Permalänk
Rekordmedlem

Du säger att du vill ha isoproylalkohol, eller letar handsprit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag tar ut kretskort och all elektronik och sen badas det

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Okej najs! Vad heter produkten på apoteket?

Finns många namn, fråga efter alkohol rengöring för diskbänk/arbetsytor... (tangentbord om du så vill)
DOCK!!! Alkohol torkar ut plast så mer frekvent användning än 1ggr/kvartal är nog inte att rekommendera.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dj christian:

Okej najs! Vad heter produkten på apoteket?

Handsprit ..

Permalänk
Medlem

Brukar själv plocka ner hela tangentbordet och lägga alla tangenter i en vask med diskmedel + varmvatten och skaka runt lite. Och bordet kör jag in i diskmaskinen. Jag gillar såklart att plocka isär saker och sätta ihop dom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bloopy:

Finns många namn, fråga efter alkohol rengöring för diskbänk/arbetsytor... (tangentbord om du så vill)
DOCK!!! Alkohol torkar ut plast så mer frekvent användning än 1ggr/kvartal är nog inte att rekommendera.

Då tar du fram messamollen och smörjer in med den så blir det bra igen
http://www.sigmaaldrich.com/catalog/ProductDetail.do?D7=0&N5=...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur är det med filco?
Tänkte plocka lös alla keycaps och kära i diskmaskinen med diskmedelstablett. Funkar det eller ska jag köra med såpa-bad istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Så här gör iaf jag med mitt tangentbord från HP
Ställ det på högkant i diskhon och i med ljummet vatten och lite diskmedel. Sen tar man bara diskborsten och skrubbar rent. Skölj sen av det och torka av det med en kökshanduk. Har man ett med mekaniska brytare så är det väl bara att plocka loss tangenterna och sedan dammsuga rent och diska rent tangenterna i diskhon.

http://www.youtube.com/watch?v=oz3-nosBZ00

Edit: Hade råkat skriva "damsuga"

Permalänk

Många bra tips här, jag tackar!

Jag tryckluftar först.
Sen använder jag en sån där microfiberduk liiite fuktig med fönsterputs för att gnugga rent tangenterna. (min teori är att fönsterputs innehåller ammoniak som är bra på att göra rent).

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Handsprit ..

OBS att det är inte alla märken som har isopropylalkohol. En del består mest av T-sprit. Jag hade fel, ursäkta.
Isopropylalkohol finns på apoteket, men det är dyrt där. Jag har hört att Kjell o Co ska ha det billigare, men jag har inte hittat det i deras katalog.

Skrivet av rapparsven:

Smart du ska va då.

Sorry, inte meningen. En av mina hobbies är cosplay och att bygga "rustningar" av just ABS som jag formar med värme. Det är därför som jag känner det ganska väl. Jag har klantat mig med plast och värme aldeles för många gånger ...

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Vi är ett gäng som gör ett projekarbete på högskolan som har med det här ämnet att göra. Tänkte posta lite frågor om vad ni tycker och tänker om det här med rengöring av tangentbord, alla svar och kommentarer uppskattas!

Fråga 1:
Bryr du dig ens om eller tänker du ens på att det är skitigt på/i tangentbordet ( nu är ni ju i en tråd om att städa tangentbord men endå..)?

Fråga 2:
Förutsatt att du bryr dig, känner du behövet av att köpa en produkt för att städa tangentbordet?

Fråga 3:
Så låt oss säga att det fanns en produkt som effektiv skulle kuna städa (eller eventuelt preventera behovet av att städa) tangentbordet utan en massa huzzel hur mycket skulle du vara villig att betala för denna produkt?

Fråga 4:
Hur lång tid är du villig att eventuelt lägga ned på städning av tangentbord? ( Är du som killen tidigare i tråden som föreslår plocka ner i molekylmetoden eller är du mer av en slacker?)

Hoppas många svarar, och som sagt så uppskattas alla åsikter!
HALP PLZ

Permalänk
Medlem

Rubber dome- Ta loss knapp efter knappt, var försiktig med knappar som har fjäder/metal stabilisator (mellanslag etc), tappa upp en balja varmt vatten lägg i diskmedel och släng ner knapparna och låt ligga, använd tvättsvamp om det behövs.

Har tangentbordet lösa små rubber domes så tar jag bort alla och blötlägger dem med, är den en hel matta kan man använda svamp där med. Lite pilligt att sätta tillbaka allt dock.

Mina mekaniska tangentbord lossar jag alla knappar på, lägger i blöt med diskmedel och använder en svamp om det behövs.

Sedan använder jag kompressorn och blåser av tangentbordet, sedan tar jag tops och 40% sprit och rengör runt brytare och insidan.

Edit:

Skrivet av ernst_94:

Fråga 1:
Bryr du dig ens om eller tänker du ens på att det är skitigt på/i tangentbordet ( nu är ni ju i en tråd om att städa tangentbord men endå..)?

Jag vill ha mitt tangentbort rent precis som allt annat i hemmet.

Skrivet av ernst_94:

Fråga 2:
Förutsatt att du bryr dig, känner du behövet av att köpa en produkt för att städa tangentbordet?

Nej tycker det går bra som jag gör.

Skrivet av ernst_94:

Fråga 3:
Så låt oss säga att det fanns en produkt som effektiv skulle kuna städa (eller eventuelt preventera behovet av att städa) tangentbordet utan en massa huzzel hur mycket skulle du vara villig att betala för denna produkt?

beror på vad du menar med produkt, något medel hade jag inte brytt mig om, då knapparna är minsta problemet att städa så bryr jag mig inte mycket, någon maskin för att städa under knapparna är inget jag brytt mig om heller då jag tycker det är lätt att göra själv.

Skrivet av ernst_94:

Fråga 4:
Hur lång tid är du villig att eventuelt lägga ned på städning av tangentbord? ( Är du som killen tidigare i tråden som föreslår plocka ner i molekylmetoden eller är du mer av en slacker?)

Tar kanske runt en timme aktivt arbete, sen torkar det själv så absolut inte något som stör mig då man inte behöver göra det så ofta, grisar inte ner mitt tangentbord så behövs bara göra ett fåtal gånger per år.

Skrivet av ernst_94:

Hoppas många svarar, och som sagt så uppskattas alla åsikter!
HALP PLZ

done.

EDIT:

Något jag anser skulle vara mer välkommet är en smidig lösning för att tvätta fläktar i datorn, då det är bökigt att komma år ordentligt med sprit och bomull på fläktbladen om man itne har små händer, så fläktrengörings lösningar skullev ara välkommet, det tar mer tid per år än att städa mina tangentbord, då jag blåser ur mina datorer regelbundet och även då jag använder en stark kompressor är det svårt att få bort allt ur fläktbladen.

Edit igen: Kom precis på när jag tänkte på fläktarna att piprensare eler en styvare borste för avlopp i storlek lagom för fläktar kanske skulle vara något att testa för mig, att jag inte tänkt på det tidigare

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparsven:

Jag stoppade tangenterna från ett gammalt HP keyboard i kokande vatten,,,,, dom tappade formen

(närjag föreställde mig detta när du plockar ur den något smälta klumpen av tangenter så flinade man lite måste jag säga heh ^^)

nåja ON topic nu :P.

När jag plockade isär ett tangentbord sist blev det köksrengöring på det värsta+vatten på de större delarna som låg i badkaret och duscha av allt sedan in i en handduk och torka av så mkt det gick med den och sen papper på ytorna och hörnen där inte handduken kom åt som det fortfarande låg lite vatten.

På knapparna och lite plastdetaljer som inte var knappar så tog jag varmt vatten från kran och diskmedel och lite handsprit istället för köksrengöringen heh blandade i detta i en glasslåda i plast och hällde i tangenterna och lät det vara i ca 30 minuter
(plast lådan var ren såklart heh.)

(köksrengöringen var dock nästan slut så jag använde det sista på de större delarna)
tangentbordet fick tillbaks lite färgdjup och tydlighet på tangenternas tecken med och så kände man faktiskt ytan på tangenterna igen istället för de lager med fett som legat på dem.

(tror lacken släppte lite också heh (billigt skit från acer iallafall så )
men det känns lite bättre och skriva på nu istället för att fingrarna glider väldigt lätt på tangenterna så kan man fästa fingret lite på dem utan att behöver trycka nedåt)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ernst_94:

Vi är ett gäng som gör ett projekarbete på högskolan som har med det här ämnet att göra. Tänkte posta lite frågor om vad ni tycker och tänker om det här med rengöring av tangentbord, alla svar och kommentarer uppskattas!

.
1 Ja jag vill ha det rimligt rent
2 Det behöver rengöras, helst skulle det inte behövas men förmodligen behövs någon form av utrustning/kemikalie för att göra det, så (motvilligt) JA.
3 Svår fråga, det beror helt på hur brett användningsområde produkten har, idag brukar jag tex dammsuga tangentbordet flera gånger om dagen eftersom katterna lägger sig på det, dammsugaren går att använda till mycket annat också så då gör det inte så mycket att den kostar "mycket" eftersom den är mångsidig och har relativt lång livslängd.
4 Dammsuger ofta tangentbordet och är ren om händerna vid datorn så det max 20-30 sekunder att dammsuga eftersom jag har en dammsugare nära och håller det rätt rent utan att det hinner bli riktigt grisigt så att det tar lång tid att rengöra, jag lägger kanske 1 minut om dagen på det normalt sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra och seriösa svar, det uppskattas verkligen!
Meep em comming boys!