Ska man nästan bränna sig på en hd?

Permalänk
Medlem

Ska man nästan bränna sig på en hd?

Ska man nästan bränna sig på en hd som jobbat hårt i en timme eller så?
Har nyss köpt nya Seagate Barracuda V 120 GB, och hade den först 2-3 timmar tillsammans med min gamla IBM för att flytta över filer och så, och efter det var bägge riktigt heta....gick knappt att ta i.

Blev lite orolig över detta, men nu när Seagate´n sitter själv så blir den nästan lika het om den får jobba ordentligt, och recensioner har ju sagt att den ska kunna köras själv utan fläkt om man har hyfsat kall burk.

Jaja, trodde iallafall inte att en hd skulle bli så pass varm...

Jäklar vad tyst den är förresten

Permalänk
Medlem

är hd:n för varma så skall de väll själva skrika till & stänga av sig eftersom de har smart...

sen är det väll bättre att de är varma på utsidan än att värmen stannar kvar i komponenter som motor, plattor & läs/skriv axlar?

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
är hd:n för varma så skall de väll själva skrika till & stänga av sig eftersom de har smart...

sen är det väll bättre att de är varma på utsidan än att värmen stannar kvar i komponenter som motor, plattor & läs/skriv axlar?

Vadå? Har alla nya hd:ar nån sorts inbyggd spärr som slår ifrån om det blir för varmt?
Har aldrig hört talas om nåt sånt, men hoppas det är så, låter ju som en bra funktion.

Permalänk
Medlem

har aldrig hört om hådiska som stänger av sig själva...
men i min server har jag en gammal 2gb som verkligen blir het...men den har en uptime på 4 veckor:D, så inte är det någe problem så eller, men det kanske vore lämpligt att skaffa en fläkt som blåser lite på den!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

de flesta smart kompitabla hd:arna har ju temp mätare, man kan med hjälp av vissa program se tempen i dem, så nog bör de själv strejka om de blir för varma om man själv inte avaktiverat detta i firmware inställningarna...

Visa signatur

weeee

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla tempen med t.ex. MBM. Cuda ATA IV klarar upp till 55°C, vet inte hur det är med Cuda ATA V men antagligen samma. Men jag brukar försöka hålla tempen under 40°C just in case.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Kolla tempen med t.ex. MBM. Cuda ATA IV klarar upp till 55°C, vet inte hur det är med Cuda ATA V men antagligen samma. Men jag brukar försöka hålla tempen under 40°C just in case.

Hmmm....brännhet borde väl nästan vara över 55 grader....fast å andra sidan var det nog inte mer än kanske en timme den var så varm (när bägge hd var i samtidigt).

Hur sa du att man skulle mäta tempen på den? Bara nån mjukvara eller måste man köpa termometer eller?

Permalänk
Medlem

ja, hårddiskar bli väldigt varma.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör Motherboard Monitor (MBM) - http://mbm.livewiredev.com/

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör Motherboard Monitor (MBM) - http://mbm.livewiredev.com/

Hmmm....testade det nu. Inte helt intuitivt, men vad jag förstod så väljer man i settings vilka sensorer (sensor 1, sensor 2....) som ska visa vad.

Jag kunde i listan välja:
ST3120023A (som är min hårddisk)
ASUS1
ASUS2
ASUS2 (CUSL2) (där CUSL2-C är mitt moderkort)
ASUS3
Custom
None

Hårddisken låg på 45 när jag lagt in programmet, och efter lite intensiv kopiering gick den upp till 47. Låter ju rimligt, så kanske visar rätt får man hoppas.

Men, vad visar "ASUS2 (CUSL2) för något? Den låg rätt konstant på 41-42, ända tills jag kopierade en fil från min CD-spelare (sitter näst högst upp i min miditowerlåda). Då gick den raskt upp i 50 grader.
Är det en temp i CD-spelaren eller, och varför heter den då CUSL2 som mitt moderkort???

Och vad kan ASUS1, 2, 3 och Custom tänkas vara?

Permalänk
Hedersmedlem

För CUSL2-C är Asus 1 modekortet och Asus 2 är CPUn. ST3120023A är mycket riktigt hårddisken och resten kan du strunta i. Jag tycker att det är smidigt att ha temperaturerna nere i systray såhär:

MBM är ett bra program, tar lite tid att ställa in allt bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

För CUSL2-C är Asus 1 modekortet och Asus 2 är CPUn. ST3120023A är mycket riktigt hårddisken och resten kan du strunta i. Jag tycker att det är smidigt att ha temperaturerna nere i systray såhär:

http://home.student.uu.se/joli5403/images/systray.png

MBM är ett bra program, tar lite tid att ställa in allt bara.

Tack för hjälpen
Men, hur fick du reda på vad som gäller för just mitt moderkort?
Och är du säker på att det stämmer? I så fall är min CPU (P3 866) 25 grader nu, och moderkortet är 36. Lite lågt på CPU:n väl...
Kan det vara så att CPU:n för mig är "ASUS2 (CUSL2)" och inte "ASUS2" som du skrev?

Förresten, var på moderkortet sitter mätaren?

Permalänk
Hedersmedlem

http://mbm.livewiredev.com/comp/asus.htm kan man se vilka sensorer som gäller för Asus-kort. Och ja, jag skrev fel, Asus 2 CUSL2 ska det mycket riktigt vara, inte Asus 2.

Var sensorn på moderkortet sitter vet jag inte, men det är olika på olika moderkort. Den på mitt nuvarande kort sitter nog närmare varma komponenter än på mitt förra, för nu visar moderkortet nästan 10°C högre temp än på mitt gamla P3V4X med samma kylning. Temperaturerna är inte exakta utan bara en fingervisning.

Visa signatur

Permalänk

hd s.m.a.r.t stänger inte av hd för den är varm...

Permalänk
Medlem

har du testat eller har argument för att den inte gör det olle?

Visa signatur

weeee

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
har du testat eller har argument för att den inte gör det olle?

Svårt för att inte säga omöjligt att bevisa att något inte förekommer.

"Bevisbördan" är alltså på dig, ge oss en URL som beskriver hur S.M.A.R.T. stänger ner disken vid för hög temp.

Visa signatur

Permalänk

Sätt fläktar bakom eller likn. för att kyla dem. Du sänker livslängden på diskarna om de blir för varma!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Mina två Seagate är 40C med en fläkt på 5V(blåser typ inget) och 28C i rummet hårddiskarna känns värma när dom är 40C. Utan fläkt är mina max 45C