Hitachi gör mobiltelefonskärm i 720p

Permalänk
Melding Plague

Hitachi gör mobiltelefonskärm i 720p

Japanska Hitachi lyfter på skynket för en ny skärmpanel som klämmer in HD-upplösningen 1280 x 720 pixlar på bara 4,5 tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, snacka om att utvecklingen går framåt

Permalänk
Medlem

fyfan den hade ju inte varit fel

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Visst, fint! men man ska ju inte bara köpa en mobiltelefon bara för den har en bra skärm...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Hedersmedlem

Förr i tiden tyckte man att det var coolt med "720p"/"HD Ready" på en 32-tums TV...

Permalänk
Medlem

Skönt att veta att man nu kan se sina hd-filmer på hela 4,5 tum. Ytterst användbart.........

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Hade inte retina högre ppi än vad ögat kan se? Hur är detta då användbart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxtra:

Hade inte retina högre ppi än vad ögat kan se? Hur är detta då användbart?

Skickades från m.sweclockers.com

720p är en standard för media, thats why

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

720p är en standard för media, thats why

Du kan ju fortfarande se 720p på iPhone 4... fattar inte riktigt poängen

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilracerbil:

Du kan ju fortfarande se 720p på iPhone 4... fattar inte riktigt poängen

Ska man vara sån så kan man ju säkert visa 720p på en gammal Nokia 3310-display, dock inte i full upplösning (precis som på iPhonen..).

EDIT: Relevansen förklarad

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Spännande, verkligen något jag ser fram emot.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Men ändå kan vi inte få 2560x1600 skärmar till vettigt pris, eller högre upplösning.
Men bra att utvecklingen går framåt, känns som skärmars upplösning har varit stilla de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

widL, inkludera inte mig ;P För övrigt så kan jag tänka mig att många smartfån-tillverkare kommer att ha denna skärm på deras modeller för att kunna skryta att den har högre pixeltäthet än Apple's dito

Pixeltätheten blir ungefär densamma, Hitachi´s variant är bara större.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Skönt att veta att man nu kan se sina hd-filmer på hela 4,5 tum. Ytterst användbart.........

Sd-filmer antar jag att du menar.

OnT: Rolig nyhet. Nu måste batterierna komma ikapp bara...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henkezd:

Pixeltätheten blir ungefär densamma, Hitachi´s variant är bara större.

Ovetande kunder/konsumenter/slutkunder tänker ju inte alltid så, försäljningsknep är alltid försäljningsknep

Skrivet av brillorm:

Sd-filmer antar jag att du menar.

OnT: Rolig nyhet. Nu måste batterierna komma ikapp bara...

Om du läste ordentligt så kunde du även läsa att den krävde mindre energi ifrån belysning för att få samma ljusstyrka, så det innebär då att den kommer att vara mera batterivänlig, och för övrigt har jag en Sony Ericsson X10i och mitt batteri håller i ca en vecka med custom-ROM, så batterierna behöver inte komma ikapp enligt min mening

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Om du läste ordentligt så kunde du även läsa att den krävde mindre energi ifrån belysning för att få samma ljusstyrka, så det innebär då att den kommer att vara mera batterivänlig, och för övrigt har jag en Sony Ericsson X10i och mitt batteri håller i ca en vecka med custom-ROM, så batterierna behöver inte komma ikapp enligt min mening

Min HTC Legend måste laddas varje natt, likaså min syster iPhone 4.
Batterier borde vara som på den gamla goda tiden, ladda en gång i veckan.
Steg i rätt riktning i alla fall.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Ovetande kunder/konsumenter/slutkunder tänker ju inte alltid så, försäljningsknep är alltid försäljningsknep

Om du läste ordentligt så kunde du även läsa att den krävde mindre energi ifrån belysning för att få samma ljusstyrka, så det innebär då att den kommer att vara mera batterivänlig, och för övrigt har jag en Sony Ericsson X10i och mitt batteri håller i ca en vecka med custom-ROM, så batterierna behöver inte komma ikapp enligt min mening

Batterierna är begränsningen i många medier (som kräver el). Man måste få fram en bättre teknik för batterier snart så att utvecklingen kan gå framåt. Det skulle verkligen behövas med tanke på klimatet. Om man kan utveckla bättre batterier så kan elfordon bli standard.
Även min galaxy sII kan gärna få dubbelt så bra batteritid, skulle göra att man inte känner sig begränsad längre.

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att plocka bort det där djvla p:et när det handlar om datoruppritad grafik - spelkonsollerna som har ett läge för interlaced.
Ska det vara rätt ska man väl även sätta antalet fps efter upplösningen typ 720p24, 960p30 1080p60 och hur gör man då på en datoruppritad bild som dessutom är punktuppbyggd.
Ska man skriva 1200px där x är den varierande bildfrekvensen?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Skrivet av Imdak:

Men ändå kan vi inte få 2560x1600 skärmar till vettigt pris, eller högre upplösning.
Men bra att utvecklingen går framåt, känns som skärmars upplösning har varit stilla de senaste 10 åren.

Sant.

Vi sitter fast med relativt låg upplösning på stora datorskärmar. Medan små skärmarna börjar komma ikapp.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Samsung Note har 285 ppi, vilket är tillräckligt bra för att ögat inte ska se pixlar. 1280*800 i 5.3"

Då är det pentile, som inte drar lika mycket ström och batteriet är på hela 2500 mAh. Ger också högre prestanda, 15% snabbare än SGSII. Ett mycket bättre förhållande mellan upplösning/storlek/ppi, enligt mig! "Äkta" 720p behövs inte under 7-8" då ögat inte ser skillnaden vid normalt bruk iallafall...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Foxtra:

Hade inte retina högre ppi än vad ögat kan se? Hur är detta då användbart?

Nja inte riktigt, det är vad Apple vill få dig att tro genom sin marknadsföring och det stämmer för vissa personer på det avståndet men jag kan urskilja enskilda pixlar på en iPhone vid normalt avstånd. Att den har antialiasing är ju i sig bevis på att det går urskilja enstaka pixlar. Men rita ut en perfekt cirkel på en iPhone 4 utan aa så kan nog de flesta se att den är pixlig längst kanterna och inte perfekt rund. Men att så många tror att ögat verkligen inte kan se bättre är ju tydligt bevis på att Apple har lyckats med sin marknadsföring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Och det är också max vad en Xbox 360 kan pumpa ut på 95% av sina spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Foxtra:

Hade inte retina högre ppi än vad ögat kan se? Hur är detta då användbart?

Skickades från m.sweclockers.com

Ögat ser inte i pixlar.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Citat:

Om du läste ordentligt så kunde du även läsa att den krävde mindre energi ifrån belysning för att få samma ljusstyrka, så det innebär då att den kommer att vara mera batterivänlig, och för övrigt har jag en Sony Ericsson X10i och mitt batteri håller i ca en vecka med custom-ROM, så batterierna behöver inte komma ikapp enligt min mening

om du lyckas hålla din X10i vid liv i en vecka så finns det bara två alternativ...

du använder den knappt eller så har du haft ett jäkla flyt med ditt batteri

sitter nämligen själv på en x10i som jag surfar 30-40min på samt pratar i 1-2h/dag
och min ligger på ca 10-15% när jag kommer hem från jobbet det sitter ju trotts allt ett 1500mAh batteri i men det kanske skall bytas varje efter ett år?

det värsta är väl att jag följde manualen till punkt och pricka.

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Sd-filmer antar jag att du menar.

Jag antar att han menar HD då 720 upplösning d.v.s. 1280x720 är HD, dock inte ”full HD”.

Jag tycker det är skitbra att skärmen tillverkas i en standardiserad upplösning då flera filmer är anpassade för just denna upplösning t.ex. Youtube har ju ett 720 läge, många kameror levererar 720 material etc. Dock är de flesta filmer nu mer i upplösningen 1080 (1920x1080) som inte skalar så där jättebra mot 720, då är 960x540 egentligen en bättre upplösning.

Och som många redan påpekat, Apples påstående stämmer inte riktigt dock är en viktig aspekt i fall då man ser pixlar på en iPhone 4 ofta att bilden som visas i fråga har aliasing p.g.a. dålig 3D grafik, låg upplösning eller p.g.a. interlacing eller line skipping etc.

Att förutsätta att man inte ser aliasing bara för att man inte kan urskilja enstaka pixlar är dock helt felaktigt, då skärmen i fråga och den grafik vi oftast jobbar med är baserad på pixlar som är fyrkantiga och då av naturen skapar ”onaturliga” övergångar jämfört med det vi jämför med i form av synintryck från ”verkligheten”.
Förutsätt att man inte kan urskilja enskilda pixlar på en iPhone, du kan fortfarande se mönster, och klungor av pixlar som har aliasing. Tydlig aliasing syns oftast på svagt lutande linjer där pixlarna grupperas i långa linjer t.ex. Detta ser man inte för att man ser enskilda pixlar utan för att man ser ett antal pixlar i en ”onaturlig” klunga utan mjuk övergång.

Mvh /Pontus

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

4,5" är i största laget för en mobil, 4.2-4,3 är max tycker jag, men visst trevligt att utveckligen går framot, betyder i slutänden billigare paneler med högre prestanda på sikt, man kan ju bara titta vad full HD skärmar och TV kostar, inte speciellt mycket

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Samsung Note har 285 ppi, vilket är tillräckligt bra för att ögat inte ska se pixlar. 1280*800 i 5.3"

Då är det pentile, som inte drar lika mycket ström och batteriet är på hela 2500 mAh. Ger också högre prestanda, 15% snabbare än SGSII. Ett mycket bättre förhållande mellan upplösning/storlek/ppi, enligt mig! "Äkta" 720p behövs inte under 7-8" då ögat inte ser skillnaden vid normalt bruk iallafall...

Jag kan lätt se pixlarna på min SGS2 som har 800 pixlar i bredd, pixlarna på denna skärm är ca 35% mindre, knappast nån extrem förändring som skulle vara onödig. Det går inte att jämföra med större skärmar som man har på större avstånd. Det är naturligt och logiskt att ha samma upplösning på en mindre skärm som man istället har närmre ögonen och då kan se lika mkt innehåll som på en större skärm med samma innehåll.
På min SGS2'a så försvinnner pixlarna på ca 30cm håll för mig, med denna skärm blir det runt 20cm, dvs inte alls något orimligt avståd för t ex att läsa text.

Så 1280x720 är kanske den främsta förbättringen som jag ser fram emot i min nästa telefon.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att se att det går framåt. Nu måste någon bara börja trycka på upplösningen på tv en bit till och börja tillverka 4k datorskärmar till rimligt pris så blir jag nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxtra:

Hade inte retina högre ppi än vad ögat kan se? Hur är detta då användbart?

Skickades från m.sweclockers.com

halv flask marknads föring faktis om du håller upp iphone 4 som om du ska göra ett samtal så kan du technist se pixlarna (och det är det avståndet apple säger att du inte kan se pixlarna) men om du håller ner den lite som om du ska texta så kan du inte se pixlarna

Skrivet av brillorm:

Sd-filmer antar jag att du menar.

OnT: Rolig nyhet. Nu måste batterierna komma ikapp bara...

det var nått test labb som har lyckats göra formbara litium battrier som klarar av 14% mer laddning i samma storlek som tradisonella batterier som är 4 kantiga

så oven på att fungera bättre så kan man trycka in mer batteri också :3

Permalänk
Medlem

Kul att Hitachi forskning börjar ge resultat i riktigt bra skärmar! Högre upplösning är bara bra! Fler pixlar till folket!