Vilka Golv högtalare + förstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Ska du ha dem länge så slå till på ett par Canton, gärna 490-serien men 470 är också riktigt vassa.

Det är en serie som hängt med länge och kommer finnas kvar minst lika länge till! Sen är det underbart ljud i dem också.

som jag skrev tidigare har jag ändrat mig till 2.1 system. Det är förstås inte ditt fel eftersom rubriken miss leder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

som jag skrev tidigare har jag ändrat mig till 2.1 system. Det är förstås inte ditt fel eftersom rubriken miss leder

Kan rekommendera dig att göra samma sak som jag gjorde, började med 2.0 gick vidare till 3.0, nu har jag 5.0 då jag ej behöver ha någon SUB.

Det enda du behöver fixa är en Receiver som håller måttet och sen är det bara att bygga på eftersom pengarna ramlar in. Mycket bättre och bra mycket mer framtidssäkert än att köpa ett färdigt 2.1 system.

En grymt underskattad del i ett hemmabiosystem är också Centern, det är så jäkla värt att ha en mittenkanal för talet. Så det tipsar jag dig att tänka på lite extra!

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Kan rekommendera dig att göra samma sak som jag gjorde, började med 2.0 gick vidare till 3.0, nu har jag 5.0 då jag ej behöver ha någon SUB.

Det enda du behöver fixa är en Receiver som håller måttet och sen är det bara att bygga på eftersom pengarna ramlar in. Mycket bättre och bra mycket mer framtidssäkert än att köpa ett färdigt 2.1 system.

En grymt underskattad del i ett hemmabiosystem är också Centern, det är så jäkla värt att ha en mittenkanal för talet. Så det tipsar jag dig att tänka på lite extra!

Killen vill ha en stereosetup och ingen filmanläggning. Han har även sagt att han inte kan ha golvare så varför en rekommendera ett par golvare ur en rätt så dålig serie också dessutom?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om jag tar dessa högtalare http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm samt en bas (gärna en med 12 eller 15 tum. Länka den!)

Behövs det inget mera förutom kablage? Jag får inte ihop det. hur ska man koppla det till datorn?

Om man kollar denna bild så beöver man en "Surround sound decoder""

Snälla någon förklara för mig.

Permalänk
Medlem

Det som kallas "Surround Sound Decoder" är i detta fall ditt ljudkort i datorn.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burks:

Om jag tar dessa högtalare http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm samt en bas (gärna en med 12 eller 15 tum. Länka den!)

Behövs det inget mera förutom kablage? Jag får inte ihop det. hur ska man koppla det till datorn?

Om man kollar denna bild så beöver man en "Surround sound decoder""

http://www.behringer.com/assets/B3030A_B3031A_fig1_XL.png

Snälla någon förklara för mig.

Tja den bilden du länkat till är ju för surround, men byt ut "dekodern" mot pc så blir det som du ska koppla, en kabel från ljudkortet till högtalarna, använder du en basmodul kopplar man pc - sub - högtalare, för filtret brukar sitta i basmodulen om den är aktiv.

Ladda hem http://www.behringer.com/assets/B2092A_P0085_M_SV.pdf kolla på sidan 5 "användning i stereosystem"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det som kallas "Surround Sound Decoder" är i detta fall ditt ljudkort i datorn.

tackar.

Skrivet av mrqaffe:

Tja den bilden du länkat till är ju för surround, men byt ut "dekodern" mot pc så blir det som du ska koppla, en kabel från ljudkortet till högtalarna, använder du en basmodul kopplar man pc - sub - högtalare, för filtret brukar sitta i basmodulen om den är aktiv.

Ladda hem http://www.behringer.com/assets/B2092A_P0085_M_SV.pdf kolla på sidan 5 "användning i stereosystem"

Jo visst att det var för surround men hittade ingen bättre bild.

Om jag har förstått det rätt nu så går en kabel från datorn "ljudkortet" som splitar sig till ingången "6" på bilden?

Högtalarna går i i ingång "7". Och sen är det bara att koppla in strömmen? till basen och högtalarna?

Länka gärna vilken kabel det gäller bara för att

EDIT:

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm med http://www.thomann.de/se/behringer_b1800d_pro.htm samt frakt kommer att kosta 790 Euro.

Är det ett bra paket?

Det står även

"Notera: Priserna som visas på våran hemsida är inklusive moms. Leveranser till Norway måste beräknas med tyska priser exklusive tysk thomann moms på 19%." Så det betyder att det blir 19% dyrare?

Permalänk
Rekordmedlem

De kablar du behöver (kanske!! nu vet jag inte vilka längder så det får du ha översende med), men kontakterna och kopplingen stämmer för att koppla en 2092 sub och ett par 3031, (och nästan alla andra fabrikat av professionella aktiva 2.1 system)
2 * http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk233-6_mikrokabel.htm Subb till toppar 6m
1 * http://www.thomann.de/se/cordial_cfy_3_wmm.htm Dator till subb 3m
Vad priset blir får du kolla själv, problemet är att Norge är utanför eu, så du får lägga på Norsk tull o moms, eller om du vill sköta det själv så beställ prylarna till Sverige och ta dem över Norska gränsen bäst du vill.
Det sista du frågade innebär att Thomann dra bort den tyska momsen eftersom det är export utanaför eu, du ska betala norsk moms o tull istället som sagt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De kablar du behöver (kanske!! nu vet jag inte vilka längder så det får du ha översende med), men kontakterna och kopplingen stämmer för att koppla en 2092 sub och ett par 3031, (och nästan alla andra fabrikat av professionella aktiva 2.1 system)
2 * http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk233-6_mikrokabel.htm Subb till toppar 6m
1 * http://www.thomann.de/se/cordial_cfy_3_wmm.htm Dator till subb 3m
Vad priset blir får du kolla själv, problemet är att Norge är utanför eu, så du får lägga på Norsk tull o moms, eller om du vill sköta det själv så beställ prylarna till Sverige och ta dem över Norska gränsen bäst du vill.
Det sista du frågade innebär att Thomann dra bort den tyska momsen eftersom det är export utanaför eu, du ska betala norsk moms o tull istället som sagt

Tack så mycket för svaret!

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad som har diskuterats men jag kör ett par B&W 683 med en Onkyo stärkare. Helt suveränt!

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Vet inte riktigt vad som har diskuterats men jag kör ett par B&W 683 med en Onkyo stärkare. Helt suveränt!

Det är inte riktigt vad TS är ute efter. Jag kör ett par CSS EL70 4" full-range element i en Mar-Kel70 låda och dom slår nog DM683 på fingrarna i mellan och övre register. Men klarar inte av att spela lite högt och med samma bastryck (ganska logiskt, doh).
Min högtalare är grym för sitt pris, men inte riktigt vad TS är ute efter så därför har jag inte ens nämnt den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

ser denna varukorg okej ut?

Permalänk
Medlem

Antar att de piskar på bra med tryck? men gällande ljudkvalitè finns det bättre val.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Inaktiv

Monitor audio rx8 med en pioneer vsx-2021. Smaskens!

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till subbar och "digitalt" ljud, kör på en analogo förstärkare och två högtalare, är budgeten något som tajt kör på satellitare, enligt mig även bästa alternativet till rullen.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Men snälla! TS ville väl inte ha några hifi högtalare utan han ville väl spela dubstep på hög voylm med så mycket bas som möjligt? Då behöver man väl inte kunna spela Alison Krauss och liknande med superb ljudkvalitet. Bättre att köpa något som passar TS istället för att köpa en "för bra" högtalare som inte kommer göra honom nöjd.

Edit: Klass D-förstärkare hade sina nackdelar för några år sedan. Men nu börjar dom faktiskt bli riktigt bra och många stora tillverkare börja släppa renodlade hifi-förstärkare i klass D.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Det kommer bli mina första högtalare. Det är det väl ändå inte så dåligt som ett första par? det var ju inte så dyrt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Det kommer bli mina första högtalare. Det är det väl ändå inte så dåligt som ett första par? det var ju inte så dyrt heller.

Jag tror att du blir nöjd. Eftersom du inte varit i hifibutiker och lyssnat på high-end/varit på mässor så kommer du vara nöjd då det lär ska vara bra mycket bättre än det du haft innan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det lär ju spela väldigt starkt i basen iallafall, lär låta hyffsat även vad avser ljudkvalitet, men en pa bas är onödigt stor, jag tror ärligt talat du inte vet hur starkt den där spelar i förhållande till 2092 or, men kör på Vi har pa system med de passiva 18" arna, och de spelar rejält starkt, du kommer inte att kunna spela ut den i lokaler under 200m^2 om du tänkt vistas i lokalen när du spelar o inte vill ha hörselskador, köper du en sån bas så ta det lugn, det är en bas som klarar att ge dig hörselskador på 20m avstånd om du ska köra den till klipp inomhus.
Det finns en sak till som du ska veta om, krachar din dator och du har ett direktanslutet pa kan det bli oerhörda ljudtryck, du vill inte vara i närheten av det... du kan få både hörselskador och fysiska skador om du vistas nära en pa rigg, den här klara nog inte ensam att ge dig fysiska skador, men öronen kan den förstöra så se till att din musikdator är 100% stabil eller sätt nånting emellan, typ en mixer eller liknande analog nivåkontroll, om du ska börja pilla med pa delar. och dra för allt i världen inte nån kabel med strömmen på eller nått annat sånt dumt. Det är en oerhörd skillnad på en sån här bas och en hemmabasmodul, och med tanke på de nivåer man får redan med studiomonitorserien så tror jag att 2*2092 egentligen är det bästa, kvaliten blir bättre, och jag tvivlar på att du verkligen behöver kunna spela 17dB starkare, för jag vill inte vara i samma rum som mitt system nån längre tid utan hörselskydd, Jag är alldeles för rädd om hörseln för det, ( jag kan spela starkare än vad som är tillåtet på ett disco redan med mina delar.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det lär ju spela väldigt starkt i basen iallafall, lär låta hyffsat även vad avser ljudkvalitet, men en pa bas är onödigt stor, jag tror ärligt talat du inte vet hur starkt den där spelar i förhållande till 2092 or, men kör på Vi har pa system med de passiva 18" arna, och de spelar rejält starkt, du kommer inte att kunna spela ut den i lokaler under 200m^2 om du tänkt vistas i lokalen när du spelar o inte vill ha hörselskador, köper du en sån bas så ta det lugn, det är en bas som klarar att ge dig hörselskador på 20m avstånd om du ska köra den till klipp inomhus.
Det finns en sak till som du ska veta om, krachar din dator och du har ett direktanslutet pa kan det bli oerhörda ljudtryck, du vill inte vara i närheten av det... du kan få både hörselskador och fysiska skador om du vistas nära en pa rigg, den här klara nog inte ensam att ge dig fysiska skador, men öronen kan den förstöra så se till att din musikdator är 100% stabil eller sätt nånting emellan, typ en mixer eller liknande analog nivåkontroll, om du ska börja pilla med pa delar. och dra för allt i världen inte nån kabel med strömmen på eller nått annat sånt dumt. Det är en oerhörd skillnad på en sån här bas och en hemmabasmodul, och med tanke på de nivåer man får redan med studiomonitorserien så tror jag att 2*2092 egentligen är det bästa, kvaliten blir bättre, och jag tvivlar på att du verkligen behöver kunna spela 17dB starkare, för jag vill inte vara i samma rum som mitt system nån längre tid utan hörselskydd, Jag är alldeles för rädd om hörseln för det, ( jag kan spela starkare än vad som är tillåtet på ett disco redan med mina delar.)

+100
Jag tror också på två stycken 2092 istället för PA-basen där.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

förstår helt klart hur du menar Det får nog bli 2092. Hur stor skillnad blir det mellan 1/2 2092 or?

EDIT: Skulle även vilja ha ett litet "ljudkort" så att man kan reglera direkt på bassen, treble, balance mm. Vet du något bra som inte är allt för dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

förstår helt klart hur du menar Det får nog bli 2092. Hur stor skillnad blir det mellan 1/2 2092 or?

EDIT: Skulle även vilja ha ett litet "ljudkort" så att man kan reglera direkt på bassen, treble, balance mm. Vet du något bra som inte är allt för dyrt?

Det är ett försteg du letar efter om du vill ha fysiska tonkontroller,har aldrig sett ett externt ljudkort med nåt sådant.
Fast det är nog bättre med en riktig flerbands eq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det är ett försteg du letar efter om du vill ha fysiska tonkontroller,har aldrig sett ett externt ljudkort med nåt sådant.
Fast det är nog bättre med en riktig flerbands eq.

Skrev bara "Ljudkort" efter som jag inte visste vad det kallades.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en eller två basar är att du får 3dB högre känslighet (fördubbling av antal element) vilket innebär lägre distorsion och om du placerar dom på olika ställen i rummet så får du även jämnare basrespons i rummet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Skrev bara "Ljudkort" efter som jag inte visste vad det kallades.

OK,det finns sådana små försteg men då får du bara volym och ingångväljare.
http://www.referenceaudio.se/stereo/forsteg/pro-ject-pre-box/
Och så kostar dem en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Skillnaden mellan en eller två basar är att du får 3dB högre känslighet (fördubbling av antal element) vilket innebär lägre distorsion och om du placerar dom på olika ställen i rummet så får du även jämnare basrespons i rummet.

ok tackar

Skrivet av oyegie:

OK,det finns sådana små försteg men då får du bara volym och ingångväljare.
http://www.referenceaudio.se/stereo/forsteg/pro-ject-pre-box/
Och så kostar dem en del.

Tror jag skippar det då. Tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

ok tackar

Tror jag skippar det då. Tack ändå

För att få bästa möjliga ljudkvalite ur datorn rekommenderas full output i mjukvaran annan riskerar man bitförluster och får sämre upplösning och dynamik som följd.
Därför rekommenderas det att alltid ha någon form av analog volymkontroll(mixer el försteg) istället för att justera volymen i datorn särskilt när det handlar om slutsteg och aktiva högtalare.
Nåt att tänka på.

Permalänk
Medlem

fick syn på dessa högtalare. Såg att om har fått bra respons

http://www.thomann.de/se/behringer_b1031a.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_b1030a.htm

Är medveten om att en är 5.25 tum medans den andra är 8 tum. Behöver igentligen inte bas från högtalarna det fixar ju subben.

Är det något att satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

fick syn på dessa högtalare. Såg att om har fått bra respons

http://www.thomann.de/se/behringer_b1031a.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_b1030a.htm

Är medveten om att en är 5.25 tum medans den andra är 8 tum. Behöver igentligen inte bas från högtalarna det fixar ju subben.

Är det något att satsa på?

Nja att subben tar hand om hela basregistret lär inte bli lyckat,den ska bara ta hand om den djupaste basen under 80hz imo,resten tar högtalarna hand om.
Jag hade tagit 8"aren,lite mer tryck ur en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nja att subben tar hand om hela basregistret lär inte bli lyckat,den ska bara ta hand om den djupaste basen under 80hz imo,resten tar högtalarna hand om.
Jag hade tagit 8"aren,lite mer tryck ur en sådan.

ok. men annars är dom högtalarna ett bättre val eller finns det ännu bättre för priset?