Helgsnack: "Nöjd med din skärm?"

Permalänk
Medlem

Sitter på en 22" Samsung syncmaster 226bw. Tycker den fungerar bra även ifall den börjar bli sliten, och sen har jag inte mycket att jämföra med så vet inte hur stor skillnaden är mot nya skärmar. Funderar dock på att uppgradera till antingen en 24" IPS skärm http://www.inet.se/artikel/2205957/dell-ultrasharp-24-u2412m-... eller en 27" TN skärm. Är dock student och gränsen går vid 3000 kr. 23" IPS skärmar är inte så farligt dyra men vill helst ha lite större. Jag har ingen TV, utan all underhållning som film och spel går via datorn, så att lägga pengar på en bättre skärm kan det nog vara värt. Så frågan är vad man ska satsa på, en lite mindre skärm med bättre bildkvalité eller en något större, men med eventuellt sämre bild.

Permalänk

Kör med en Samsung 27" P2770FH Rose Black och är skitnöjd! Satt på en laptop innan med en 17''are men hoppet från 17 till 27 är helt obeskrivligt. nu när man har kört med samsungen så länge så är det svårt att "spela" på en 24'' pga att den är så liten :<
Helt klart värt sin peng, köpte den för 2500 tror jag på inet vid något erbjudande.
Inga döda pixlar och färgerna är kanon, för att vara en TN panel.

Permalänk
Medlem

Kör dubbla LGW2363D sedan i vintras, och modellen är perfekt för mig. 23", snygg svart blank med stadig fot, 120HZ, 16:9, och en enkel meny. Riktigt fin färgåtergivning och bra kontraster. DVI och HDMI-ingång, vilket är perfekt då jag har både dator och ps3 kopplad till min secondary monitor när tv'n är upptagen. Hörlursutgång också så det är bara att dra in ett headset i skärmen så får man ljud till ps3t via HDMI'n.

Stod mellan denna och Benqs XL2410T, men då jag fick två av denna för priset av 1 XL2410T var det ett rätt lätt val.

Det enda negativa jag har att säga om den här skärmen är att den har lite breda bezels, så om jag någonsin väljer att investera i 3Dvision surround så måste jag dessvärre köpa 3 nya skärmar.

Permalänk
Medlem

Visst är bilden/ färgåtergivningen och betrakningsvinkarna bättre med "riktiga" paneler men när jag spelade portal 2 med en 1.5år billigaste modell 32" hdready lg tv slog det mig vad en tn skärm verkligen suger på, svärtan... Här är en dyrare 24 med snudd på lyxskärm om det inte vore för avsaknaden av 3d och 100hz :/ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=829402

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Jag har en 2 år gammal acer 5ms respons 22" 1680x1050. Funkar hur bra som helst. Klara färger, bra svärta, snabb responstid och inte något spår av någon död pixel eller backligt bleed eller liknande. Antagligen behåller jag den här skärmen antingen tills den går sönder (vilket hände min bror för inte allt för länge sen :/). Duger gott för mig. Det är så klart inget man kan jämföra med ips men jag har bättre användning för några extra tusen på grafikkortet i så fall Det är en vanlig skärm helt enkelt och jag är faktiskt inte det minsta sugen på att lägga pengar på en ny

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung GD245HQ 23,6 Tum och har haft den i snart ett år tror jag.
Är inget annat än nöjd med den, bytte upp från en 17 tum samsung syncmaster (tror jag den hette) och det blev ju en oerhörd skillnad både i bildkvalité och storlek. Ett minus är dock att den "piper" ibland på vissa sidor när jag surfar. Men det stör mig nästan aldrig då jag är van vid att antingen spela en hel del eller lyssna på musik. Grym skärm!

(P.s skärmen har inte en orange fot som på bilderna, den är svart.)

Permalänk

Hellre 3st "dåliga" skärmar än en bra
Själv har jag en 24tums benq som kostade 1400kr, och jag är helt nöjd! Klart jag ser skillnad på den och tex en IPS-skärm, men det är inte värt de extra pengarna imo. Jag sitter ändå fakt framför skärmen , så betraktningsvinkeln är inget som stör mig

Permalänk
Medlem

Jag kör en en benq xl2410t, 24" 120hz, kan skala hur som helst med den, pic-in-pic osv. den bästa skärmen på marknaden för fps spel.

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Inaktiv

Har har en ganska standard 24" LED BenQ. Jag kan inte säga att jag är missnöjd, men ibland skulle bildkvaliten kunna vara bättre. Bra ljusstyrka, betrakningsvinkel och kontrast! Lätt värd sina 1500 kr alltså.
IPS kommer jag inte köpa på ett bra tag.

Permalänk

Kör en Dell U2410 med kalibrator Pantone huey. Suveränt allt-i-allo-kit.

Fotograferar en del och vill gärna kunna se bilderna i Adobe RGB. Folk brukar reagera på det fina färgdjupet.

Allt annat surf, spel m.m. blir också finare i mitt tycke. Helt OK lagg etc. men det är förstås ingen perfekt spelskärm.

Har haft diverse TN. Förra skärmen var en NEC EA231wmi, helt OK.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Hellre 3st "dåliga" skärmar än en bra

Jag resonerar precis tvärtom. Hellre en bra än tre dåliga. Och det gäller egentligen det mesta i livet. Vad ska jag med tre par dåliga skor till eller tre dåliga kompisar eller tre av något till? But each to their own, som man säger.

Permalänk
Skrivet av Tony Clifton:

Jag resonerar precis tvärtom. Hellre en bra än tre dåliga. Och det gäller egentligen det mesta i livet. Vad ska jag med tre par dåliga skor till eller tre dåliga kompisar eller tre av något till? But each to their own, som man säger.

För att du inte kan använda 3st skor samtidigt (hoppas jag...) och för att kompisar inte kostar pengar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tony Clifton:

Jag resonerar precis tvärtom. Hellre en bra än tre dåliga. Och det gäller egentligen det mesta i livet. Vad ska jag med tre par dåliga skor till eller tre dåliga kompisar eller tre av något till? But each to their own, som man säger.

Jag föredrar 3 bra, det är allra bäst

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

För att du inte kan använda 3st skor samtidigt (hoppas jag...) och för att kompisar inte kostar pengar!

Nej, kompisar kostar inte pengar men du har alltid möjlighet av prioritera. Oavsett om det handlar om relationer eller prylar. När du köpte dina tre dåliga skärmar hade du möjlighet att istället använda pengarna till att köpa en bra skärm. I det läget gör du och jag helt olika val. Och det är helt ok. Men kanske prioriterar du på samma sätt när det gäller andar saker i livet också. Fast det är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem

Om man tvunget ska ha en 27" skärm vilken är det då som gäller? Eller är alla TN skärmar skräp i jämförelse? IPS är alldeles för dyrt om man ska ha en större skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cessna:

Om man tvunget ska ha en 27" skärm vilken är det då som gäller? Eller är alla TN skärmar skräp i jämförelse? IPS är alldeles för dyrt om man ska ha en större skärm.

Dell's U2711 om man vill komma billigt undan och inte få en usel skärm.

Permalänk
Rekordmedlem

Tn är sämre, men att de skulle vara skräp är överdrivet, de funkar ju bra till allt utom färgkritiska saker, och problemen överdrivs och diskussionen är onyanserad på det här forumet, tex det med vinkelproblemen, sitter man rakt framför skärmen är det inga problem, men ändrar man främst höjd blir det skillnad, men jag har haft min siemens (drygt 26"are) och den är bättre på allt än min beng g2220hd så det skiljer en hel del mellan olika tn också, samtidigt som man ser en tydlig skillnad mot min samsung 305 s-pva, så beroend på vad du ska göra välj rätt paneltyp, surfa o läsa text behöver man ingen färgkalibrerad monitor till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Nej, kompisar kostar inte pengar men du har alltid möjlighet av prioritera. Oavsett om det handlar om relationer eller prylar. När du köpte dina tre dåliga skärmar hade du möjlighet att istället använda pengarna till att köpa en bra skärm. I det läget gör du och jag helt olika val. Och det är helt ok. Men kanske prioriterar du på samma sätt när det gäller andar saker i livet också. Fast det är en annan diskussion.

Jag tycker du blandar ihop två skilda saker.
Att ha tre dåliga skärmar behöver inte vara sämre än att ha en bra skärm.
Tre dåliga skärmar fyller en funktion som en bra skärm inte kan fylla = stor arbetsyta med överblick över många fönster samtidigt. Detta är inget en ensam bra skärm kan ge dig. Det beror helt enkelt på vad syftet med skärmarna är, eller hur?

Detsamma kan gälla skor också. Har du kraftig fotodör kan det vara att föredra att ha tre olika par skor, som man kan byta emellan, så att de inte börjar lukta illa.

Det beror på ens prioriteringar helt enkelt, men att säga att det är dåligt att vilja ha 3 dåliga skärmar istället för 1 bra är ju helt enkelt inte genomtänkt.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Skrivet av Tony Clifton:

Nej, kompisar kostar inte pengar men du har alltid möjlighet av prioritera. Oavsett om det handlar om relationer eller prylar. När du köpte dina tre dåliga skärmar hade du möjlighet att istället använda pengarna till att köpa en bra skärm. I det läget gör du och jag helt olika val. Och det är helt ok. Men kanske prioriterar du på samma sätt när det gäller andar saker i livet också. Fast det är en annan diskussion.

Har ingenting med resten av livet att göra, bara att jag tycker att skillnaden mellan en skärm och eyefinity är myyyyycket större än skillnaden mellan vanlig skärm och ips Men det beror ju på vad man gör på datorn också.

Permalänk
Medlem

Jag spelar på min 24" samsung tv och jag tycker att det funkar utmärkt!

Har en liten fråga, skiljer det mycket i bildkvalité mellnan VGA och DVI/HDMI?

Kör VGA just nu, och har alltid gjort, kanske dax att byta

Permalänk
Skrivet av Umiss:

Jag tycker du blandar ihop två skilda saker.
Att ha tre dåliga skärmar behöver inte vara sämre än att ha en bra skärm.
Tre dåliga skärmar fyller en funktion som en bra skärm inte kan fylla = stor arbetsyta med överblick över många fönster samtidigt. Detta är inget en ensam bra skärm kan ge dig. Det beror helt enkelt på vad syftet med skärmarna är, eller hur?

Detsamma kan gälla skor också. Har du kraftig fotodör kan det vara att föredra att ha tre olika par skor, som man kan byta emellan, så att de inte börjar lukta illa.

Det beror på ens prioriteringar helt enkelt, men att säga att det är dåligt att vilja ha 3 dåliga skärmar istället för 1 bra är ju helt enkelt inte genomtänkt.

Hela premissen i ditt inlägg bygger på något jag aldrig skrivit. Jag har aldrig påstått "att det är dåligt att vilja ha 3 dåliga skärmar istället för 1 bra". Jag skrev uttryckligen att det är helt ok att göra andra val än det jag gör. Jag bara konstaterade att jag väljer en bra istället för tre dåliga. Så det är nog du som blandat ihop saker o ting.

I just det här fallet med Eyefinity hade jag helt enkelt börjat med att köpa en bra skärm och sen sparat en tid och kompletterat med ytterligare skärmar efter hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Har ingenting med resten av livet att göra, bara att jag tycker att skillnaden mellan en skärm och eyefinity är myyyyycket större än skillnaden mellan vanlig skärm och ips Men det beror ju på vad man gör på datorn också.

Men samtidigt så är ju skillnaden i pris inte så stor, en vettig 24" Tn går väl loss på ~1300-1400? En IPS på 23" kan man få för strax under 2kkr.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Blir förresten alltid förvånad när man hör folk tala om "vanliga skärmar" och ips-skärmar som två olika kategorier. TN är fortfarande volymmässigt i majoritet men med ips-skärmar från under 2000 kronor så finns det i alla fall inget ovanligt med priset.

Permalänk
Medlem

Har en fråga..

hörde nått om att ögat inte uppfattar högre än 75 hz,,,, så varför är de flesta dator skärmarna bara 60 hz ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Arbetsyta är alltid enklast att lösa med fler skärmar. 1080 -> 1200, 120pixlar i höjd, visst det är lite mer, men inte en dealbreaker om man har skrivbordsutrymme att köra fler skärmar

Och ja, foten suger. Med VESA fäste har man möjlighet att korrigera det om det är enda nackdelen på skärmen med ett fäste för några hundralappar, eller plocka foten från en annan skärm som kör VESA fäste till foten. Så totalsumman bli billigare än nästa alternativ uppåt ändå.

Nej arbetsytan kan inte alltid lösas med fler skärmar, dedär 120 pixlarna i höjd får du ALDRIG tillbaka hur du än vrider och vänder på dina multipla skärmar, om du inte vill ha en skarv rakt i ditt arbete och kör dem ovanpå varan. De de 120 extra pixlarna är guld värda.

Och ja, det går att göra något åt den, och tur är väl det. Likväl inte likt Eizo att slarva med ergonomin sådär.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BäckE:

Jag sitter på en 46" platt, 100hz, är sjukt nöjd! Spelar mest, men funkar bra att surfa och se film på också såklart. Hade en 22" innan förstår inte hur jag klarade mig på den lillen nu

Jag kan lova dig att det är värt att uppgradera . Jag sitter nu på en 47" och jag märker stor skillnad mot 46".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevioh:

hörde nått om att ögat inte uppfattar högre än 75 hz,,,, så varför är de flesta dator skärmarna bara 60 hz ?

Man brukar säga 100hz, det är mass produktion av exempelvis tn-skärmar, dem kom väl fram till att det extra vad det nu är sköt tillverkningskostnaden till höjden.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

Samsungen soppar mattan med alla skärmar jag har haft tidigare vad gäller allt.
Färger(även LG IPS skärmen ligger i lä där)/kontrast/betraktningsvinkel/snabbhet (känns som en CRT i spel)
Grymt bra svärta för en LED skärm utan Local Dimming
bra ljusstyrka i 3D läget där man knappt tappar nåt jämfört med 2d.
ingen crosstalk i 3D
det är första gången jag ser 3d utan crosstalk och då har jag väl testat sammanlagt 5-6 olika monitorer och 3d tvs

Samsungen har faktiskt bra färger, bra kalibrerad från fabrik, men det är ju inget som inte kan fixas genom kalibrering å andra sidan. Konstigt då LGn har högre kontrast och bättre svärta än samsungen från vad jag sett, dynamisk kontrast satt åt sidan självklart, och från dina bilder ser man halvtafflig backlight som har en del bleeding.

Ska jag vara ärlig saknar jag vettig ergonomi och VESA-fäste och bättre betrakningsvinklar. Samt att den bedrövligt låga upplösningen i förhållande till storlek är en total dealbreaker för många.
Men visst, det är en snabb designerskärm med mycket funktioner och bra färger från fabrik. Bra spelskärm om man kan leva med den hutlösa prislappen och resten.

Skrivet av Jyhan:

Själv så är jag inte nöjd med min skärm för fem öre.

Den ser så fruktansvärt trist och grå ut när man har använt tvn som är en Pioneer Kuro 5090H. Finns det någon datormonitor som ens kommer i närheten av Kuron svärta? Om vi nu räknar bort CRT och skulle gå på en plattare variant. Vad har sett så finns det ingen monitor som kommer i närheten av Kuron när det gäller svärta som såväl färger. KRP-500M är ju en monitor men tycker ändå att den räknas som en tv och den har ännu bättre svärta än 5090H.

Kolla på Eizo FlexScan EV2333WH, rätt bra svärta på den. Men den är helt olämplig för spel tyvärr, Eizo Foris FS2331 är mer lämpad för spel men har sämre svärta. Väl värt att kika på dem i alla fall, de står ut från mängden lite i det avseendet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Samsungen har faktiskt bra färger, bra kalibrerad från fabrik, men det är ju inget som inte kan fixas genom kalibrering å andra sidan. Konstigt då LGn har högre kontrast och bättre svärta än samsungen från vad jag sett, dynamisk kontrast satt åt sidan självklart, och från dina bilder ser man halvtafflig backlight som har en del bleeding.

Ska jag vara ärlig saknar jag vettig ergonomi och VESA-fäste och bättre betrakningsvinklar. Samt att den bedrövligt låga upplösningen i förhållande till storlek är en total dealbreaker för många.
Men visst, det är en snabb designerskärm med mycket funktioner och bra färger från fabrik. Bra spelskärm om man kan leva med den hutlösa prislappen och resten.

Det är mycket sant det du skriver om kalibrering! Många köper en ny skärm utan att kalibrera, och det är ett stort misstag!

Jag har inte dom bästa skärmarna (3st G2420HDBL) men när jag hade kalibrerat dom med DVE blev skillnaden enorm!

"Varför kalibrera?
När du köper en flatskärms-TV eller skärm är den i regel helt fel inställd när du packar upp den ur kartongen. Istället för att ställa in bilden korrekt har tillverkaren av försäljningsskäl ställt in den för att den ska vara ”dynamisk” (läs: imponerande). Det här har en rejält negativ inverkan på din filmupplevelse där hemma. Alla professionella spelfilmer och TV-produktioner har nämligen gjorts efter en exakt standard som skärmar, TV-apparater och projektorer skall följa. Annars går du miste om en mängd detaljer och andra läckerheter, samtidigt som du inte får full valuta för pengarna som du investerade i en TV av hög kvalitet.
"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Klockren skärm denna och fortfarande fungerar den superb:
LG L245WP (P-MVA)

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.