MSI: "Gigabyte fejkar PCI Express 3.0"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

seriöst? pci 3.0 behövs inte än, kommer ihåg när folk köpte agp 8x istället för pcie 1.0 för agp 8x var nog snabbt.

skulle vara roligt ifall dom visade något bevis på att det inte fungerar.

Så för att du inte tror att pci 3.0 kommer behövas de närmaste åren så är det ok och begå lagbrott?

Skrivet av KrilleMeister:

kan detta få rättsliga följder?

Ja.

Skrivet av xarl:

Frågan är hur man vågar köp grejor från msi

Varför det? Den allmänna uppfattningen är att de har ryckt upp sig. Dock är det alltid bra att läsa reviews före kö, men det gäller allt.

Skrivet av hackeron:

Gigabyte har alltid funkar kanon för mig..

Skrivet av Oneone:

Coolt, inget illa mot gigabyte ifrån min sida iaf kört mitt kort typ 2-3 år nu utan problem

Så därför är det ok att ljuga och begå lagbrott?

Skrivet av Asheileon:

Jaha, då tappade jag den mesta respekten för MSI. Det är den sak att ha rätt men måste man trycka upp det i fejset och förudmjuka konkuransen för det ? Gigabyte är mina personliga favoriter i allt men så MSI har visat framfötterna ordentligt på grafikfronten på sistone så har jag funderat på dem till nästa uppgradering men nu är det lite så där med det faktiskt.

MSI gör ju oss kunder en stor tjänst. Gigabyte ljuger och begår lagbrott. Sådant skall ut i ljuset. Äger du aktier i gigabyte och vill därför inte att deras lagbrott skall bli känt?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

asrock har ju nått helt annat chip... O_o

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Så för att du inte tror att pci 3.0 kommer behövas de närmaste åren så är det ok och begå lagbrott?

Ja.

Varför det? Den allmänna uppfattningen är att de har ryckt upp sig. Dock är det alltid bra att läsa reviews före kö, men det gäller allt.

Så därför är det ok att ljuga och begå lagbrott?

MSI gör ju oss kunder en stor tjänst. Gigabyte ljuger och begår lagbrott. Sådant skall ut i ljuset. Äger du aktier i gigabyte och vill därför inte att deras lagbrott skall bli känt?

om det som står skrivet är sant är det väldigt tragiskt, men frågan är ifall dom kan fixa 3.0 utan dom dyrare komponenterna för då får man ju pcie 3.0 även om det behövs en biosupdatering. ville bara påpeka att 3.0 är så överhypat kanske lite OT....

får se gigabyte ger för svar.

Permalänk

FAIL-stämpeln säger allt

Permalänk
Medlem

På Gigabyte's site verkar det bara vara det där G1-kortet som har PCIe3 specificerat ändå?

I vilket fall gissar jag att PCIe 3.0 är helt onödigt för alla som skrivit i den här tråden...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Som jag sagt tidigare.. Det är inte en slump att Gigabyte fått öknamnet Gigashyte

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra av msi att peka ut detta, även om man ska ta företag vs företag med en stor nypa salt. Har ett msi kort nu och det fungerar väldigt bra, aldrig haft något problem med det. En kompis hade ett msi kort för 4ish+ år sedan, och med det sluta usb lagringsenheter fungera efter en Bios update. Dem har blivit mycket bättre på senare år om man säger så (Obs: Har inget emot Gigabyte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

om det som står skrivet är sant är det väldigt tragiskt, men frågan är ifall dom kan fixa 3.0 utan dom dyrare komponenterna för då får man ju pcie 3.0 även om det behövs en biosupdatering. ville bara påpeka att 3.0 är så överhypat kanske lite OT....

får se gigabyte ger för svar.

Det kommer bli intressant, svårt att skylla på något om det är så pass många modeller som inte uppfyller 3.0 utan bara 2.0. Om de skylla på marknadsföringsmisstag så förklarar de sig inkompetenta, hur många i bolaget visste om detta utan att säga något osv... Hur de än gör så blir det svårt för dem att inte tappa ansiktet och förlora sina kunders förtroende.

Ang. pci-e 3.0 så vet jag inte när vi behöver överföringshastigheten men det gör bland annat att vi kanske kan slippa några av strömsladdarna till grafikkorten. Inte fel heller att vara lite framtidssäker, det är ju ofta gpu som behöver en uppgradering och inte cpu tycker jag.

Edit: Kom just på att det enda moderkort jag haft som har pajat är ett gigabyte mobo. Det gick sönder när jag bytte tangentbord, riktigt konstigt mao. Det var dock 7-8 år sedan. Asus moderkortet jag har just nu kan jag tycka nordbryggan blir varm lite för lätt på, men å andra sidan är kretsen för 1356 lite äldre teknik och lider devlis av den bristen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Skrivet av skog1s:

Men hade det inte varit lite fel av MSI att skita i o säga något? Gigabyte gör ju fel!!
Jag tycker att MSI gör helt rätt.

Det är sättet dem gör det på som stör mig inte att dem gör det, att lägga ut det som en marknadsföring för MSI är det som stör mig.

Permalänk
Medlem

Då hejar väl jag på MSI eftersom jag har MSI delar i min dator!

Underhållande kommentarer i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Då hejar väl jag på MSI eftersom jag har MSI delar i min dator!

Underhållande kommentarer i alla fall...

Ibland kan forumet vara bättre underhållning än en bra film

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Gigabyte ligger efter i utvecklingen och kan inte ens få till ett uefi så de väljer att lura kunder istället för att inte konka helt? Bra bra plan där.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematick:

Har aldrig gillat Gigabytes produkter, snålt byggda och extremt fula.

vad kör du med heldre då?

jag har aldrig haft ett GB kort som krånglat, men jag skulle aldrig ta i ett MSI (micro star international) kort med tång ens... kommer ihåg Pentium och P2 tiden med MSI´s rent av skräp kort å ännu värre var det på 486 tiden med dem..

säkert jätte bra idag... men jag litar ändå inte en sekund på MSI...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Jag har stött MSI förut, nu är det slut.
Jag har aldrig sett något sådant desperat reklam jippo för moderkort förut.
Kolla bild 10 och 12, ser du något som inte stämmer?
Jag tycker det är sjukt dumt av Gigabyte att ljuga om sina moderkort men av att MSI sedan använda det för att sälja egna moderkort fattar jag inte.

Blir väl Asus nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullstols Roger:

Jag tycker det är sjukt dumt av Gigabyte att ljuga om sina moderkort men av att MSI sedan använda det för att sälja egna moderkort fattar jag inte.

Gigabyte kan inte leverera och MSI visar att dem kan.. eller har jag missuppfattat?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

BTW: om allt detta är sant så är det ändå Glocalnet lågt av MSI.... kommer inte köpa GB eller MSI alls nu... hade kanske kunna köpa ett MSI kort om det inte vore för mina erfarenheter, men säg så här vi tar bort mina erfarenheter som är 100år gamla gällande MSI..

med en sådan här "reklam kampanj" kommer jag helt klart inte köpa ett GB kort och inte ett MSI för den delen häller... MSI kunde ha skött de här snyggare..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

okey, så det var bättre att vänta till nån annan kommer på det? eller ingen säger det alls till du kommer på att dina marks på datorn inte alls blir som dina polare med andra moderkort än gigabyte?

jag tycker det är helt rätt att hänga ut fuskare, det hjälper ialf dig som köpare, eller har jag fel?

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Gigabyte kan inte leverera och MSI visar att dem kan.. eller har jag missuppfattat?

alla tolkar på sina sätt.... jag tolkar det inte på så sätt rakt av nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mja, det finns ju fler användningsområden är bara ett grafikkort, två grafikkort exempelvis, eller kanske ett RAID med SSD diskar.

två grafikkort använder ju faktiskt varsin PCI-E slott. Dual GPU kort kanske men känns inte sannolikt. Funderade också på hårdiskar i RAID men bandbredden låg väll redan över 10GB/s och så många hårdiskar får man ju inte äns plats med ingen SSD kommer i närheten av de hastigheterna heller

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Problematick:

Har aldrig gillat Gigabytes produkter, snålt byggda och extremt fula.

Kan verkligen inte hålla med! Har väl haft ungefär tre stycken olika, alltid varit lika nöjd med dom. Visst dom blåa är väl inte skitsnygga men jag gillar dom faktiskt. Tycker dom är väldigt stabila och klockar bra till skillnad mitt gamla Asus kort verkligen inte gjorde.

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

Ajdå Gigabyte detta får dom ju fan fixa och ge extra till dom kunder som köpt kortet med PCI-E 3.0 i tanken.

Och detta måste vara den värsta kommentar tråden på en nyhet någonsin, att folk är arga på att MSI jämför med sina egna kort är ju helt och hållet det lägsta marknadsföringstricket någonsin...eller vänta nu är det det?
Det är väl bra att någon har sniffat upp det och konfronterat dom, det kvittar ju fan om det är MSI eller inte dom ska fan ha cred.

Extra kul är ju alla dessa kamouflerade fanboys som försöker skriva så försiktigt det bara går ^^

Permalänk
Inaktiv

Vem bryr sig vad MSI säger..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

På Gigabyte's site verkar det bara vara det där G1-kortet som har PCIe3 specificerat ändå?

I vilket fall gissar jag att PCIe 3.0 är helt onödigt för alla som skrivit i den här tråden...

Det är ju ändå en viktig säljpunkt och hur framtidssäkert det är som gör att man vill ha det.

Eller ska vi argumentera om sata 6gbit vs 3gbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Vem bryr sig vad MSI säger..

Så om MSI påvisat att Gigabyte egentligen använder riktiga skit komponenter till sina moderkort och att dom lagt in så att alla moderkort automatsikt förstörs 1dag efter garantin går ut så skulle du ändå inte bry dig?

Permalänk
Medlem

Gigabytes: "Vi har kommit ut med något nytt!"
MSI: Nej, de ljuger! VI har kommit ut med något nytt!".

Idiotiskt tjafsande...

Permalänk
Medlem

Det regnar fanboys här haha.. go ASUS go go

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pixo:

Kolla bild 10 och 12. MSI säger att Gigabyte har ett Moderkort med PCI-E 3.0 medans på Bild 12 att de är dem enda med PCI-E 3.0, det är varför jag är så kritisk mot MSI.

Permalänk
Skrivet av MetalWolf:

okey, så det var bättre att vänta till nån annan kommer på det? eller ingen säger det alls till du kommer på att dina marks på datorn inte alls blir som dina polare med andra moderkort än gigabyte?

jag tycker det är helt rätt att hänga ut fuskare, det hjälper ialf dig som köpare, eller har jag fel?

Jag är ledsen om jag har uttryckt mig fel, det är rätt av MSI att anmäla att Gigabyte har fejkad PCI-E 3.0 men att använda det som reklam jippo är fel enligt mig.

Permalänk
Medlem

Kolla bild 10 och 12. MSI säger att Gigabyte har ett Moderkort med PCI-E 3.0 medans på Bild 12 att de är dem enda med PCI-E 3.0, det är varför jag är så kritisk mot MSI.

Jo lite smått komiskt.

Permalänk

Var inte MSI snabba på att kritisera Asus för att deras USB3 var "fake"?

Känns som att MSI kör sin regelbundna smutskastningskamapanj i vanlig ordning.

Missförstå mig inte. Tycker inte illa om deras produkter, men det rättsbyråkratiska systemet som utövas över gränserna och i USA gör en bara illamående. Hoppas inte vi konsumenter blir drabbade som vi alltid annars blir...

Suck.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.