SweClockers kommer säkert sammanfatta detta i en nyhet i veckan (måndag?).
Jag tycker det är väldigt intressant och jag stör mig att jag varit så naiv i min estimering av vad Ivy Bridge skulle bli. Eftersom Ivy Bridge tillverakas i 22nm, en nästan 50% minskning från 32nm Sandy Bridge så är där i teorin plats till nästan dubbelt så många transistorer. Förutsatt att processorn ska vara lika stor dvs. Och med den nya Tri-gate-transistorn så föreställde jag mig ett monster. Nu blir det säkert ändå ett monster, fast inte alls som jag tänkte mig
Men det verkar som att jag glömt bort att där även finns en GPU som man istället kan ge större plats än att låta antalet transistorer för CPUn öka. Antalet transistorer ökar med 20,7% till 1,4 miljarder från 1,16 miljarder. Intel kommer istället lägga mer resurser på att ge GPUn mer plats och fer bekräkningsenheter - dock med sänkt klockfrekvens på GPUn, fast med 22nm mot 32nm och fler beräkningsenheter så ger detta bättre prestanda till betydligt lägre förbrukning.
Det känns som Ivy Bridge är ett stort steg för mainstream-datorer och laptops. Men ett mindre steg om man vill ha en förbättrad CPU. Dock lär överklockningspotentialen bli lite bättre.
Om man får tro Anandtechs estimering så kommer Ivy Bridge bara ge 10% bättre CPU-prestanda per krona - förutsatt att man inte överklockar då.
Har också vart lite fundersam över detdär. Vart är PCI-E linorna kopplade? 16 linor är där till grafikkorten men vad gör de resterande 8? Är dom kopplade till PCI-E uttagen på moderkortet också? Isf hur vet man vilka som är PCI-E Graphics och vilka som är de vanliga då man ska montera grafikkortet?
Ivy Bridge stöder 32 Lanes (kanal) för att PCI-E Gen3 behöver dubbelt så mycket bredband för att fungera utan problem. alltså dubbla kanaler än PCI-E.
Jag tror att Ivys arkitekturen har inte förändrats så mycket mer än Sandy arkitekturen, förutom att kiselchipset gjordes på 22nm process och att det har 3D transistorn, och Intel har gjort lite ändringar i grafikdelen.
Sandy Bridge's GT2 hade 12 EUs (shaders/cores/execution units) medan Ivy Bridge som har GT2 16 EUs.
Ahaaa nu är jag med. De har stöd för 16st PCIe lanes med generation 3, de andra 16 går alltså som generation 2? Eller har jag fortfarande missförstått "The CPU itself features 16 PCIe (1x16, 2x8 or 1x8 + 2x4) gen 3 lanes to be used for graphics and/or high performance IO"?
The integrated PCI Express controller features sixteen PCIe 3 lanes (can be routed to 1 x16 slot, or 2 x 8 slots) and four PCIe 2 lanes. The third-generation PCI Express controller raises the available bandwidth for each lane to 1GB/s from 500MB/s.