Vilka Golv högtalare + förstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

ok. men annars är dom högtalarna ett bättre val eller finns det ännu bättre för priset?

Dom blir nog bra,om det finns bättre vet jag ej.

Permalänk
Skrivet av Burks:

fick syn på dessa högtalare. Såg att om har fått bra respons

http://www.thomann.de/se/behringer_b1031a.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_b1030a.htm

Är medveten om att en är 5.25 tum medans den andra är 8 tum. Behöver igentligen inte bas från högtalarna det fixar ju subben.

Är det något att satsa på?

Jag har aldrig haft några behringerhögtalare, men jag har aldrig hört någon rekommendera b10-serien framför b20 eller b30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

fick syn på dessa högtalare. Såg att om har fått bra respons

http://www.thomann.de/se/behringer_b1031a.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_b1030a.htm

Är medveten om att en är 5.25 tum medans den andra är 8 tum. Behöver igentligen inte bas från högtalarna det fixar ju subben.

Är det något att satsa på?

Jag var inne på dem ett tag, ser ut att vara ett av dem bättre alternativen från behringer. spelar dem bättre och betydligt högre än creative t20/t40 så är det inget att tveka på. Prispålägget till 6.5" modellen är det nog värt, jag har inte lyssnat på dessa högtalare och finner att dem kan låta hur som helst..

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Rekordmedlem

Det är rätt stor skillnad mellan de olika storlekarna, jag har dem alla, och 3031or är vad som står på skrivbordet, steget till de mindre är rätt stort, och framförallt ljudtryckskapaciteten som verkar vara ett starkt önskemål gör att jag definitivt skulle välja bort de mindre, men det finns ju 2031 om man har tightare budget, de låter inte lika bra som 3031, men spelar ungefär lika starkt, modellerna med mindre element är inget riktigt alternativ om man vill ha ljudtryck, "punchen/atacken" i ljudet kommer aldrig från en sub, den kommer alltid från "topparna" och frekvenser kring 100-120 Hz.
En sub hörs inget, den känns, om suben är feljusterad kan man höra den, men i ett bra system så hörs suben aldrig, men man märker att den försvinner om man stänger av den, tex det blir mycket svårt att höra hur stort rummet är, ett oerhört vanligt fel är att okunniga ställer in en sub så den hörs.... nivåerna kan vara väldigt överdrivna pga att man har för små toppar och försöker få "punch" i ljudet och då ökar subnivån i stället för att skaffa riktiga toppar, se bara på allt skräp som sälj som "hembiopaket" små sateliter o en hemsk bullersubb som delas ganska högt i frekvens, ibland över200Hz sånna system kan inte låta bra pga fysikens lagar, de brukar för det mesta gälla, även om en del tillverkare påstår att de inte gör det, men fysiken brukar vinna....
Att ha 2 eller flera baskällor ger en mycket jämnare energispridning i rummet, man kan testa det enkelt om man vill, spela en sinuston och ändra frekvens så man hör att nivån ändras gentemot den generella nivån (resonans /dipp) där man sitter för tillfället, förflytta sen öronen i rummet och lyssna hur nivån ändras, 50dB skillnad i nivå är inte ovanligt på olika platser på frekvenser kring rumsresonanserna och multiplar. gör om det med 2 basar och vips så är det mindre skillnader... sätt in ännu mera basar så minskar problemen för varje bas..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om jag nu skulle skaffa 2 st 2030. Hur kopplar man in det då? 1 sub per högtalare? en sub sköter vänster kanal och den andra fixar höger kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Om jag nu skulle skaffa 2 st 2030. Hur kopplar man in det då? 1 sub per högtalare? en sub sköter vänster kanal och den andra fixar höger kanal?

Förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Förmodligen.

Det betyder ja eller nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Det betyder ja eller nej?

Ja.

Permalänk
Rekordmedlem

De går att koppla både i mono eller stereo, man kan prova vad som låter bäst beroende på rummet de ska stå i, det finns som vanligt för o nackdelar med båda kopplingarna, och jag tycker att man ska prova båda varianterna en stund och sedan välja den bästa versionen, skillnaderna är nog inte "enorma" men de lär finnas där, tänk på kabellängderna om du ska prova saker, det är trist om de inte når fram dit man tänkt ställa högtalarna, men samtidigt dumt om det blir kabelhärvor som ligger över golvet
Troligen blir det så att man kan spela något starkare i mono, men man kan ibland få lite bättre ljud om det är mycket bra akustik i rummet om man spelar basarna i stereo och har musik med stereoinnehåll i basen, det är mycket ovanligt med stereo i basen, existerar nästan inte alls på pop/rock men kan förekomma på riktiga akustiska stereoinspelningar.
Det mesta inom modern musik är idag inspelat som panorerad mono, och all bas har sedan lp tiden mixats in i mono eftersom lpskivor inte kan återge stereo i basen överhuvudtaget, digitalformaten har inte den begränsningen men man har ändå oftast monobas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ska nog satsa på 1 sub istället. Tycker det känns bättre samt att 2029 kommer på lager om 1 månad.. 3031 kan jag vänta på. det är bara 1 vecka kvar tills dom är på lager.

Så jag behöver hitta en annan sub.

Har sneglat över dessa 2

http://www.thomann.de/se/krk_10s.htm

http://www.thomann.de/se/m_audio_sbx10.htm

vad tycks om dessa?

Permalänk
Rekordmedlem

De har mindre lådor, men de är säkert ok, samtidigt är de även 3 ggr dyrare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De har mindre lådor, men de är säkert ok, samtidigt är de även 3 ggr dyrare

har en budget på ca 9-10 K så det blir inga problem!

Annars är det bra lådor eller finns det bättre för priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Annars är det bra lådor eller finns det bättre för priset?

Det tror jag definitivt!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Fan för den pengen så kan du köpa ett par beg monitor audio gold gs10 och en beg marantz/onkyo stereo förstärkare.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det tror jag definitivt!

Dum fråga men vilken del av citatet syftade du på?

"Annars är det bra lådor" Eller "finns det bättre för priset?"

Eller var det båda två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Fan för den pengen så kan du köpa ett par beg monitor audio gold gs10 och en beg marantz/onkyo stereo förstärkare.

Jag säger det igen, killen är inte ute efter finlir. Han vill spela högt och kraftigt.

Skrivet av Burks:

Dum fråga men vilken del av citatet syftade du på?

"Annars är det bra lådor" Eller "finns det bättre för priset?"

Eller var det båda två?

Ojdå, uttryckte mig lite dåligt där. Jag menar den senare delen av citatet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag säger det igen, killen är inte ute efter finlir. Han vill spela högt och kraftigt.

Ojdå, uttryckte mig lite dåligt där. Jag menar den senare delen av citatet.

Har du lust att leta fram någon sub?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Har du lust att leta fram någon sub?

Vänta på 2029 och köp två stycken sådana.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Vänta på 2029 och köp två stycken sådana.

det kommer minst ta 1 måndad..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burks:

det kommer minst ta 1 måndad..

Den som väntar på nått gott......
Men medans du väntar så har jag tips på nått du kan roa dig med, bygg en house wrecker, den har rätt intressanta data http://www.decware.com/newsite/diy/Box_Plans/HWK15.html
Och vill du ha nått lite värre ändå, (kanske ett något större bygge också) så kika på royaldevices http://www.royaldevice.com/ observera bilderna när de håller på att mura upp basarna, o tja bygger du nått av de där så kan du nog även annullera ordern på 2092orna
Och vill du se en gammal bas jag en gång i tiden hade? Då finns det en bild här http://www.hififorum.nu/forum/pop_printer_friendly.asp?ARCHIV...

Nä det är inte min katt, och jag ägde inte heller elementet vid den här tidpunkten, jag hade sålt det, det har lite otympliga data för att bygga nått vetigt med som får plats i ett hus, men roligt är det Man kan däremot bygga om huset till sub , det blir rätt lagom. Den lilla pyttemagneten ..... eller tja... den är ju ungefär lika stor som konen på en 12" bas.... Men proportionerna luras
Damskyddet som katten går på är ungefär som ett 5" element i storlek...
Den här lilla saken är också helt värdelös på "tryckbas" den jobbar helst inte över 40Hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu mailat fram och tillbaka.. det tar ca 3 dagar att få svar på mailen.

fick detta svar av Thomann

"Fraktkostnaden för den sista frågeställningen är 145 euro med Schenker Spedition.

På denna kostnad så tillkommer även följande:

1: Tullavgifter.

2: Norsk skatt.

3: Schenkers hanteringskostnad under tullningen.

Hanteringskostnaden som Schenker tar beror på värdet av ordern och ni behöver kontakta Schenker direkt ( ) så att dom kan informera er direkt hur mycket denna avgift kommer att bli."

Kontaktade Schenker och efter en del breväxling så får jag detta svar

"Hei

Vi transporterer ikke varer der det er en privatperson som ermottaker.

Hvis du har ett registrert firma er det helt ok "

Så har nu skrivit tillbaka till Thomann och väntar på svar..

Är det någon som vet vad som gäller?

Permalänk
Rekordmedlem

Norge är som sagt utanför EU och det innebär en hel del mera jobb o kostnader när man ska ta varor över gränsen, (och så länge Norge har olja så kan de heller inte gå med i EU, men när den är slut så kommer de troligen att gå med direkt, men det hjälper inte dig.)
Du får vänta på svaret o hoppas det går bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Jo men vist gör de det !
Men inte till EUs tullområde, vilket din länkade site visar om man tittar på just tullområdena http://www.tulli.fi/sv/finska_tullen/om_oss/ord_och_begrepp/t...
Där ser du var det är fritt fram att handla, och som du ser är Norge inte med där,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sorry såg inte det igår.

Permalänk
Medlem

XTZ utan att blinka. Lätt de bästa jag lyssnat på under 15-20papp paret. Slutade med att jag handlade ett par 99.36 själv.

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem

har bestämmt mig för 1 sub istället. mailade Thomann från en annan mail och fick detta svaret.

"It would cost you about 200€ to ship the Behringer B2092A Subwoofer to you (on it's own), the rest of the items can be shipped for 20€

Many thanks,"

så frakten kommer alltså att gå på 40£? med 2 paket?

EDIT: Wtf såg precis att han skrev 200£ kan detta stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

har bestämmt mig för 1 sub istället. mailade Thomann från en annan mail och fick detta svaret.

"It would cost you about 200€ to ship the Behringer B2092A Subwoofer to you (on it's own), the rest of the items can be shipped for 20€

Many thanks,"

så frakten kommer alltså att gå på 40£? med 2 paket?

EDIT: Wtf såg precis att han skrev 200£ kan detta stämma?

Om det är hög vikt så, och nu vet jag inte storleken men är kanske på halv pall? Tror jag betalde typ 15--1600:- för frakt på min sub som är 50kg ifrån England, och det va några år sedan.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Om det är hög vikt så, och nu vet jag inte storleken men är kanske på halv pall? Tror jag betalde typ 15--1600:- för frakt på min sub som är 50kg ifrån England, och det va några år sedan.

fick andra svaret nu och det var 200£ vilket motsvarar ca 1900kr

så ca 1900kr för subben och 20£ för resten = runt 2100kr i frakt

utan moms 458,67 EUR för paketet samt frakt.

460£ + 220£ = 680£ = 6 476,73 SEK

sen ska momsen in i paketet också.. någon som vet hur det är med momsen till norge?

Permalänk
Medlem

Har inte Thomann en fast fraktavgift på €15?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000