Permalänk
Medlem

Material till nybliven konstnär

Hej!
Jag har haft ett stort intresse av att rita sedan jag var liten men aldrig orkat lägga pengar på att bli bra.
då jag är helt grön när det kommer till material så som pennor, papper och diverse böcker så undrar jag om någon här kunde tipsa mig om butiker och vad som man "måste" ha för att lägga en bas för utvecklandet inom ritning. vill inte hålla på med målarfärg, olika färger eller dylikt utan vill hålla på med svart vit konst som ritas med pennor (typ blyerts). några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

men aldrig orkat lägga pengar på att bli bra.

Sorry, men det lät fel det där.
Du lägger inte ned pengar på att bli bra. Du lägger ned pengar för att du är bra. Kort sagt.
Men jag antar att du menade att du har blivit för avancerad för kopieringspapper och datorbordet som underlag?
Du får först och främst hitta din lokala pappershandel, de kan mycket bättre rekommendera dig nästa stegs utrustning. Stålpenna, tjockt A5, tunt A2, kniv, grafitpennor och kolpennor. Fixerad linjal har du redan och du vet hur man stabiliserar en rektangel med hjälp av endast den och en penna.
Böcker behöver du egentligen inga, allt du behöver är Internet och material att kopiera av. Har aldrig hållit mig till fysiska böcker.
Om du redan byggt ditt eget ljusbord är du över min nivå och jag kan inte hjälpa dig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Sorry, men det lät fel det där.
Du lägger inte ned pengar på att bli bra. Du lägger ned pengar för att du är bra. Kort sagt.
Men jag antar att du menade att du har blivit för avancerad för kopieringspapper och datorbordet som underlag?
Du får först och främst hitta din lokala pappershandel, de kan mycket bättre rekommendera dig nästa stegs utrustning. Stålpenna, tjockt A5, tunt A2, kniv, grafitpennor och kolpennor. Fixerad linjal har du redan och du vet hur man stabiliserar en rektangel med hjälp av endast den och en penna.
Böcker behöver du egentligen inga, allt du behöver är Internet och material att kopiera av. Har aldrig hållit mig till fysiska böcker.
Om du redan byggt ditt eget ljusbord är du över min nivå och jag kan inte hjälpa dig.

Självklart menade jag inte att jag köper min framgång. Tycker bara att jag, som du nämnde, gott förbi stadiet med blyertspenna i räkneboken... så att säga.
vill ha saker som är framtagna för just konstnäreri. Smart idé att skriva ut från internet, sparar pengar och så får man det man Vill ha och inte en bok där man använder 30% av innehållet. har tyvärr ingen lokal pappershandel här, men fick rekommenderat av syrran att kolla på Panduro, något, så kikar in där.

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det personligt om vad man gillar för material att arbeta med. Det finns de som älskar att skissa på vanligt kopieringspapper, medans andra måste använda andra typer av skisspapper. Här, när det gäller papper, så har jag aldrig hittat det ultimata papperet för mig. Här gäller det att prova sig fram på olika typer av papper (tjocklek, ytan, osv...) tills man finner det man gillar. Samma sak med pennor. Jag kan INTE skissa med vanliga skisspennor som man måste vässa. Jag använder istället stiftpennor med olika styrkor på stiften. Jag kan också använda en och samma styrka på en skiss, och jag trycker bara olika hårt genom hela skissen när jag skuggar. Men oftast använder jag två olika styrkor. En hård och en mjukare.

Man finner sitt sätt att arbeta med materialet man har. Bara att testa sig fram.

Sen ett tips, använd ett papper över en ritad yta om man måste lägga handen där, så det inte smetas ut. Basic men absolut nödvändigt.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass