Permalänk
Skrivet av Danne:

Några år på nacken, Det var inte igår man såg PC2700, De var tider det
ELler Maxtor diskar dom har man fina minnen av.

Mjo HP började rulla ut dom 2004 så är ju alla fall 7år

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Då kan jag väl förklara lite för er i stället.

Som jag skrev tidigare så färdas signalen i både fiber och koppar lika snabbt, ca 2/3 tredjedelar av ljusets hastighet i vakuum, alltså ingen skillnad i det som kallas propagation delay mellan fiber och koppar. Det är däremot skillnad i transmission delay vid olika hastigheter av ethernet.
Den enskilt största boven till delay är enheterna som behandlar paketen, vare sig det är en router eller switch, där en del av delayen skapas i fiber/kopparmodulerna (sfp etc) som även kan vara mindre bra uppbyggda och skapa onödig delay. När det gäller fiber så måste den elektriska signalen konverteras till ljus, vilket gör att koppar till och med har en liten fördel.

bamsegrill:
Hur gjorde du dina tester?

Vad hade ni tänkt bygga för kluster (ja, jag är intresserad)?

så ljus färdas inte i ljusets hastighet? okej...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

så ljus färdas inte i ljusets hastighet? okej...

Beroende på vilket material ljuset färdas igenom har det olika hastighet.

Permalänk
Skrivet av maniak:

och sen har 10?u switch, 2st 1u hade ju ersatt den

Switchen är 9U, du får gärna visa mig en fiberswitch med 128 portar som endast är 2U, skulle vart kanon!
(Den ska prata myrinet också.)

Skrivet av Danne:

tror nämligen inte att dom gamla burkarna har PCI-X

Efter en sökning på google efter "hp proliant dl145 g1", fick jag fram fullständiga spec där det står klart och tydligt att servrarna har en PCI-X-port (133MHz 64bit)
Men jag kan förstå att det är svårt att använda google.

Sen allt snack om att servrarna är gamla, klart att dom är gamla, varför skulle vi annars få dom? Ingen frisk människa eller friskt företag ger bort moderna servrar.

Om ni nu är avundsjuka på att inte just ni får något att leka med behöver ni inte sitta och klanka ner på det vi gör, dessutom inte när ni kommer med faktafel efter faktafel.

Jag skulle kunna sitta och citera er hela dagen, men det finns det inte tid till!
Hoppas ni kan glädjas med oss istället, åt att det faktiskt är en kul setup att leka med.

Nej, filmen är inte seriös, det trodde jag ni förstod, vi ska inte fläta kablarna, seriöst, hur fan kan man gå på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

så ljus färdas inte i ljusets hastighet? okej...

Ljusets hastighet i vakuum är en sak, ljusets hastighet i ett material som glasfiber är en annan.

Skrivet av bamsegrill:

Switchen är 9U, du får gärna visa mig en fiberswitch med 128 portar som endast är 2U, skulle vart kanon!
(Den ska prata myrinet också.)

http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/switches/ps9441/ps...

64 10Gbit portar på 1u, antar att du kan ta det gånger 2 för 2u på egen hand. Varför någon skulle vilja köra något så obskyrt som Myrinet har jag dock svårt att förstå.

Skrivet av bamsegrill:

Om ni nu är avundsjuka på att inte just ni får något att leka med behöver ni inte sitta och klanka ner på det vi gör, dessutom inte när ni kommer med faktafel efter faktafel.

Vi jobbar dagligen med "fetare" (för att uttrycka mig på er nivå) saker, så vi är inte direkt avundsjuka. Men jag kan mycket väl förstå att det kan vara kul att leka med dessa prylar, även om de är gamla, det hade även jag tryckt, för ett antal år sedan.
Jag har dock endast klankat ner på era grava faktafel om att fiber skulle vara snabbare. Vid samma line-rate och likadan utrustning så får man inte mindre delay med fiber, snarare mer då man lär konvertera signalen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/switches/ps9441/ps...
64 10Gbit portar på 1u, antar att du kan ta det gånger 2 för 2u på egen hand. Varför någon skulle vilja köra något så obskyrt som Myrinet har jag dock svårt att förstå.

Varför länkar du en ethernet-switch när jag skrev att vi kör myrinet?

Vi kör med myrinet, eftersom vi fick utrustning som kör myrinet, men du kanske fortfarande har missat det.

Skrivet av maniak:

Vi jobbar dagligen med "fetare" (för att uttrycka mig på er nivå) saker, så vi är inte direkt avundsjuka. Men jag kan mycket väl förstå att det kan vara kul att leka med dessa prylar, även om de är gamla, det hade även jag tryckt, för ett antal år sedan.

Så du jobbar med utrustning som har mindre än 7år på nacken, jag som trodde att alla körde med urgamla saker.
Men i så fall, good for you!

Hade du lekt med dessa grejer för "ett antal år sen", hade dom inte varit gamla.

Men för all del var otrevlig och klanka ner på andra i dina kommentarer, precis som du gjort hela tiden, nångång lär du dig att det inte lönar sig i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsegrill:

Varför länkar du en ethernet-switch när jag skrev att vi kör myrinet?

Vi kör med myrinet, eftersom vi fick utrustning som kör myrinet, men du kanske fortfarande har missat det.

Jag vet att ni kör Myrinet, jag var undrade över varför någon skulle vilja köra det över switchen som jag länkade, om de nu inte fick prylarna. Varför jag är det beror på att det inte är en lika vedertagen eller valanvänd standard som ethernet.

Skrivet av bamsegrill:

Men för all del var otrevlig och klanka ner på andra i dina kommentarer, precis som du gjort hela tiden, nångång lär du dig att det inte lönar sig i längden.

Detta är ett forum, där man diskuterar saker. Man får även uttrycka på sätt som inte är 100% positiva om saken och ifrågasätta påståenden. Jag har inte attackerat er personligen eller uttryckt mig om era servrar eller vad ni tänkt göra,. Inte heller har jag varit otrevlig, möjligen nedlåtande.
Jag har attackerat era felaktiga påståenden och argument sakligt.

Däremot har ni betett er som dagisbarn som fått sin nya actionfigurar dissad av sina klasskamrater.

EDIT: Jag har även varit intresserad av vad ni tänkt göra, något som jag frågade tidigare, men ni var tydligen för upprörda för att kunna ge ett svar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Vi jobbar dagligen med "fetare" (för att uttrycka mig på er nivå) saker, så vi är inte direkt avundsjuka. Men jag kan mycket väl förstå att det kan vara kul att leka med dessa prylar, även om de är gamla, det hade även jag tryckt, för ett antal år sedan.
Jag har dock endast klankat ner på era grava faktafel om att fiber skulle vara snabbare. Vid samma line-rate och likadan utrustning så får man inte mindre delay med fiber, snarare mer då man lär konvertera signalen.

Jo du jobbar ju med "fetare" prylar tx som när du skulle lana och inte viste hur du skulle bygga ett "lan"
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
GG NO RE

Visa signatur

Signatur raderad av GAPa. V.v. läs bl.a. § 1337 i reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gretahunter:

Jo du jobbar ju med "fetare" prylar tx som när du skulle lana och inte viste hur du skulle bygga ett "lan"
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
GG NO RE

Ja, det var 7 år sen också. Det är väl ändå normalt att öka sina kunskaper med åren som går...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av gretahunter:

Jo du jobbar ju med "fetare" prylar tx som när du skulle lana och inte viste hur du skulle bygga ett "lan"
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
GG NO RE

Gillar din strategi att du lägger energi på att leta upp ett 7år gammalt inlägg av maniak för att ha något att komma med..
Det är ju bara tragiskt.... Tycker synd om dig..

Permalänk
Medlem

Herregud vilken pajkastning. Fina servrar, skum donation, och barnslig stämning i sammanfattning.

Permalänk
Skrivet av airhead:

Herregud vilken pajkastning. Fina servrar, skum donation, och barnslig stämning i sammanfattning.

Servrarna donerades av http://www.hpc2n.umu.se/.
Anledningen är att dom skulle byta ut ett beräkningskluster mot lite modernare servrar, då donerades servrarna i det klustret ut, varav vi fick en kaka av det.

Permalänk
Medlem

asså jag är inte helt kunnig om detta men, det är väll endå en viss fördel att använda fiber över koppar, för när du använder fiber kan du väll skicka och ta emot data samtidigt. Medans du inte kan göra det med koppar utan antingen skickar du data eller tar emot. (lite out of context, men en anledning att välja fiber över koppar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alondora:

asså jag är inte helt kunnig om detta men, det är väll endå en viss fördel att använda fiber över koppar, för när du använder fiber kan du väll skicka och ta emot data samtidigt. Medans du inte kan göra det med koppar utan antingen skickar du data eller tar emot. (lite out of context, men en anledning att välja fiber över koppar)

En anledning som inte är korrekt.

Antingen har man full eller halv duplex, vid full kan du skicka och ta emot samtidigt. Detta är något som förhandlas fram när länken går upp. Koppar kan vara både full och halv, men är full i de flesta fall när det gäller utrustning som inte är från förra seklet. Detta på grund av att man använder olika ledare för att skicka och ta emot trafik. Även ADSL är full duplex.
Även fiber kan vara både halv och full duplex. Är det 1 fiber där man kommunicerar på samma våglängd så är det halv. Har man 2 eller kör olika våglängder har man full.

Fördelen med fiber är de överlägsna avståndet man kan använda det för och att det i princip är störningsfritt. Dock är störningar väldigt ovanligt även i oskärmad TP kabel.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Hihi, man kan lita på sweclockers för muggig stämning och mätning av e-penis

Jag ser att ni stoppat burkarna i ett rack med runda hål (ser ut som ett HP-rack) Passar era rackskenor eller har ni staplat servrarna på varandra?

Hoppas ni får igång ett kluster, jag jobbade med det för några år sedan och körde då openMosix, det är skojjigt.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

En anledning som inte är korrekt.

Antingen har man full eller halv duplex, vid full kan du skicka och ta emot samtidigt. Detta är något som förhandlas fram när länken går upp. Koppar kan vara både full och halv, men är full i de flesta fall när det gäller utrustning som inte är från förra seklet. Detta på grund av att man använder olika ledare för att skicka och ta emot trafik. Även ADSL är full duplex.
Även fiber kan vara både halv och full duplex. Är det 1 fiber där man kommunicerar på samma våglängd så är det halv. Har man 2 eller kör olika våglängder har man full.

Fördelen med fiber är de överlägsna avståndet man kan använda det för och att det i princip är störningsfritt. Dock är störningar väldigt ovanligt även i oskärmad TP kabel.

jaha okej, tack för att du förklara!

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Jag ser att ni stoppat burkarna i ett rack med runda hål (ser ut som ett HP-rack) Passar era rackskenor eller har ni staplat servrarna på varandra?

Rackskenorna passar utmärkt, det är bara Putte-webb som staplar servrar på varandra utan skenor... :>

Permalänk
Medlem

Hur går det med klustrandet? Får vi en liten summering av vad ni räknar på :)?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Skrivet av tifius:

Hur går det med klustrandet? Får vi en liten summering av vad ni räknar på :)?

Detta projekt leker vi med just nu :)!
http://www.craftingempires.com/

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Detta projekt leker vi med just nu :)!
http://www.craftingempires.com/

Mäktigt! jag är inte så inne på minecraft, har inte lirat det själv men brukar inte "vanliga" servrar ligga runt 50 talet spelare?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Skrivet av tifius:

Mäktigt! jag är inte så inne på minecraft, har inte lirat det själv men brukar inte "vanliga" servrar ligga runt 50 talet spelare?

5-200 spelare brukar dom ha

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

5-200 spelare brukar dom ha

Hur ska ni uppnå det här då? Minecraft klienten är java vet jag men är servern det också?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Hur ska ni uppnå det här då? Minecraft klienten är java vet jag men är servern det också?

Ja.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Detta projekt leker vi med just nu :)!
http://www.craftingempires.com/

Kan inte bli stabilt med 10000 som spelar minecraft? Eller har ni någon lösning i bagaget?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Kan inte bli stabilt med 10000 som spar minecraft? Eller har ni någon lösning i bagaget?

Spar Minecraft?

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Spar Minecraft?

oj, spelar ska det vara

Permalänk
Skrivet av jocke92:

oj, spelar ska det vara

Du ser dom där 60st servrar vi har på bilder :D? det är våran lösning!

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Du ser dom där 60st servrar vi har på bilder :D? det är våran lösning!

Men programvaran är ju lika instabil oavsett hur mycket beräkningskraft man har?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Men programvaran är ju lika instabil oavsett hur mycket beräkningskraft man har?

Säker på det?

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

haha sa ju i början om ni inte kunde använda det till en minecraft server, dock var ju de på skämt

men fuck yeah! ska lätt joina den issåfall

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD