Permalänk
Medlem

10" Focal Subwoofer-bygge

Byggde en baslåda i somras, den designades för att passa perfekt i en polares Renault Clio men formen gör att man kan ställa den på olika sätt då blir den även snygg att ha inomhus. Det är en ett baselement anpassat för bil, men det är ingen typisk bilbas skulle jag vilja säga, påminner mer om ett hifi element. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=212369 500kr begagnad tyckte jag var schysst.

Materialen som användes:
19mm mdf
20mm ekskiva
vanligt trälim för utomhusbruk
latexfog
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=187 + Pringles rör

Hoppas att de flesta uppskattar byggloggen, även om den inte är speciellt datorrelaterad!

10" Focal Subwoofer-bygge

Permalänk
Medlem

S*tan vad fint gjort!
5p

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk
Medlem

Den såg bra ut! 4P! En fråga, hur mycket ska man "isolera"? Har ett par gamla 75W högtalare hemma och den är ju proppad med isolering. Hur ska det se ut i en baslåda som man ska i bilen?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Hur låter den? Jag menar, idag är de lite av ett ingenjörsprojekt av att bygga en bra och välbalanserad högtalare av olika slag.
De är aldrig ett problem med att bygga en låda, men sen att få den att låta bra är mer av ett problem. ^^

2p för en trevlig logg, men skulle vilja se lite mer av tankarna kring just lådan.
Trevligt att något sånt här dyker upp. Härligt att du iaf bygger.

Permalänk
Medlem

Fint bygge,kanske inte världens snyggaste finish.

Hellchild:En bra subwoofer ska inte låta någonting alls,den ska kännas i kroppen.

Permalänk
Hedersmedlem

Har man inte en katt med i bygget är det inte ett bygge värt att göra!

I övrigt: snyggt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Hellchild:En bra subwoofer ska inte låta någonting alls,den ska kännas i kroppen.

De är klart att en sub ska låta Och kännas. Men de kan väl vara subjektivt hur man vill att de ska låta.
Personligen så vill jag att suben ska leverera ljud och tryck.
Är bara lite nyfiken på hur man får en sub att bara pumpa luft, och inte låta. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellchild:

De är klart att en sub ska låta Och kännas. Men de kan väl vara subjektivt hur man vill att de ska låta.
Personligen så vill jag att suben ska leverera ljud och tryck.
Är bara lite nyfiken på hur man får en sub att bara pumpa luft, och inte låta. ^^

Subben ska ju bara återge de allra djupaste frekvenserna,de som man mer känner med kroppen än hör med öronen,resten sköter fronthögtalarna,sen får folk tycka annat givetvis.
Du kan ju köpa vilken 5.1 datorhögtalare som helst så har du en sub som låter garanterat.

Permalänk

Oj, gillar verkligen bygget !

Vad blev det att kosta totalt ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Permalänk
Medlem

snyggt! anslutnings terminalen bak va ruskig! vad är de för tjusig "fot" platta, du har till dynavoice frontarna? och en fråga till. tycker fan synd om din onkyo om du har den ståeendes sådär när den presterar, lite fel vinkel för luften att genomströmma kylflänsarna. mvh

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx

Permalänk
Medlem
Skrivet av devil666:

snyggt! anslutnings terminalen bak va ruskig! vad är de för tjusig "fot" platta, du har till dynavoice frontarna? och en fråga till. tycker fan synd om din onkyo om du har den ståeendes sådär när den presterar, lite fel vinkel för luften att genomströmma kylflänsarna. mvh

Jag kan svara om högtalarfötterna så är dem ihopsatta med högtalarna http://fynda.se/show_prod.php?prodid=2429

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Den såg bra ut! 4P! En fråga, hur mycket ska man "isolera"? Har ett par gamla 75W högtalare hemma och den är ju proppad med isolering. Hur ska det se ut i en baslåda som man ska i bilen?

Den är täckt på insidan med dämpningsmaterial. Tror det beror på lite hur lågt du delar suben, under ca 100hz tror jag inte man hör någon skillnad på lite dämpningsmaterial.

Skrivet av Hellchild:

Hur låter den? Jag menar, idag är de lite av ett ingenjörsprojekt av att bygga en bra och välbalanserad högtalare av olika slag.
De är aldrig ett problem med att bygga en låda, men sen att få den att låta bra är mer av ett problem. ^^

2p för en trevlig logg, men skulle vilja se lite mer av tankarna kring just lådan.
Trevligt att något sånt här dyker upp. Härligt att du iaf bygger.

Volym och port dimensioner är tagna från manualen som följde med elementet. Jag har inte orkat ge mig in på några exakta volymberäkningar.
Men jag byggde efter den balanserade volymen.

Skrivet av Bjebbosten:

Oj, gillar verkligen bygget !

Vad blev det att kosta totalt ?

Under 1000kr.

Skrivet av devil666:

snyggt! anslutnings terminalen bak va ruskig! vad är de för tjusig "fot" platta, du har till dynavoice frontarna? och en fråga till. tycker fan synd om din onkyo om du har den ståeendes sådär när den presterar, lite fel vinkel för luften att genomströmma kylflänsarna. mvh

http://www.minhembio.com/Frasse18/285418/ Checka byggloggen till plattformarna
Förstärkaren står inte så längre, men jag tror inte det har någon större betydelse, finns ju en 120mm fläkt.

Tackar för glada kommentarer!

Permalänk
Medlem

Den presterar alltså bra fast den är passiv? går själv i tankarna om att skaffa ny sub, fast är osäker på om jag ska satsa på en passiv eller aktiv, någon erfaren som kan komma med råd?

Visa signatur

Gigabyte GA-EP43-DS3 | Kingston 4GB DDR2 800MHz | Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16Ghz | Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 | hiper type-r 530w Modular | 2,5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av akeee:

Den presterar alltså bra fast den är passiv? går själv i tankarna om att skaffa ny sub, fast är osäker på om jag ska satsa på en passiv eller aktiv, någon erfaren som kan komma med råd?

Väljer du passiv så kan du ju lägga mer pengar på element och låda,nackdelen är dock att du behöver separat slutsteg och gärna med aktivt filter.

Permalänk
Medlem

Roligt att ingen har kommenterat Rebecka Black på sista bilden : D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Roligt att ingen har kommenterat Rebecka Black på sista bilden : D

Det var de första jag såg när jag kom till sista bilden, tänkte "är inte det Rebecca Black?"

Nice jobb du har gjort på lådan!

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

-5 poäng för rebecca black, förövrigt snyggt bygge men vill du ha vettiga frekvenser, mer basåtergivning och allt annat så köp en professionell sub Låda åtminstone. men till dunka dunka och rebecca black är det där nog säkert superbra.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Sannerligen trevligt bygge, men vad har det med datorer att göra? -5

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Sannerligen trevligt bygge, men vad har det med datorer att göra? -5

Det ligger ju på kringutrustning, är inte ljud just det ? Pucko.

Snyggt bygge absolut!

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

-5 poäng för rebecca black, förövrigt snyggt bygge men vill du ha vettiga frekvenser, mer basåtergivning och allt annat så köp en professionell sub Låda åtminstone. men till dunka dunka och rebecca black är det där nog säkert superbra.

Jävla troll. MER basåtergivning? Vettiga frekvenser? Fan snackar du om. Du har heller ingen aning om hur min subwoofer låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

-5 poäng för rebecca black

Tror du skrev fel där, tror du menar +5.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk

Jäkligt snyggt bygge! +5

Visa signatur

| Win 8 Pro | i7 960@Corsair H100i | Asus Rampage III GENE | Asus HD7870 | 3x4GB Dominator | 120gb Force3 + 240gb Agility |

| Win 7 Ultimate | A4-3400 | GA-A75M-S2V | 8GB Ram | 60gb Force3 | 2x 3TB WD AV-GP |

Permalänk

Dynavoice <3

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define XL (Black Perl) | Intel Core i7 2600K - Zalman CNPS9900 MAX (Blå) | Gigabyte GA-P67A-UD4-B3 | Corsair XMS3 Vengeance 4x4GB 1600 mhz | Intel X25-M G2 80GB, Western Digital blue 500GB, WD E 2TB | Gainward GeForce GTX 580 Phantom 1536MB | Fractal Design Newton R2 800W | Asus Xonar D2 | Laptop: Acer 15.6" LED | Phenom II N830 X3 | 5650 1024MB | 4GB DDR3 | 500GB HDD | "ACER TILL SALU"

Permalänk

snyggt! ser nästan ut att komma direkt från affären haha