Första booten - stänger av med en gång.

Permalänk
Medlem

Första booten - stänger av med en gång.

(Se min senaste post)
---------------------------------------------------------------------

Jag har precis satt ihop min dator men när jag trycker på Power-knappen stängs den av efter att BIOS-bilden visats upp på skärmen. Fläktarna börjar rotera, ljuset på chassit tänds och BIOS piper flera korta signaler vilket verkar tyda på "Power error" enligt moderkortets manual. Vad kan problemet vara?

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=sUIjYnWd7oA (Jag visar när datorn sätts på i slutet.)

MER DETALJERAD VERSION:
http://www.youtube.com/watch?v=ELu5MBVqxVU

Alla moderkortsdistanser sitter i och jag har dubbelkollat alla kontakter. En annan sak jag glömde att ta upp är att grafikkortet är anslutet till strömmen genom en ATX-Express-kabel direkt till nätaggregatet, som har 16 (8*2) pinnar (tror jag) i ena änden till nätaggregatet och 16 i den andra. Dock är de uppdelade i 6+2 och 6+2, så jag anslöt 6 och 6 till grafikkortet, så att de två 2-pinnarskontakterna hänger utanför, vilket jag hoppas är rätt?

Man ser inte riktigt kablarna på baksidan i videon, men jag har satt de så att jag har en Molex-kedja med alla tre chassifläktarna i en kontakt (med hjälp av en hub som följde med chassit) och en kontakt till front-LED:n, en likadan Molex-kedja fast utan någon anslutning förutom till SSD:n, samt två långa SATA-kedjekablar enbart dedikerade till en enhet var (Bluray-spelaren och HDD:n).

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Datorn är nog ändå felbyggd. Lättare att hitta felet med färre delar inblandade.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Blanda INTE in grafikkort, tangentbord, mus, hårddiskar och resten förrän du fixat felet.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort.

Grafikkortet, minnen, kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

Kablarna/knapparna från chassit till moderkortet kan sitta på fel plats eller vara trasiga. Du kan ta bort dom och starta datorn med en skruvmejsel istället för power knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Datorn är nog ändå felbyggd. Lättare att hitta felet med färre delar inblandade.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Blanda INTE in grafikkort, tangentbord, mus, hårddiskar och resten förrän du fixat felet.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort.

Grafikkortet, minnen, kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

Kablarna/knapparna från chassit till moderkortet kan sitta på fel plats eller vara trasiga. Du kan ta bort dom och starta datorn med en skruvmejsel istället för power knappen.

Jag har testat att göra just det, och felet kvarstår. Har nu kollat alla kablar igen men de sitter som berget. Har lyckats komma ända till BIOS-bilden nu:

http://www.youtube.com/watch?v=sUIjYnWd7oA

Permalänk

sitter minnena i rätt slot? var det första som kom upp i mitt huvud.
hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av er_nilsson:

sitter minnena i rätt slot? var det första som kom upp i mitt huvud.
hoppas det löser sig

De sitter i slot 1 och 2, d.v.s. 1 och 3 nedifrån. Det är så det står i manualen :/

Permalänk
Medlem

Distanserna är inget måste. Men det är dock viktigt att när de används att de sitter rätt. Kan sluta tragiskt annars vid åtdragning. T.ex brutna lödningar eller kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Distanserna är inget måste. Men det är dock viktigt att när de används att de sitter rätt. Kan sluta tragiskt annars vid åtdragning. T.ex brutna lödningar eller kretsar.

Jag skruvade i dem för hand i hålen i plåten, och skruvade sedan fast moderkortet i dessa (direkt i distansernas gängor som sitter på toppen av dem), en distans för varje skruvhål i moderkortet, så det borde väl vara rätt?

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Vad dillar du om ??? Distanserna är ett måste . rätt antal och på rätt plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Va??? Kör du utan alltså? hur funkar moderkortet, när det kortsluter hela tiden?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Va??? Kör du utan alltså? hur funkar moderkortet, när det kortsluter hela tiden?

Har aldrig provat mot plåt. Men t.ex papper fungerar fint. Lite svårt att hantera torris etc i ett chassi.
Så visst GÅR DET att köra utan diatanser. Men igen, det beror på hur man "kör".

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Har aldrig provat mot plåt. Men t.ex papper fungerar fint. Lite svårt att hantera torris etc i ett chassi.
Så visst GÅR DET att köra utan diatanser. Men igen, det beror på hur man "kör".

Jo, allt som inte leder ström funkar. Men du får väll skriva att han ska ta ur allt och prova på ett bord.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Så här kan det se ut när man bygger utanför chassit.

Permalänk
Medlem

En mer detaljerad video är uppe nu: http://www.youtube.com/watch?v=ELu5MBVqxVU

Jag har ju använt distanserna så det finns väl ingen anledning för mig att sätta ihop den utanför chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagroth:

En mer detaljerad video är uppe nu: http://www.youtube.com/watch?v=ELu5MBVqxVU

Jag har ju använt distanserna så det finns väl ingen anledning för mig att sätta ihop den utanför chassit?

Får man inte igång den så är det aldrig någon nackdel att testa på en kartong utanför chassit, det kan finnas någon grad eller spån i chassiplåten som ligger emot moderkortets undersida, eller en kvarglömd skruv kanske ett ben från någon komponent som sticker ner lite för långt. Fungerar det utanför så vet man att något kortsluter. Lyssna på Panpo98, han är het!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Får man inte igång den så är det aldrig någon nackdel att testa på en kartong utanför chassit, det kan finnas någon grad eller spån i chassiplåten som ligger emot moderkortets undersida, eller en kvarglömd skruv kanske ett ben från någon komponent som sticker ner lite för långt. Fungerar det utanför så vet man att något kortsluter. Lyssna på Panpo98, han är het!

Exakt och sen är det enklare att komma åt kablar och liknande.

Sen behöver man inte ta i mer än att kontakterna är i botten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagroth:

Jag har testat att göra just det, och felet kvarstår. Har nu kollat alla kablar igen men de sitter som berget. Har lyckats komma ända till BIOS-bilden nu:

http://www.youtube.com/watch?v=sUIjYnWd7oA

Du sa att processorfläkten var kopplad i SYS_FAN kontakten, har du testat CPU_FAN?

PS
Glöm det, såg i den andra filmen att du hade den i CPU_FAN.

Permalänk
Medlem

Jag har prövat att bara ha ett RAM-minne i, men problemet kvarstår. Kan det möjligen handla om processorns kylning? Jag tog ganska mycket kylpasta nämligen, efter att ha hört att det skulle vara bra eftersom kylaren skulle smeta ut det. Beep-koden BIOS:et ger är:

mörk-ljus-ljus-paus-ljus-paus-ljus-ljus

Ibland kan jag urskilja fler ljusa pip, vilket bör indikera att processorn överhettas. Men kan verkligen en processor överhettas på så kort tid? Det handlar om typ tio sekunder innan den stängs av, och det tar alltid EXAKT lika lång tid, d.v.s. när nedräkningen når "8".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagroth:

Jag har prövat att bara ha ett RAM-minne i, men problemet kvarstår. Kan det möjligen handla om processorns kylning? Jag tog ganska mycket kylpasta nämligen, efter att ha hört att det skulle vara bra eftersom kylaren skulle smeta ut det. Beep-koden BIOS:et ger är:

mörk-ljus-ljus-paus-ljus-paus-ljus-ljus

Ibland kan jag urskilja fler ljusa pip, vilket bör indikera att processorn överhettas. Men kan verkligen en processor överhettas på så kort tid? Det handlar om typ tio sekunder innan den stängs av, och det tar alltid EXAKT lika lång tid, d.v.s. när nedräkningen når "8".

Skadar inte. Lägg på en klick i ett okokt riskorns storlek och se till att kylare inte glappar för mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Datorn fungerar perfekt, men signalen är fortfarande densamma. Så jag testade att köra memtest86, ett minne i taget.

Jag lämnade en av dem på under sex cykler i går - utan fel. Jag testade den andra dagen därpå och lät den jobba i fem timmar kanske. När jag sedan kollade på skärmen såg det ut så här:

http://imgur.com/kWVjw

Vad ska det betyda?

När jag kör en cykel är allt bra, inga fel rapporterade och ingen röra på skärmen. Men efter att ha lämnat den på i timmar det är fullt av obegripligheter.