.com/ ) har nära nog allt underligt man kan vilja ha och om de inte har och och man är beredd att betala fånigt mycket pengar för ett tangentbord - ja då kan man utveckla ett eget, men det är inte någon framtidsbransh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

här har du ett projekt som lär fungera hos lärarna:
Bygg din egen 3D-printer (länk nedan) som skriver i plast. Ca 5000:- kostar det och med tanke på att du själv tänkt bygga ett gäng tangentbord så lär ju denna budget inte vara några problem heller.

http://reprap.org/wiki/Main_Page

http://en.wikipedia.org/wiki/RepRap

var det bara troll eller är det något som går att genomföra?
verkade väldigt intressant och skulle nog bli höga betyg då jag går i en IT/el/NV linje

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

var det bara troll eller är det något som går att genomföra?
verkade väldigt intressant och skulle nog bli höga betyg då jag går i en IT/el/NV linje

Vad är det för en fråga egentligen? Hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Vad är det för en fråga egentligen? Hur tänkte du nu?

Han tänkte nog att svårighetsgraden på detta var på en "troll-skala"

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Hjälpsam

Att få någon annan att "serie-producera" några tangentbord kommer antagligen att kosta en mindre förmögenhet. Varav plast som skall gjutas och/eller fräsas behöver sin egen gjutform etc. Så kallad "tooling" för initiala verktygskostnaderna och toolingkostnaderna är oftast de högsta kostnaderna i produktionsledet av en produkt. Man behöver beräkna att man skall producera x antal hundra tusen enheter, slå ut toolingkostnaderna på kostpriset för de sålda enheterna. Först därefter börjar man tjäna pengar på produkten. Ett vanligt sätt att gå tillväga i branschen i alla fall.

Så, fräsa aluminium, fila i trä eller 3D printer är nog dina bästa odds för att köra ett eget tangentbord. Personligen tycker jag att fräst aluminium hade kunnat ge riktigt läcker effekt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

3d printern som länkades gör alldeles för klumpiga modeller och det finns ingen chans att man skulle kunna nyttja det för att göra ett tangentbord.

Bästa sättet att göra ditt tangentbord på vore först att rita upp alla komponenter i CAD. Skulle dock rekommendera att du endast gör självaste kroppen för tangentbordet och skippar alla knappar osv. Alternativt kanske du bara byter ut tangenterna och sätter in i ett existerande tangentbord.
Steg två är att skaffa en vän på t.ex en tekniskt högskola/universitet som går ett program där man har tillgång till en CNC-fräs.
En första prototyp kan man fräsa i polyuretan (relativt billigt och går relativt fort att fräsa). Passar den ihop med resten av komponenterna så uppgraderar du till en prototyp i aluminium. Alternativt gör du en i polyuretan med riktigt hög densitet och målar och lackar den.

Ett annat alternativ är att du gjuter själv. Typ modifierar kroppen till ett tangentbord och tar en avgjutning av det. Kolla lite på guiderna på www.kinn.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Att få någon annan att "serie-producera" några tangentbord kommer antagligen att kosta en mindre förmögenhet. Varav plast som skall gjutas och/eller fräsas behöver sin egen gjutform etc. Så kallad "tooling" för initiala verktygskostnaderna och toolingkostnaderna är oftast de högsta kostnaderna i produktionsledet av en produkt. Man behöver beräkna att man skall producera x antal hundra tusen enheter, slå ut toolingkostnaderna på kostpriset för de sålda enheterna. Först därefter börjar man tjäna pengar på produkten. Ett vanligt sätt att gå tillväga i branschen i alla fall.

Så, fräsa aluminium, fila i trä eller 3D printer är nog dina bästa odds för att köra ett eget tangentbord. Personligen tycker jag att fräst aluminium hade kunnat ge riktigt läcker effekt.

Gillar idéen med aluminiumet. men du vet inte vart man kan få tag på färdiga (delar till) paket med knappar och kretskort?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av resqual:

Gillar idéen med aluminiumet. men du vet inte vart man kan få tag på färdiga (delar till) paket med knappar och kretskort?

Utgå från random Logitech/Ace eller liknande billigt flat keyboard med enkel layout. Tar allt innandöme och helt enkelt anpassar ett skal till det

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Geekhack finns det några som har bytt sina egna tangentbord med mekaniska switchar. Kolla "Modifications"-arean.

Switchar:
Jag föreslår Cherry MX-serien.
För att göra en prototyp kan du skaffa ett billigt, begagnat Cherry-tangentbord från Tyskland på ebay.de. Det ska vara ett i G80-serien. Står det "MX" i produktnamnet så är det också ett sånt. Det behöver inte fungera, för du ska bara ta MX-switcharna och stabilsatorerna, och kanske också tangenterna.

Konstruktion:
Med Cherry-switchar så kan du ha antingen:
* Switchar på endast kretskort
* Switchar i en ram med kretskort under, eller
* Switchar i en ram, och ledningsbanorna lödda för hand.
Kretskortet behöver inte vara speciellt. Det räcker nog med ett enkelsidigt som du löder switcharna på för hand, men etsar man det själv så behöver man borra ganska många hål.
Tangenter kan du hitta på t.ex. WASD Keyboards, men det finns andra firmor.
Ram får man dator-fräsa ut ur 1.5mm plast eller aluminiumplåt - svårt att göra på annat sätt och få tillräcklig precision.
Att bygga lådan som allt ska sitta i är det lättaste momentet. Ett alternativ som jag har sätt är att montera switcharna i en metallram som är tillbockad så att den också fungerar som del av lådan. Ett annat vanligt sätt är att fräsa några lager av plexi och skruva ihop dem.
Jag har provat det polyuretan-harts som Kinn.com säljer (för något helt annat än tangentbord). Det är svårt att undvika bubblor -- i gjutformen och i resultatet -- utan att använda tryckkammare. Dessutom så krymper både silikon och resin, ca 4%. Det kan tyckas lite, men det är tillräckligt för att en switch inte ska passa i en ram.

Controller:
De flesta hobbyister använder en Teensy++ för till skillnad från många Arduino-kompatibla kort är den liten, har USB och har tillräckligt många pinnar. Programvara till den kan du hitta på Geekhack, men du behöver nog göra om den lite så att det passar din matris.

Om du hittar bra resurser, t.ex. företag som kan trycka membran eller flexibla kretskort, så berätta gärna det här. Jag är också intresserad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.