Permalänk
Medlem

Lite hjälp med ny router tack!

Tjenare jag skulle behöva förbättra min trådlösa internet anslutning eftersom att den är väldigt ostabil . Jag har nyss köpt en ny dator och jag har en ny nätverks adapter, en Dlink DWA-140. Och jag har väldigt dålig anslutning (den ligger run 5-30 %) när den är på över 20% så går det bra att spela och jag har ingen delay och inga spikes. Men ibland så sjunker den till under 10% och då blir det helt omöjligt att spela.

jag hade en laptop innan med ett internt nätverkskort och då så funkade internetet helt okej. Men till min nya adapter så funkar det sämre, Kompisar som har lanat här har också klagat på dåligt internet och jag har också dålig anslutning till mitt xbox som ligger i samma rum. Adaptern är ca 4-5 meter från routern + en vägg och ett golv tror jag. Jag tror att det är routern som är dålig och inte adaptern.

Jag har telia tv bredband och telefoni. Routern är en thomson TG784. Jag tror att jag har 8 mbit bredband men jag är inte säker. Men problemet är inte att det är för dålig hastighet utan att det är dålig kontakt mellan routern och adaptern.

Jag skulle vara tacksam om ni på sweclockers skulle kunna komma med förslag till en ny router som funkar lite bättre än den jag har nu. Och som funkar att koppla till den routern som jag har nu (om jag nu har förstått rätt och att det är möjligt att göra så.)

Tack på förhand

Flyttade inlägget hit eftersom att jag inte fick några svar eller visningar på internet delen av forumet)

Permalänk
Medlem

Hej,

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=721587 kör jag med idag. Wireless-N ganska gott om funktioner till ett bra pris. Jag är supernöjd har inte haft några som helst problem. Med tanke på att DWA-140 är en Wireless-N adapter borde detta ge en ökning både i räckvidd och hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Hej,

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=721587 kör jag med idag. Wireless-N ganska gott om funktioner till ett bra pris. Jag är supernöjd har inte haft några som helst problem. Med tanke på att DWA-140 är en Wireless-N adapter borde detta ge en ökning både i räckvidd och hastighet.

Okej tack den ser bra ut och billig är den också . men jag bara undrar eftersom att jag är inte är så insatt . Kopplar jag bara denna med en kabel till den andra routern? eller hur gör jag?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gå upp ett par steg till E4200 eller Asus RT-N56u.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aron0096:

Okej tack den ser bra ut och billig är den också . men jag bara undrar eftersom att jag är inte är så insatt . Kopplar jag bara denna med en kabel till den andra routern? eller hur gör jag?

Bara att dra en kablel från din nuvarande router till WAN-porten på den nya.

Skrivet av Json_81:

Gå upp ett par steg till E4200 eller Asus RT-N56u.

Vänligen motivera? Självklart erbjuder dyrare produkter mer funktioner men kan inte se att det skulle vara nödvändigt i detta fall, E1000 gör jobbet, bra dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Bara att dra en kablel från din nuvarande router till WAN-porten på den nya.

Vänligen motivera? Självklart erbjuder dyrare produkter mer funktioner men kan inte se att det skulle vara nödvändigt i detta fall, E1000 gör jobbet, bra dessutom.

Det ända jag vill ha är ett stabilt internet som fungerar bra att spela på, får jag det med den först nämnda så nöjer jag mig nog med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aron0096:

Det ända jag vill ha är ett stabilt internet som fungerar bra att spela på, får jag det med den först nämnda så nöjer jag mig nog med den

Som sagt jag använder den idag med en 100/100 lina, upplever den som snabb och har inte haft några som helst problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Som sagt jag använder den idag med en 100/100 lina, upplever den som snabb och har inte haft några som helst problem

Routern beställd jag litar på din rekomendation + att pappa betalar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Som sagt jag använder den idag med en 100/100 lina, upplever den som snabb och har inte haft några som helst problem

Tjena igen ^^ har fått routern och satt upp den nu, men jag får fortfarande bara cirka 30% nätverks styrka. Vad kan göra så att täckningen blir dålig ? Vad kan jag göra för att förbättra den? Det står en trådlös telefon i samma rum som routern, kan det störa sändningen? Hjälp! : )

Permalänk
Medlem

Testa att byta vilken kanal det wifi går på, sånt kan ge viss skillnad om man kanske ligger på en överbefolkad frekvens.

Trådlösa telefoner kan störa ut wifi om man har en som går på 2.4GHz bandet.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Vänligen motivera? Självklart erbjuder dyrare produkter mer funktioner men kan inte se att det skulle vara nödvändigt i detta fall, E1000 gör jobbet, bra dessutom.

Lite sent nu, men för 5GHz wlan, snabbare wlan, USB-port och mer framtidssäker för snabbare uppkopplingar (vill minnas att E1000 maxar på runt 100Mbit, E4200 klarar 6-700)
Får dock erkänna att jag missade totalt hur billig E1000 är, det är mycket router för pengarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomS:

Testa att byta vilken kanal det wifi går på, sånt kan ge viss skillnad om man kanske ligger på en överbefolkad frekvens.

Trådlösa telefoner kan störa ut wifi om man har en som går på 2.4GHz bandet.

jag vet inte vilket band min telefon går på men jag provade att dra ut alla sladdar till den och jag fick inte bättre signal för det. Några andra tips?

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/3W-Industry-indoor-35dBm-WiFi-Signal-...

Vet dock inte hur lagar i sverige ser ut ang "antennstyrkor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

http://www.ebay.com/itm/3W-Industry-indoor-35dBm-WiFi-Signal-...

Vet dock inte hur lagar i sverige ser ut ang "antennstyrkor".

Hmm ska lägga den på minnet, men det känns som att det är något annat som inte stämmer med tanke på att jag siiter cirka 5 meter från routern och jag har nu provat 2 olika och båda ger lika dålig teckning. Skulle det inte då kunna vara något fel från telia ? Värt att ringa support? och vad ska jag be dem göra isåfall?

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Thomson boxen betalar ni väl hyra för? Så den borde väl gå att ringa o klaga på. Men som jag fattat så får du exakt lika illa med 2 olika routrar? O då ligger inte felet hos telia.
Trådlösa i datorn kanske är uselt?

Kan vara väldigt varierande styrka i olika rum i ett hus. inget ovanligt.

Hade ett par döda zoner i våran kåk.
Köpte 12db antenner o drog upp tx power till 250mw så blev det bättre.
(asus n-16 med dd-wrt)

Permalänk
Medlem

Vad är det för vägg och golv?? Betong/puts brukar sänka signalstyrkan avsevärt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

Vad är det för vägg och golv?? Betong/puts brukar sänka signalstyrkan avsevärt...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en skorsten som är ganska nära men jag tror inte att den är i vägen (även ifall den är i vägen så är den inte bred 1x1m kanske) jag tror att både väggen och golvet i grunden är trä. Jag bor i ett ganska gammalt hus (villa).

Permalänk
Medlem

Kan du inte dra kabel? billigt o blir absolut bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Kan du inte dra kabel? billigt o blir absolut bäst.

hehe jo det kan jag väll Jag ville ha en sladd från början men det var pappa som sa att han ville och ha en router istället men jag slänger kvittot IN THA FACE på han och så får han betala

tack ändå!