Låg fps med ett gtx 580, varför?

Permalänk

Låg fps med ett gtx 580, varför?

Titeln säger det mesta. Jag har inställningarna på standard i Nvidias kontrollpanel och ändå får jag ca 30-70 fps vilket jag vet är alldeles för lågt för min pc.

Permalänk
Medlem

Beror på vad för in game inställningar och vad spel du spelar
Skulle underlätta lite med den informationen

Permalänk

Beror väl på vad det är för spel?

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Beror väl på vad det är för spel?

Tittar vart han har lagt tråden

Permalänk
Medlem

Normala framrates för Metro 2033 med allt på max...
Men annars, kolla så inte någon sparfunktion spökar, en del sådana kan klocka ner grafikkortet rejält för att spara ström och "glömma" att återgå till normal frekvens vid spel.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

Titeln säger det mesta. Jag har inställningarna på standard i Nvidias kontrollpanel och ändå får jag ca 30-70 fps vilket jag vet är alldeles för lågt för min pc.

Har du bara problemet i wow eller?
Nämn alla hårdvara (ifall den inte är uppdaterad) och Drvrutiner ?
Om det bara är wow så har jag sätt många nämna att man ska sänka shadow...
Har själv spelat wow men inte i cata.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kenix:

Tittar vart han har lagt tråden

Edit; Nvm, läste dåligt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Alla inställningar är på max och uppenbarligen så är det wow jag får låg fps i. Har inte SLI så det är inte det som är problemet. Och jag vet att jag borde få högre fps för min kompis har en sämre (prestandamässigt) dator och får fortfarande högre fps än jag

Ska testa att avinstallera alla drivrutiner. Kommer tillbaka om det inte funkar

Permalänk
Medlem

Wow är kännt för att ha grymt dåliga koder speciellt i gamla zoner.
Kör HD6950 i CF inställningar och sprang runt i Zangramarsh och hade 7-10 FPS

Visa signatur

Fractual Design Define XL - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Phenom II X6 1055T @ 3.5GHz - Antec Hühler H2O 920 - G.Skill 16GB 1600MHz Ripjaws Gaming - XFX Radeon HD 6950 CF - Fractual Design Newton R2, 1000W - Eyefinity

Permalänk
Medlem

Testa sänka shadows, det är känt för att kunna sänka även en bra dator. Dessutom så känns wow väldigt konstigt, är bättre nu men, innan kunde man sitta med högre FPS på sämre hårdvara.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Seriöst...

Efter att jag hade avinstallerat ALLA nvidia drivers så testade jag att starta WoW för skojs skull. Ni kan nog gissa vad som hände - ÖVER 100 FPS!! Jävla bullshitfanskap. Snart skiter jag i det här och kör på min shitbox 360 elr nåt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Legitjunkie:

Totalt olämplig rubriksättning, förbättra språkbruket till nästa gång.

*Trådrubrikens platshållare rentvättad och rubriken ändrad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

Seriöst...

Efter att jag hade avinstallerat ALLA nvidia drivers så testade jag att starta WoW för skojs skull. Ni kan nog gissa vad som hände - ÖVER 100 FPS!! Jävla bullshitfanskap. Snart skiter jag i det här och kör på min shitbox 360 elr nåt

Säger ju att Wow koden är dålig.

Visa signatur

Fractual Design Define XL - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Phenom II X6 1055T @ 3.5GHz - Antec Hühler H2O 920 - G.Skill 16GB 1600MHz Ripjaws Gaming - XFX Radeon HD 6950 CF - Fractual Design Newton R2, 1000W - Eyefinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fernan:

Säger ju att Wow koden är dålig.

Det är knappast som om de kör en grafikmotor för varje zon.. Däremot har WoW dåligt stöd för crossfire. Om du avaktiverar ett kort lär du få bättre prestanda. Själv hade jag runt 50 FPS med mitt 5850 med allting förutom skuggor på max när det begav sig.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Totalt olämplig rubriksättning, förbättra språkbruket till nästa gång.

*Trådrubrikens platshållare rentvättad och rubriken ändrad*

Jag beklagar för den offensiva titeln. Var i frustration när jag skapade tråden.

Permalänk
Medlem

Det beror väldigt mycket var du befinner dig i spelet. Står du och hänger i en storstad där alla står och hovrar för att visa sina coola flying-mounts kan du räkna med låg fps. Men sänker du shadoweffects bör du få betydligt högre fps. Sen är ju faktiskt wow mer processorberoende än grafikkortsberoende. Ett annat tips är att googla för det finns svar på det någonstans där i rymden.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Som nån sa innan, sänk shadows.
Har den själv satt på fair, det räcker. Att ha den högre ger slumpartade prestandaresultat enligt min erfarenhet, ena gången har man låg fps för att nästa gång få allt perfekt trots att man ingame befinner sig på samma plats. Dessutom är visuella skillnaden inte så stor, huvudsaken är bara att man har den på fair för helt avstängd tappas annars "djupet" i bilden.

Att du plötsligt fick hög fps kan lika gärna bero på denna nyckfullhet och inte alls pga ominstallation.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Jag har några kommentarer gällande detta då jag själv sitter på två st 5850 som jag kör i CF.

Mina inställningar: 1920x1200 4xMSAA Ultra settings förutom Shadows som jag kör på High samt Vsync på + Triple Buffering
FPS Old world : 60 nästan överallt (även 60 när man flyger)
FPS "New" world (hyjal, uldum osv) : 45-60 (45 när man flyger)
FPS 10manna raids : 45-60
FPS 40p BGs : 30-60
FPS OG : 20-60

1. Personligen föredrar jag att inte köra WoW i CF. Som ni tidigare sagt så skalar WoW hyfsat dåligt och man märker FPS gains i några få områden & situationer. Kör Windowed Fullscreen då man lätt kan tabba fram en brower som kör Wowhead eller något sådant. Kör jag fullscreen jämnas FPSen ut en aning men CF hjälper inte alls i OG under peak hours. Får samma FPS med och utan CF och antar att det är min CPU som sätter limit.

2. Gamla addons drar ned FPSen så se till att ha de nyaste. Samma gäller eventuella konflikter addons emellan.

3. Jag kör Shadows på High då jag inte tycker Medium är tillräckligt. Det kostar några FPS men tycker det är värt det. Shadows på Ultra dödar FPSen och ser inte så mycket snyggare ut än High.

4. Partikelintensiva scenes drar ned min FPS tex om man råkar vrida kameran så att den visa en eld på nästan hela skärmen eller bossar som gör nån spell som innehåller mycket partikeleffekter som liknar Hellfire eller dyl samt mycket rök.

5. MLAA kanske ger bättre prestanda än MSAA men jag har inte testat.

6. Har jag igång Youtube samtidigt som jag spelar dras FPSen ned avsevärt p.g.a. att kortet klockar ned till "Video mode" som i mitt fall är 400MHz core om jag inte minns fel. Stänger jag ned den fliken med youtube hoppar kortet upp till "gaming mode" igen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tråden har väll kommit lite på avvägar... men men...
Varför du får låg fps verkar ju i alla fall bero på drivrutiner och kompatibiliteten mellan dessa å spelet.
Vet inte om du kommit fram till nått vettigt men har du samma fps om du kör både fullscreen och windowed fullscreen?

Sen till dom som pratar om CF hit å dit.
Jag kör 2st 6950 i CF och har från 60-70 på lite udda ställen med vatten upp till 200-300 fps. Och såklart med allt på max.
Och CF funkar inte i windowed fullscreen standard utan då används bara ett kort. Måste köra "riktig" fullscreen för att CF ska hoppa igång och det gäller alla spel.
Vad jag vet går det att kringå men har inte kollat upp det så mycket då jag inte haft behov än.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

WoW är väldigt mycket mer CPU krävande än andra spel.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

Seriöst...

sexbox 360 om jag får be ;);) testat beta driver eller äldre drivers?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Såg ett liknade wow problem i en tidigare tråd. Den killen avinstalerade två andra små skit program, kommer inte ihåg vilka, som inte alls hade med wow att göra. Efter det flöt det på hur bra som hälst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stavfel och syftningsfel förekommer!!!

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Svart | Nät Agg: Corsair TX V2 650W PSU |Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 Processor: Intel® Core™ i5-2500K | SSD: Corsair SSD Force Series™ 3 120GB | HD: Western Digital Caviar® Black 1TB | CD: Samsung DVD±RW Writer, SH-222AB

Permalänk
Medlem

om du inte redan har gjort detta: se till att wow körs med direct X11.

options > advanced > graphics api : direct X11

detta kan ge enorma lyft i FPS:en enligt egen erfarenhet

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5