Firefox 7.0 redo för nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Känner mig kluven. Kör Chrome nu efter att ha kört FF i flera år, men Chrome har inga fungerande adblock-tillägg längre verkar det som. Dom 2 jag har blockar inte reklam på Youtube med mera längre.

Det vore inte speciellt genomtänkt av google att låta sin egna webbläsare blockera sin egen reklam?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inian:

Någon mer än mig som tycker det är störigt att man måste vänta några dagar innan browsern fattar att det finns en ny version ute att hämta? Om nu version 7 finns så borde min browser hämta hem och uppdatera till den nu på studs, allra helst utan att jag behöver göra något. Men den borde ju åtminstone säga att version 7 finns tillgänglig när jag tar help->about (så som man normalt "manuellt" ber den kolla efter uppdateringar och dra hem dem).

Lastbalansering/fördelning, höst sannolikt. Om ALLA tar hem nya versionen samtidigt så lär det bli ordentlig trafikstockning...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har fullt fungerande adblock i chrome eller?
Chrome fungerar klockrent för mig, med några få tillägg, dessutom är det blixtsnabbt och snyggt. Har inte kört FF mer än någon vecka men gick tillbaka till chrome då jag ansåg att det va bättre på allt faktiskt.
Min adblock blockerar reklam på youtube btw

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv att Firefox är bättre än någonsin.
Snabbare, mer minneseffektivt, snyggare, effektivare och helt enkelt bättre på allt.
Om ni har problem med att era addons inte vill fungera, det finns addons som löser det.
Och jag gillar verkligen Firefox nya utvecklingsmodell, den fungerar utmärkt.
Utvecklingen för addons har dock inte riktigt anpassat sig än verkar det som men det löser sig förhoppningsvis snart, och tills dess är det som sagt väldigt enkelt fixat.

Och bry vilket nummer det har, jag tyckte också att det var fånigt att ändra heltalsnummret men hur deras utvecklingsmodell ser ut och hur deras olika kanaler med olika versioner fungerar så tycker jag det är riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av Uibi:

Den låg på 145MB med 4 flikar innan. testade öppna samma 4 sidor igen och då var den på 71MB

lol...
tyciker också att firefox har haft problem med minneshanteringen.... sitter just nu på laptopen, men igår när jag satt framför vanliga burken, så käkade firefox upp nästan 2GB.....jag tror att det är något problem med plugin-container.exe bla.... ser ofta, att min firefox blir som sirap, efter man varit inne på ett par sidor med flash....man behöver inte alls ha många flikar uppe....

jag sitter på ff version 6.0.2 för närvarande...och vad jag kommer ihåg, så finns det några småuppdateringar mellan versionsnummren....iaf för mig...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

lol...
tyciker också att firefox har haft problem med minneshanteringen.... sitter just nu på laptopen, men igår när jag satt framför vanliga burken, så käkade firefox upp nästan 2GB.....jag tror att det är något problem med plugin-container.exe bla.... ser ofta, att min firefox blir som sirap, efter man varit inne på ett par sidor med flash....man behöver inte alls ha många flikar uppe....

jag sitter på ff version 6.0.2 för närvarande...och vad jag kommer ihåg, så finns det några småuppdateringar mellan versionsnummren....iaf för mig...

Det är flash, har inget med firefox att göra och de kan och får inte göra något med flash.
Själv sitter jag på max 350mb vilket jag tycker är bra. Har dryga 5gb kvar att använda så.

Tror nog att det är din windows installation som är problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag känner mig riktigt gammalmodig som fortfarande sitter på Firefox 3.6.7. Någon som vet varför de byter versionssiffra så ofta nu?

Dom är snart ikapp IE, men det är en bit kvar till Opera, blir till att bara ha jämna heltal om de ska komma ikapp Chrome

Firefox har ändå funkat bra, man får byta add-ons ibland men det är inte hela världen.
Har råkat ut för en dator som oftare fått frysslagg vid ff start och en som enstaka gång fått det. Har inte hittat något givet botemedel....än.

Ang minneshantering så handlar det väldigt mycket om vad för skräp webbside-joxarna tillåter på sina sajter, man vill få in olika ideér från reklamfirmor, kreativa AD och marknadsavd, funkar ofta bättre än man förväntar sig.

Måste ju berömma sweclockers för att funka helt okej tom med reklam aktiverat, gillar annars wikipedika.
Måste ofta surfa via Virtuella miljöer vars prestanda är erbarmelig, man lär sig snabbt vilka sajter som man gärna undviker.

Permalänk
Avstängd

men skär er för fan mozilla, detta börjar bli fjantigt

Permalänk
Medlem

Ni som har chrome och tycker det är så bra kan ju testa denna http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/Browser_Colo...

Permalänk
Medlem

haha coolt sådär ska de se ut trumma på framåt

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dj christian:

Firefox har just blivit skit sedan 4.0 då jag inte kan logga in med svenska konsonanter på The Buyers Guide.

Haha xD

Skrivet av Uibi:

Den låg på 145MB med 4 flikar innan. testade öppna samma 4 sidor igen och då var den på 71MB

145MB innan, var det med dessa flika nyöppnade?

Skrivet av amius:

Ni som har chrome och tycker det är så bra kan ju testa denna http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/Browser_Colo...

Då kanske du kan länka till testet då?

Permalänk

jag har använt chrome nu sen windows 7 kom ut. den har precis allt jag behöver utan att ha 100 knappar överallt, cleant och snyggt och har även en del flik-finesser som jag saknar hos ie och ff speciellt när man kör med mer än en skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Nja jag stannar nog på 5:an och försöker mig på en uppdatering vid de tal som är delbara med 5. Då kanske man får normal uppdateringsintervall och slipper att addons slutar fungera varannan månad eller vad det nu är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

145MB innan, var det med dessa flika nyöppnade?

Ja i båda fallen

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Halverade minnesanvändningen för mig. Härligt med uppdateringar som fokuserar på prestandaförbättringar istället för bloat. Sedan det här med versionsnummer... Crome har ju samma. Det enda som skiljer är att ny teknik når användaren snabbare än om man har snigelversioner som de hade innan. Det är inget fel med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Tror nog att det är din windows installation som är problemet

Vad menar du med det?
På vilket sätt skulle någons windowsinstallation vara ett problem?

Jag sitter med 8 flikar igång på Firefox efter att ha använt det i några timmar och använder ca 700MB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Är det bara jag som har fullt fungerande adblock i chrome eller?
Chrome fungerar klockrent för mig, med några få tillägg, dessutom är det blixtsnabbt och snyggt. Har inte kört FF mer än någon vecka men gick tillbaka till chrome då jag ansåg att det va bättre på allt faktiskt.
Min adblock blockerar reklam på youtube btw

Försökte mig på att installera det på en polares dator nu för ett tag sedan.... Hade inget annat än problem med det. Kan inte begripa varför det ska vara så svårt att få det fungera ordentligt under chrome när det är så enkelt på FF.

Permalänk
Entusiast

Kom igen nu och kom in i rätt decennium och trolla fram en 64-bit version någon gång. Vet att det finns en version någonstans i utvecklingen, någon som har koll på hur långt den har kommit?

Snabbare utvecklingsmodell är ju bra för oss för då kommer allt nytt ut snabbare till oss. Fast det kanske mest är open source-fanatiker som klagar för där kan det ju dröja 10 år innan ett program når version 1 om det någonsin gör det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag sitter med 8 flikar igång på Firefox efter att ha använt det i några timmar och använder ca 700MB minne.

fyfan. visst àr minnen till att anvàndas, men 700mb tendense ska inte uppmuntras

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

8 flikar här och 555 mb. Tycker Mozillas nya släppschema är patetiskt, det är ju uppenbart att man bara vill "komma ikapp" Internet Explorers siffra, för att inte verka "gammal". Löjligt. Fokusera på att utveckla webbläsaren och strunta i vilken siffra ni sätter på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kom igen nu och kom in i rätt decennium och trolla fram en 64-bit version någon gång. Vet att det finns en version någonstans i utvecklingen, någon som har koll på hur långt den har kommit?

64-bitars test versioner av Firefox har funnits länge. Kom ihåg att du måste installera 64-bitars plugins (Flash) för denna.

Från och med Version 8 ska 64-bitars varianterna nå 'release' status.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eXale:

64-bitars test versioner av Firefox har funnits länge. Kom ihåg att du måste installera 64-bitars plugins (Flash) för denna.

Ja jag vet att det har funnits länge men jag orkar inte riktigt köra med utvecklingsversioner. Är lite nyfiken på om någon har lite koll på hur långt de har kommit och när en skarp version kan tänkas dyka upp.

Tack för upplysningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Firefox 7 kommer med http://blog.mozilla.com/joe/2011/04/26/introducing-the-azure-... finns redan för dem som är på aurora eller nigthly.
Firefox 64 bit diskussion: http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=23&t=2239223
Nya saker i HTML5+DOM+JS+CSS+ nya funktioner för utvecklare, mer memshrink stabilitet, teamet jobbar för fullt, bara läsa på planet mozilla, kommer en uppdatering för varje vecka om memshrink. Ny funktion som är på väg, just nu i uppbyggnad, är ett projekt som heter BrowserID. Ionmonkey är tydligen inte klar på länge, det är Mozilla:s nya JS motor, däremot kommer TI som skall förbättra Firefox, finns mer, det är bara att läsa, på följande sidor:

Planaet Mozilla och Mozillawik, eller diskussionerna på Mozillazine forums

Kommer även ny Thunderbird, Ny version för Fenec, där jag läste igår att fenec inte är riktigt så snabb på uppstart, och därmed sätter Mozilla upp ett team för att rätta till problemen som finns i uppstart med mera. Själv tycker jag det bara är skit snack när folk säger chrome är bättre, för min del är chrome sämst av alla.

Till er som inte vågar använda Firefox aurora och är oroliga för säkerhet och allt annat, kan jag bara säga en sak, den fungerar lika bra som vanliga firefox när det gäller säkerhet, och addons går att använda med addon compability reporter, därefter är det upp till utvecklaren om inte addonet fungerar i tid.

Kommer nog ta 2 dagar innan alla kanalerna är på ny version, det har det gjort dem senaste gångerna, jag väntar redan på version 9 och dess nya download manager och TI som det har varit tal om under en väldigt långt tid.

Permalänk
Medlem

Min dator har varit igång i 8 dygn nu med ca 20 flikar uppe. Minnesanvändningen pendlar kring 300mb. Antingen bör det vara något plugin som är felet för folk som klagar eller så bör det vara något annat som ställer till det. 2GB som någon skrev har jag aldrig ens varit i närheten av med relativt krävande flikar uppe Ska bli intressant och se om 7:an går ännu bättre.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

fyfan. visst àr minnen till att anvàndas, men 700mb tendense ska inte uppmuntras

22 flikar och nästan 600MB, dock på 8.0, men jag tycker inte det är så farlig minnesanvändning >_> Som andra sagt, låter som att han har några andra problem (addons/liknande)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Hahaha, va coolt, på firefox future releases så finns inte firefox stable längre, utan enbart aurora och beta för desktop och mobile, sidan är omgjord, själv använder jag firefox aurora och har gjort det sedan Mozilla släppte aurora kanal, att folk pratar om 7:an känns som passé. Däremot ser jag fram emot version 9, och ser fram emot mozilla:s goda arbete, att göra en browser som är bra i verkligheten och inte enbart på pappret. Sedan att Mozilla stödjer open source gör ju inte saken sämre.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hahaha, va coolt, på firefox future releases så finns inte firefox stable längre, utan enbart aurora och beta för desktop och mobile, sidan är omgjord, själv använder jag firefox aurora och har gjort det sedan Mozilla släppte aurora kanal, att folk pratar om 7:an känns som passé. Däremot ser jag fram emot version 9, och ser fram emot mozilla:s goda arbete, att göra en browser som är bra i verkligheten och inte enbart på pappret. Sedan att Mozilla stödjer open source gör ju inte saken sämre.

Håller med, ångrar inte att jag hoppade över till aurora efter ha varit i beta ett tag, versionerna fungerar oftast minst lika bra, om man är beredd att en del saker kan strula (Greasefire, I'm looking at you -.-). Som sagt, 9 ser intressant ut, massor med godsaker ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Open-Source är BÄST. Gillar verkligen folk som kan sitta och vara engagerade utan att få pröjs.. Och dessutom göra något riktigt likvärdigt i prestanda och liknande.. Och nu pratar jag FÖR ALLA.
Men google lanserade chrome ENDAST för att tjäna mer deg (ja, det blir det i slutändan).

Min åsikt: FF är bättre enligt mig och har alltid hjälpt mig med mitt hemsidebyggande. Bara irriterande när det kommer en till webbläsare där man måste kolla om css'en är godkänd.

Undra hur det ser ut mellan FF och Chrome användarna på sweclockers. Har inte sett någon statistik på länge

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

På firefox kan man ju bara högerklicka och vissa källkod, så får du upp hur sidan är byggd, enklare än så är det inte med foxen, vilket jag tycker har varit smidigt när jag har knåpat med hemsidor, sedan är ju "The W3C validators are developed with assistance from the Mozilla Foundation, and supported by community donations." en väldigt bra funktion för att se om man gör rätt, finns även till CSS. Tror det är rätt så bra fördelat över lag om vad man använder, många använder chrome, på grund av att de anser den är snabbare än dem andra och så vidare., för min del tycker jag den är sämst, har testat Opera next, IE10 pre, Safari för windows, Chrome canary och så klart Firefox, av dem alla så är Opera snabbast, om man skall prata om hastighet, därefter om man pratar om funktioner, säkerhet och så vidare, tycker jag Foxen är bäst.