Vad händer om jag sätter på RAID istället för AHCI?

Permalänk

Vad händer om jag sätter på RAID istället för AHCI?

Har några andra frågor på g också. Om jag har en SSD och en HDD på 7500 rpm, blir mitt system snabbare om jag aktiverar RAID mode? Jag har nämligen bootat och installerat allt i AHCI läge och nu blev jag lite sugen på att testa RAID istället då min ssd börjar få ont om plats. Är det så simpelt som att bara aktivera RAID i BIOS eller måste jag installera om allting och sånt tjafs? Kom helst med en liten guide

Tack!

Permalänk
Medlem

doh, raid innebär att du använder flera diskar som jobbar tillsammans.. tex om du har 2x identiska ssd enheter så kan du köra raid0 eller raid 0 osv... Det fungerar inte om du inte har 2 likadana eller mer diskar.

Permalänk
Skrivet av hackeron:

doh, raid innebär att du använder flera diskar som jobbar tillsammans.. tex om du har 2x identiska ssd enheter så kan du köra raid0 eller raid 0 osv... Det fungerar inte om du inte har 2 likadana eller mer diskar.

Men om jag använder mig utav intel smart response då? Jag har ju ett z68 chipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

Men om jag använder mig utav intel smart response då? Jag har ju ett z68 chipset

Som föregående svar sa: det kräver minst 2 hårddiskar för att aktivera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag tror han syftar med på om det går fortare utan raid på diskarna om han väljer raid istället för ahci samt legacy ide läge i bios och svaret är nej utan det kan rentav fördröja din uppstart av datorn efterssom den kommer att titta efter raidenheter så kör på ahci

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Det går vist köra olika typer av raid på diskar av olika märken samt storlekar! Men optimalt.blir det inte precis men fullt möjligt.

Edit: ursäkta dubbelposten men något gick snett i min mobils browser :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Du kan köra RAID-läge i bios. Det är normalt samma funktioner som AHCI aktiverade (+ fakeraid).
Om du sedan ska köra raid:ade diskar med din single-disk - ja det är en annan femma - då är det bäst att börja från början med diskarna du ska raid:a. Backup på allt du vill spara innan.
Ska du köra onboard raid (fakeraid) kan du lika gärna köra riktig software-raid istället. Slipper chipset-strul om du byter dator och samma prestanda som fakeraid (använder CPU).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga, jag köpte ett RAIDkort lite snabbt här på swec då jag har slut på SATAportar på moderkortet, har endast en hårddisk i radi-kortet (gjort för 2) men får inte upp hårddisken?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Modell på kort? Vilken disk?
Vissa kort kan inte hitta disken om den är helt ny utan partitioner. Fixa det på onboard och stoppa tillbaka på kortet. Funkar?
Vissa lite äldre och billigare kort kan inte hitta stora diskar (kan ibland fixas genom att man flashar kretsarna med nytt firmware). Vissa har svårt med över 500GB, vissa med över 1TB.

Kan du se disken i dess eget bios vid uppstart (man brukar få trycka CTRL-I eller CTRL-H eller liknande)?
Vissa kort har ingen legacy-mode (dvs Single-disk) utan man får ställa som raid0.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.