Permalänk
Hedersmedlem

Rea-moral?

Det blev en intressant debatt i tråden om kompletts 1337-deal om huruvida det är moraliskt eller inte att köpa en vara billigt för att sedan sälja vidare. Jag tycker att diskussionen förtjänar en egen tråd i rätt forumdel, så jag har flyttat alla inlägg (hoppas det är alla) som handlar om just det till den här tråden!

Min åsikt i frågan finner ni i inläggen nedan.

Permalänk
Medlem

Alarm inställt i min mobil på 13.30!

Därefter blir det konstant F5 runt kl 13.36 med Bankdosan och Bankkortet i högsta hand.

Död åt alla som köper 13.37-erbjudande bara för att sälja det för högre sen! Ge det åt folk som behöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fammo:

Vore fint med 2st ssd för under 2000 spänn. Ett H2 chassi vore också nice

1: Död till den som köper för å sälja vidare (alla hatar dom, men dom gör de för å tjäna 200:-)
2: Max 1 per kund

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

1: Död till den som köper för å sälja vidare (alla hatar dom, men dom gör de för å tjäna 200:-)
2: Max 1 per kund

Jag fattar inte varför man skulle hata någon som köper för att sälja vidare? Det kallar jag bra business. Dessutom gör du ju två personer nöjda och glada - istället för bara dig själv. Du säljer och tjänar några hundringar, och den som köper får en oanvänd produkt till schysst pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag fattar inte varför man skulle hata någon som köper för att sälja vidare? Det kallar jag bra business. Dessutom gör du ju två personer nöjda och glada - istället för bara dig själv. Du säljer och tjänar några hundringar, och den som köper får en oanvänd produkt till schysst pris.

Jag håller med widL.
Blir spännande att se vad det blir idag

Permalänk

Det är klart att ni som själva köper saker för att sälja vidare tycker det är ok. Det är mindre roligt för de som faktiskt behöver prylen men inte hinner beställa i tid (vilket de kanske hade hunnit om inte folk köpte för att sälja vidare) och tvingas köpa av er till högre pris istället.

Hur ni till och med kan få det till att vara en god gärning är obegripligt för mig. Nu har jag hunnit köpa de gångerna det har varit något jag vill ha, så detta är inte för att jag skulle vara bitter över att ha varit för sent ute eller så. Men jag förstår hur det känns för de som blir utan på grund av er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CL4P-TP:

Det är klart att ni som själva köper saker för att sälja vidare tycker det är ok. Det är mindre roligt för de som faktiskt behöver prylen men inte hinner beställa i tid (vilket de kanske hade hunnit om inte folk köpte för att sälja vidare) och tvingas köpa av er till högre pris istället.

Hur ni till och med kan få det till att vara en god gärning är obegripligt för mig. Nu har jag hunnit köpa de gångerna det har varit något jag vill ha, så detta är inte för att jag skulle vara bitter över att ha varit för sent ute eller så. Men jag förstår hur det känns för de som blir utan på grund av er.

Ok, vem är du att avgöra vad folk ska göra med saker som de själva har KÖPT? Är det "synd" om någon för att de faktiskt "behöver" en SSD och inte hinner köpa den till ett jävla rövarpris?

Du förväxlar känslor med affärer. Dom två sakerna har inget med varandra att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Ok, vem är du att avgöra vad folk ska göra med saker som de själva har KÖPT? Är det "synd" om någon för att de faktiskt "behöver" en SSD och inte hinner köpa den till ett jävla rövarpris?

Du förväxlar känslor med affärer. Dom två sakerna har inget med varandra att göra.

Helt rätt sagt ett hjärta till dig <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Ok, vem är du att avgöra vad folk ska göra med saker som de själva har KÖPT? Är det "synd" om någon för att de faktiskt "behöver" en SSD och inte hinner köpa den till ett jävla rövarpris?

Du förväxlar känslor med affärer. Dom två sakerna har inget med varandra att göra.

Hoppas att det händer dig

Isåfall kan du få köpa mitt exemplar för 400kr dyrare, du vet, så blir vi båda nöjda eftersom du får vad du vill ha och jag tjänar pengar.

Permalänk
Medlem

Det är inte affärer, utan ett fult sätt att utnyttja ett bra erbjudande. Det är inte fel, uppenbarligen, men både fult och småaktigt.

För att förtydliga: Att köpa en produkt i andra hand istället för direkt från ÅF, är en stor nackdel. Allt detta för att någon tomte vill ha en eller ett par hundralappar extra på fickan. Samtidigt så minskar man den positiva effekten för ÅF av erbjudandet, vilket i förlängningen kanske gör att det kanske tas bort. Fult och småaktigt som sagt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CL4P-TP:

Det är klart att ni som själva köper saker för att sälja vidare tycker det är ok. Det är mindre roligt för de som faktiskt behöver prylen men inte hinner beställa i tid (vilket de kanske hade hunnit om inte folk köpte för att sälja vidare) och tvingas köpa av er till högre pris istället.

Hur ni till och med kan få det till att vara en god gärning är obegripligt för mig. Nu har jag hunnit köpa de gångerna det har varit något jag vill ha, så detta är inte för att jag skulle vara bitter över att ha varit för sent ute eller så. Men jag förstår hur det känns för de som blir utan på grund av er.

Oavsett om jag själv köper för att sälja vidare eller inte (vilket jag väldigt sällan gör), tycker jag att det är helt okej. Det är så ekonomi fungerar - man köper X för att sedan sälja X till ett högre pris - ibland förädlat.

Okej, om du "behöver" en SSD eller ett nytt grafikkort för att överleva kan du få köpa min för rea-priset! Vem "behöver" en SSD undrar jag då? Jag kanske behöver pengar, och passar därför på att göra en bra affär? Ingen tvingar dig att köpa en reavara till högre pris begagnad.

Att det skulle vara en "god gärning" skrev jag med glimten i ögat, fast med en aning seriositet. Majoriteten av svenska folket känner inte och kommer aldrig få kännedom om Kompletts 1337 deal, och de lär ju bli nöjda om de får köpa en oanvänd vara till bra pris. Tänk lite längre än SweClockers marknad, där folk har stenkoll på priser, produkter och erbjudanden.

Permalänk
Skrivet av widL:

Jag fattar inte varför man skulle hata någon som köper för att sälja vidare? Det kallar jag bra business. Dessutom gör du ju två personer nöjda och glada - istället för bara dig själv. Du säljer och tjänar några hundringar, och den som köper får en oanvänd produkt till schysst pris.

Hur vet du att köparen får den till ett schysst pris? De säljer ju den oftast för bra mycket högre. nästan till vad den kostar orginal, och då är det andra hand ...Nej, sådana människor betackar jag mig för.

Skrivet av kaya:

Hoppas det är ett våffeljärn, det skulle jag behöva.

Men sen är det lite synd att dom har erbjudandet på vardagar, det här blir första gången som jag är vid en dator, annars så brukar man ju jobba nu.

Ja, våffeljärn vore bra. Eller en brödrost behöver jag också faktiskt

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hoppas att det händer dig

Isåfall kan du få köpa mitt exemplar för 400kr dyrare, du vet, så blir vi båda nöjda eftersom du får vad du vill ha och jag tjänar pengar.

Det är precis så det fungerar. Att folk har ett problem med det är väldigt konstigt. Man säljer saker för att tjäna pengar. Det är ingen välgörenhet man ägnar sig åt. Även om du verkar vilja intala dig själv det... :/

Skrivet av Ixos:

Att köpa endast för att sälja vidare kallas spekulation och ses ned på med avsmak av alla hederliga medborgare.

Jag kan bara beklaga att det inte tycks finnas så många sådana här...

Har gjort det en gång förut själv. Tvärtom, så såg folk upp till mig när jag sålde sakerna, genom att vara tackasamma för att jag hade en oanvänd vara som de inte kunde hitta längre/till ett bra pris. Lurade jag någon? Nej. Tjänade jag på det? Ja. Tjänade köparen på det? Ja. Hade de kunnat hitta prylen flera veckor senare till samma reapris? Troligtvis inte. Men en hederlig medborgare kanske gör bäst i att forska i varans ursprung, hur den köptes in osv, eller vad säger du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rickard11:

Hur vet du att köparen får den till ett schysst pris? De säljer ju den oftast för bra mycket högre. nästan till vad den kostar orginal, och då är det andra hand ...Nej, sådana människor betackar jag mig för.

Det är ju bara ännu bättre business i så fall! Så länge man inte lurar någon så tycker jag fortfarande att det är okej. Det är ju köparens ansvar att ta reda på vad man köper och vad som är ett rimligt pris för varan i fråga, eller hur? Eller du kanske säljer saker alldeles för billigt för att vara snäll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Du förväxlar känslor med affärer. Dom två sakerna har inget med varandra att göra.

Det är väl ändå helt individuellt... Om en polare eller släkting vill köpa något jag ska sälja då drar jag av lite på priset då jag har känslor för mina nära och kära som gör att jag drar av. Menar nu inte att du inte har känslot för polare/släkt.

Utan vill bara visa på att alla gör vi olika och det är ett individuellt val...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Men en hederlig medborgare kanske gör bäst i att forska i varans ursprung, hur den köptes in osv, eller vad säger du?

Jag kallade säljaren ohederlig, inte köparen.

Jag säger att om ingen köper för egen vinnings skull så kommer varan hamna direkt hos någon som faktiskt tänkt använda den.

Det är självklart helt upp till era egna samveten om ni vill sko er på andras bekostnad, men hederligt är det inte helt oavsett vad du anser.

När jag säger på andras bekostnad pratar jag alltså inte om den glade köparen på blocket som får hela 5% eller 10% rabatt av er, utan den Sweclockers medlem som missade en komponent han behövde pga er girighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Det är väl ändå helt individuellt... Om en polare eller släkting vill köpa något jag ska sälja då drar jag av lite på priset då jag har känslor för mina nära och kära som gör att jag drar av. Menar nu inte att du inte har känslot för polare/släkt.

Utan vill bara visa på att alla gör vi olika och det är ett individuellt val...

Jag säljer aldrig saker till familj och vänner. Gjorde det misstaget en gång och personen var aldrig helt nöjd, i stil med: "sladden som följde med stereon du gav mig är lite trasig, har du en ny...?". Det slipper du om du säljer på t.ex. Blocket. Om inte, blockera numret.

Givetvis är det individuellt precis som allt här i livet, men jag förstår inte moralhysterin som råder kring detta erbjudande från Komplett, att folk blir förbannade för att någon de inte känner (läs: sig själva i många fall) inte hinner köpa en produkt till ett svinigt lågt pris. Det som stör mig mest är att folk ska ha åsikter om vad man gör med en produkt man har köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag kallade säljaren ohederlig, inte köparen.

Jag säger att om ingen köper för egen vinnings skull så kommer varan hamna direkt hos någon som faktiskt tänkt använda den.

Det är självklart helt upp till era egna samveten om ni vill sko er på andras bekostnad, men hederligt är det inte helt oavsett vad du anser.

När jag säger på andras bekostnad pratar jag alltså inte om den glade köparen på blocket som får hela 5% eller 10% rabatt av er, utan den Sweclockers medlem som missade en komponent han behövde pga er girighet.

Du säger emot dig själv. Alla som handlar nu köper för egen vinnings skull - Vi köper något som vi kanske inte hade köpt annars, för att vi är så snåla och vill ha det till halva priset.

Girighet är att låta sin dator vara ofärdig för att man vill ha halva priset på en komponent. Är du på riktigt med "en sweclockersmedlem som missade en komponent"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag säljer aldrig saker till familj och vänner. Gjorde det misstaget en gång och personen var aldrig helt nöjd, i stil med: "sladden som följde med stereon du gav mig är lite trasig, har du en ny...?". Det slipper du om du säljer på t.ex. Blocket. Om inte, blockera numret.

Är det så en hederlig försäljare resonerar?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad tror ni om att jag när jag kommer hem från jobbet flyttar alla inlägg i off-topicdebatten om rea-moral till en ny tråd i övrigt-forumet? Det kan nog bli en intressant diskussion - jag gillar att debattera moral!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Vad tror ni om att jag när jag kommer hem från jobbet flyttar alla inlägg i off-topicdebatten om rea-moral till en ny tråd i övrigt-forumet? Det kan nog bli en intressant diskussion - jag gillar att debattera moral!

Isåfall kommer den tråden följas med glädje!

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av widL:

Vad tror ni om att jag när jag kommer hem från jobbet flyttar alla inlägg i off-topicdebatten om rea-moral till en ny tråd i övrigt-forumet? Det kan nog bli en intressant diskussion - jag gillar att debattera moral!

Ja tack. Eller papperskorgen, vilket som.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Vad tror ni om att jag när jag kommer hem från jobbet flyttar alla inlägg i off-topicdebatten om rea-moral till en ny tråd i övrigt-forumet? Det kan nog bli en intressant diskussion - jag gillar att debattera moral!

Gör't! Det blir alltid diskussion kring Kompletts 13.37-erbjudanden både innan och efteråt.

Permalänk

Vem behöver en ssd hårddisk egentligen? Lägga ut över 500kr på en sådan när folk i världen svälter, se bara på Afrikas horn, istället för att skänka dessa 500kr till välgörenhet. Har folk ingen moral i kroppen?
Eller så kan man inse att moral är något som pöbeln har hittat på för att få som de vill, alltså trams.

I detta fallet så var det inte så mycket rabatt, man får tänka på att det inte är så många som skulle handla en 64GB ssd till att börja med. Nu blev det för många ett impulsköp, jag själv gjorde nästan samma sak, men insåg sedan att jag i princip inte har någon större nytta med en 64GB ssd, iaf inte som motsvarar över 500kr.

De som köpte en sådan hårddisk för att sälja, gör ingen större vinst, speciellt om man räknar med besväret. Besvären slutar inte med att kunden har varan i handen, utan vad händer när den går sönder och garantin enbart gäller ursprungsköparen? (såvida inte komplett accepterar annat)

Däremot tycker jag det är lite mer förkastligt när folk deltar i tävlingar enbart för att sälja vinsten, speciellt om de inte har något intresse av föreningen eller dylikt som har tävlingen. (jag har sett detta ofta) Men folk följer spelens regler, poängen med att inte enbart tillåta medlemmar tävla är ju att locka nya medlemmar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni som tycker att det är ok att utnyttja ett begränsat erbjudande enbart för att sälja vidare även tycker att det är helt ok när biljettförmedlare gör samma sak med till exempel konsertbiljetter och har anställda som köper upp en stor del av de tillgängliga biljetterna för att sälja vidare?

Och när ni ska köpa biljett till spelningen med favoritbandet så betalar ni gladerligen 20% extra bara för att de som var "smarta" nog att köpa på sig ett lager också ska bli glada. Alla tjänar ju på det!

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Jag antar att ni som tycker att det är ok att utnyttja ett begränsat erbjudande enbart för att sälja vidare även tycker att det är helt ok när biljettförmedlare gör samma sak med till exempel konsertbiljetter och har anställda som köper upp en stor del av de tillgängliga biljetterna för att sälja vidare?

Och när ni ska köpa biljett till spelningen med favoritbandet så betalar ni gladerligen 20% extra bara för att de som var "smarta" nog att köpa på sig ett lager också ska bli glada. Alla tjänar ju på det!

Om priset är lagt så att marknaden vill betala mer så har de lagt ett för lågt pris.
Vill den som säljer av någon anledning lägga sig under marknadspriset så kan de göra biljetter personliga som sj, handlar det om fysiska varor så kan de ta max 1 per kund precis som komplett hade. I kompletts fall blev det knappast en enskild person som köpte upp halva partiet eller så utan högst några stycken och så mycket rea var de inte. Ta i beaktning att även om priset på dessa ssd är högt, så börjar de bli svårsålda. Jag själv struntade i att fullfölja köpet, eftersom jag inte kände något större behov. Visst kunde ha tempfiler och swap på den.

En motfråga till er som har moraliska problem med att sälja vidare, stör ni er på folk som mig som kanske köper en hammare på rea på Jula och sedan tjänar kanske en hundring på den när jag säljare vidare?

På frågan om jag tycker det är okej att köpa upp alla konsertbiljetter, så är det irrelevant vad jag tycker. Om någon får göra detta, så ska de få göra det. Gillar man inte det så får man ändra reglerna vid köp, inte gnälla om något moral och liknande.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

På frågan om jag tycker det är okej att köpa upp alla konsertbiljetter, så är det irrelevant vad jag tycker. Om någon får göra detta, så ska de få göra det. Gillar man inte det så får man ändra reglerna vid köp, inte gnälla om något moral och liknande.

Var det inte just det som den här tråden handlade om - den moraliska aspekten? Jag tror inte någon lever i villfarelsen att det på något sätt är olagligt att köpa för att sälja vidare - och då återstår moralfrågan (se trådrubrik.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Man köper in något billigare än man senare säljer det för... ni inser att det är exakt så ALLA återförsäljare / företag fungerar?

Ser inget som helst problem i det. Att köpa något till ett utsatt pris är ingen rättighet. En vara är värd precis så mycket som dess köpare är beredd att betala för den. Om den sen är prissatt mindre någon gång, så grattis till köparen men det är verkligen ingen rättighet.

//Gorian med feber, ursäkta om något blev luddigt

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att en person gör det. Det är trots allt max 1 per kund, så om den personen vill sälja det dyrare får han göra det.
Det jag hatar är däremot när folk utnyttjar det hänsynslöst. Elgiganten hade utförsäljning här i stan en gång, och då såldes TV-apparater väldigt billigt, men det var "max 1 per kund". Då kom såklart folk med släkt och vänner och ställde sig i kö 3 på natten för att sen länsa ut butiken helt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gorian:

Man köper in något billigare än man senare säljer det för... ni inser att det är exakt så ALLA återförsäljare / företag fungerar?

Ser inget som helst problem i det. Att köpa något till ett utsatt pris är ingen rättighet. En vara är värd precis så mycket som dess köpare är beredd att betala för den. Om den sen är prissatt mindre någon gång, så grattis till köparen men det är verkligen ingen rättighet.

//Gorian med feber, ursäkta om något blev luddigt

Trots febern så lät det vettigt imo

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.